Mogelijke strijd over grondstoffen

Gestart door Elzenga, 25/09/2011 | 20:54 uur

onderofficier

Citaat van: Ros op 22/07/2013 | 22:43 uur
Save water.......shower with a (lady) friend.

Volgens mij duurt het douchen dan veel langer.......  :angel:  8)
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Ros

Citaat van: onderofficier op 22/07/2013 | 21:02 uur
Maar we verspillen nog veel en te veel drinkwater.

Save water.......shower with a (lady) friend.

A.J.

Citaat van: Elzenga op 22/07/2013 | 22:02 uur
er kan inderdaad nog veel worden gedaan om een stuk slimmer met kostbare (grond)stoffen om te springen...maar waarschijnlijk eerst wachten tot inderdaad de waterprijs flink gaat stijgen.... ;) ik ga ook eens kijken naar een regenton :big-smile:

Dat komt vanzelf als dat rare EU verzinsel over het drinkwater te privatiseren erdoor heen gedrukt wordt, dan wordt het idd onbetaalbaar.

Elzenga

Citaat van: onderofficier op 22/07/2013 | 21:31 uur
De meeste regenwater gaat zo de riool in.  Maar dat gaat het afvalwater ook heen. Dus het komt uiteindelijk ook in het riool terecht.
Dat regenwater is echt niet nodig om de riolen door te spoelen, anders hadden we nu een probleem.
En niet al het regenwater wordt gebruikt voor drinkwater. Er verdwijnt nogal wat in de riolen.

Hoge investeringskosten voor tank in de tuin valt wel mee. De regering hoeft dat niet voor ons te doen..... Maar we kopen er liever een nieuwe TV voor die we eigenlijk niet nodig hebben of een ander mobieltje. Tevens verwachten we wel altijd water uit de kraan.   Als het water straks echt duurder wordt  zullen veel mensen regenwater gaan opvangen.  Dan heeft men het geld er wel opeens voor over. Waarom zou men nu wat moeite er voor doen?  Lastig hoor om met een gietertje de plantjes water te geven, met de slang, wat zeg ik men heeft wel geld voor een ondergronds-sproei-systeem met leidingwater.......  of dat systeem waarbij je de straat ook water geeft.... 

Mijn regenton was trouwens gratis.....alleen wat regengoot moest ik kopen.   

Zo terug: plantjes water geven   ;)
er kan inderdaad nog veel worden gedaan om een stuk slimmer met kostbare (grond)stoffen om te springen...maar waarschijnlijk eerst wachten tot inderdaad de waterprijs flink gaat stijgen.... ;) ik ga ook eens kijken naar een regenton :big-smile:

onderofficier

Citaat van: Elzenga op 22/07/2013 | 21:09 uur
Verspilling is er zeker nog....maar regenwater is de basis van ons drinkwater ;)..wat we via het IJsselmeer en de rivieren winnen en omzetten naar drinkwater...veelal op (deels) natuurlijke wijze (zie waterwingebieden). Regenwater zo direct opvangen vraagt een enorme infrastructuur en hoge investeringskosten. Of dat slim is weet ik niet (kleinschalig versus grootschalig?!). Maar daar valt echt wel aan te verdienen...maar iemand zal structureel het voortouw moeten nemen...en dat lukt niet erg met een weinig daadkrachtige politiek en poldermentaliteit...beetje zoals bij alternatieve energiebronnen...

De meeste regenwater gaat zo de riool in.  Maar dat gaat het afvalwater ook heen. Dus het komt uiteindelijk ook in het riool terecht.
Dat regenwater is echt niet nodig om de riolen door te spoelen, anders hadden we nu een probleem.
En niet al het regenwater wordt gebruikt voor drinkwater. Er verdwijnt nogal wat in de riolen.

Hoge investeringskosten voor tank in de tuin valt wel mee. De regering hoeft dat niet voor ons te doen..... Maar we kopen er liever een nieuwe TV voor die we eigenlijk niet nodig hebben of een ander mobieltje. Tevens verwachten we wel altijd water uit de kraan.   Als het water straks echt duurder wordt  zullen veel mensen regenwater gaan opvangen.  Dan heeft men het geld er wel opeens voor over. Waarom zou men nu wat moeite er voor doen?  Lastig hoor om met een gietertje de plantjes water te geven, met de slang, wat zeg ik men heeft wel geld voor een ondergronds-sproei-systeem met leidingwater.......  of dat systeem waarbij je de straat ook water geeft.... 

Mijn regenton was trouwens gratis.....alleen wat regengoot moest ik kopen.   

Zo terug: plantjes water geven   ;)
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

#93
Citaat van: onderofficier op 22/07/2013 | 21:02 uur
Maar we verspillen nog veel en te veel drinkwater.

Waarom spoelen we eigenlijk met drinkwater het toilet door?  Daar is regenwater erg geschikt voor. 
Waarom sproeien de meeste mensen eigenlijk met drinkwater de tuin.  Daar is regenwater erg geschikt voor.

Voordat men water gaat herwinnen is het beter om verspilling tegen te gaan. 
Maar ja dit is het westen: beter dure technologie inzetten dan goedkope oplossingen bedenken.   Want men moet overal veel geld aan verdienen.
En regenwater is gratis.  Daar kan men dus niet grof geld aan verdienen.
Verspilling is er zeker nog....maar regenwater is de basis van ons drinkwater..wat we via het IJsselmeer en de rivieren winnen en omzetten naar drinkwater...veelal op natuurlijke wijze (zie waterwingebieden). Regenwater zo direct opvangen vraagt een enorme infrastructuur en hoge investeringskosten. Of dat slim is weet ik niet (kleinschalig versus grootschalig?!). Maar daar valt echt wel aan te verdienen...maar iemand zal structureel het voortouw moeten nemen...en dat lukt niet erg met een weinig daadkrachtige politiek en poldermentaliteit...beetje zoals bij alternatieve energiebronnen...

onderofficier

Citaat van: Elzenga op 22/07/2013 | 20:12 uur
zou wat mij betreft echt een thema zijn waarop Nederland het voortouw kan nemen...en dat geldt ook voor het herwinnen van drinkwater uit bijvoorbeeld rioolwater...

Maar we verspillen nog veel en te veel drinkwater.

Waarom spoelen we eigenlijk met drinkwater het toilet door?  Daar is regenwater erg geschikt voor.  
Waarom sproeien de meeste mensen eigenlijk met drinkwater de tuin.  Daar is regenwater erg geschikt voor.

Voordat men water gaat herwinnen is het beter om verspilling tegen te gaan.  
Maar ja dit is het westen: beter dure technologie inzetten dan goedkope oplossingen bedenken.   Want men moet overal veel geld aan verdienen.
En regenwater is gratis.  Daar kan men dus niet grof geld aan verdienen.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Flyguy

Citaat van: Kapitein Rob op 22/07/2013 | 20:34 uur
In de west staan al decennia van die "waterfabrieken" die van zout water overheerlijk zoet water maken....
Er zijn geen alternatieven. Tenzij je uit een tanki je water wilt halen (niet aan te raden).

Flyguy

Citaat van: jurrien visser op 22/07/2013 | 20:37 uur
Exact, aanzienlijk beter dan wat wij hier uit de kraan krijgen, al kan in de west je waterrekening aardig oplopen.
Water, electriciteit en gas zijn ongelooflijk duur op de Antillen. Op Aruba houdt WEB de prijzen kunstmatig hoog (monopoly op de markt), moet ik erbij zeggen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 22/07/2013 | 20:34 uur
In de west staan al decennia van die "waterfabrieken" die van zout water overheerlijk zoet water maken....

Exact, aanzienlijk beter dan wat wij hier uit de kraan krijgen, al kan in de west je waterrekening aardig oplopen.

KapiteinRob

In de west staan al decennia van die "waterfabrieken" die van zout water overheerlijk zoet water maken....

Elzenga

Citaat van: Poleme op 22/07/2013 | 18:49 uur
;D "In een razend tempo ontzilting installaties bouwen, geld speelt dan geen rol meer."
Een familie lid van mij bouwde ooit eens aan een enorme ontzilting installatie net ten Zuiden van de Koeweitse grens.  Hij leerde daar, dat dat een dure oplossing was, die alleen met heel veel olie dollars bekostigd kon worden.  Dit is dus geen oplossing.

In een van de droogste landen op deze Aardbol, Namibia hadden ze een heel andere oplossing.  Het rioolwater werd gezuiverd tot drinkwater!
En qua kosten was het voor dit land te doen.  Helaas, wordt dit land nu gerund door een stel niet zo visionaire types en zijn ze ermee gestopt.
In de VS en Australia is nu weer hernieuwde interesse om rioolwater te zuiveren tot drinkwater.
de ontziltingstechnologie schijnt ook grote stappen vooruit te maken kan ik mij uit het nieuws herinneren...zou wat mij betreft echt een thema zijn waarop Nederland het voortouw kan nemen...en dat geldt ook voor het herwinnen van drinkwater uit bijvoorbeeld rioolwater...

Poleme

Citaat van: jurrien visser op 22/07/2013 | 13:57 uur
Nu zal dat in het natte Europa niet zo snel gebeuren maar stel: de eigen bevolking komt in levensgevaar door een gebrek aan water dan zullen ze dat doen!
Onze oplossing is in een razend tempo ontziltingsinstallaties bouwen, geld speelt dan immers geen enkele rol meer.

Een  andere overlevingsoplossing is wellicht met een handjevol JSF's de eventuele stuwdammen te decimeren.. maar ja?
;D "In een razend tempo ontzilting installaties bouwen, geld speelt dan geen rol meer."
Een familie lid van mij bouwde ooit eens aan een enorme ontzilting installatie net ten Zuiden van de Koeweitse grens.  Hij leerde daar, dat dat een dure oplossing was, die alleen met heel veel olie dollars bekostigd kon worden.  Dit is dus geen oplossing.

In een van de droogste landen op deze Aardbol, Namibia hadden ze een heel andere oplossing.  Het rioolwater werd gezuiverd tot drinkwater!
En qua kosten was het voor dit land te doen.  Helaas, wordt dit land nu gerund door een stel niet zo visionaire types en zijn ze ermee gestopt.
In de VS en Australia is nu weer hernieuwde interesse om rioolwater te zuiveren tot drinkwater.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

Citaat van: Flyguy op 22/07/2013 | 13:49 uur
Maar wat als Duitsland, België, Limburg of Frankrijk de kraan dicht draait?
Bijvoorbeeld in de provincie Noord-Brabant valt jaarlijks voldoende regen, om grote delen van deze provincie in een moeras te veranderen.  Dat gebeurt niet, want alles wordt nu  naar zee afgevoerd.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

Citaat van: Elzenga op 22/07/2013 | 14:39 uur
Ja in het Midden-Oosten..Syrië, Israël, Jordanië en Palestijnen (PA) "strijden" al om water. Is ook een belangrijk onderdeel van de eventuele nieuwe onderhandelingen tussen Israël en de Palestijnen.
Met gemak kan men veel meer landen die aan de grond-, en delfstoffen strijd meedoen toevoegen.
Ops Iraqi 'Freedom' en ops 'Enduring Freedom' en ISAF zijn in feite ook strijdtonelen om delfstoffen.  De oorlogen in Rwanda, Burundi, Dafur, Zuid-Sudan gingen en gaan over (landbouw)gronden en olie. Etecetera, etcetera.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.