Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

Ronald Elzenga

Citaat van: StrataNL op 07/07/2017 | 19:27 uur
Die "draagconstructie" is voor transport, niet om te laden. Moet dan aangepast worden zodat de canister er verticaal uit kan.

Maar ook al zou je die kunnen gebruiken moet je nog steeds een manier vinden om de missile in het vls te laten zakken!
Dat is allemaal in de draagconstructie en het A-frame te verwerken. Waarbij de draagconstructie aan de onderzijde vastgezet kan worden bij de bewuste silo. En zijwaarts over het A-frame kan verplaatsen om alle silo's te bereiken. Kom maar op met die golven!! Waar kan ik octrooi aanvragen?! ;)

StrataNL

Citaat van: Ronald Elzenga op 07/07/2017 | 15:57 uur
Daarvoor ligt de draagconstructie waarin de canister zat en via welke hij aan boord is gehesen. Als een A-frame die constructie halverwege kan "oppakken" en kantelen hoeft hij dus niet 6 meter hoog te zijn. En niet groter dan de zichtbare plateau waarin de silo's zijn geplaatst. Maar goed, ik denk dat betrokken ingenieurs daar vast naar gekeken hebben en dit gewoon de makkelijkste/beste oplossing is.

Die "draagconstructie" is voor transport, niet om te laden. Moet dan aangepast worden zodat de canister er verticaal uit kan.

Maar ook al zou je die kunnen gebruiken moet je nog steeds een manier vinden om de missile in het vls te laten zakken!
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ronald Elzenga

Citaat van: StrataNL op 07/07/2017 | 12:55 uur
Dat is toch gewoon een canister? Zoals je ziet hangt ie met de bovenkant aan de kraan.... Dus dan heb je toch een A frame van minimaal 6 meter nodig?
Daarvoor ligt de draagconstructie waarin de canister zat en via welke hij aan boord is gehesen. Als een A-frame die constructie halverwege kan "oppakken" en kantelen hoeft hij dus niet 6 meter hoog te zijn. En niet groter dan de zichtbare plateau waarin de silo's zijn geplaatst. Maar goed, ik denk dat betrokken ingenieurs daar vast naar gekeken hebben en dit gewoon de makkelijkste/beste oplossing is.

Parera

Citaat van: StrataNL op 07/07/2017 | 12:55 uur
Dat is toch gewoon een canister? Zoals je ziet hangt ie met de bovenkant aan de kraan.... Dus dan heb je toch een A frame van minimaal 6 meter nodig?

Dit is bij DCNS te Cherbourg-Octeville aan de kade, de canister is zelfs maar een dummy van de Missile de Croisière Naval (MdCN).

StrataNL

Citaat van: Ronald Elzenga op 07/07/2017 | 10:04 uur
http://2.bp.blogspot.com/-fUiN4hIdnXQ/UlW41dFRe7I/AAAAAAAAChc/XJbAA0CcQGA/s1600/7868361196_e8c52cc179_b.jpg

Dat is toch gewoon een canister? Zoals je ziet hangt ie met de bovenkant aan de kraan.... Dus dan heb je toch een A frame van minimaal 6 meter nodig?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ronald Elzenga

Citaat van: StrataNL op 07/07/2017 | 00:29 uur
Hoe wil je de missile dan in het VLS laten zakken? Dat kan volgens mij alleen aan de bovenkant....
Wat bedoel je met de "draagconstructie" op de Sylver canisters?
http://2.bp.blogspot.com/-fUiN4hIdnXQ/UlW41dFRe7I/AAAAAAAAChc/XJbAA0CcQGA/s1600/7868361196_e8c52cc179_b.jpg

Parera

Een interessante optie om naar te kijken (qua capaciteiten) / indelingen is de in aanbouw zijnde HMCS Resolve (MV Asterix).
De Canadeze bouwen hiermee een stevige tanker met als extra focus humanitaire hulp operaties.

4 RAS posities + 2x 30 ton dek kraan waarmee containers en LCM's aanboord gebracht kunnen worden en ook op zee van boord af  in de zee geplaatst.
2 Hangaars voor CH-148 Cyclone zware transport helikopters (tevens geschikt voor de Chinook)

Een goed doordacht schip, op basis van een 2e hands (2010) container schip.

De info brochure over de Resolve

StrataNL

Citaat van: Ronald Elzenga op 06/07/2017 | 23:55 uur
Nee een A-frame hoeft maar zo hoog te zijn als even voorbij het zwaartepunt van de canister (of diens draagconstructie). En kan om het VLS cellen complex worden neergeklapt en indien nodig omhoog gezet. Wordt dan in feiten een vaste constructie. Ik zie dat bij de Sylver VLS de canisters nog in een soort draagconstructie zitten. Die draagconstructie zou dan het A-frame voorbij de helft kunnen oppakken. Bij een gewicht van 4 a 5 ton per canister is dat niet een echt zwaar A-frame. En daar zijn er honderden varianten van. Dus veel ervaring en mogelijkheden. Maar goed, nu laat ik mijn verbeelding en MacGyver creativiteit de vrije loop en gaan we wel erg off-topic. :angel:
Hoe wil je de missile dan in het VLS laten zakken? Dat kan volgens mij alleen aan de bovenkant....
Wat bedoel je met de "draagconstructie" op de Sylver canisters?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ronald Elzenga

#225
Citaat van: StrataNL op 06/07/2017 | 23:36 uur
Vanaf het eigen schip in de VLS laten zakken, zodat je niet twee verschillende  bewegingen hebt is veiliger ja. Maar een fregat met een A frame van 6+ meter boven het VLS?
Nee een A-frame hoeft maar zo hoog te zijn als even voorbij het zwaartepunt van de canister (of diens draagconstructie). En kan om het VLS cellen complex worden neergeklapt en indien nodig omhoog gezet. Wordt dan in feiten een vaste constructie. Ik zie dat bij de Sylver VLS de canisters nog in een soort draagconstructie zitten. Die draagconstructie zou dan het A-frame voorbij de helft kunnen oppakken. Bij een gewicht van 4 a 5 ton per canister is dat niet een echt zwaar A-frame. En daar zijn er honderden varianten van. Dus veel ervaring en mogelijkheden. Maar goed, nu laat ik mijn verbeelding en MacGyver creativiteit de vrije loop en gaan we wel erg off-topic. :angel:

StrataNL

Citaat van: Ronald Elzenga op 06/07/2017 | 23:31 uur
Dat hangt er denk ik vanaf hoe je dat herladen doet. Als het fregat een eigen laad-A-frame heeft bij de VLS hoeft de bevoorrader de canister alleen op het voordek van het fregat te brengen. Ook geen sinecure lijkt mij bij een flinke zeegang overigens..even de TU Delft bellen ;D
Vanaf het eigen schip in de VLS laten zakken, zodat je niet twee verschillende  bewegingen hebt is veiliger ja. Maar een fregat met een A frame van 6+ meter boven het VLS?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ronald Elzenga

#223
Citaat van: StrataNL op 06/07/2017 | 22:59 uur
Inderdaad, op zee ga je geen VLS herladen vanaf een ander schip, vergeet het. Twee bewegende platformen, veel succes om dan een canister VEILIG in een gaatje van 60 centimeter te krijgen...
Dat hangt er denk ik vanaf hoe je dat herladen doet. Als het fregat een eigen laad-A-frame heeft bij de VLS hoeft de bevoorrader de canister alleen op het voordek van het fregat te brengen. Ook geen sinecure lijkt mij bij een flinke zeegang overigens..even de TU Delft bellen ;D

Of je moet al enkele exemplaren op voorraad hebben in de voorbouw? nog groter fregat! ;)

StrataNL

Citaat van: Thomasen op 06/07/2017 | 22:37 uur
Ah ok. Dat geeft wel wat mogelijkheden.
Denk dat langszij afmeren de enige optie is, en dan een kraan van de bevoorrader gebruiken voor het laden. Als je dat op zee doet kan dat over stuurboord.

Daar heb je geen kraan op het fregat voor nodig. Je hebt wel een vlak zeetje nodig.
Inderdaad, op zee ga je geen VLS herladen vanaf een ander schip, vergeet het. Twee bewegende platformen, veel succes om dan een canister VEILIG in een gaatje van 60 centimeter te krijgen...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ronald Elzenga

#221
Citaat van: StrataNL op 06/07/2017 | 20:46 uur
De Doorman kan VLS canisters meenemen. Voor transport naar elders. Door de bakboord kraan weg te bezuinigen is het denk ik niet meer mogelijk om in een haven het VLS van een LCF langs bakboord te bevoorraden, omdat de Doorman meestal met stuurboord tegen de kant gaat. Denk dat de stbd kraan daar niet bij komt.

Lijkt me overigens niet dat canisters met een RAS overgegeven worden?....
Zou men bij een update de bakboord kraan alsnog op de Karel Doorman kunnen plaatsen...als ook op een 2e JSS.
En met de huidige techniek zal er vast een systeem te bedenken zijn om dat herladen goed te laten verlopen. De getoonde lift/kantelconstructie die vanaf de bevoorrader samen met een nieuwe canister en bedieningspersoneel wordt overgezet lijkt me geen gek idee. Zij het dan wel voor het Sylver Vertical Launching System!

StrataNL

Citaat van: Thomasen op 06/07/2017 | 18:33 uur
Kan, maar weet zo niet hoe dat zou moeten.
Je krijgt een swingpoint 7 meter boven je dek.
Gewicht moet geen probleem zijn, maar de lengte wel. En de Doorman moet dan ook munitie bunkers hebben waar dat inpast.
Nogal complex en bij seastate 2 wel ende denk ik.
De Doorman kan VLS canisters meenemen. Voor transport naar elders. Door de bakboord kraan weg te bezuinigen is het denk ik niet meer mogelijk om in een haven het VLS van een LCF langs bakboord te bevoorraden, omdat de Doorman meestal met stuurboord tegen de kant gaat. Denk dat de stbd kraan daar niet bij komt.

Lijkt me overigens niet dat canisters met een RAS overgegeven worden?....
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: Thomasen op 06/07/2017 | 18:33 uur
Gewicht moet geen probleem zijn, maar de lengte wel. En de Doorman moet dan ook munitie bunkers hebben waar dat inpast.

De Canterbury van de Nieuw Zeelandse Marine kan  speciale explosieve bestendige 20 voet containers vervoeren die dienen als opslag voor explosieven voor de mijnenjagers van de Nieuw Zeelandse Marine.
Nu is 20 voet te klein maar misschien kan het ook in een  explosieve bestendige 40 voet container?