Male UAV voor de Klu

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 23/04/2011 | 11:46 uur

StrataNL

Citaat van: Lex op 11/06/2016 | 22:36 uur
Niet voor het een of ander, maar de uitspraken die schijnbaar gedaan zijn, zijn niet in overeenstemming met de officiële standpunten, die het departement hierover naar buiten gebracht heeft. En zij zijn zich waarschijnlijk niet bewust van het feit dat dit soort uitspreken mogelijke consequenties kunnen inhouden.

Er zijn wel vaker zaken binnen defensie gaande die niet overeenstemmen met de officiële standpunten  ;)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Zulke dingen moet je ook altijd voor jezelf houden tenzij je goedkeuring vraagt om zo'n boodschap te delen met anderen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: JdL op 11/06/2016 | 22:10 uur
vandaag op de KLu open dagen gesproken met leden van het heropgerichte 306 sqn. Momenteel proberen de al opgeleide crews hun vaardigheden bij te houden met beeld materiaal wat ze krijgen van reaper operaties van de Fransen en Britten in respectievelijk Mali en Irak/Syrië. De mannen waarmee ik sprak zeiden dat er gesprekken gaande zijn over het leasen van reapers als interim oplossing. Ook zeiden ze dat de toestellen die aangeschaft gaan worden geschikt zullen zijn om bewapend te worden.
Niet voor het een of ander, maar de uitspraken die schijnbaar gedaan zijn, zijn niet in overeenstemming met de officiële standpunten, die het departement hierover naar buiten gebracht heeft. En zij zijn zich waarschijnlijk niet bewust van het feit dat dit soort uitspreken mogelijke consequenties kunnen inhouden.

JdL

vandaag op de KLu open dagen gesproken met leden van het heropgerichte 306 sqn. Momenteel proberen de al opgeleide crews hun vaardigheden bij te houden met beeld materiaal wat ze krijgen van reaper operaties van de Fransen en Britten in respectievelijk Mali en Irak/Syrië. De mannen waarmee ik sprak zeiden dat er gesprekken gaande zijn over het leasen van reapers als interim oplossing. Ook zeiden ze dat de toestellen die aangeschaft gaan worden geschikt zullen zijn om bewapend te worden.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

StrataNL

Citaat van: ridivek op 10/05/2016 | 17:55 uur
Naast vier MALE UAV's heeft defensie ook drie ScanEagle systemen (11 vliegtuigjes). En er waren plannen voor 5 Blackjack systemen (25 vliegtuigjes) voor de lucht observatie. Maar idd is vier wat weinig maar wel een goed begin als het er al komt.

De ScanEagles waren oorspronkelijk een interim oplossing voor de BlackJack, zouden in 2014 al komen.... hoor je niks meer over.

Maar een MALE is heel ander kaliber en ander niveau van opereren overigens.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lex

Citaat van: ridivek op 10/05/2016 | 17:55 uur
Naast vier MALE UAV's heeft defensie .....
Heeft NL er vier?

ridivek

Naast vier MALE UAV's heeft defensie ook drie ScanEagle systemen (11 vliegtuigjes). En er waren plannen voor 5 Blackjack systemen (25 vliegtuigjes) voor de lucht observatie. Maar idd is vier wat weinig maar wel een goed begin als het er al komt.

Elzenga

Citaat van: StrataNL op 10/05/2016 | 16:53 uur
Met 4 stuks al deze taken :(
Ja..maar lijkt me mooi als interimoplossing...om er mee te leren werken. In later stadium uitbreiden wat mij betreft naar 10+. Maar dan met een Europese UCAV MALE variant die nu in ontwikkeling is onder leiding van onze oosterburen.

JdL

Citaat van: ridivek op 10/05/2016 | 16:42 uur
Van mij mag/moet de USA voor het internationaal gerechtshof gedaagd worden voor hun oorlogsmisdaden met UCAV's. 
Ik snap nooit waarom deze misdaden erbij worden gehaald als het om RPA's gaat.
Ja de Amerikanen hebben die misdaden begaan maar dat hadden ze ook gewoon met een fast-jet platform kunnen doen.
Dat dit met drones gebeurd is omdat het risico te groot is dat het vliegtuig neergeschoten wordt, of omdat er simpelweg geen ander platform beschikbaar is.
Hadden ze geen RPA's tot hun beschikking gehad hadden ze deze misdaden ook gewoon begaan met een ander wapensysteem.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

StrataNL

Citaat van: ridivek op 10/05/2016 | 16:42 uur
Nederland wil volgens mij een MALE UAV voor long range observation, zowel boven land als boven zee. (Vervanger van de Orion's, en F-16 RecceLite pod vluchten) En misschien al doel aanwijzingsplatform voor long range missiles die van een jachtvliegtuig of fregat worden gelanceerd.

Met 4 stuks al deze taken :(
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

JdL

Citaat van: ridivek op 10/05/2016 | 16:42 uur
Wapens van een UAV afvuren gaat de Nederlandse politiek echt niet willen, volgens mij.
Op de lange termijn hebben ze geen keus, en zoals Poleme hier al zo vaak heeft uitgelegd zijn RPA's echt niet enger dan een moderne ASM.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

ridivek

#274
En MALE UCAV mag niet geëxporteerd worden omdat het geclassificeerd is als een ICBM/MRBM. Alleen landen die mee ontwikkelen mogen een UCAV aanschaffen, is het Nederlandse standpunt. (Dit stond in een Kamerstuk van ruim een jaar terug, als ik het me goed herinner was het een rapport van een kennis instituut)
Van mij mag/moet de USA voor het internationaal gerechtshof gedaagd worden voor hun oorlogsmisdaden met UCAV's.   
Nederland wil volgens mij een MALE UAV voor long range observation, zowel boven land als boven zee. (Vervanger van de Orion's, en F-16 RecceLite pod vluchten) En misschien al doel aanwijzingsplatform voor long range missiles die van een jachtvliegtuig of fregat worden gelanceerd. Wapens van een UAV afvuren gaat de Nederlandse politiek echt niet willen, volgens mij.
Een andere manier om deze capaciteit te vervullen zijn satellieten.

Maar om eerlijk te zijn verwacht ik ook dat het de Predator B wordt en niet de beter bij de toepassing passende Predator A/XL. Dus standaardisatie in Europa want Duitsland schijnt ook Predator B's aan te schaffen.

Elzenga

#273
Citaat van: ridivek op 10/05/2016 | 16:01 uur
Ik bezocht pas de website van General Atomics. Waar de luchtmacht waarschijnlijk haar ogen op heeft laten vallen is de Certifiable Predator B (RPA). Een Predator B met extra hardware zodat deze in het europese luchtruim kan vliegen.
Persoonlijk lijkt mij een Certifiable versie van de Predator XP beter bij de taken passen die Nederland wil uitvoeren met de MALE UAV.   
Ik denk dat de C in UCAV voor verschillende betrokken partijen en politici zo snel mogelijk realiteit moet worden. Ook sluiten we met de keuze voor de certifiable Predator B aan bij de grote Britse order van dit model (als ik het goed heb begrepen). Die mogelijkheden tot samenwerking zou ik zeker benutten...ook omdat de Britten actief zijn in de ontwikkeling van de Europese opvolger.

ridivek

Ik bezocht pas de website van General Atomics. Waar de luchtmacht waarschijnlijk haar ogen op heeft laten vallen is de Certifiable Predator B (RPA). Een Predator B met extra hardware zodat deze in het europese luchtruim kan vliegen.
Persoonlijk lijkt mij een Certifiable versie van de Predator XP beter bij de taken passen die Nederland wil uitvoeren met de MALE UAV.