Terroristen kunnen ook met drones aanvallen

Gestart door Lex, 23/12/2012 | 12:43 uur

dudge

Citaat van: Nikehercules op 23/12/2012 | 20:22 uur
Dat lijkt me een gevaarlijke aanname, ik vraag me af hoe je daar bij komt.

Inderdaad. Zo veel range is niet eens nodig. En qua payload, inderdaad, voor de angst is niet veel nodig. Een paar vliegtuigjes met een explosief van 1kg kan genoeg schade berokkenen, met een mogelijk enorm psychologisch effect. Ze zijn er ook met Jet-Engines, dus lijkt me wel goed te komen.


Ros

#9
Citaat van: Nikehercules op 23/12/2012 | 20:22 uur
Citaat van: HermanB op 23/12/2012 | 18:53 uur
Het duurt nog wel een flinke tijd voordat de huis, tuin en keuken "drones" een bereik en een payload hebben waardoor ze daadwerkelijk een risico vormen.

Dat lijkt me een gevaarlijke aanname, ik vraag me af hoe je daar bij komt.

Militair denken........het moet groot, zwaar en heftig zijn om iets te kunnen betekenen en voor het een risico is.Dezelfde denkfout die men had toen er gedacht werd de Taliban met militair overmacht een kopje kleiner te kunnen maken. Het zijn die kleine zakratjes die het gevaarlijkst zijn.....vergeten wij te vaak  :cute-smile:

dudge

Citaat van: Oorlogsvis op 23/12/2012 | 21:29 uur
wat dacht je van een op afstand bestuurd bootje vol met explosieven ? of alleen maar duikers met explosieven...zijn schepen in havens hier wel tegen beschermd ? ..ik denk het niet...en hoe zit het met schepen in een Marine haven zoals Den Helder..is dat wel beschermd tegen terroistische duikers ?..

Dat zijn ook nog geen gemakkelijke klussen.

Oorlogsvis

wat dacht je van een op afstand bestuurd bootje vol met explosieven ? of alleen maar duikers met explosieven...zijn schepen in havens hier wel tegen beschermd ? ..ik denk het niet...en hoe zit het met schepen in een Marine haven zoals Den Helder..is dat wel beschermd tegen terroistische duikers ?..

Nikehercules

Citaat van: HermanB op 23/12/2012 | 18:53 uur
Het duurt nog wel een flinke tijd voordat de huis, tuin en keuken "drones" een bereik en een payload hebben waardoor ze daadwerkelijk een risico vormen.

Dat lijkt me een gevaarlijke aanname, ik vraag me af hoe je daar bij komt.

Ros

Citaat van: HermanB op 23/12/2012 | 18:53 uur
Het duurt nog wel een flinke tijd voordat de huis, tuin en keuken "drones" een bereik en een payload hebben waardoor ze daadwerkelijk een risico vormen.

Chemisch, biologisch...de payload kan relatief klein zijn. Niet noodzakelijk om kilo's ecplosief materiaal door de lucht te verplaatsen.Het zal ze te doen zijn om angst te veroorzaken, het dagelijkse leven te verstoren en het vertrouwen in de overheid te ondermijnen.

HermanB

Het duurt nog wel een flinke tijd voordat de huis, tuin en keuken "drones" een bereik en een payload hebben waardoor ze daadwerkelijk een risico vormen.

Nikehercules

Citaat van: Elzenga op 23/12/2012 | 13:53 uur
Weinig verrassende ontwikkeling...

Idd, dit stond jaren geleden al in het maandblad Kijk.

Elzenga

Weinig verrassende ontwikkeling...en ik denk niet alleen aan vliegend materiaal....ook op afstand bestuurbare voertuigen kunnen voor dit doel worden omgebouwd. Zolang de gebruikte explosieven maar krachtig genoeg zijn.

Lex

WIESBADEN - De Duitse autoriteiten vrezen dat terroristen drones (onbemande vliegtuigjes) en modelvliegtuigjes gaan gebruiken om aanslagen te plegen. De federale recherche, het BKA (Bundeskriminalamt), heeft volgens het weekblad Focus in een veiligheidsanalyse uitdrukkelijk gewaarschuwd voor het gevaar dat ,,fanatici, met name uit kringen van het islamitische terrorisme'', bommen rond gaan laten vliegen en op hun doelwit afsturen. In die kringen wordt al over zulke plannen gesproken volgens de BKA.

Vorig jaar werd in de Amerikaanse hoofdstad Washington een bomaanslag verijdeld. Een terrorist wilde bommen met modelvliegtuigen naar het Pentagon (ministerie van Defensie) en het Capitool (parlementsgebouw) laten vliegen. Dat scenario is in Duitsland mogelijk, waarschuwt de BKA in de zondag door Focus gepubliceerde tekst.

De VS bestoken vermeende terroristen al jaren met behulp van speciale drones in onder meer de bergen van het noordwesten van Pakistan.

ANP
23 december 2012 12:01