US Combat Ship Decision Coming in 'Very Near Future'

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 09/11/2014 | 10:32 uur

Harald

BAE joins race for new US frigate with its Type 26 vessel

BAE Systems is officially gunning for the U.S. Navy's new frigate program with its new Type 26 frigate now in production in the U.K.

Company officials confirmed Thursday it had responded to the U.S. Navy's request for information and were in talks with unspecified companies in the states about how it would build the ship for the FFG(X) program, according to a BAE official who spoke on background to discuss early developments.

"In terms of the technical requirements, its a good fit. ... We responded to the RFI and we're confident its a pretty good fit," the official said.

.../...

http://www.defensenews.com/digital-show-dailies/dsei/2017/09/14/bae-is-in-the-race-for-the-the-us-ffgx-with-its-type-26-frigate/

Harald

US Navy secretary wants additional small surface combatants to help reach 355 ships

Key Points
•The USN secretary said the service will need more small surface combatants to help reach 355 ships
•The service is looking for cost-effective ways to reaching this goal

US Navy (USN) will need additional small surface combatants if it wants to reach its goal of 355 ships, service secretary Richard Spencer said on 6 September.

Spencer said the USN will not rely on destroyers alone to reach 355 ships and could reactivate a few Oliver Hazard Perry-class frigates to bridge any capability gaps. Spencer said the USN is exploring every option and that everything is on the table, although he warned that reactivations must make sense from technical and financial standpoints and that they would be stop-gap measures.

http://www.janes.com/article/73588/us-navy-secretary-wants-additional-small-surface-combatants-to-help-reach-355-ships

Parera

Citaat van: walter leever op 28/08/2017 | 17:02 uur
Parera het klopt hoor de prijs voor de 1e,daarna 310 miljoen,zo heb ik vernomen,maar goed Damen is 't niet geworden.
En bij deelname aan het Combat ship zal het Damen ook niet worden als ze mee doen. De Amerikanen kiezen niet graag een buitenlands ontwerp ook al is dat beter.
Ik denk dat van de buitenlandse ontwerpen Navantia de meeste kans maakt omdat deze veelal Amerikaanse systemen, wapens en aandrijving gebruiken.

walter leever

Parera het klopt hoor de prijs voor de 1e,daarna 310 miljoen,zo heb ik vernomen,maar goed Damen is 't niet geworden.

Parera

Citaat van: walter leever op 28/08/2017 | 16:05 uur


Dat ze de buik vol hebben van de Yanks zou ik kunnen begrijpen,echter dat is competitie,ik bedoel je kunt er niet vanuit gaan dat je wint.

Sidenote de OPC:to $310M each

En over 't duur zijn,tsja wil je goede schepen dan zul je moeten betalen,touwens het is nou ook niet zo dat BAE ,DCNS,Fincantieri en Navantia de" prijsknallers" zijn.(of zie ik dat fout?)

Maar goed "we shall see".


Ik heb een andere prijs gelezen;

CitaatIn September 2016, Eastern Shipbuilding of Panama City, Florida, was awarded a $110.3 million contract to build the first Offshore Patrol Cutter with an option to purchase eight additional cutters.[13] [14] On October 15, 2016 the Coast Guard issued a notice to proceed with the detailed design of the Offshore Patrol Cutter to Eastern Shipbuilding.[15]
[Bron Wikipedia @ Offshore Patrol Cutter]

Daarnaast denk ik niet dat Bollinger of Metal Shark de goede werven zijn voor Damen op gebied van 120 - 150 m lange fregatten.

walter leever

#112
Citaat van: Parera op 28/08/2017 | 15:37 uur
Damen heeft bij het Offshore Patrol Cutter project van de USCG al veel tijd gestoken in het ontwerp en zijn uiteindelijk niet gekozen, het budget voor die 1e OPC is maar 110 miljoen dollar de ontwerpen van Damen komen daar niet eens in de buurt. Damen is een goede werf maar met duur spul. Ze hebben voorlopig hun buik vol van die Yanks waarschijnlijk. De keuze voor de OPC heeft ruim 5 jaar geduurd.



Dat ze de buik vol hebben van de Yanks zou ik kunnen begrijpen,echter dat is competitie,ik bedoel je kunt er niet vanuit gaan dat je wint.

Sidenote de OPC:to $310M each

En over 't duur zijn,tsja wil je goede schepen dan zul je moeten betalen,touwens het is nou ook niet zo dat BAE ,DCNS,Fincantieri en Navantia de" prijsknallers" zijn.(of zie ik dat fout?)

Maar goed "we shall see".

Parera

Citaat van: Harald op 28/08/2017 | 15:46 uur
Ze hebben niet terug gereageerd naar navy recognition, maar misschien wel naar de us navy !
En daarbij, geen enkele EUROPEESE werf mag zelf bouwen !  Alles moet toch ; Made in the USA zijn, dus aangewezen op VS werven voor het daadwerkelijke bouwen van de schepen.

Al heeft Damen laatst wel een order indirect gescoord in de VS, ik dacht kleine patrol boots voor de kustwacht, ontwerp Damen, gebouwd door werf in VS.

Damen heeft op dit moment 2 partners op het gebied van militaire/ law enforcement scheepsbouw in de VS
Bollinger Shipyards: bouwt de "Sentinel Class" Fast Response Cutter '' op basis van de Stan Patrol 4708 voor de USCG maximaal 58 stuks
Metal Shark : bouwt verschillende ontwerpen uit de Stan serie onder de naam defiant variërend van 85 tot  165 ft.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: walter leever op 28/08/2017 | 15:40 uur
Ik bedoel die Crossovers zouden m.i. bijna ideaal zijn.

De XO is niet het juiste schip voor de USN, het FFG(X) zal als basis een ASW ontwerp moeten zijn en dat is de Crossover niet.

Harald

Citaat van: walter leever op 28/08/2017 | 15:30 uur
Ik las dat Damen en TKMS geen interesse hebben,is dat niet raar?

Ik bedoel die Crossovers zouden m.i. bijna ideaal zijn.

"TKMS (Germany) and Damen (Netherlands) didn't return phone calls or emails."

Ze hebben niet terug gereageerd naar navy recognition, maar misschien wel naar de us navy !
En daarbij, geen enkele EUROPEESE werf mag zelf bouwen !  Alles moet toch ; Made in the USA zijn, dus aangewezen op VS werven voor het daadwerkelijke bouwen van de schepen.

Al heeft Damen laatst wel een order indirect gescoord in de VS, ik dacht kleine patrol boots voor de kustwacht, ontwerp Damen, gebouwd door werf in VS.

Parera

De telefoontjes /emails zijn gedaan door Navy recognition zelf en niet door de USN, Damen heeft de gewoonte niet te praten over lopende onderhandelingen en de marketing strategie.
Geen gelopen race, Damen heeft met de OPC wel intensief samen gewerkt met Bollinger Shipyards, maar deze werf heeft nog nooit een militair/ kustwacht vaartuig gebouwd boven de 55 meter, daarmee vraag ik me af of dit de juiste partner is voor de bouw van fregatten.

En er is natuurlijk wel een nieuw ontwerp al is dit nog maar een papieren kladje door Damen zelf gemaakt voor de Nederlandse Marine.


walter leever

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/08/2017 | 15:36 uur
Beide landen hebben nog geen definitief (MKS-180 en vMFF) nieuw ontwerp, je moet wel iets kunnen indienen al zou een SIGMA of MEKO wel aan de "low" budget eisen kunnen voldoen, maar beide concepten zijn inmiddels gedateerd.

Daarnaast: hooguit de bouwtekeningen worden verkocht en dat moet je maar net willen.

Daarom dus ook deze gedachte,ik had 'm net te laat erbij gezet,my bad. ;)

Ik bedoel die Crossovers zouden m.i. bijna ideaal zijn.

Parera

Citaat van: walter leever op 28/08/2017 | 15:30 uur
Ik las dat Damen en TKMS geen interesse hebben,is dat niet raar?

"TKMS (Germany) and Damen (Netherlands) didn't return phone calls or emails."

Damen heeft bij het Offshore Patrol Cutter project van de USCG al veel tijd gestoken in het ontwerp en zijn uiteindelijk niet gekozen, het budget voor die 1e OPC is maar 110 miljoen dollar de ontwerpen van Damen komen daar niet eens in de buurt. Damen is een goede werf maar met duur spul. Ze hebben voorlopig hun buik vol van die Yanks waarschijnlijk. De keuze voor de OPC heeft ruim 5 jaar geduurd.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: walter leever op 28/08/2017 | 15:30 uur
Ik las dat Damen en TKMS geen interesse hebben,is dat niet raar?

"TKMS (Germany) and Damen (Netherlands) didn't return phone calls or emails."

Beide landen hebben nog geen definitief (MKS-180 en vMFF) nieuw ontwerp, je moet wel iets kunnen indienen al zou een SIGMA of MEKO wel aan de "low" budget eisen kunnen voldoen, maar beide concepten zijn inmiddels gedateerd.

Daarnaast: hooguit de bouwtekeningen worden verkocht en dat moet je maar net willen.

walter leever

#104
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/08/2017 | 15:22 uur
European Naval Shipbuilders Weighing their Options for US Navy FFG(X) Program

https://www.navyrecognition.com/index.php/focus-analysis/naval-technology/5515-european-naval-shipbuilders-weighing-their-options-for-us-navy-ffg-x-program.html

Ik las dat Damen en TKMS geen interesse hebben,is dat niet raar?



"TKMS (Germany) and Damen (Netherlands) didn't return phone calls or emails."