Kodiak genietank

Gestart door JdL, 23/10/2015 | 10:42 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Nieuwe Kodiaktank van de Landmacht krijgt rijverbod

https://www.rd.nl/1.1447799

dudge

Ipv 'gemech brig' mag je ook gewoon 'mechbrig' schrijven.

JdL

Citaat van: Kevinb op 24/10/2015 | 22:21 uur
Dus de Gerard Genist kan het ineens niet meer omdat we de Kodiak hebben?  :hrmph:
het licht natuurlijk niet aan de genisten maar 4 is gewoon te weinig
nu hebben we 14 genietanks dat is nog wel te doen
natuurlijk kunnen we het door de genist met zijn metaaldetector of springstofpakket laten doen maar dat duurt een stuk langer terwijl het bij gemechaniseerd/gemotoriseerd optreden juist een voordeel is dat je sneller bent dan de eenheden te voet(al bestaan die eigenlijk bijna niet meer)
Citaat van: Strata op 25/10/2015 | 01:23 uur
Hoeveel genietanks heeft een gemechaniseerde brigade volgens jou dan nodig?
het huidige getal van 14 in totaal isxz denk ik voldoende
5 is het absolute minimum voor een gemech brig en 6 of 7 houd ik aan als gemiddelde
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

StrataNL

Citaat van: JdL op 23/10/2015 | 20:09 uur
Natuurlijk is er van alles te weinig maar 4 genietanks tegenover een complete gemechaniseerde brigade is niet in verhouding

Hoeveel genietanks heeft een gemechaniseerde brigade volgens jou dan nodig?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Kevinb

Citaat van: JdL op 23/10/2015 | 20:09 uur
Afghanistan was een groot mijnenveld en het zou me niets verbazen als er in irak en syrie ook tankgrachten liggen(niet dat NL nou daar naartoe moet maar we kunnen altijd dit soort situaties tegenkomen als we meedoen aan een vredesmissie)
Het ging me om het aantal voertuigen en bijbehorend personeel die de kodiak moet ondersteunen
2 paifbat, een tankbat, het eigen pagniebat, een verkenningseskadron en eventueel bijgevoegde artillerie en ondersteuningseenheden
Deze kunnen op wegversperringen, mijnenvelden enz stuiten waarvoor je genietanks nodig heb om deze op te ruimen
Natuurlijk is er van alles te weinig maar 4 genietanks tegenover een complete gemechaniseerde brigade is niet in verhouding
Dus de Gerard Genist kan het ineens niet meer omdat we de Kodiak hebben?  :hrmph:

JdL

Citaat van: Strata op 23/10/2015 | 19:14 uur
Tankgrachten en mijnenvelden... Dan moet er heel wat in de wereld gebeurt zijn als de Kodiak die tegen gaat komen. Wat heeft dit met de boxer te maken? Die vervangt gewoon de ypr hoor, er komt helemaal niks bij, de aantallen worden alleen maar minder. 
Afghanistan was een groot mijnenveld en het zou me niets verbazen als er in irak en syrie ook tankgrachten liggen(niet dat NL nou daar naartoe moet maar we kunnen altijd dit soort situaties tegenkomen als we meedoen aan een vredesmissie)
Het ging me om het aantal voertuigen en bijbehorend personeel die de kodiak moet ondersteunen
2 paifbat, een tankbat, het eigen pagniebat, een verkenningseskadron en eventueel bijgevoegde artillerie en ondersteuningseenheden
Deze kunnen op wegversperringen, mijnenvelden enz stuiten waarvoor je genietanks nodig heb om deze op te ruimen
Natuurlijk is er van alles te weinig maar 4 genietanks tegenover een complete gemechaniseerde brigade is niet in verhouding
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

StrataNL

Citaat van: JdL op 23/10/2015 | 16:13 uur
Als er in in onderhoud moet en er wordt er een uitgeschakeld heb je er nog maar 2 over om bvb een complete tankgracht dicht te gooien en het mijnenveld wat er achter licht te ruimen en loopgraven te graven  voor de inf met de kans dat er nog een wordt uitgeschakelt
Zo'n genietank wordt echt voor heel veel dingen ingezet en 4 per brigade is daar gewoon echt te weinig voor denk ik
14 leo 1 genie voor 2 brigades zonder tanks en met weinig/geen artillerie was denk nog wel te doen maar 10 voor 2 brigades terwijl er nu ook nog eens 50 tanks en 200 boxers bij komen wordt een ander verhaal...

Tankgrachten en mijnenvelden... Dan moet er heel wat in de wereld gebeurt zijn als de Kodiak die tegen gaat komen. Wat heeft dit met de boxer te maken? Die vervangt gewoon de ypr hoor, er komt helemaal niks bij, de aantallen worden alleen maar minder. 
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

dudge

Citaat van: JdL op 23/10/2015 | 16:13 uur
Als er in in onderhoud moet en er wordt er een uitgeschakeld heb je er nog maar 2 over om bvb een complete tankgracht dicht te gooien en het mijnenveld wat er achter licht te ruimen en loopgraven te graven  voor de inf met de kans dat er nog een wordt uitgeschakelt
Zo'n genietank wordt echt voor heel veel dingen ingezet en 4 per brigade is daar gewoon echt te weinig voor denk ik
14 leo 1 genie voor 2 brigades zonder tanks en met weinig/geen artillerie was denk nog wel te doen maar 10 voor 2 brigades terwijl er nu ook nog eens 50 tanks en 200 boxers bij komen wordt een ander verhaal...

Het maakt eigenlijk niet uit, als het bij de krijgsmacht is is het weinig, dat is natuurlijk zo. En ja, de Kodiaks gaan het druk krijgen. Maar ik heb niet het idee dat dit de grootste prio is. En die 200 boxers is leuk, het gaat om het aantal eenheden waar steun aan gegeven moet worden, en het is niet alsof er bataljons met Boxers bij komen. Alleen een tank bataljon.

JdL

Citaat van: Thomasen op 23/10/2015 | 13:43 uur
Dat ding wat er op zit is een mijnenploeg.
En dat kan toch gewoon ingezet worden?
Als er in in onderhoud moet en er wordt er een uitgeschakeld heb je er nog maar 2 over om bvb een complete tankgracht dicht te gooien en het mijnenveld wat er achter licht te ruimen en loopgraven te graven  voor de inf met de kans dat er nog een wordt uitgeschakelt
Zo'n genietank wordt echt voor heel veel dingen ingezet en 4 per brigade is daar gewoon echt te weinig voor denk ik
14 leo 1 genie voor 2 brigades zonder tanks en met weinig/geen artillerie was denk nog wel te doen maar 10 voor 2 brigades terwijl er nu ook nog eens 50 tanks en 200 boxers bij komen wordt een ander verhaal...
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

StrataNL

Voor de duidelijkheid: de Kodiak vervangt de Leopard 1 genietank. Staat los van de leo1 en 2 (Buffel) bergingstanks.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

dudge

Citaat van: JdL op 23/10/2015 | 13:34 uur
Als er bvb een weg mijnenvrij gemaakt moet worden is dat met de kodiak een een paar minuten gebeurd maar als een heel genie peloton daar met metaaldetectors moet gaan lopen duurt het een stuk langer
Of moeten die fenneks soms niet langs die weg ;)

Dat ding wat er op zit is een mijnenploeg.
En dat kan toch gewoon ingezet worden?

JdL

Citaat van: Thomasen op 23/10/2015 | 13:29 uur
Hoezo is dat weinig, en waarom relateer je het aantal genie tanks aan het aantal fenneks etc?
Als er bvb een weg mijnenvrij gemaakt moet worden is dat met de kodiak een een paar minuten gebeurd maar als een heel genie peloton daar met metaaldetectors moet gaan lopen duurt het een stuk langer
Of moeten die fenneks soms niet langs die weg ;)
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Sparkplug

Van de Leopard 1 genietanks zijn destijds ook maar 14 stuks geleverd. 10 Kodiaks zijn gelukkig nog niet de helft hiervan.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

dudge

Citaat van: JdL op 23/10/2015 | 13:25 uur
10 in totaal
4 voor elk pagniebat en 2 opleiding/reserve
Dus dat zijn in het geval van 43 gemech  4 genietanks voor 88 CV90's, ongeveer 90 fenneks en straks ook nog 50 leo2 en een x aantal boxers
dat vind ik dus te weinig


Hoezo is dat weinig, en waarom relateer je het aantal genie tanks aan het aantal fenneks etc?

JdL

Citaat van: Elzenga op 23/10/2015 | 13:22 uur
4? zouden er toch 10 worden?!
10 in totaal
4 voor elk pagniebat en 2 opleiding/reserve
Dus dat zijn in het geval van 43 gemech  4 genietanks voor 88 CV90's, ongeveer 90 fenneks en straks ook nog 50 leo2 en een x aantal boxers
dat vind ik dus te weinig
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan