Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

Parera

#981
Citaat van: StrataNL op Vandaag om 09:04Vind het ook een mooi gebalanceerd ontwerp. Beter dan het JSS.

Het is een echte AOR zoals deze horen te zijn. Prachtig schip verder, jammer dat het weer een single ship class lijkt te worden. Ik zie veel liever een tweetal van deze schepen en ernaast een Joint Multi Mission Ship voor de transport en heli carrier taken van het JSS. Ook in geval van een conflict verdeel je op die manier je capaciteiten over meerdere platformen.

Misschien kunnen we het huidige JSS wel verkopen aan de Duitsers of Belgen, zodat wij eerder dan gepland onze vloot en capaciteit kunnen uitbreiden en moderniseren.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 09:44Mee eens, mooi schip. Maar DAMEN bouwt n.m.m. ook mooi ontworpen schepen. LCF is ook toonaangevend, OPV's ook heel mooi.

Ik ben dan ook heel benieuwd naar de eerste concept ontwerpen van FuAD. Ik verwacht een sierlijk gelijnd schip met 2 eilanden, maar of het dat wordt?

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op Vandaag om 09:04Vind het ook een mooi gebalanceerd ontwerp. Beter dan het JSS.
Mee eens, mooi schip. Maar DAMEN bouwt n.m.m. ook mooi ontworpen schepen. LCF is ook toonaangevend, OPV's ook heel mooi.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: silvester herc op 27/03/2024 | 20:59 uurEcht een mooi Schip jammer van de vertraging heeft wel iets weg van de JSS  8)
Vind het ook een mooi gebalanceerd ontwerp. Beter dan het JSS.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

silvester herc

Citaat van: Parera op 27/03/2024 | 20:20 uurCSS slaagt voor hellingproef, maar kan pas later op proefvaart
Terwijl er in Roemenië hard wordt gewerkt om Combat Support Ship Den Helder gereed te maken voor haar proefvaart later dit jaar, werd er onlangs een projectmijlpaal behaald. Tijdens een hellingproef werden er verschillende gewichten van de ene naar de andere kant van het schip verplaatst om te kijken hoe het CSS daarop reageerde.

"Het schip lag volledig los en deze proeven zijn bedoeld om gewichtszwaartepunt en de stabiliteit van het schip te toetsen", legt Project Directeur Arjan Risseeuw uit. "Je hebt de waarden die zijn berekend tijdens het ontwerp en de hellingproef laat zien hoe het schip in de praktijk reageert. We zijn nog in afwachting van het finale rapport, maar ik durf te zeggen dat de proef succesvol is verlopen."

Ondanks het succes van de hellingproef is inmiddels ook bekend dat het project vertraging op heeft gelopen. "Dat heeft er alles mee te maken dat we nog niet klaar zijn met de inbedrijfstelling omdat nog niet alle systemen zijn aangesloten", aldus Arjan. "De inbedrijfstelling is het laatste wat je doet en als er eerder in het project vertraging is ontstaan, heeft dat gevolgen. In het geval van het CSS moesten er veel meer kabels dan in eerste instantie gedacht worden aangelegd."

Als gevolg van de vertraging wordt ook de proefvaart uitgesteld en zal het schip later dan verwacht deze zomer in Vlissingen arriveren voor de aftimmerperiode. Bekijk hieronder de film van de hellingproef.

Video van de hellingproef
Echt een mooi Schip jammer van de vertraging heeft wel iets weg van de JSS  8)

Parera

CSS slaagt voor hellingproef, maar kan pas later op proefvaart
Terwijl er in Roemenië hard wordt gewerkt om Combat Support Ship Den Helder gereed te maken voor haar proefvaart later dit jaar, werd er onlangs een projectmijlpaal behaald. Tijdens een hellingproef werden er verschillende gewichten van de ene naar de andere kant van het schip verplaatst om te kijken hoe het CSS daarop reageerde.

"Het schip lag volledig los en deze proeven zijn bedoeld om gewichtszwaartepunt en de stabiliteit van het schip te toetsen", legt Project Directeur Arjan Risseeuw uit. "Je hebt de waarden die zijn berekend tijdens het ontwerp en de hellingproef laat zien hoe het schip in de praktijk reageert. We zijn nog in afwachting van het finale rapport, maar ik durf te zeggen dat de proef succesvol is verlopen."

Ondanks het succes van de hellingproef is inmiddels ook bekend dat het project vertraging op heeft gelopen. "Dat heeft er alles mee te maken dat we nog niet klaar zijn met de inbedrijfstelling omdat nog niet alle systemen zijn aangesloten", aldus Arjan. "De inbedrijfstelling is het laatste wat je doet en als er eerder in het project vertraging is ontstaan, heeft dat gevolgen. In het geval van het CSS moesten er veel meer kabels dan in eerste instantie gedacht worden aangelegd."

Als gevolg van de vertraging wordt ook de proefvaart uitgesteld en zal het schip later dan verwacht deze zomer in Vlissingen arriveren voor de aftimmerperiode. Bekijk hieronder de film van de hellingproef.

Video van de hellingproef

Parera


Parera

Eerste (witte) rook uit de schoorsteen van Combat Support Ship Den Helder



Tijdens het testen van de Wärtsilä-dieselgeneratoren is onlangs voor het eerst rook uit de schoorsteen gekomen van het Combat Support Ship. CSS Den Helder ligt aan de afbouwkade in Galatz, Roemenië en de eerste rook was een memorabele mijlpaal voor het project, vertelt Projectdirecteur Arjan Risseeuw. "Het is een prachtig moment want je ziet en hoort het schip echt tot leven komen. Het was heel indrukwekkend."

Door een combinatie van het type dieselgeneratoren en de geïnstalleerde uitlaatgassenreinigingsinstallatie voldoen de uitlaatgassen aan de IMO Tier 3 emissieregels. Dat zorgt ervoor dat de rook schoon is, maar ook dat hij nauwelijks waarneembaar is, dus men moest goed kijken.

Aan de test ging een heel traject vooraf, want eerst moesten een aantal systemen worden aangesloten en in werking worden gesteld. "Het is zo'n moment waar je als project met zijn allen naartoe werkt. De startlucht compressor moet aangesloten en in bedrijf gesteld zijn, er moet smeerolie zijn, brandstof, ventilatie, de uitlaatgassenleidingen moeten compleet zijn, er moet koelwater zijn: er zijn een hoop stappen die gezet moeten worden voordat je de eerste rook kunt zien."

Nu alle vier de dieselgeneratoren getest zijn en gaan draaien, kan vermogen worden opgewekt. Omdat dit vermogen nog niet wordt gebruikt om het schip te voeden of de voortstuwingsmotoren en schroefassen te laten draaien, moet het weer worden afgevoerd. Hiervoor zijn grote weerstanden, ofwel "load banks" gehuurd. Tijdens de loadbanktests kunnen de generatoren worden getest op diverse vermogens.

Eind september/begin oktober vinden ook de eerste Static Load Tests voor de Replenishment at Sea (RAS)-installatie plaats. Arjan: "Tijdens de bevoorrading op zee gaan er brandstoffen en water via slangen, maar ook vaste ladingen naar andere schepen. De RAS-installatie moet daarom behoorlijke krachten kunnen weerstaan. De afgelopen weken hebben we dat getest door vanaf de kade de installatie te belasten." Hij sluit af: "Het zijn drukke, intensieve maanden, maar vooralsnog liggen we op schema om begin 2024 op proefvaart te gaan."

Onlangs heeft Damen Naval ook de VR-module van het gehele schip opgeleverd bij COMMIT, dus het op zijn beurt heeft overhandigd aan het Commando Zeestrijdkrachten (CZSK). "Vroeger was de leus voor nieuwe bemanningssleden aan boord 'Ken uw schip binnen 24 uur'. Nu kunnen we die spreuk aanpassen naar: 'Ken uw schip 24 uur voordat u aan boord gaat'", vertelt Arjan.

De VR-versie zal door het Marine-opleidingsinstituut gebruikt gaan worden voor trainingen voor de nieuwe bemanning. Zo kunnen ze alvast hun weg aan boord van het CSS vinden nog voor ze het schip in het echt zien of bezoeken. De technologie kan ook ingezet worden om onderhoudsmonteurs of de bewaking te trainen.

Technical Specialist VR Björn Mes en zijn team hebben af en toe de grenzen van hard- en software moeten oprekken om de virtuele versie te maken. "Wij hebben nog nooit zo'n groot en gedetailleerd schip in VR gezet. Dit is ook buiten Damen Naval een schaal die je niet vaak ziet." Björn sluit af: "Het maken van het CSS in VR was een team effort maar van het Damen Naval team waren vooral Bas Lafeber en Niels Abrahamse veel in het virtuele schip te vinden. Ook Tom en Thomas van het Simulatie Centrum Maritiem hebben vele uren 'aan boord' doorgebracht. Het was een uitdagend project, maar het eindresultaat ziet er goed uit."

Video engine start

https://www.scheldeschakels.nl/nl/nieuws/eerste-witte-rook-uit-de-schoorsteen-van-combat-support-ship-den-helder/

Parera

#973
Damen Naval builds full Virtual Reality version of new Combat Support Ship
Shipbuilder Damen Naval has delivered a virtual copy of the new Combat Support Ship (CSS) Den Helder to the Materieel & IT Command (COMMIT)

https://www.damen.com/insights-center/news/damen-naval-builds-full-vr-version-of-new-combat-support-ship



Het CSS uitgerust met RAM op de boeg, Hitrole's en volledige sensor suite. Dit betekend dat de 76 mm Sovraponte op de hangaar staat.

Parera

Oorlog dichter bij werf Nederlandse marineschepen - Defensie volgt situatie op de voet

Afgelopen nacht heeft Rusland de Oekraïense haven van Reni, aan de grens met Roemenië, met drones aangevallen. Eerder markeerde Rusland delen van de Zwarte Zee als gevaarlijk gebied voor scheepvaart en maakte Moskou bekend dat het schepen onderweg naar Oekraïne ziet als aan de oorlog deelnemende partij. Dit zijn ontwikkelingen die ook voor de Nederlandse marine van belang zijn. De werf van Damen in Galati ligt namelijk op vijftien kilometer van Reni en in 2024 staat de proeftocht van bevoorradingsschip Den Helder gepland. Defensie houdt de situatie naar eigen zeggen "nauwlettend in de gaten".

https://marineschepen.nl/nieuws/Defensie-volgt-ontwikkelingen-oorlog-Zwarte-Zee-op-de-voet-240723.html

Deze havenstad is op slechts 15 km afstand van de werf waar ons CSS gebouwd word, ik denk dat we naast het heroverwegen van de proefvaart locatie ook maar eens moeten nadenken over de bouw van de 4 ASWF modules in Roemenië en eventueel daar aan te koppelen bescherming van de werf door NL defensie.

Wat we dan minimaal kunnen doen is de werf voorzien van radar en C-RAM capaciteit om de werf te beschermen tegen eventuele verkeerd gerichte Russische munitie. En zo een systeem kunnen we simpel MOTS aanschaffen bij de Oosterburen ''MANTIS''.

Lynxian

Mooi schip, zeker voor een bevoorrader.

Harald

Eerste tests nieuw bevoorradingsschip Den Helder komen dichterbij

De bouw van het Combat Support Ship (CSS) Den Helder is in een nieuwe fase beland. Dat meldt Defensie vandaag. Het schip is op de werf van Damen in Roemeni? naar een andere locatie verplaatst. Daar zullen de systemen van het schip voor het eerst worden opgestart en zullen de eerste tests gaan plaatsvinden.



https://marineschepen.nl/nieuws/Bouw-CSS-Den-Helder-in-nieuwe-fase-120523.html

Parera

#969
Spanning op het Combat Support Ship-project
In Galatz, Roemenie is begonnen met de inbedrijfstelling van het Combat Support Ship Den Helder en de eerste stap was het aanzetten van de spanning aan boord. De eerste keer dat een nieuw schip wordt aangesloten op de wal-aansluitkasten is altijd een spannend moment, vertelt Projectdirecteur Arjan Risseeuw van Damen Naval. Twee van de vier distributie switchboards aan boord worden nu gevoed vanaf de wal.

Op dinsdag 10 april werd geheel volgens schema begonnen met de inbedrijfsstelling. Mission accomplished! Het is een belangrijke mijlpaal die we op tijd hebben gehaald, zegt Arjan trots. Nu is het zaak om de inbedrijfstelling op schema te houden en dat is nog een uitdaging want het team is nog steeds bezig met het aansluiten van de 780 kilometer kabel die in het schip verwerkt wordt. Normaal als je begint met de inbedrijfstelling, is zo?n 75% van de kabels aangesloten. Wij zaten op 10 april op 25%. We willen natuurlijk voorkomen dat de inbedrijfstelling stagneert omdat niet alles is aangesloten, dus er zit behoorlijk wat druk op de werkzaamheden.

Het schip in aanbouw ligt nog in het diepe deel van het dok, maar zal op 29 april verplaatst worden naar de kade op de werf. Op dit moment wordt de uitlijning van de schroefassen afgerond en als dat klaar is, kan de mast worden geplaatst, aldus Arjan. Dat is ook nog best een exercitie, want het is een complexe, grote mast. Zodra de mast geplaatst is, wordt hij gehecht en gaat het schip het dok uit. Eenmaal aan de kade wordt de mast verder afgelast.

De inbedrijfstelling signaleert ook het begin van een nieuwe fase van het project waarvoor het veiligheidsniveau aan boord moest worden aangepast. Er staan nu dingen aan boord onder spanning en dat is gevaarlijk. De mensen die aan boord werken, kunnen niet zomaar overal meer aanzitten. We hebben ons HSSE-plan daarop aangepast en iedereen geinformeerd. Ook zijn er kaarten geplaatst die aangeven welke delen onder spanning staan.

De komende maanden worden de losse systemen in bedrijf gesteld en zodra alles naar behoren werkt, worden de klant en classificatie-instelling DNV uitgenodigd voor de Harbour Acceptance Tests (HATs). Ook is Defensie bezig met het vormen van de aanloopbemanning die dit jaar mee zal lopen tijdens de inbedrijfsstelling om het schip zo goed mogelijk te leren kennen. Hierover lees je meer in een van de volgende edities van Schelde Schakels.

Bron: Damen Naval / Schelde Schakels

ARM-WAP

Citaat van: Ace1 op 14/02/2023 | 17:00 uur
Wat ik begrepen van het BLTS project was dat een vergrote versie van de Rotterdam zou gaan worden.
De Rotterdam heeft een tonnage van 13.000 ton en het BLST project zou een tonnage van 19.000 ton krijgen.
Echt jammer dat het niets geworden is. Het schip ging zeker wat vaardagen hebben... en ging een meer dan waardige vervanger voor (Zinnia en) Godetia zijn.
Net zoals zoveel andere zaken: gepasseerd station.

Ace1

Citaat van: ARM-WAP op 14/02/2023 | 12:12 uur
Jaren geleden had men in BEL gewoon moeten doorduwen en voor dat BLTS-project gaan.
Ik weet niet hoever men daarin geraakt was met ontwerpen... maar een combo van "iets van alles" ware echt niet slecht geweest:
- heli-dek en hangar,
- medische antenne (OP en dentistry),
- "logement" voor opstappers,
- COMMS-middelen voor COMDO
- RO-RO voor transit van b.v. alle types LM-materieel (incl. "zwaar"),
- BeVo-voorzieningen
- RHIBs
- en eventueel zelfs LCVP
...
Daarvoor moest dat geen knoert de grootte van de KD worden.

Wat ik begrepen van het BLTS project was dat een vergrote versie van de Rotterdam zou gaan worden. De Rotterdam heeft een tonnage van 13.000 ton en het BLST project zou een tonnage van 19.000 ton krijgen.