Forumcultuur & omgangsvormen

Gestart door Nikehercules, 19/06/2011 | 16:38 uur

Nikehercules

Het zal niemand ontgaan zijn dat in veel andere topics dit onderwerp recent ook is aangesneden, tijd voor een eigen topic.

Ik heb Defensieforum.nl altijd gezien als een forum waar veel kennis aanwezig is en waarbij er ook op een m.i. prettige manier over gediscussieerd kon worden.
Hier versta ik onder dat dit altijd op een stevige manier is gebeurt, dus niet met fluwelen handschoentjes zoals soms wel bij andere fora het geval is.
Desalniettemin werd het zelden persoonlijk of was er sprake van onbeschoft gedrag.

Recent heeft een nieuw lid zich in de verschillende discussies gemengd.
Gezien de achtergrond die lid Smash naar eigen zeggen heeft zou hij potentieel erg interessant kunnen zijn voor dit forum en in de discussies.
Echter hield lid Smash er een andere manier van discussiëren op na dan die wij gewend waren.
Dit heeft inmiddels tot de nodige wrijving/conflicten geleid met andere forumleden waaronder met mij.

Ook ik heb me toen laten verleiden om persoonlijk te worden en op de man terug te reageren, ik had het gevoel dat iemand openlijk en onterecht mijn loyaliteit in twijfel bracht.
Ik zal verder buiten beschouwing laten of ik mijn reactie van toen terecht dan wel onterecht vind, bottom line is dat ik dergelijke reacties erg slecht vind voor het niveau van ons forum.
Ook bij anderen merk ik dat er een verharding optreed in de reacties richting lid Smash, iets wat een m.i. logisch maar ongewenst gevolg is van zijn manier van discuseieren.
Ik hoop dat deze verharding van tijdelijke aard is en zich ook niet vormt naar een verharding in algemene zin, dit zou ik een zeer slechte ontwikkeling vinden.

Hoe denken jullie hierover?