Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Huzaar1

Citaat van: Harald op 27/02/2024 | 19:56 uurAls ik zo kijk op de afbeeldingen van de 9000 dan zijn er 2 stuks 40mm geplaatst op het schip, 1 net voor de brug en 1 achterop.

Tja... wat versta je onder dit geschut ?
Bedoel je dan 127mm, in basis heeft deze een bereik van 30 km en met vulano munitie een max van 120 km.
Een 76mm heeft een bereik van 16km tot 40km met vulcano.
Of bedoel je een raketsysteem ?

Raketsystemen en geschut. Als er landingsvoertuigen betrokken zijn is inzetgebied nooit uit bereik van kanons.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Parera op 27/02/2024 | 19:15 uurDaarom vind ik het in de basis een prima idee, maar het moet wel aangepast worden naar NL wensen. En zoals altijd zal COMMIT haar eigen ontwerp wel maken, maar met dit als achtergrond/ in gedachte komt dat helemaal goed.

- Dok voor 1 a 2 LCM/LCU
- Extra hangaar ruimte voor 2e NH-90
- Beter geschut voor zelf verdediging en ondersteuning van het KMARNS.
- RoRo capaciteit voor lichte en middelzware voertuigen

Zomaar 4 dingen die nu missen aan het ontwerp om te voldoen aan de wensen van het KMARNS.

Alsof COMMIT daarover gaat. CZSK stelt de eisen, vertaalt in een werkbaar PVE door DPLAN.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Harald op 27/02/2024 | 20:43 uurMisschien moet je dan wel naar een 11000 versie ? maar als je dan naar de bestaande LPD kijkt, deze hebben een tonnage van 12500 en 15000, worden deze schepen dan niet zoveel kleiner. Je bent gewoon de ruimte nodig voor al je functies.

Dok zal wel moeilijk worden in dit ontwerp, maar als men wel voertuigen aan land (via zee/landing) wil brengen, dan moet men wel een LCU vaartuig meenemen in een dok.

Grotere hangaar voor stalling van 2 helikopers zal met dit ontwerp ook niet gemakkelijk zijn, moeten dan achter elkaar  in plaats van naast elkaar. of er moet een lift in het dek toegepast worden, zodat een heli beneden in het schip gestald kan worden. Een groter heli-dek waar 2 heli's kunnen landen en opstijgen zou goed zijn.
Huidige 9000 ontwerp is 20 meter breed, misschien dan een breder ontwerp van ca. 26 meter, waardoor je ook een grotere hangaar van bijvoorbeeld 13 meter kunt maken. Een breedte van 5 meter per NH90 ben je zo nodig. En ik denk ook dat er rekening gehouden moet worden met de H225M Caracal, dat deze ook past.

Extra bewapening/bescherming zal idd wenselijk zijn.

RoRo deur en voertuigendek zal wel niet zo'n probleem zijn.


Het Fassmer MPV 120 is ook ''maar'' 123,80 x 20 m en dit bied ook ruimte voor een dok (29x9m). Dit zou voldoende moeten zijn voor 1 LCM (25x 6 m) wat weer ruimte bied voor 2 BuMa's op het LCM. Alternatief is er ruimte voor 2 LCVP/FAC/FRISC's in het dok. Daarnaast zou een deklift voor medium heli's ruimte kunnen bieden voor de 2e of mogelijk zelfs 3e heli op het RoRo dek. Maar zo kom je al op een geheel ander ontwerp uit en gaat het veel meer richting een LHD.

https://www.fassmer.de/fileadmin/user_upload/6_Fassmer_Defence/21_06_FD_Sb_MPV_120_web.pdf

Zoals ik eerder aangaf zou dit ontwerp best wel eens kunnen gaan in de richting van het LPX.

Harald

Citaat van: Parera op 27/02/2024 | 19:15 uurDaarom vind ik het in de basis een prima idee, maar het moet wel aangepast worden naar NL wensen. En zoals altijd zal COMMIT haar eigen ontwerp wel maken, maar met dit als achtergrond/ in gedachte komt dat helemaal goed.

- Dok voor 1 a 2 LCM/LCU
- Extra hangaar ruimte voor 2e NH-90
- Beter geschut voor zelf verdediging en ondersteuning van het KMARNS.
- RoRo capaciteit voor lichte en middelzware voertuigen

Zomaar 4 dingen die nu missen aan het ontwerp om te voldoen aan de wensen van het KMARNS.

Misschien moet je dan wel naar een 11000 versie ? maar als je dan naar de bestaande LPD kijkt, deze hebben een tonnage van 12500 en 15000, worden deze schepen dan niet zoveel kleiner. Je bent gewoon de ruimte nodig voor al je functies.

Dok zal wel moeilijk worden in dit ontwerp, maar als men wel voertuigen aan land (via zee/landing) wil brengen, dan moet men wel een LCU vaartuig meenemen in een dok.

Grotere hangaar voor stalling van 2 helikopers zal met dit ontwerp ook niet gemakkelijk zijn, moeten dan achter elkaar  in plaats van naast elkaar. of er moet een lift in het dek toegepast worden, zodat een heli beneden in het schip gestald kan worden. Een groter heli-dek waar 2 heli's kunnen landen en opstijgen zou goed zijn.
Huidige 9000 ontwerp is 20 meter breed, misschien dan een breder ontwerp van ca. 26 meter, waardoor je ook een grotere hangaar van bijvoorbeeld 13 meter kunt maken. Een breedte van 5 meter per NH90 ben je zo nodig. En ik denk ook dat er rekening gehouden moet worden met de H225M Caracal, dat deze ook past.

Extra bewapening/bescherming zal idd wenselijk zijn.

RoRo deur en voertuigendek zal wel niet zo'n probleem zijn.

Harald

Als ik zo kijk op de afbeeldingen van de 9000 dan zijn er 2 stuks 40mm geplaatst op het schip, 1 net voor de brug en 1 achterop.

Citaat van: Huzaar1 op 27/02/2024 | 19:05 uurYes, mits daar ook geschut op komt om mariniers te kunnen ondersteunen.

Tja... wat versta je onder dit geschut ?
Bedoel je dan 127mm, in basis heeft deze een bereik van 30 km en met vulano munitie een max van 120 km.
Een 76mm heeft een bereik van 16km tot 40km met vulcano.
Of bedoel je een raketsysteem ?

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 27/02/2024 | 19:05 uurYes, mits daar ook geschut op komt om mariniers te kunnen ondersteunen.

Daarom vind ik het in de basis een prima idee, maar het moet wel aangepast worden naar NL wensen. En zoals altijd zal COMMIT haar eigen ontwerp wel maken, maar met dit als achtergrond/ in gedachte komt dat helemaal goed.

- Dok voor 1 a 2 LCM/LCU
- Extra hangaar ruimte voor 2e NH-90
- Beter geschut voor zelf verdediging en ondersteuning van het KMARNS.
- RoRo capaciteit voor lichte en middelzware voertuigen

Zomaar 4 dingen die nu missen aan het ontwerp om te voldoen aan de wensen van het KMARNS.

Huzaar1

Yes, mits daar ook geschut op komt om mariniers te kunnen ondersteunen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera



Mede door deze afbeelding zie ik wel mogelijkheden in het ontwerp als basis voor de LPX, het is geen dok maar wel capaciteit om landingsvaartuigen vol te laden. Echter is het nog steeds geen oplossing voor LCU/LCM's, maar ongetwijfeld is het ontwerp aan te passen zodat een (klein) dok wel mogelijk is.

Harald

Extra afbeeldingen uit het artikel van Damen.
Ik moet zeggen dat die MPSS 9000 best een interessant ontwerp is en misschien ook nog wel (met een schuin oog) voor de vervanging van onze LPD's 






Parera

Damen unveils new Multi-Purpose Support Ship (MPSS) to meet today's defence & security challenges
Latest Damen design an answer to increased use of drone technology at sea



Damen Shipyards Group has unveiled a new ship design based on modern defence and security requirements. The Multi-Purpose Support Ship (MPSS) has been co-developed with the Portuguese Navy, the vessel's launching customer. It is a solution for the increasing use of drone technology in combat and surveillance. In addition to its primary function, the MPSS is designed to fulfil a wide range of additional tasks, including auxiliary roles.

Damen has begun construction of the first vessel of this new design. The MPSS range, featuring 7000 and 9000 tons versions, combines the vision of the Portuguese Navy, with Damen's proven process of shipbuilding, using standardised solutions wherever possible. As a result, the vessel can be constructed quickly and offers a reliable, cost-effective platform.

While the electrical, communication and navigation equipment installed on the MPSS will be military class equipment, the vessel will also use commercial off the shelf technology. This includes, for example, the mission specific equipment modules, by which the vessel achieves its multi-functional capability.

In this way, when not required to perform its primary function, the MPSS can be applied to a wide range of duties including managing drones (air, sea, and sub-sea), conducting amphibious support, emergency/disaster relief, search & rescue, diving support, performing submarine rescue operations and helicopter operations.

The MPSS 7000 is 107 x 20 metres. It is foreseen that it will be operated by a crew of 48 personnel, with additional facilities for up to 100 special personnel and extra, temporary, accommodation for 42 persons, for example in the event of a disaster relief operation. The MPSS 9000 is 130x 20 meters and is able to conduct even more operations.

As a result of its modular approach, the vessel could be utilised year-round and is also easy to maintain. The MPSS Series can remain at sea for periods of at least 45 days. All these factors contribute to the vessel's overall value, significantly increasing uptime.

Piet van Rooij, Commercial Manager of Damen's Defence and Security department, said of the new vessel, "The MPSS range is a response to the increasing use of drone technology that we see in modern combat and surveillance situations. We could see that such capabilities would be of growing importance for countries looking to sustain their sovereignty. At the same time, this is a multi-purpose vessel that can be applied to wide range of additional operations, thereby offering value for taxpayer's money. This theme is further developed using commercial off the shelf technology, which ensure the cost-effective construction of a reliable platform. We're very much looking forward to showcasing this new vessel, including at exhibitions, in the coming months."

https://www.damen.com/insights-center/news/damen-unveils-new-mpss-to-meet-today-s-defence-security-challenges



Huzaar1

We leven in een open economie, een minister kan evengoed niet defensiebedrijven ergens toe dwingen evenals de energie minister dat niet kan met stroom bedrijven...

Wat jij wil zijn omstandigheden en mandaten die tegen staat van oorlog aan zitten.

Minister kan hoogstens fasciliteren in de vorm van ondersteunen bij afname prognose, subsidies or vergunningsvrijheden. En dat is dan nog geen gegeven, dat moet in samenwerking met lokale overheden en derden.

Er is geen simpele 'pakeensdoor' oplossing danwel verwijt wat je op het bord van een minister kan leggen.

Ik kan me niet onttrekken aan het idee dar dezelfde mandaten die jij nu aan een minister toedicht door half nederland gebeurt, en dat iedereen dus verwachtingen heeft van functionarissen die niet waargemaakt kunnen worden.

Maargoed, en door.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kevon

Citaat van: Huzaar1 op 26/02/2024 | 14:38 uurOke, jij beweert wat. Dat klopt niet omdat het simpelweg niet de wijze is waarop onze overheid is georganiseerd en dan moet het forum jou gaan uitleggen waarom dat dan is?

Ik denk dat het beter is als je zelf even je gaat inlezen over wat een minister wel en niet kan en dan pas van wal steekt. Je haalt vijhonderdzaken door elkaar en dicht autoriteiten rollen en mandaten toe die niet bestaan.

Een minister kan het bedrijfsleven helemaal nergens toe verplichten en waar ze minister voor is? Www.google.nl

Het enige wat ik hierop zeg: let it be.... Ik ga er geen tijd meer aan verspillen maar de Nld defensie industrie is het een beetje beu om het maar kalm te zeggen
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Huzaar1

Citaat van: Kevon op 26/02/2024 | 13:41 uurAls je een beetje ingeburgerd bent in die wereld (defensie inkoop, ministerie en defensie industrie) ken je al die gezichten en kun je hun bij naam en toenaam spellen....

Citaat van: Kevon op 26/02/2024 | 13:41 uurAls je een beetje ingeburgerd bent in die wereld (defensie inkoop, ministerie en defensie industrie) ken je al die gezichten en kun je hun bij naam en toenaam spellen....
Ok
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Kevon op 26/02/2024 | 13:37 uurAls zij het niet voor het zeggen heeft wat doen we dan met ministers? Wat is hun functie dan? Waarom al ons belastinggeld in vredesnaam over de grens gooien? We worden keihard uitgelachen door een Rheinmetall en andere buitenlandse bedrijven... en maar alles braaf volgens de Europese aanbestedingsregels blijven doen..... laat maar...

Oke, jij beweert wat. Dat klopt niet omdat het simpelweg niet de wijze is waarop onze overheid is georganiseerd en dan moet het forum jou gaan uitleggen waarom dat dan is?

Ik denk dat het beter is als je zelf even je gaat inlezen over wat een minister wel en niet kan en dan pas van wal steekt. Je haalt vijhonderdzaken door elkaar en dicht autoriteiten rollen en mandaten toe die niet bestaan.

Een minister kan het bedrijfsleven helemaal nergens toe verplichten en waar ze minister voor is? Www.google.nl
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kevon

Citaat van: Huzaar1 op 26/02/2024 | 13:14 uurAlsof je er bij was en er maar iets van kunt duiden.
Citaat van: Huzaar1 op 26/02/2024 | 13:14 uurAlsof je er bij was en er maar iets van kunt duiden.

Als je een beetje ingeburgerd bent in die wereld (defensie inkoop, ministerie en defensie industrie) ken je al die gezichten en kun je hun bij naam en toenaam spellen....
Wie in angst leeft, zal in angst sterven