Nieuwe ontwikkelingen op BOXER gebied

Gestart door Ace1, 02/11/2013 | 15:37 uur

A.J.

#1215
Citaat van: Sparkplug op 20/09/2018 | 16:28 uur
Zoals StrataNL al aangaf heb je met AHEAD munitie geen lange bursts nodig en er is maar ruimte voor x hoeveelheid 35x228mm munitie. Welke hoeveelheid had jij willen zien?

Dat niet nodig hebben lijkt me wat te kort door de bocht aangezien er voor de eerste UAV 24 AHEAD's nodig waren:

Citaat
Rheinmetall demonstrated its Skyranger system's capabilities to counter unmanned aerial vehicles (UAVs) at its Ochsenboden firing range in Switzerland on 18–19 September. The system, consisting of a Boxer 8x8 vehicle with an Mk4 turret equipped with a 35 mm Oerlikon Revolver Gun and an electro-optical (EO) tracking sensor, shot down a jet UAV by firing a 24-round burst of advanced hit efficiency and destruction (AHEAD) air burst munition on 18 September and another UAV of the same type with only three rounds on 19 September.

Dus dat de vuurstoten per definitie kort kunnen zijn lijkt me dan ook geen juiste aanname. Daarbij lees ik EO sensor, ergo alleen bruikbaar onder relatief goede zichtomstandigheden dus, dat is natuurlijk voor de (mini) UAV's zelf ook een voorwaarde maar je gaat niet zo'n apparaat aanschaffen om alleen maar een beetje op UAV's te schieten. Daar komen natuurlijk ook RW's en laag vliegende FW's bij die wel bij minder gunstige omstandigheden kunnen optreden. En daarop voortbordurend, ik weet niet wat de afstand is waarop nu geschoten is dat kan ik niet uit het bericht halen maar op het moment dat je ook op FW en RW wil schieten moet je toch wel een max effectieve dracht van een km of 5 hebben tegenwoordig en dan worden de vuurstoten automatisch een stuk langer. Ik zou toch minstens 3X zoveel patronen bij me willen hebben.

Citaat
The test firings were conducted using only Skyranger's tracking function as the search function will only be ready in two years' time, according to Gerber. Command and control was provided from a shelter by a Norwegian Advanced Surface-to-Air Missile System (NASAMS) fire distribution centre (FDC) together with a Skymaster system. Fabian Ochsner, vice-president of Rheinmetall Air Defence, said the UAVs could be targeted when intersecting the beacons from two Aaronia passive emitter locators.

Hier begrijp ik uit dat de Skyranger eigen search capaciteit gaat krijgen maar ik lees ook dat command and control extern geregeld werd en dat de UAV gezien werd door passive emitter locators... Dit systeem gaat natuurlijk alleen maar wat worden als het volkomen autonomoom en klokrond onder alle weersomstandigheden kan optreden.

Ace1

#1214
Citaat van: StrategNL op 20/09/2018 | 19:08 uur
De trend/ontwikkeling is volgens mij steeds meer naar slimme munities..ook in de kleinere kalibers..dan naar zeer hoge vuursnelheden zoals in het verleden. Zeker ook tegen drones/UAVs, waar voorkomen van collateral damage een hele grote uitdaging is. Ik zie overigens liever de Thales RAPIDFire ipv de 35mm Skyranger op de Boxer (en op onze marineschepen!!), maar mogelijk vindt de standaardisatie hier op de 35mm plaats ipv de nieuwste generatie 40mm CTAS. Maar noodzaak tot invoer acht ik groot .. ASAP! (=as soon as possible/zo snel als mogelijk).
https://www.thalesgroup.com/en/worldwide/defence/rapidfire

Dus als ik jou goed begrijp je wil de Rheinmetall 35mm Skyranger op de Boxer en op vervangen door de Thales RAPIDFire door gebruik te maken van slimme muntie tegen drones/UAVs, waar voorkomen van collateral damage een hele grote uitdaging is? En de Thales RAPIDFire wil je ook inzetten op marineschepen, nu de vraag hoe je dit wilt financieel  gaan onderbouwen?

https://www.thalesgroup.com/en/worldwide/defence/rapidfire

StrategNL

#1213
Citaat van: Ace1 op 20/09/2018 | 18:52 uur
Kun je dat even uitleggen want de overige forumleden zijn of waren niet echt enthousiast over de Boxer met Skyranger counter-UAV capabilities?
De trend/ontwikkeling is volgens mij steeds meer naar slimme munities..ook in de kleinere kalibers..dan naar zeer hoge vuursnelheden zoals in het verleden. Zeker ook tegen drones/UAVs, waar voorkomen van collateral damage een hele grote uitdaging is. Ik zie overigens liever de Thales RAPIDFire ipv de 35mm Skyranger op de Boxer (en op onze marineschepen!!), maar mogelijk vindt de standaardisatie hier op de 35mm plaats ipv de nieuwste generatie 40mm CTAS. Maar noodzaak tot invoer acht ik groot .. ASAP! (=as soon as possible/zo snel als mogelijk)
https://www.thalesgroup.com/en/worldwide/defence/rapidfire

Lex

Citaat van: StrategNL op 20/09/2018 | 18:49 uur
Invoeren ASAP!! 8)
Het is allemaal wel leuk en aardig dit soort opmerking, inclusief de emoticon, maar welke financiële onderbouwing ligt hier aan ten grondslag?
Een antwoord van het lid StrategNL wordt ingewacht.

Ace1

#1211
Citaat van: StrategNL op 20/09/2018 | 18:49 uur
Invoeren ASAP!! 8)

Kun je dat even uitleggen want de overige forumleden zijn of waren niet echt enthousiast over de Boxer met Skyranger counter-UAV capabilities?


Sparkplug

Citaat van: Parera op 20/09/2018 | 17:10 uur
Geen specifiek aantal maar het voelt als zo weinig die 252 rounds, als je nu nog zegt er liggen nog eens een zelfde aantal onder in het voertuig voor herladen dan zeg ik er niets meer van.

Het is dat wij niet weten wat er allemaal mee moet. Kan er extra munitie mee, dan is dat mazzel. Zo niet, dan jammer maar helaas.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 20/09/2018 | 16:28 uur
Zoals StrataNL al aangaf heb je met AHEAD munitie geen lange bursts nodig en er is maar ruimte voor x hoeveelheid 35x228mm munitie. Welke hoeveelheid had jij willen zien?
Geen specifiek aantal maar het voelt als zo weinig die 252 rounds, als je nu nog zegt er liggen nog eens een zelfde aantal onder in het voertuig voor herladen dan zeg ik er niets meer van.

Sparkplug

#1207
Citaat van: Parera op 20/09/2018 | 16:24 uur
Maar die had wel 2 kanonnen en 25% meer munitie per stuk  :silent: dus totaal zou een PRTL 150% meer munitie bij dragen lijkt me een behoorlijk groot verschil.Of andersom dit speeltje heeft 60% minder munitie dan de PRTL.

Zoals StrataNL al aangaf heb je met AHEAD munitie geen lange bursts nodig en er is maar ruimte voor x hoeveelheid 35x228mm munitie. Welke hoeveelheid had jij willen zien?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 20/09/2018 | 16:18 uur
En de Gepard/PRTL/Cheetah had ook maar +/- 320 stuks munitie per kanon.

Maar die had wel 2 kanonnen en 25% meer munitie per stuk  :silent: dus totaal zou een PRTL 150% meer munitie bij dragen lijkt me een behoorlijk groot verschil.Of andersom dit speeltje heeft 60% minder munitie dan de PRTL.

Sparkplug

Citaat van: StrataNL op 20/09/2018 | 16:16 uur
Met de AHEAD is het niet de bedoeling dat je zulke lange bursts als met de PRTL schiet.

En de Gepard/PRTL/Cheetah had ook maar +/- 320 stuks munitie per kanon.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: Harald op 20/09/2018 | 16:12 uur
om straks na een paar flinke bursts alleen maar klik klik te horen ..  :neutral: :omg: 
Met de AHEAD is het niet de bedoeling dat je zulke lange bursts als met de PRTL schiet.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Citaat van: Parera op 20/09/2018 | 15:48 uur
Oke, ik vond het erg weinig maar goed tussen door bijvullen dan maar en hopen dat je genoeg hebt.

252 stuks, idd je kunt bijvullen , maar ik blijf het weinig vinden.   

om straks na een paar flinke bursts alleen maar klik klik te horen ..  :neutral: :omg: 

Parera

Citaat van: StrataNL op 20/09/2018 | 12:51 uur
252 is ook het aantal wat in de millennium toren zit. Ik neem aan dat ze in het voertuig zelf ook nog munitie mee kunnen nemen? Maar dat is het hele doel van AHEAD ook, minder munitie nodig voor een kill.

Oke, ik vond het erg weinig maar goed tussen door bijvullen dan maar en hopen dat je genoeg hebt.

Huzaar1

Het DGLC loopt niet hiet warm voor, maar dat dossier is wat ingewikkelder geworden door drones en de spelers die betrokken zijn  bij invulling van het gat 'mobiele luchtverdediging'. Ook de brigades denken hierover mee bijvoorbeeld, daar zullen ze toe dienen. Ik vind dit ( maar ik ben een nobody op dit gebied ) maar meh. De Boxer leent zich hier naar mijn mening niet goed toe als platform.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"