Onverwerkte oorlog in Indonesië

Gestart door Do1990, 28/10/2015 | 09:17 uur

A.J.


irma

Citaat van: Do1990 op 29/10/2015 | 22:30 uur
Doe deze dan ook maar op slot.

Wel grappig overigens, dat niemand als een pitbull "huzaar" aanviel, met zijn claims over de Indonesiërs. Erg consistent weer.
Ben jij dan wel ergens aangevallen of zo?
Privacy....ik heb niets te verbergen maar dat hoeven ze niet te weten ....  (Loesje)

Do1990

Doe deze dan ook maar op slot.

Wel grappig overigens, dat niemand als een pitbull "huzaar" aanviel, met zijn claims over de Indonesiërs. Erg consistent weer.

Mourning

Citaat van: Sparkplug op 29/10/2015 | 15:42 uur
Zowel Nederland als de Indonesische onafhankelijkheidsbeweging hadden kunnen leren van het Verenigd Koninkrijk en het land dat uiteindelijk Maleisië (onafhankelijk sinds 1957) werd. Dan waren aan beide kanten veel minder slachtoffers gevallen en waren de betrekkingen na de onafhankelijkheid ook veel beter geweest.

Zonder meer mee eens.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Sparkplug

Citaat van: Mourning op 29/10/2015 | 15:37 uur
Men wilde zelfbeschikking en men had daar gewoon recht op. Of men het beter had gehad als het een kolonie was gebleven? Eigenlijk irrelevant, want in de 2 decennia 1949 zijn vrijwel alle kolonien met enige omvang onafhankelijk geworden, dat had voor Nederlands-Indie niet anders geweest. Nu was het 1949, maar anders had het bijv. 1956 ofzo geworden en anders 1962 ofzo.

Maar dat Nederland relatief gezien, vergeleken met andere koloniale en (imperiale)mogendheden niet zo hardvochtig te werk ging en er ook geinvesteerd werd in de Kolonien... ik mag hopen dat we daar geen discussie over hoeven te voeren.
Zowel Nederland als de Indonesische onafhankelijkheidsbeweging hadden kunnen leren van het Verenigd Koninkrijk en het land dat uiteindelijk Maleisië (onafhankelijk sinds 1957) werd. Dan waren aan beide kanten veel minder slachtoffers gevallen en waren de betrekkingen na de onafhankelijkheid ook veel beter geweest.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Mourning

#73
Men wilde zelfbeschikking en men had daar gewoon recht op. Of men het beter had gehad als het een kolonie was gebleven? Eigenlijk irrelevant, want in de 2 na decennia 1949 zijn vrijwel alle kolonien met enige omvang onafhankelijk geworden, dat had voor Nederlands-Indie niet anders geweest. Nu was het 1949, maar anders had het bijv. 1956 ofzo geworden en anders 1962 ofzo.

Maar dat Nederland relatief gezien, vergeleken met andere koloniale en (imperiale)mogendheden niet zo hardvochtig te werk ging en er ook geinvesteerd werd in de Kolonien... ik mag hopen dat we daar geen discussie over hoeven te voeren.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Met... kijk onderwijs, geboortecijfers, gezondheidstoestand eens van 20e eeuw en zet die af naar andere kolonies van europese landen.
De economie bloeide, vrijheid van godsdienst, en lokale heersers ( sultans ) waren een autoriteit. Er is een heel verschil tussen het moment van kolonisatie tot de 20e eeuw.

Nu is het niet zo dat ik vind dat we de zeggenschap over indonesie hadden moeten behouden. Het land moet doen wat het wil, maar dat had beter gekund imo in het Koninkrijk der Nederlanden. Zoals veel Indo's dat ook wilden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Oorlogsvis

We moesten het weer terugpakken !...die hele onafhankelijkheid sloeg nergens op ..hahaha...

bergd

De vraag is natuurlijk was en is de Indonesische bevolking beter af met of zonder Nederlandse overheersing?

Sparkplug

Citaat van: Mourning op 29/10/2015 | 15:02 uur
Walchelijk? Absoluut! Maar was hij, Colijn, daar trots op? Ik lees het in ieder geval niet af uit onderstaand stukje, maar kan me natuurlijk vergissen

link: http://www.npogeschiedenis.nl/nieuws/2013/september/Excuses-Indonesie-Nederland-oorlogsmisdaden-executies-banda-atjeh-bali-lombok-coen.html

Als Colijn er echt trots op was geweest, dan had hij dat op een duidelijk andere wijze geschreven. Zoals het er nu staat, is hij er juist niet trots op.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Mourning

#68
Citaat van: Do1990 op 29/10/2015 | 10:44 uur
We hadden zelfs een minister-president die tijdens de Atjeh oorlog had gevochten, en trots schreef naar zijn vrouw hoe hij een vrouw en haar baby had doodgeschoten, hoe heette hij ook alweer? Ohja, Colijn.

Walchelijk? Absoluut! Maar was hij, Colijn, daar trots op? Ik lees het in ieder geval niet af uit onderstaand stukje, maar kan me natuurlijk vergissen

CitaatEén van de militairen die op Lombok deelnam aan de massamoorden was a.s. minister-president Colijn. In een brief aan zijn vrouw schreef hij: 'Ik heb er een vrouw gezien die, met een kind van ongeveer 1/2 jaar op den linkerarm, en een lange lans in de rechterhand op ons aanstormde. Een kogel van ons doodde moeder en kind. We mochten toen geen genade meer geven. Ik heb 9 vrouwen en 3 kinderen, die genade vroegen, op een hoop moeten zetten, en zo dood laten schieten. Het was onaangenaam werk, maar 't kon niet anders. De soldaten regen ze met genot aan hun bajonetten. 't Was een verschrikkelijk werk. Ik zal er maar over eindigen.' Zijn vrouw schreef in de marge: 'Hoe vreeselijk!!'

link: http://www.npogeschiedenis.nl/nieuws/2013/september/Excuses-Indonesie-Nederland-oorlogsmisdaden-executies-banda-atjeh-bali-lombok-coen.html
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Een vervelende uitzending van klokhuis waarschijnlijk.
Wat een onzin dit topic.
Nederlanders als isis strijders tekeer gaan.. right hoe selectief wil je de geschiedenis interpreteren zeg.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

DvdW

ik vraag mij zo langzamerhand af wat hier nu precies 'onverwerkt' is....  :devil:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Mourning

#65
Citaat van: Do1990 op 29/10/2015 | 10:59 uur
Laat maar, jij kan enkel persoonlijk aanvallen en beledigen, omdat je nog steeds butthurt bent omdat ik kritiek gaf over Nederlanders, meneer de ultra-nationalist.

1. Ik heb geen probleem met terechte en onderbouwde kritiek op Nederland, Nederlanders, de Nederlandse volksaard, etc. Nogmaals kijk naar mijn eerste posting in dit topic en ook mijn standpunt m.b.t. schadevergoedingen e.d. aan het einde van dit topic.

2. De ''terechtheid' van jouw kritiek... daar gaat mij om en op dat vlak ben ik het fundamenteel met je oneens en al helemaal hoe je over Nederland en Nederlanders praat en iedereen over een gigantische kam scheert en slechts een kant van de medaille wil zien en jij je vervolgens zelf schuldig maakt aan dat wat je anderen verwijt, te weten: anderen de maat nemen waar je zelf aan weigert te voldoen. Trek ik inderdaad HEEL slecht, sorry  ;).

3. Ik ben geen ulta-nationalist. Lol. Gadverr. Zie ik mezelf als patriottisch? Ja, zonder meer. Zie ik Nederland als het beloofde land op aarde en beter dan alle andere? Hell nah!  :lol: :lol: :lol:

4. Misschien realiseer je het je niet maar door je generalisaties over Nederlanders beledig je misschien zelf ook behoorlijk?  ;) Vaak geld toch echt het credo ''You get what you give''...

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mourning

Citaat van: Do1990 op 29/10/2015 | 10:59 uur
Is ook geen complot, is nogal naïef om te denken dat als het ICC op Nederlands grondgebied is gevestigd, dat er 1 of ander magisch schild om het ICC heen zit dat de Nederlandse regering kan tegenhouden.

Ja, ik vind het omgekeerde dus nogal onnozel.

En over persoonlijke aanvallen... wie beschuldigd er iemand anders maar gewoon uit het niets van rascisme?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).