Vervanging kanons LCF'n

Gestart door AadvdW, 22/12/2016 | 00:19 uur

Sparkplug

Vervanging 127 millimeter-kanon is complexe modificatie

Tekst LTZ 2OC (SD) Joost Margés
Foto Frank van Beek


'Mooie uitdaging voor onze mensen'

Een kanon dat dankzij een geautomatiseerd munitie-handling-systeem sneller laadt en verder en nauwkeuriger schiet, terwijl de bemanning minder met zware munitie hoeft te sjouwen. Dat is de gedachte achter het nieuwe 127 millimeter-scheepsgeschut van het Luchtverdedigings- en Commandofregat (LCF). De Italiaanse firma Leonardo levert het wapen en de medewerkers van de Directie Materiële Instandhouding (DMI) van de Koninklijke Marine bouwen het in. Na veel hakken en zagen zijn ze nu in de opbouwfase beland. "... mooi en spannend dat wij deze prestigeklus mogen doen."

'Onze sectie is van tekentafel tot plaatsing kanon betrokken'

Matthijs Gerssen is hoofd Sectie Productie van de Instandhoudingsgroep Fregatten en OPV's van DMI. Voorzien van helm en veiligheidsschoenen beweegt hij zich over het opengewerkte voordek van Zr.Ms. Evertsen, het eerste LCF dat het nieuwe kanon krijgt. Zijn taak: het op peil houden van de kwaliteit van de medewerkers en hun werk. "Om te beginnen moeten we voldoende technici in huis hebben", stipt hij meteen een gevoelig punt aan, want goede technici zijn schaars. Toch prijst hij zich gelukkig met 80 medewerkers en 30 ingehuurde krachten. De modificatie van een kanon vindt hij typisch een opdracht om 'in huis' uit te voeren en niet uit te besteden aan een civiele partner. "Een strategische keuze: dit is een mooie uitdaging voor onze mensen; hiervoor willen ze bij ons werken."


Dit gapende gat biedt straks plaats aan het kanon met geautomatiseerd munitie-handling-systeem.


Matthijs Gerssen: "Zorgen dat krachten goed verdeeld worden, zowel bij het schieten als het varen."

Spanten onder spanning

"Onze sectie is van de tekentafel tot aan de plaatsing van het kanon aan boord betrokken", vervolgt Gerssen. Alle specialismes worden aangesproken. "Scheepsbouw, werktuigbouw, elektrotechniek, conservering – het schilderen van binnen en van buiten; wat doen we eigenlijk niet? Binnen DMI beschikken we in feite over veel kleine bedrijfjes die integraal werken en zeer veel kennis en kunde in huis hebben. Puur scheepsbouwtechnisch kijken we bijvoorbeeld naar de benodigde verstevigingen. Zorgen dat de krachten straks goed verdeeld worden, zowel bij het schieten als tijdens het varen."

Wat dat laatste betreft: een scheepsconstructie beweegt in het water – het zogeheten torderen. "Bij de Evertsen merkte je tijdens demontagewerkzaamheden dat bepaalde spanten onder grote spanning losschoten; het resultaat van jaren varen", verklaart Gerssen.


Op meerdere niveaus in het schip worden aanpassingen gedaan voor de inpassing van de nieuwe geschutstoren.

Mooi en spannend

Technicus plaat- en scheepsbouw Leon Schouten kent de uitdagingen van het plaatsen van nieuwe constructiedelen op bestaande dekken, waar zich vervormingen vertonen door het varen. "Maar eigenlijk is dat vooral voor de engineers ingewikkeld; voor ons valt het wel mee, omdat wij meer op hun aangeven zorgen voor de uitvoering. Ons werk bestaat vooral uit het wegslijpen van oude delen en het lassen van fundaties voor de nieuwe dekken of verstevigingen in bijvoorbeeld de trimtank. Ik vind het mooi en spannend dat wij met een relatief jonge ploeg deze prestigeklus mogen doen. De doelstelling is uiteraard dat we volgend jaar een werkend eindproduct afleveren."


Farley Meijer en Leon Schouten aan het werk.


"Alle specialismes worden aangesproken. Scheepsbouw, werktuigbouw, elektrotechniek, conservering – het schilderen van binnen en van buiten."

Opbouwende fase

"Daar gaan we vanuit!", vervolgt systeemtechnicus en meewerkend voorman Farley Meijer vol vertrouwen. Wel geeft hij aan dat het om een 'complexe modificatie' gaat. "Omdat de Evertsen als eerste schip een nieuw kanon krijgt, kom je tijdens de werkzaamheden zaken tegen die je niet van te voren zag aankomen, hoe goed je je ook voorbereidt. Inmiddels zitten we weer in de opbouwende fase. Nu zijn we druk met de gunseat, waar het kanon straks op staat, en het aanbrengen van de nieuwe dekdelen. Dit vergt veel pas- en meetwerk. Kom ik er zelf niet uit, dan overleg ik met engineering. Wat Leon ook zegt: het is voor ons echt een prestigeproject."


"Ons werk bestaat vooral uit het wegslijpen van oude delen en het lassen van fundaties voor de nieuwe dekken".

Omvangrijk en complex

De 'retrofit' Oto Breda-kanons op de LCF'en zijn na 50 jaar aan vervanging toe. De Italiaanse Leverancier Leonardo SPA leverde het huidige geschut en ook de nieuwe kanons. Door toepassing van moderne technieken is de scheepsartillerie nauwkeuriger geworden. De Vulcano-munitie combineert een groot bereik met een hoge precisie. Nieuwe opslag- en transportsystemen verbeteren de arbeidsomstandigheden aan boord en verhogen de snelheid waarmee een kanon geladen kan worden. Het Project 127 millimeter-kanon is omvangrijk, complex en gaat drie dekken diep. Vooral de inbouw van het munitie-transportsysteem vraagt op het onderste dek om een forse aanpassing van de draagconstructie. Na de plaatsing van het kanon volgt de integratie met alle systemen aan boord. Het duurt naar verwachting nog tot eind 2024 voordat het kanon op Zr.Ms. Evertsen in bedrijf is.

Materieelgezien 09, maandag 20 november 2023

https://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2023/09/vervanging-127-millimeter-kanon-is-complexe-modificatie
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

#92
How Nevesbu integrates a new 127mm main gun into the HNLMS Evertsen frigate and ensures OHS compliance in ammunition handling

The Dutch Air Defence and Command Frigate (LCF) HNLMS Evertsen is currently ashore for maintenance. It will undergo the upkeep programme and be equipped with a new 127mm main gun supplied by Italian company Leonardo. But not only that, the logistics and storage of ammunition will also be overhauled. The ammunition room will be completely redesigned, with new auxiliary equipment.



https://www.nevesbu.com/insights/how-nevesbu-integrates-a-new-127mm-main-gun-into-the-hnlms-evertsen-frigate-and-ensures-ohs-compliance-in-ammunition-handling/


Nevesbu collaborates in unique trio on main gun replacement HNLMS Evertsen

The fourth Air Defence and Command Frigate (LCF) of the Ministry of Defence, the HNLMS Evertsen, is to be equipped with a brand new and modern main gun. The main gun (127mm) supplied by Italian manufacturer Leonardo will soon be capable of firing diverse types of ammunition. However, this renewal also requires the subsystems to be replaced and a significant adaption of the platform integration. In addition, a major redesign is needed. Nevesbu has been commissioned by the Defence Materiel Organisation (DMO) and Leonardo to ensure this is achieved.

https://www.nevesbu.com/insights/nevesbu-collaborates-in-unique-trio-on-main-gun-replacement-hnlms-evertsen/



Lex

Eerste nieuwe kanon op LC-fregat wordt halverwege volgend jaar geplaatst. Levering van munitiesysteem voor Zr.Ms. Evertsen wordt binnenkort verwacht in Den Helder

DEN HELDER
De vier luchtverdedigings- en commandofregatten (LCF?s) krijgen na jaren van wachten eindelijk een nieuw 127mm-kanon. De vervanging bij het eerste schip uit de Zeven Provinci?nklasse, Zr.Ms. Evertsen, vordert inmiddels gestaag.
Zr.Ms. Evertsen ondergaat de vervanging van de kanons als eerste. Het schip ligt al enige tijd in het dok op de marinehaven en is inmiddels ontdaan van alle oude staaldelen van het huidige kanon. Tussen de spanten is ruimte gemaakt voor de nieuwe draagconstructie. Die constructie wordt momenteel in de werkplaats geassembleerd.

Binnenkort verlaat het schip het dok en begint de opbouwfase. Dan wordt ook het opslag- en opvoersysteem voor munitie in Den Helder verwacht. Na de opbouw van de nieuwe draagconstructie volgt halverwege volgend jaar de inbouw van het nieuwe kanon.

Technische problemen
Bij de bouw van de LC-fregatten, rond de eeuwwisseling, zijn gebruikte 127mm kanons ge?nstalleerd. Deze kanons zijn gebouwd aan het eind van de jaren zestig van de vorige eeuw. De technische en operationele levensduur van dertig jaar is overschreden. Vaak zijn deze kanons door technische problemen niet inzetbaar. Daarnaast vergt het kanon zowel aan boord als aan de wal veel onderhoud, terwijl sommige onderdelen niet langer verkrijgbaar zijn. Verder voldoen het kanon, het munitieopvoersysteem en de munitiebergplaats op het schip niet meer aan de thans geldende arbo-eisen. Vervanging van het kanon is daarom noodzakelijk.

De Italiaanse fabrikant Leonardo levert de nieuwe kanons. Daarbij is gekozen voor het zogeheten Vulcano-systeem. Dit middelgrote kanonsysteem is in de eerste plaats bedoeld voor oppervlaktevuur en als scheepsgeschut. Het is eventueel ook te gebruiken als luchtafweer. Het Vulcano-systeem bestaat onder meer uit het 127mm kanon en een volledig geautomatiseerd munitie-opvoersysteem. Hierdoor hoeft niet getild te worden met zware granaten, wat het systeem arbo-proof maakt.

Zeedoelen
Het automatisch ladende 127mm-kanon op het voordek wordt ingezet tegen zeedoelen om te waarschuwen of deze te neutraliseren. Ook kan het kanon worden ingezet tegen doelen op het land ter ondersteuning van amfibische en landoperaties.

De vervanging is een complexe operatie. Zo is de ombouw van apparatuur verspreid over drie boven elkaar liggende dekken. Tijdens de voorbereidingen voor de ombouw op Zr.Ms. Evertsen werd al duidelijk dat de vervanging van het 127mm kanon in combinatie met de geplande werkzaamheden voor andere projecten aan de fregatten meer werk en tijd kost dan was voorzien. Hierdoor is de grootonderhoudperiode van elk schip verlengd met drie kwartalen en neemt dit project voor alle schepen tezamen drie jaar meer tijd in beslag. De voltooiing van dit project van het laatste schip is voorzien voor 2029.

NHD, 22-12-2022, 14:27

Flyguy

Citaat van: Parera op 20/12/2022 | 19:30 uur
Via LinkedIn DMO

In samenwerking met Directie Materiele Instandhouding (DMI) - Koninklijke Marine krijgen de vier Luchtverdedigings- en Commandofregatten van de Zeven Provincienklasse van de Koninklijke Marine nieuwe 127 millimeter kanons. Zr.Ms. Evertsen ondergaat dit complexe project als eerste. De afgelopen maanden zijn grote stappen gezet. De samenwerking tussen de verschillende partijen binnen en buiten Nederland begint tastbare resultaten op te leveren.

Het schip ligt in het dok in Den Helder en is ontdaan van alle oude staaldelen van het huidige kanon. Tussen de spanten is ruimte gemaakt voor de nieuwe draagconstructie. Die constructie wordt momenteel in de werkplaats geassembleerd. De Italiaanse leverancier zet ook stappen. Zo zijn de fabriekstesten uitgevoerd, is het semiautomatisch opslag- en opvoersysteem getest en het kanon beoordeeld. Binnenkort verlaat het schip het dok en begint de opbouwfase. Het opslag- en opvoersysteem voor munitie wordt in december 2022 in Den Helder verwacht. Na de opbouw van de nieuwe draagconstructie volgt medio 2023 de inbouw van het nieuwe kanon.

#defensie #dmo #dmi #marine

Letterlijk heel mijn diensttijd op gewacht. Fijn dat het zo ver is.

Parera

Via LinkedIn DMO

In samenwerking met Directie Materiele Instandhouding (DMI) - Koninklijke Marine krijgen de vier Luchtverdedigings- en Commandofregatten van de Zeven Provincienklasse van de Koninklijke Marine nieuwe 127 millimeter kanons. Zr.Ms. Evertsen ondergaat dit complexe project als eerste. De afgelopen maanden zijn grote stappen gezet. De samenwerking tussen de verschillende partijen binnen en buiten Nederland begint tastbare resultaten op te leveren.

Het schip ligt in het dok in Den Helder en is ontdaan van alle oude staaldelen van het huidige kanon. Tussen de spanten is ruimte gemaakt voor de nieuwe draagconstructie. Die constructie wordt momenteel in de werkplaats geassembleerd. De Italiaanse leverancier zet ook stappen. Zo zijn de fabriekstesten uitgevoerd, is het semiautomatisch opslag- en opvoersysteem getest en het kanon beoordeeld. Binnenkort verlaat het schip het dok en begint de opbouwfase. Het opslag- en opvoersysteem voor munitie wordt in december 2022 in Den Helder verwacht. Na de opbouw van de nieuwe draagconstructie volgt medio 2023 de inbouw van het nieuwe kanon.

#defensie #dmo #dmi #marine


Parera

Eerste nieuwe kanon fregatten volgend jaar geplaatst

De oude kanons van de Luchtverdedigings- en Commandofregtten (LCF'en) worden vervangen door nieuwe Italiaanse 127mm kanons. Het eerste kanon wordt in het najaar van 2023 geplaatst, zo laat de Koninklijke Marine weten na vragen van Marineschepen.nl.


https://marineschepen.nl/nieuws/Nieuw-kanon-Evertsen-wordt-in-najaar-2023-geplaatst-250822.html#disqus_thread

Harald

Ik kan me voorstellen dal Leonardo wel een aanbieding heeft gedaan met oplossing, maar dat de hoogte van het gevraagde bedrag niet in relatie  is met de aanpassingen die gedaan moesten worden. En daarom gekozen is voor een oplossing in eigen beheer.

Parera

#85
Citaat van: Huzaar1 op 09/08/2022 | 14:24 uur
Zonder inzage in keuze v.s concessie kun je hier niet echt een uitspraak over doen.

Er zal ongetwijfeld een (goede) reden voor zijn, ik vraag me alleen af of het ook niet vanuit de fabrikant als kant en klaar pakket geleverd kon worden.

Ik ga er ook vanuit dat het te maken heeft met de ruimte in het bestaande schip, ik weet dat de ruimte onder het dek van de nieuwe 127/64 LW kanons enorm groot is als je dit combineert met een door Leonardo geleverd Automated Ammunition Handling System (AAHS) combineert. De grote vraag is of wij gekozen hebben voor een compleet (zelf ontwikkeld) AAAHS of slechts de huidige munitie opslag aangepast voor de nieuwe kanons.

De standaard plaatsing zonder het AAHS is al 2 dekken diep, met AAHS is dit minimaal 3 dekken.



Hieronder een oude video van het 127/64 LW kanon met een beeld van hoe het onderdeks ingedeeld kan zijn / is.



Het kanon staat in Duitsland ook bij de marine techniek school bij Stralsund, waarbij de loop is ingekort aangezien er niet mee geschoten kan worden.






Huzaar1

Citaat van: Parera op 09/08/2022 | 14:17 uur
Alweer een maand geleden gepost maar via LinkedIn van Nevesbu

Ik blijf het bijzonder vinden dat we ''het wiel opnieuw uitvinden'' en we kiezen voor een compleet eigen ontwikkeld opslag systeem voor de munitie terwijl het MOTS verkrijgbaar is bij Leonardo.
Goed voor de eigen industrie, maar soms vraag ik me af of we alles 100% zelf moeten (blijven) doen.

Zonder inzage in keuze v.s concessie kun je hier niet echt een uitspraak over doen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#83
Alweer een maand geleden gepost maar via LinkedIn van Nevesbu

Citaat
Last week, the new ammunition storage system that Nevesbu designed for the Dutch Air Defence and Command Frigate HNLMS Evertsen has successfully been (pre-)FAT tested at DMI.

As part of a major maintenance programme, the HNLMS Evertsen will be equipped with a new 127mm main gun, supplied by Leonardo. In addition, the logistics and storage of ammunition will also be overhauled. The ammunition room will be completely redesigned, with new auxiliary equipment.

The Ministry of Defence and Leonardo commissioned Nevesbu to design the integration of the new main gun, the new layout of the ammunition room, and the new auxiliary equipment to ensure ammunition handling can be carried out in compliance with occupational health and safety (OHS) legislation.

#platformsystemsintegration #equipmentdesign #127mmADCF


Ik blijf het bijzonder vinden dat we ''het wiel opnieuw uitvinden'' en we kiezen voor een compleet eigen ontwikkeld opslag systeem voor de munitie terwijl het MOTS verkrijgbaar is bij Leonardo.
Goed voor de eigen industrie, maar soms vraag ik me af of we alles 100% zelf moeten (blijven) doen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 10/06/2022 | 05:33 uur
48 VLS cellen is inderdaad aan de krappe kant, maar vergeet niet dat de Duitsers op de F124 maar 32 VLS cellen hebben waar onze LCF's er al 40 a 48 hebben. Ik begrijp wel waarom de Duitsers op het forum daar het over 48 cellen hebben. Ik heb het al vaker geschreven op het forum en het F126 kan waarschijnlijk wel midscheeps worden verlengt waardoor er ruimte ontstaat voor extra VLS cellen.  Een 64 tal VLS cellen moet haalbaar zijn incl. een goed radar pakket. De Duitsers spreken ook over lasers op het F127.


Nederland gaat voor ESSM2, SM-3, TLAM en de vraag is nog of SM-2 wordt aangevuld met SM-6, met een dergelijke mix aan mogelijkheden heb je simpelweg volume nodig.

Het huidige arsenaal op een LCF: 32 ESSM (8 cellen) en 32 SM-2 (32 cellen) totaal 40 cellen.

Hoeveel TLAM, SM-3 en eventueel SM-6 per schip?

Wat mij betreft gaan we naar 64 tot 96 cellen.



Parera

#81
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/06/2022 | 21:50 uur
Als men om zich heen kijkt naast een variant op F126 (48 VLS cellen zijn echt onvoldoende) dan zou ik FFG(X) buiten beschouwing laten, net als (vanwege tijdsdruk) een volledig nieuw ontwerp, het andere Italiaanse concept (DDX) biedt misschien meer mogelijkheden.

De F126 romp lijkt mij groot genoeg voor minimaal 64 VLS cellen, een stevig radar en sensoren pakker met daarnaast ruimte voor groei en een op de toekomst gerichte energievoorziening,

Het moet een schip worden met een potent pakket aan middelen en een fors voorzettingsvermogen aangezien we ook, zoals de zaken er nu voorstaan, meer in Zuid Oost Aziatische wateren zullen gaan opereren.

Italy plans new destroyers for 2028 delivery https://www.defensenews.com/global/europe/2020/11/09/italy-plans-new-destroyers-for-2028-delivery/

48 VLS cellen is inderdaad aan de krappe kant, maar vergeet niet dat de Duitsers op de F124 maar 32 VLS cellen hebben waar onze LCF's er al 40 a 48 hebben. Ik begrijp wel waarom de Duitsers op het forum daar het over 48 cellen hebben. Ik heb het al vaker geschreven op het forum en het F126 kan waarschijnlijk wel midscheeps worden verlengt waardoor er ruimte ontstaat voor extra VLS cellen.  Een 64 tal VLS cellen moet haalbaar zijn incl. een goed radar pakket. De Duitsers spreken ook over lasers op het F127.

Dat Italiaanse DDX is een prachtig voorbeeld maar ik verwacht niet dat wij of de Duitsers zo ver zullen gaan. Vergeet niet dat de plannen daarvoor zijn 127mm , 4x 76 mm, 2x 25 mm, 16x ASuW, 16 Cells strike length, 48x tactical length VLS, 2x 3 LWT's. Daarnaast krijgt het BMD radars en een hangaar voor 2 AW101's en/of UAV's.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#80
Citaat van: Parera op 09/06/2022 | 21:18 uur
Ondanks dat het bij ons erg stil is over het FuAD hebben de Duitsers in 2021 wel wat interessante data bekend gemaakt:
- 22 April 2021 ; Het opstellen van een eisen/wensen pakket voor het F-127
- 2021 - 2025 ; Analyse fase

Buiten om dat zou de Duitse DMO werken aan drie verschillende ontwerpen:
- Een compleet nieuw fregat
- Een doorontwikkeling van de F126 (MKS180)
- Een doorontwikkeling van de Amerikaanse FFG(X) (Constellation klasse)

Deze info is afkomstig van een Duitstalig forum en ik weet niet hoe betrouwbaar dit is. Daarbij wordt ook al op dat forum aangegeven dat het FFG(X) ontwerp veel te klein is voor de (Duitse) eisen. Op het forum spreken de Duitsers over het ''F126 BMD'' een fregat met 48 VLS cellen (of meer) en BMD radar.

Als men om zich heen kijkt naast een variant op F126 (48 VLS cellen zijn echt onvoldoende) dan zou ik FFG(X) buiten beschouwing laten, net als (vanwege tijdsdruk) een volledig nieuw ontwerp, het andere Italiaanse concept (DDX) biedt misschien meer mogelijkheden.

De F126 romp lijkt mij groot genoeg voor minimaal 64 VLS cellen, een stevig radar en sensoren pakker met daarnaast ruimte voor groei en een op de toekomst gerichte energievoorziening,

Het moet een schip worden met een potent pakket aan middelen en een fors voorzettingsvermogen aangezien we ook, zoals de zaken er nu voorstaan, meer in Zuid Oost Aziatische wateren zullen gaan opereren.

Italy plans new destroyers for 2028 delivery https://www.defensenews.com/global/europe/2020/11/09/italy-plans-new-destroyers-for-2028-delivery/

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/06/2022 | 20:53 uur
Volgens een Nederlands-Duits MOU zouden beide landen in 2032 het eerste schip aan hun vloot moeten toevoegen.

Toegegeven, ik heb nog niet de indruk dat er al veel op papier staat. Ik vermoed (maar dat is een aanname) dat FuAD en F127 een afgeleide zullen zijn van het (Damen) Omega off F126 ontwerp.

Veel tijd is er niet voor die tijdlijn, dus wellicht zal binnen afzienbare tijd meer duidelijk worden over de LCF en F124 vervanger.

Fingers crossed dat ze dit keer wel de (basis) planning halen.

Ondanks dat het bij ons erg stil is over het FuAD hebben de Duitsers in 2021 wel wat interessante data bekend gemaakt:
- 22 April 2021 ; Het opstellen van een eisen/wensen pakket voor het F-127
- 2021 - 2025 ; Analyse fase

Buiten om dat zou de Duitse DMO werken aan drie verschillende ontwerpen:
- Een compleet nieuw fregat
- Een doorontwikkeling van de F126 (MKS180)
- Een doorontwikkeling van de Amerikaanse FFG(X) (Constellation klasse)

Deze info is afkomstig van een Duitstalig forum en ik weet niet hoe betrouwbaar dit is. Daarbij wordt ook al op dat forum aangegeven dat het FFG(X) ontwerp veel te klein is voor de (Duitse) eisen. Op het forum spreken de Duitsers over het ''F126 BMD'' een fregat met 48 VLS cellen (of meer) en BMD radar.