Toekomst van de AS532-U2 Cougars mkII in NL dienst

Gestart door Harald, 16/03/2015 | 11:59 uur

Sparkplug

#224
Citaat van: Harald op 25/06/2015 | 15:13 uur
las dat vandaag op het forum, 11 stuks, posting volgens mij door Strata
Dus rest de vraag of de overige zes stuks nog operationeel kunnen worden gemaakt. Omgedraaid kan ook worden gevraag hoeveel van deze zes stuks er als 'kerstboom' dienen.

Edit. Aantal dat nu op de defensie.nl pagina wordt genoemd:
Aantal: 8 (door maatregel Prinsjesdag 2014 komen daar 4 bij)

https://www.defensie.nl/organisatie/luchtmacht/inhoud/materieel/vliegtuigen-en-helikopters/eurocopter-as-532u2-cougar-mk-ii-transporthelikopter

Dus er moet nog eentje uit de motteballen worden gehaald.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Elzenga op 25/06/2015 | 15:10 uur
Heeft er iemand zicht op hoeveel er maximaal van de voorheen 17 Cougars nog operationeel te krijgen zijn*? maw..zijn er al gereduceerd tot onbruikbaar niveau?

(*binnen redelijke financiële kaders..je kunt immers met genoeg geld heel veel bereiken in deze).

las dat vandaag op het forum, 11 stuks, posting volgens mij door Strata

Elzenga

Heeft er iemand zicht op hoeveel er maximaal van de voorheen 17 Cougars nog operationeel te krijgen zijn*? maw..zijn er al gereduceerd tot onbruikbaar niveau?

(*binnen redelijke financiële kaders..je kunt immers met genoeg geld heel veel bereiken in deze).

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/06/2015 | 14:27 uur
Wil niemand de 2 afgeschreven Apaches vervangen?
Nee..wmb terugbrengen naar 22...maar dan wel up-to-date en genoeg onderdelen, vliegers en onderhoudspersoneel.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 25/06/2015 | 14:41 uur
Als Defensie groen licht krijgt/geeft voor een Cougar modernisering, dan vraag ik mij af wat beter is. Een op maat gemaakte specifieke Nederlandse modernisering of de Franse modernisering kiezen?

Ik heb zo het vermoeden dat de order dan naar Fokker gaat.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 25/06/2015 | 14:41 uur
Als je deze wilt vervangen, dan zal wel naar twee (jong) gebruikte AH-64D Apaches moeten worden gezocht. Boeing is overgestapt naar de AH-64E (heette voorheen AH-64D Block III).


Dat begrijp ik, maar tot nu toe heb ik nog niets van of over gehoord...

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/06/2015 | 14:27 uur
Wil niemand de 2 afgeschreven Apaches vervangen?
Als je deze wilt vervangen, dan zal wel naar twee (jong) gebruikte AH-64D Apaches moeten worden gezocht. Boeing is overgestapt naar de AH-64E (heette voorheen AH-64D Block III).

Als Defensie groen licht krijgt/geeft voor een Cougar modernisering, dan vraag ik mij af wat beter is. Een op maat gemaakte specifieke Nederlandse modernisering of de Franse modernisering kiezen?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Harald

Citaat van: Harald op 05/05/2015 | 20:58 uur
Alles zo gelezende hebbende zou ik toch pleiten om de huidige Cougars te upgraden via de MLU+ naar Caracal standaard voor ca 90 miljoen Euro, waardoor ze nog 10 jaar kunnen vliegen. Hierdoor hebben we onze helicopter capaciteit enigzins op orde en kunnen de  Cougars "mk III" ook gebruikt worden voor missies op land en ter zee via JSS en LPD.

Lijkt me gezien de aankomende investerings/aankoopprojecten de beste optie.

JdL

Ik zeg:
20x chinook F(14 nieuw plus 6 oudere)
20x NH90 NFH
10x NH90 MTTH
6x TTH
28x apache

Maar dat zal in de praktijk niet haalbaar zijn dus meer realistisch
17x chinook F(11 nieuwe 6 oudere)
12x NH90 NFH
8x NH90 TNFH
12x NH90 TTH
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Elzenga

Citaat van: 5m@sh_1up op 17/06/2015 | 15:35 uur
Ik snap niet hoe je het een oplossing kunt noemen. Je verminder juist je capaciteiten ermee. De NH90 is ongeschikt voor landoptreden.

Underpowered, te weinig ground clearance, vloer waar gaten in vallen als je er te lang naar kijkt, klep die zo steil is dat de troepen niet in kunnen stappen als ze een beetje modder ofzo onder de schoenen hebben...
Allemaal achterhaalde kinderziekten...en tegen de tijd dat Nederland 22 nieuwe NH90s MTTHs besteld en binnen krijgt is ook de optie van sterkere motoren daar (die optie is er nu al trouwens)...moet Nederland alleen natuurlijk wel voor betalen...(en dat is wat Nederland vaak nalaat..veel eisen=meer gewicht= sterkere motoren nodig= maar daarvoor niet willen betalen).

Ik pleit naar deze 22 NH90s nu ook voor 22 Chinooks...(ja ik luister ook..). Die samen met de nieuwe NH90s een stevige basis vormen voor het luchtmobiel optreden...vanaf land...maar dus ook en vaker vanaf schepen op zee.

Alle 20 huidige NH90 NFH worden fulltime marine helikopters voor ASW ed.. plus 2 extra om goede reserve te hebben ed.

Sparkplug

Citaat van: 5m@sh_1up op 17/06/2015 | 16:12 uur
Realiseer je je wel dat een NH90 in de praktijk eigenlijk gewoon om en nabij 2x minder mee kan nemen dan een Cougar? Dus 2x zoveel NH90 + nog eens 5 NH90 zou een 'bonus' zijn.
Het ging mij meer om het aantal en niet zo zeer de NH90. Zoals het de afgelopen decennia gaat, zou ik het opvallend vinden als van de willekeurige Cougar vervanger meer wordt gekocht.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

5m@sh_1up

Citaat van: Sparkplug op 17/06/2015 | 15:33 uur
Vijf stuks meer dan het totale aantal Cougars zou wel een bonus zijn.

Realiseer je je wel dat een NH90 in de praktijk eigenlijk gewoon om en nabij 2x minder mee kan nemen dan een Cougar? Dus 2x zoveel NH90 + nog eens 5 NH90 zou een 'bonus' zijn.

5m@sh_1up

Ik snap niet hoe je het een oplossing kunt noemen. Je verminder juist je capaciteiten ermee. De NH90 is ongeschikt voor landoptreden.

Underpowered, te weinig ground clearance, vloer waar gaten in vallen als je er te lang naar kijkt, klep die zo steil is dat de troepen niet in kunnen stappen als ze een beetje modder ofzo onder de schoenen hebben...

Sparkplug

Citaat van: Elzenga op 17/06/2015 | 15:20 uur
dat lijkt me op termijn inderdaad de beste oplossing...22x NH90 MTTHs...
Vijf stuks meer dan het totale aantal Cougars zou wel een bonus zijn.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.