Internationale pantservoertuigen APC IFV ontwikkelingen

Gestart door Harald, 17/07/2018 | 10:45 uur

Ace1

Er is ook een andere tank ontwikkeld door Thyssen Henschel en gemaakt  voor het Argentijnse leger op basis van de Marder romp. Met een ander turent  en een L7-kanon genaamd TAM (Tanque Argentino Mediano)

https://en.wikipedia.org/wiki/Tanque_Argentino_Mediano

http://www.military-today.com/tanks/tam.htm

Een deel van het bedrijf Henschel Wehrtechnik werd in 1999 overgenomen door Rheinmetall en in 2000 geïntegreerd in Rheinmetall Landsysteme GmbH

https://en.wikipedia.org/wiki/Thyssen-Henschel











Parera

Citaat van: Ace1 op 07/07/2019 | 16:48 uur
Jij bedoelt om op basis van de Lynx / KF41  een tank te ontwikkelen van 45 ton? Dan krijg je een moderne versie van Leopard 1, je zou kunnen kijken of je het ontwerp van de Leopard 1A6 op het chassis van de Lynx / KF41 kan combineren.

de https://en.wikipedia.org/wiki/Leopard_1

http://www.tanks-encyclopedia.com/coldwar/West_Germany/Leopard-I.php



Gewicht is mij niet bekend maar ik begreep dat er plannen zijn om op basis van de KF41 chassis een ''MBT'' te ontwikkelen, het zou binnen Rheinmetall de naam ''MGCS'' dragen en mogelijk gaan ze het opnemen tegen KMW & Nexter die samen een nieuwe Europeese MBT willen ontwikkelen. Rheinmetall heeft alles in huis om zelfstandig zo'n voertuig te ontwikkelen en op de markt te bregen, opvallend is de 12,7 mm coax en natuurlijk het 130 mm kanon met 42 rounds in een onbemande toren.

In het topic ''De landmacht van morgen'' heb ik in de posts ''1105'' & ''1113'' enkele artist impressions geplaatst. Ik zal er hier een bij plaatsen uit beide posts.




Ace1

Citaat van: Parera op 07/07/2019 | 16:38 uur
Ik blijf die Lynx een mooi en interessant voertuig vinden  ;) Met de plannen die ik laatst poste op het forum om op basis van de Lynx / KF41 een nieuwe MBT te ontwikkelen maakt het voertuig in mijn ogen alleen maar interessanter.

Mooi als CV90 vervanger, maar zover is het helaas op dit moment nog niet en komt het voertuig dus eigenlijk te vroeg voor ons. Wanneer is eigenlijk de vervanging van de CV90 gepland?
De MLU loopt volgens mij tot 2026.

Jij bedoelt om op basis van de Lynx / KF41  een tank te ontwikkelen van 45 ton? Dan krijg je een moderne versie van Leopard 1, je zou kunnen kijken of je het ontwerp van de Leopard 1A6 op het chassis van de Lynx / KF41 kan combineren.

de https://en.wikipedia.org/wiki/Leopard_1

http://www.tanks-encyclopedia.com/coldwar/West_Germany/Leopard-I.php


Parera

Ik blijf die Lynx een mooi en interessant voertuig vinden  ;) Met de plannen die ik laatst poste op het forum om op basis van de Lynx / KF41 een nieuwe MBT te ontwikkelen maakt het voertuig in mijn ogen alleen maar interessanter.

Mooi als CV90 vervanger, maar zover is het helaas op dit moment nog niet en komt het voertuig dus eigenlijk te vroeg voor ons. Wanneer is eigenlijk de vervanging van de CV90 gepland?
De MLU loopt volgens mij tot 2026.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Interessant voor de gepantserde ''burger'' voertuigen zoals de KMAR die heeft rijden, of ook iets voor de Amaroks voor het geval dat ze in een conflict gebied terecht komen? In elk geval interessant voor de nieuwe MB's om zo'n systeem in de bumper te bouwen i.p.v. op het dak te monteren of in het RWS.


Parera

Citaat van: Mourning op 05/07/2019 | 17:41 uur
Hoe is de bescherming van dit voertuig t.o.v. bijvoorbeeld de Boxer? En hoe zit het met de beschermingsmiddelen? Voorts komt de bewapening voor een hoofdvoertuig van de panterinfanterie mij behoorlijk licht over, zo niet ronduit inadequaat. Wordt er al nagedacht over verbetering op dit vlak of het uitrusting van een beperkt aantal voertuigen met een zwaarder kaliber hoofdwapen of iets als een ATGM?

Deze voertuigen komen mij over als een overblijfsel van voor de Krimoorlog (2014) en als een resultaat van de wens van Frankrijk om ook in voormalige m.n. Afrikaanse kolonien te kunnen optreden dan wel daar relatief makkelijk een footprint te hebben of daarnaar toe over te brengen, maar of dat, buiten de ParaCommando's om, aan de behoefe van Belgie voldoet.... daar heb ik zeer sterke twijfels over.

De Griffon VBMR heeft een STANAG 4569 Level 4 bescherming, de standaard BUMA is beschermd naar Level 1 eisen maar kan met extra pantser kits geupgrade worden naar level 3.
Daarmee is de Griffon dus wel ''beter beschermd'' maar het is wat huzaar al aangeeft geen gevechts wagen.

De standaard bewapening is een RWS met 7.62 of 12.7 mm MG of een 40 mm AGL, en 8 rook granaatwerpers. De voertuigen zijn verder uitgerust met een ''Gunfire locator'', het voertuig kan nog worden uitgerust met 2 MMP ATGM's aan het RWS.


Groot verschil met de BUMA is wel dat de Griffon een gewicht heeft van 24,5 ton! Dat is 2x het gewicht van een BUMA. Wat betreft bescherming is het voertuig bestand tegen een 14,5 mm patroon maar zal er voor bescherming tegen RPG's nog een extra ''kooi'' omgebouwd moeten worden.


De RGP bestendige ''kooi'' van de Griffon.

Video waar de kooi te zien is.


Video van de ''eerste griffon'' die ontvangen is.


Citaat
STANAG 4569 Level 4

Kinetic Energy
14.5×114mm AP / B32 at 200 meters with 911 m/s[1]

Angle: azimuth 360°; elevation 0°

Artillery
155 mm High Explosive at 30 m[3]

Grenade and Mine Blast Threat
10 kg (explosive mass) Blast AT Mine:
4a – Mine Explosion pressure activated under any wheel or track location.
4b – Mine Explosion under center.

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 05/07/2019 | 19:08 uur
De Griffon VBMR is een APC en dat blijkt ook qua bewapening. Weet niet of er met goed fatsoen van dit type voertuig een IFV is te maken.

Het is een hele lichte APC. Opzich best bruikbaar als troepentransport maar meer ook niet.
De slagkracht moet dat andere voertuig leveren.

En dat 40mm kanon heeft echt wel een punch. Maar het heeft geen incasseringsvermogen, daarbij is het geen rupsvoertuig, maargoed, dat willen ze niet meer.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Citaat van: Mourning op 05/07/2019 | 17:41 uur
Hoe is de bescherming van dit voertuig t.o.v. bijvoorbeeld de Boxer? En hoe zit het met de beschermingsmiddelen? Voorts komt de bewapening voor een hoofdvoertuig van de panterinfanterie mij behoorlijk licht over, zo niet ronduit inadequaat. Wordt er al nagedacht over verbetering op dit vlak of het uitrusting van een beperkt aantal voertuigen met een zwaarder kaliber hoofdwapen of iets als een ATGM?

De Griffon VBMR is een APC en dat blijkt ook qua bewapening. Weet niet of er met goed fatsoen van dit type voertuig een IFV is te maken.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Mourning

Hoe is de bescherming van dit voertuig t.o.v. bijvoorbeeld de Boxer? En hoe zit het met de beschermingsmiddelen? Voorts komt de bewapening voor een hoofdvoertuig van de panterinfanterie mij behoorlijk licht over, zo niet ronduit inadequaat. Wordt er al nagedacht over verbetering op dit vlak of het uitrusting van een beperkt aantal voertuigen met een zwaarder kaliber hoofdwapen of iets als een ATGM?

Deze voertuigen komen mij over als een overblijfsel van voor de Krimoorlog (2014) en als een resultaat van de wens van Frankrijk om ook in voormalige m.n. Afrikaanse kolonien te kunnen optreden dan wel daar relatief makkelijk een footprint te hebben of daarnaar toe over te brengen, maar of dat, buiten de ParaCommando's om, aan de behoefe van Belgie voldoet.... daar heb ik zeer sterke twijfels over.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 05/07/2019 | 00:12 uur
France's first Griffon VBMR accepted from Nexter

French Defence Minister Florence Parly accepted the first Griffon 6×6 multirole armoured vehicle (Véhicule Blindé Multi-Rôles: VBMR) on behalf of the French Army on 4 July in a ceremony at the Satory plant of Nexter, the vehicle's manufacturer.

France has placed a total order of 1,872 Griffons under the Synergie du Contact Renforcée par la Polyvalence et l'infovalorisation (SCORPION) programme, which was launched in 2014, and is France's plan to modernise the French Army's ageing vehicle fleet.

The Griffon is the largest vehicle order in the programme, with the other main vehicle ordered being the Jaguar 6×6 reconnaissance vehicle. The Griffon is to replace the French Army's 2,661-strong Véhicule de l'avant blindé (VAB) fleet, which has been in service since 1978.

[Source: Janes.com ]

België koopt er 382.

Parera

France's first Griffon VBMR accepted from Nexter

French Defence Minister Florence Parly accepted the first Griffon 6×6 multirole armoured vehicle (Véhicule Blindé Multi-Rôles: VBMR) on behalf of the French Army on 4 July in a ceremony at the Satory plant of Nexter, the vehicle's manufacturer.

France has placed a total order of 1,872 Griffons under the Synergie du Contact Renforcée par la Polyvalence et l'infovalorisation (SCORPION) programme, which was launched in 2014, and is France's plan to modernise the French Army's ageing vehicle fleet.

The Griffon is the largest vehicle order in the programme, with the other main vehicle ordered being the Jaguar 6×6 reconnaissance vehicle. The Griffon is to replace the French Army's 2,661-strong Véhicule de l'avant blindé (VAB) fleet, which has been in service since 1978.

[Source: Janes.com ]

Huzaar1

Yanks zijn stupide met hun 105mm. De cv90120 is perfect hiervoor.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

U.S. Army expects to receive about 500 modern "light tanks"

The U.S. Army seeks to receive as soon as possible the new combat vehicle, commonly known as a light tank, to provide the Infantry Brigade Combat Team (IBCT) with a protected platform capable of delivering overwhelming precision firepower combined with the ability to move rapidly in a variety of terrain conditions.

Under the Mobile Protected Firepower program, the U.S. Army will choose the newest combat vehicle which is one of the most critical needs for the Army, particularly for its IBCT who lack protected, long range, cyber resilient precision direct fire capability for early entry operations. IBCTs require this capability to be employed in austere and unpredictable locations allowing them to avoid the enemy's strengths and rapidly transition to offensive operations and exploit the initiative.

According to a recent report released by Army News Service, the Mobile Protected Firepower vehicle, part of the Next-Generation Combat Vehicles suite, is currently in competition after two vendors were chosen in December to each build 12 prototypes for under $376 million.

Beginning in March, those prototypes will be put through the wringer in a series of lethality, survivability and mobility tests. A light infantry unit at 82nd Airborne Division will also conduct an assessment later next year to gain Soldier input.

"It will be the first time anybody really puts their hands on it," said David Dopp, the vehicle's project manager at Program Executive Office Ground Combat Systems. "That's a real key test."

The Army expects to receive about 500 MPFs, which it will start fielding in fiscal 2025.
Each infantry brigade combat team will get their own 14-vehicle company for armor support.

One vendor will be chosen to begin producing the vehicles in fiscal 2022.

The "light tanks" would help infantry Soldiers blast through obstacles, take out machine-gun nests and defend against other armored vehicles.

"Infantry would go out on foot or in a Humvee, but then if they ran into some fortification, a bunker or other vehicles, everything kind of stopped," Dopp said Wednesday at the International Armored Vehicles USA conference. "With MPF, we can break through that."

The "light tank" will be a tracked vehicle with likely a 105 mm cannon and 7.62 mm coaxial machine gun for firepower, he said.

At least two of them would need to fit on a C-17 cargo aircraft, and each vehicle would weigh less than 40 tons, much lighter than an M1 Abrams tank that can weigh 60 tons or more.

"It has better mobility for the infantry than [an Abrams] tank," Dopp said. "It goes where the infantry goes."

The MPF could be a game-changer for infantry units and fill a lethality gap they have had since 1996, when the M551 Sheridan light tank was officially retired without a replacement.

"We haven't put a 'tank' in a light infantry unit for a long time," said Maj. Gen. Brian Cummings, head of PEO GCS.

Today, an infantry brigade combat team has little to protect itself from an adversary with light armored vehicles, particularly Russia, which the Defense Department considers to be a near-peer adversary.

"In flows a company's worth of MPFs to help give an armor capability against the threat," Cummings said, "so they're not just there all by themselves with their javelin missiles."

While the MPF will have some of the latest available technology, autonomous features as well as additional sensors and other improvements could be implemented into it in the future.

"When we get it out there, we'll start looking to put on those more advanced technologies," Dopp said. "It was all about getting it out there in a hurry."

[Source: Defence-blog.com ]

Hier is nog geen Europees antwoord op, de Russen hebben wel lichte tanks en straks ook de Amerikanen. Tenzij we die CV90120T's weer van de plank halen en laten dienen al lichte tanks naast de MBT's.