Defensie zoek Infanteristen

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 18/06/2012 | 18:30 uur

SMI de Boer

Citaat van: guest1400 op 18/06/2012 | 23:07 uur
haha lekker laten lopen die gasten... ''core bussines'' voor ze

Daar kiezen we met plezier voor... Op het moment dat we na een week regen, geen vreten of slaap het terrein oplopen denken de heren uit de verwarmde hokken vanachter een kopje koffie "achach, kijk ze toch eens lopen, te vies om beet te pakken. Terwijl wij denken, ach ach, kijk ze toch eens zitten, stinkend naar het muffe zweet, iedere dag om 17:05 achter het NRC...

Om nog maar te zwijgen over de eer die je gegund is om een groep GNK die onder talibanvuur is komen liggen te mogen ontzetten...

Voor een baan als chauffeur, piloot, admeur whatever heb je geen uniform nodig....
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

onderofficier

Solliciteren is totaal wat anders dan voorlichting krijgen.

Bij de specifieke onderhandelingen kunnen er best andere afspraken worden gemaakt, dan standaard.
Deze komen op papier.


Op de website waar de mensen zelf moet solliciteren staan de functie eisen. Bij vele staat dat het rijbewijs B is vereist. C kan bij defensie worden gehaald  indien deze nodig is voor de functie.

De voorlichting en het solliciteren zijn 2 aparte dingen.  Na een voorlichting moet men thuis (lees elders) solliciteren, de voorlichter speelt daar geen rol in. Daarnaast tijdens de sollicitatie is men niets verplicht en men heeft een proeftijd van 6 maanden.

Ik ben van de "Veronica-generatie"* waren toen geen voorlifchtingen. Geen internet waarop alles is terug te vinden... Als je maatje zelf niet naar info op zoek gaat, hoe zal ik deze dan noemen?
* bonnetje invullen zonder verdere informatie zoals voorlichting en internet en toch wist ik wat de mogelijkheden waren voor mij

Dat is het andere probleem: de simpele zielen die soldaat infanterie willen worden denken bij de infanterie en te kunnen werken en daar naast te kunnen studeren..... Waarom niet eerst een  hbo opleiding doen? Dat kunnen deze schijnbaar niet, vervolgens defensie de schuld geven..... Dat kunnen ze wel.....       

Dat is het enige filmpje wat je kan vinden: het gaat over het Amerikaanse leger...
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

guest1400

ik weet niet hoelang geleden het is dat jij voorlichting hebt gehad maar geloof me ze doen het nog steeds. Ik sprak vorige week een maatje van die had ook gesolliciteerd en die kreeg te horen dat het bij de infanterie allemaal best mogelijk om hbo studies te doen en al je rijbewijzen te pakken. Die gasten sugarcoaten alles om je binnen te krijgen.

http://www.youtube.com/watch?v=WwxlEmTx7Zo

onderofficier

Citaat van: guest1400 op 19/12/2012 | 20:26 uur
Niet maar veel mensen worden wel binnengelokt met de beloftes dat opleidingen kunnen doen op de kosten van de baas. Het kan nog steeds maar de mogelijkheden zijn steeds beperkter en worden steeds meer uitgemolken. als ik mijn voorlichter moest geloven kon ik wel dokter worden bij de infanterie ;D

Hoelang is dat geleden?

De voorlichter wordt ook ingehaald door de tijd........ Heb je je dat wel eens gerealiseerd? 
Maar die functie heet ook voorlichter geen recruiter......  Zij lichten voor  wat er op dat moment speelt niet wat er over een aantal jaar speelt.
Denk je dat zij een glazen bol hebben?  Ik denk het niet....

Daarnaast is het ook vaak is dat men alleen hoort wat men wilt horen.....

Ik ken iemand die is "beloofd" dat die de B-rijbewijs kon halen......Hij doet nu VeVa, laatste jaar. 
Defensie heeft nu bijna alle B rijbewijs-opleiding geschrapt*. Heeft te maken met de reorganisatie; de helft van de rij-instructeurs verdwijnen namelijk....
(*op +/- 200 na omdat men anders geen eigen rij-instructeurs kan opleiden)   Nu moet betrokkene B rijbewijs hebben anders kan die niet eens solliciteren op die functie. 


Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

joey18

Citaat van: guest1400 op 19/12/2012 | 20:26 uur
ik had dit nog niet eens gezien.

Citaat van: onderofficier op 21/06/2012 | 23:16 uur
Welk bedrijf leid je hoger op zonder zelf hier gebruik van te kunnen maken?   
Ik weet dat het eens anders is geweest: onbeperkt studeren van kant klossen tot aan universitaire opleidingen*......
en ja ik vind het jammer dat de mogelijkheden zeer beperkt zijn geworden.

Geen een daarom staat er bijna altijd een langer dienstverband tegenover.

CitaatIs het niet zo dat mensen zelf de keuze maken voor een dienstverband bij defensie?  En niet voor een vervolg opleiding.  Waarom moet defensie dan er eigenlijk voor zorgen dat zij na het dienstverband niet "voor de rest van hun leven containers aan het lossen zijn en stickers aan het plakken zijn"? 

Niet maar veel mensen worden wel binnengelokt met de beloftes dat opleidingen kunnen doen op de kosten van de baas. Het kan nog steeds maar de mogelijkheden zijn steeds beperkter en worden steeds meer uitgemolken. als ik mijn voorlichter moest geloven kon ik wel dokter worden bij de infanterie ;D

Citaat van: joey18 op 19/12/2012 | 19:53 uur
Stel je wilt binnen defensie een studie volgen bvb Meubel tekenaar mbo 4 , dan moet je 4 dagen in de week praktijk volgen, en 1 dag in de week naar school. Hoe krijg je dat voor elkaar binnen defensie , of kun je alleen studies volgen zonder veel praktijk?

je krijgt een potje gebaseerd op basis van je aantal dienstjaren en uitzendingen. De exacte cijfers weet ik niet meer maar ik weet wel dat het niet veel is. Dan is het nog de vraag of je toestemming krijgt van je baas want de opleiding dient wel gerelateerd aan je functie te zijn en in het geval er geen tijd voor is wordt het ook moeilijker om een opleiding te krijgen. Het kan wel maar kost wat tijd om dat tegoed op te bouwen en je moet een functie hebben waar je de tijd voor hebt een studie erbij.

Oke bedankt, nu is het wel iets duidelijk ;) Zit jij bij de infanterie  guest1400 ?

guest1400

ik had dit nog niet eens gezien.

Citaat van: onderofficier op 21/06/2012 | 23:16 uur
Welk bedrijf leid je hoger op zonder zelf hier gebruik van te kunnen maken?   
Ik weet dat het eens anders is geweest: onbeperkt studeren van kant klossen tot aan universitaire opleidingen*......
en ja ik vind het jammer dat de mogelijkheden zeer beperkt zijn geworden.

Geen een daarom staat er bijna altijd een langer dienstverband tegenover.

CitaatIs het niet zo dat mensen zelf de keuze maken voor een dienstverband bij defensie?  En niet voor een vervolg opleiding.  Waarom moet defensie dan er eigenlijk voor zorgen dat zij na het dienstverband niet "voor de rest van hun leven containers aan het lossen zijn en stickers aan het plakken zijn"? 

Niet maar veel mensen worden wel binnengelokt met de beloftes dat opleidingen kunnen doen op de kosten van de baas. Het kan nog steeds maar de mogelijkheden zijn steeds beperkter en worden steeds meer uitgemolken. als ik mijn voorlichter moest geloven kon ik wel dokter worden bij de infanterie ;D

Citaat van: joey18 op 19/12/2012 | 19:53 uur
Stel je wilt binnen defensie een studie volgen bvb Meubel tekenaar mbo 4 , dan moet je 4 dagen in de week praktijk volgen, en 1 dag in de week naar school. Hoe krijg je dat voor elkaar binnen defensie , of kun je alleen studies volgen zonder veel praktijk?

je krijgt een potje gebaseerd op basis van je aantal dienstjaren en uitzendingen. De exacte cijfers weet ik niet meer maar ik weet wel dat het niet veel is. Dan is het nog de vraag of je toestemming krijgt van je baas want de opleiding dient wel gerelateerd aan je functie te zijn en in het geval er geen tijd voor is wordt het ook moeilijker om een opleiding te krijgen. Het kan wel maar kost wat tijd om dat tegoed op te bouwen en je moet een functie hebben waar je de tijd voor hebt een studie erbij.

joey18

Stel je wilt binnen defensie een studie volgen bvb Meubel tekenaar mbo 4 , dan moet je 4 dagen in de week praktijk volgen, en 1 dag in de week naar school. Hoe krijg je dat voor elkaar binnen defensie , of kun je alleen studies volgen zonder veel praktijk?

onderofficier

Citaat van: guest1400 op 21/06/2012 | 22:56 uur
dat heb jij heel goed ;) en die infanteristen geef je een een papiertje cluster medewerker en dan heb je dat probleem ook weer opgelost, 2 weekse cursus, kun je voor de rest van je leven containers lossen en stickertjes plakken.

Welk bedrijf leid je hoger op zonder zelf hier gebruik van te kunnen maken?   
Ik weet dat het eens anders is geweest: onbeperkt studeren van kant klossen tot aan universitaire opleidingen*......
En ja ik vind het jammer dat de mogelijkheden zeer beperkt zijn geworden.   

Is het niet zo dat mensen zelf de keuze maken voor een dienstverband bij defensie?  En niet voor een vervolg opleiding.  Waarom moet defensie dan er eigenlijk voor zorgen dat zij na het dienstverband niet "voor de rest van hun leven containers aan het lossen zijn en stickers aan het plakken zijn"? 


Citaat van: Marc66 op 21/06/2012 | 22:47 uur
Voor de oudere, meer ervaren, militair moet de leus wellicht als volgt klinken(?): Werken bij defensie, je moet het maar nog mogen  :(

Gewoon waar dus verwijder wellicht en het vraagteken..
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

guest1400

Citaat van: joey18 op 21/06/2012 | 22:16 uur
Jaa dus ze kunnen nu dus elke militair gewoon eruit schuppen want de minimum eis om te solliciteren is Mbo 2, alleen de infanterie en luchtmobiel niet. dus defensie heeft er weer eens goed over nagedacht

dat heb jij heel goed ;) en die infanteristen geef je een een papiertje cluster medewerker en dan heb je dat probleem ook weer opgelost, 2 weekse cursus, kun je voor de rest van je leven containers lossen en stickertjes plakken.

Marc66

Defensie kent een nieuwe leus. Helemaal prima als je jong bent. Voor de oudere, meer ervaren, militair moet de leus wellicht als volgt klinken(?): Werken bij defensie, je moet het maar nog mogen  :(

joey18

Citaat van: guest1400 op 20/06/2012 | 09:55 uur
negatief. je krijgt nu een vergoeding die gebasseerd is op je dienstjaren/uitzendingen, exacte getallen weet ik niet uit mijn hoofd maar je moet aardig wat jaartjes hebben wil je een beetje redelijke vergoeding krijgen. Zit ook nog een addertje onder het gras want zodra jij niveau 2 bent opgeleid (logistiek medewerker, chauffeur, assistent verpleegkundige etc. etc.) dan heb je er automatisch geen recht meer op want Defensie heeft de verplichting om jouw met min MB0 2 uit te laten stromen.

Jaa dus ze kunnen nu dus elke militair gewoon eruit schuppen want de minimum eis om te solliciteren is Mbo 2, alleen de infanterie en luchtmobiel niet. dus defensie heeft er weer eens goed over nagedacht

guest1400

negatief. je krijgt nu een vergoeding die gebasseerd is op je dienstjaren/uitzendingen, exacte getallen weet ik niet uit mijn hoofd maar je moet aardig wat jaartjes hebben wil je een beetje redelijke vergoeding krijgen. Zit ook nog een addertje onder het gras want zodra jij niveau 2 bent opgeleid (logistiek medewerker, chauffeur, assistent verpleegkundige etc. etc.) dan heb je er automatisch geen recht meer op want Defensie heeft de verplichting om jouw met min MB0 2 uit te laten stromen.

joey18

Ik vraag me eigen af of je nog wel school opleidingen kunt volgen zo ja welke zijn er beschikbaar ?

Tanker

Citaat van: joey18 op 19/06/2012 | 17:19 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 19/06/2012 | 14:02 uur
@joey, toch is dat niet erg handig van Defensie..kom je als 28 jarige ex-militair op de arbeidsmarkt...waarom laten ze die jongens niet gewoon blijven als iemand nou zelf wil ? ..het kost ook weer minder opleidingskosten en ervaren militairen zijn goud waard.

klinkt gek maar ervaren militairen kosten goud! hoe ouder ze zijn hoe meer geld ze kosten maar hoe meer ervaring! hoe jonger ze zijn hoe minder geld ze kosten hoe minder ervaring ze hebben, dus defensie wil onervaren jonge mensen hebben waar ze weining geld aan hoeven uit te geven  >:(

Dat heb je goed gezien Joey, men wilt voor een dubbeltje op de 1e rij zitten of het nu gaat om opsvesten, tandenkransen of mensen maakt allemaal niets uit.
Het mag en kan niks kosten, want geld is er niet !

joey18

Citaat van: Oorlogsvis op 19/06/2012 | 14:02 uur
@joey, toch is dat niet erg handig van Defensie..kom je als 28 jarige ex-militair op de arbeidsmarkt...waarom laten ze die jongens niet gewoon blijven als iemand nou zelf wil ? ..het kost ook weer minder opleidingskosten en ervaren militairen zijn goud waard.

klinkt gek maar ervaren militairen kosten goud! hoe ouder ze zijn hoe meer geld ze kosten maar hoe meer ervaring! hoe jonger ze zijn hoe minder geld ze kosten hoe minder ervaring ze hebben, dus defensie wil onervaren jonge mensen hebben waar ze weining geld aan hoeven uit te geven  >:(