Vervanging Dornier 228-212 Kustwacht

Gestart door Parera, 09/08/2020 | 08:03 uur

silvester herc

Citaat van: Walterfritz op 04/04/2023 | 17:00 uur
Das genannte Mittel (ohne weitere Angaben) dient prim?r dazu, atomgetriebene U-Boote aufzusp?ren und zu vernichten. Diese U-Boote fahren nicht vor der deutschen K?ste. Es handelt sich hierbei um Aufgaben auf einem derart hohen Niveau, dass es immer um eine gemeinsame Anstrengung der B?ndnispartner geht. Der Autor des Beitrags ist ein gro?er Bef?rworter des Ankaufs von f?nf solcher Flugzeuge durch die Niederlande. Zusammen mit UAVs und Investitionen in NH90-Hubschrauber w?rde dies einen erheblichen Beitrag zur Kampfkraft leisten.
We kunnen deze discussie beter voeren op een ander topic maar volgens mij  is wat betreft P8 bij de Duitser nog steeds geen contract getekend en de eerst aanschaf zou gaan over 5 stuks en wie weet 3 voor NL komen ze in een gezamenlijke sq op 8 bij wijze van volgende reactie op MPA ontwikkeling topic😉

Lynxian

Citaat van: Walterfritz op 04/04/2023 | 17:00 uur
Das genannte Mittel (ohne weitere Angaben) dient prim?r dazu, atomgetriebene U-Boote aufzusp?ren und zu vernichten. Diese U-Boote fahren nicht vor der deutschen K?ste. Es handelt sich hierbei um Aufgaben auf einem derart hohen Niveau, dass es immer um eine gemeinsame Anstrengung der B?ndnispartner geht. Der Autor des Beitrags ist ein gro?er Bef?rworter des Ankaufs von f?nf solcher Flugzeuge durch die Niederlande. Zusammen mit UAVs und Investitionen in NH90-Hubschrauber w?rde dies einen erheblichen Beitrag zur Kampfkraft leisten.
Heb jij nou een account aangemaakt om vijf maanden na dato nog Google Translate te spelen?

Walterfritz

Citaat van: Thomasen op 21/11/2022 | 19:09 uur
Nach einem langen und anstrengenden Arbeitstag genie?e ich es, in meinem website zu spielen. Es ist eine tolle M?glichkeit, um abzuschalten und die Gedanken des Tages hinter sich zu lassen.

Het is primair een middel om nucleare subs op te sporen en vernietigen. Die varen niet voor de Duitse kust.
Daarbij zijn dit taken op een dermate hoog niveau dat je het eigenlijk altijd over bondgenootschappelijke effort hebt.
Ben er zeker groot voorstander van dat NL 5 van dergelijk toestellen aankoopt. Samen met UAV' en investering in de NH90s zou dat een flinke bijdrage aan de slagkracht leveren.

Das genannte Mittel (ohne weitere Angaben) dient prim?r dazu, atomgetriebene U-Boote aufzusp?ren und zu vernichten. Diese U-Boote fahren nicht vor der deutschen K?ste. Es handelt sich hierbei um Aufgaben auf einem derart hohen Niveau, dass es immer um eine gemeinsame Anstrengung der B?ndnispartner geht. Der Autor des Beitrags ist ein gro?er Bef?rworter des Ankaufs von f?nf solcher Flugzeuge durch die Niederlande. Zusammen mit UAVs und Investitionen in NH90-Hubschrauber w?rde dies einen erheblichen Beitrag zur Kampfkraft leisten.

Lynxian

Citaat van: silvester herc op 05/11/2022 | 23:16 uur
Ik begrijp u effe niet als de Duitsers al 9 P-8's aanschaffen en als je eventuweel net zo een squadron opricht als het Duits/Frans Hercules squadron of de Belgen en Luxembourg met hun A400m sq is er niks aan de hand dus ieder heeft de zeggenschap over hun eigen vliegtuigen want de P-8's zijn bewapend dus heb je toch eigen capaciteit alleen je werkt uitgebreid samen wat betreft onderhoud enzovoort het mooiste is natuurlijk dat P-8's gewoon een Nederlandse thuisbasis krijgen als ze aangeschaft worden natuurlijk ik we blijven hopen!!!

Maar volgens mij hoort deze discussie thuis op een ander topic?
De Duitse behoeftestelling was 12 vliegtuigen en nu bezuinigen ze naar 9. Dit betekent dat hun behoefte niet wordt gehaald en dat ze 9 die ze hebben direct na aanschaf en training niet kunnen inzetten om hun volledige kustlijn te dekken op de manier die ze willen. Als wij er 3 aanschaffen en poolen met de Duitsers dan kunnen we gezamelijk net h?n behoefte dekken. De Nederlandse behoefte kan dan voor 0% invulling aan worden gegeven. Vroeger hadden wij er 10 nodig om onze behoefte te dekken, dus 3 is ook zwaar ontoerijkend voor ons. Al helemaal als de regel van derden toepast: ??n in onderhoud, ??n voor training en ??n om in te zetten. Dus: of we kopen het aan op een manier die zinnig is of we besteden het geld elders.

En ja, de discussie hoort eigenlijk thuis in een ander topic. ;)

silvester herc

Citaat van: Lynxian op 05/11/2022 | 22:37 uur
Ik ben tegen; kopen wij bij dan compenseren wij het gat dat de Duitsers hebben en hebben we zelf dus nog steeds 0 capaciteit ?f de Duitsers houden het gat en wij hebben dan ook een beperkte capaciteit met een gat.
Ik begrijp u effe niet als de Duitsers al 9 P-8's aanschaffen en als je eventuweel net zo een squadron opricht als het Duits/Frans Hercules squadron of de Belgen en Luxembourg met hun A400m sq is er niks aan de hand dus ieder heeft de zeggenschap over hun eigen vliegtuigen want de P-8's zijn bewapend dus heb je toch eigen capaciteit alleen je werkt uitgebreid samen wat betreft onderhoud enzovoort het mooiste is natuurlijk dat P-8's gewoon een Nederlandse thuisbasis krijgen als ze aangeschaft worden natuurlijk ik we blijven hopen!!!

Maar volgens mij hoort deze discussie thuis op een ander topic?

Lynxian

Ik ben tegen; kopen wij bij dan compenseren wij het gat dat de Duitsers hebben en hebben we zelf dus nog steeds 0 capaciteit ?f de Duitsers houden het gat en wij hebben dan ook een beperkte capaciteit met een gat.

Parera

Citaat van: Master Mack op 05/11/2022 | 12:08 uur
Nu de kustwacht zijn eigen luchtmacht heeft moet NLD nu dan niet inspringen op de bestelling van de Duitsers voor de P8 Poseidon. Ze wilde er 12 bestellen maar nu nog maar 9 dus zou Nederland er nu 3 kunnen bestellen voor de MLD als eigen sub bestrijding maar samen met Duitsland poule vorming. Is er eigenlijk een modern alternatief vergelijkbaar met de P8 maar goedkoper dat je er 5 zou kunnen kopen?

Ik ben helemaal voor!

Volgens mij hebben de Duitsers er nu 5 besteld en komen er daar nog 3 stuks bij i.p.v. 7 erbij. Dit betekend dat wij met 4 P-8's de volledige Duitse tekorten kunnen wegwerken dus ik zeg 4 of 5 aankopen en verder volledig integreren in de Duitse structuur inclusief stationering op een Duitse lucht basis.

silvester herc

Citaat van: Master Mack op 05/11/2022 | 12:08 uur
Nu de kustwacht zijn eigen luchtmacht heeft moet NLD nu dan niet inspringen op de bestelling van de Duitsers voor de P8 Poseidon. Ze wilde er 12 bestellen maar nu nog maar 9 dus zou Nederland er nu 3 kunnen bestellen voor de MLD als eigen sub bestrijding maar samen met Duitsland poule vorming. Is er eigenlijk een modern alternatief vergelijkbaar met de P8 maar goedkoper dat je er 5 zou kunnen kopen?
Top voorstel nu Den Haag nog !!!

Zander

Citaat van: Master Mack op 05/11/2022 | 12:08 uur
Nu de kustwacht zijn eigen luchtmacht heeft moet NLD nu dan niet inspringen op de bestelling van de Duitsers voor de P8 Poseidon. Ze wilde er 12 bestellen maar nu nog maar 9 dus zou Nederland er nu 3 kunnen bestellen voor de MLD als eigen sub bestrijding maar samen met Duitsland poule vorming. Is er eigenlijk een modern alternatief vergelijkbaar met de P8 maar goedkoper dat je er 5 zou kunnen kopen?
Prima idee. Stationeer ze gezamenlijk in Duitsland. Wissel personeel ook lekker uit. Maak er een multinationale eenheid van.
People are sheep

Master Mack

#28
Nu de kustwacht zijn eigen luchtmacht heeft moet NLD nu dan niet inspringen op de bestelling van de Duitsers voor de P8 Poseidon. Ze wilde er 12 bestellen maar nu nog maar 9 dus zou Nederland er nu 3 kunnen bestellen voor de MLD als eigen sub bestrijding maar samen met Duitsland poule vorming. Is er eigenlijk een modern alternatief vergelijkbaar met de P8 maar goedkoper dat je er 5 zou kunnen kopen?

Sparkplug

Citaat van: Parera op 30/09/2020 | 18:41 uur
Vliegen de nieuwe A330 MRTT's ook niet onder 334? En het nieuwe VIP toestel zal daar nog wel blijven neem ik aan.

Quote uit de Vliegende Hollander 06 | 2020, woensdag 01 juli 2020

CitaatVerder blijft het 336 Squadron met de Hercules gewoon bestaan en het 334 Squadron gaat verder met de Gulfstream en de Dornier, maar zonder KDC-10.

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2020/06/03_aankomst_eerste_mrtt
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Hierbij de eerste artist impressie van de nieuwe Dash-8 toestellen.


Citaat van: Lex op 30/09/2020 | 18:33 uur
Einde 334SQN?
Vliegen de nieuwe A330 MRTT's ook niet onder 334? En het nieuwe VIP toestel zal daar nog wel blijven neem ik aan.

Lex


Lex

Kustwacht zet vanaf voorjaar 2022 nieuwe vliegtuigen in

Nieuwsbericht | 30-09-2020 | 14:06

Kustwacht Nederland (KWNL) beschikt vanaf voorjaar 2022 over 2 nieuwe vliegtuigen. Dat is vandaag contractueel vastgelegd. De Dash-8's worden voor 10 jaar geleased van een consortium. Dat bestaat uit de Nederlandse firma JetSupport en de Canadese firma Provincial Aerospace. Het consortium levert ook de vliegers en het onderhoudspersoneel.

De luchtwaarnemers blijven afkomstig van Rijkswaterstaat, Douane en Koninklijke Marechaussee.

Het Kustwachtcentrum in Den Helder zet beide Dash-8-toestellen in. Ze volgen de 2 Dornier 228-vliegtuigen op, die  het eind van hun economische levensduur naderen. Ze zijn nu in onderhoud bij JetSupport.

Dag en nacht overzicht
De Dash-8 is in veel opzichten een upgrade ten opzichte van de Dornier-228. Het toestel kan langer dan 6 uur vliegen, aanzienlijk meer dan de Dornier. Ook beschikt de Dash-8 over een surface radar. Daardoor is het eenvoudiger dag en nacht een snel overzicht te krijgen van de scheepvaart, maar ook om zaken op zee op afstand te observeren. Daarnaast heeft de Dash-8 moderne apparatuur aan boord. Denk aan een scala aan communicatiemiddelen, maar ook aan apparatuur om milieuverontreiniging te detecteren en om drenkelingen op te sporen.

Hele jaar paraat
Namens Defensie zette directeur Defensie Materieel Organisatie vice-admiraal Arie Jan de Waard de handtekening. "Met de Dash-8-toestellen beschikt de kustwacht over vliegtuigen die onder alle omstandigheden het hele jaar door paraat staan", zei hij. "Hiermee is de kustwacht klaar voor alle taken. Denk aan het redden van levens op zee, het controleren van schepen en het opsporen van mensen die zich niet aan de wetten rond milieu, economie en visserij houden."

De Dash-8's worden de komende periode in Canada gereed gemaakt. Beide vliegtuigen worden op de basis van Provincial Aerospace omgebouwd tot maritieme patrouillevliegtuigen. Ze komen begin 2022 naar Nederland.

Mindef

StrataNL

Citaat van: ridivek op 19/09/2020 | 01:51 uur
Ik had gewoon een paar nieuwe Do228NG van RUAG verwacht.
Dit lijkt een interim lease oplossing. 2x DHC-8-200 MPA.
De Q400's zijn in productie, de kleinere echt niet meer.

Waarschijnlijk wacht men op de DRA D328eco, of een versimpelde (niet tiltrotor) Leonardo NGCTR. Onder cleansky is ook een nieuwe turboprop (TechTP) ontwikkelt die hiervoor zeer geschikt is.
Zoals Parera al aangeeft wil men helemaal geen nieuwe kusten kopen en in eigen beheer exploiteren, veel te duur en te moeilijk (blijkbaar).
Leasen is makkelijker en flexibeler.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation