De CV90

Gestart door battle10, 06/05/2011 | 06:30 uur

StrataNL

Citaat van: Ronald Elzenga op 27/01/2017 | 16:48 uur
De hoofdfout ligt bij het afstoten van 44 CV90s!! Visieloos bezuinigingsbeleid!! Dus het probleem is er al, creëer ik niet. En dat wil ik structureel aanpakken en herstellen. Dan weer 44 extra CV90s nieuw erbij kopen dan? Als dat beter is prima! Maar wel een structurele visie en invulling, niet het huidige gênante prutswerk!!

Citaat van: Ronald Elzenga op 27/01/2017 | 16:45 uur
We hebben vind ik nu naast een tekort aan tanks ook een tekort aan IGVs rups.....die bijna 200 waren er al te weinig...dus dan weer nieuwe CV9035s aanschaffen?! Of gaan we het opnieuw doen en nu wel goed en blijvend?! Ik kies dus voor dat laatste gezien onze groeiende samenwerking met Duitsland in deze.

Nee hoor, de 184 waren precies genoeg om 4 painf bataljons mee te vullen, dat er vervolgens twee gemotoriseerd worden...tja.
We kunnen nu nog 3 bataljons met elk 3 painfcie's vullen.

Stel; als je nu uit elk bataljon één van die painfcie's vervangt door een tankeskadron (Telemark opzet). Heb je CV90's om een vierde bataljon te vullen ;)
Die opzet hanteer ik nu in mijn alternatieve opzet. Hoef je geen CV90's te kopen, wel tanks  ;D

Andere landen hebben zwaarder gepantserde (rups)voertuigen voor de cavalerie, Noorwegen en Zweden bijv. ook de CV90 in die rol. NL voorheen de Ypr, maar daar is de Fennek voor in de plaats gekomen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Zander

Citaat van: Ronald Elzenga op 27/01/2017 | 16:48 uur
De hoofdfout ligt bij het afstoten van 44 CV90s!! Visieloos bezuinigingsbeleid!! Dus het probleem is er al, creëer ik niet. En dat wil ik structureel aanpakken en herstellen. Dan weer 44 extra CV90s nieuw erbij kopen dan? Als dat beter is prima! Maar wel een structurele visie en invulling, niet het huidige gênante prutswerk!!

Ik zeg doen!
Met dien verstande dat er ook voldoende middelen komen om de inzetbaarheid op een hoog niveau te krijgen en dit vervolgens te handhaven.
Een minimum van 2 zware mechbrigs vind ik een must. Zeker gezien de betrouwbaarheid van Putin en consorten.
Dat lichte/wiel geneuzel is leuk voor safari's maar niet voor de verdediging van Noord-West/Oost Europa.
People are sheep

Ronald Elzenga

Citaat van: StrataNL op 27/01/2017 | 15:51 uurMosterd na de maaltijd. Dan hadden we in eerste instantie voor de Puma moeten gaan en moeten volgen net als project Boxer
Nu overstappen is je reinste kapitaalvernietiging en geldverspilling. Project Puma gaat ook niet bepaald vlotjes...
De hoofdfout ligt bij het afstoten van 44 CV90s!! Visieloos bezuinigingsbeleid!! Dus het probleem is er al, creëer ik niet. En dat wil ik structureel aanpakken en herstellen. Dan weer 44 extra CV90s nieuw erbij kopen dan? Als dat beter is prima! Maar wel een structurele visie en invulling, niet het huidige gênante prutswerk!!

Ronald Elzenga

#438
Citaat van: Zander op 27/01/2017 | 15:36 uur
Het project zelf was prima. Het gevolg van allerlei politieke beslissingen na de aanschaf  van dit kwalitatief goed gekozen voertuig is desastreus geweest voor de CV90.
De Puma is ook een top product echter te klein. Er kan te weinig uitgestegen personeel mee. Ook het groeipotentieel vwbt hoofdbewapening (kaliber) is er niet/nauwelijks. Bepantsering en motorisch  is de Puma wel top
We hebben vind ik nu naast een tekort aan tanks ook een tekort aan IGVs rups.....die bijna 200 waren er al te weinig...dus dan weer 44+ nieuwe CV9035s aanschaffen?!

Zander

Citaat van: StrataNL op 27/01/2017 | 15:51 uur
Jaa!! Dus toch  :cute-smile:
Mosterd na de maaltijd. Dan hadden we in eerste instantie voor de Puma moeten gaan en moeten volgen net als project Boxer
Nu overstappen is je reinste kapitaalvernietiging en geldverspilling. Project Puma gaat ook niet bepaald vlotjes...

Precies en daarnaast denk ik niet dat we ontevreden hoeven te zijn over deze upgrade. Het toevoegen van de Spike raketten geeft een grote boost aan de gevechtskracht van het voertuig.
Sterker nog, ik vind dat we het 44e en het 17e gewoon weer moeten gaan uitrusten met de CV90 met deze aanpassingen.
People are sheep

StrataNL

Citaat van: Sparkplug op 27/01/2017 | 14:31 uur
Phase 2 of the upgrade will see a number of obsolescence issues addressed, as well as the installation of a new battle management system (BMS), thermal imager for the driver, and the Spike medium-range anti-tank guided weapon (ATGW) system.
The current steel tracks will be replaced by rubber band tracks, which are already installed on the CV9030 IFV in service with Norway.
Jaa!! Dus toch  :cute-smile:

Citaat van: Ronald Elzenga op 27/01/2017 | 15:13 uur
Allemaal verkopen aan Baltische Staten of andere landen en opnieuw beginnen met de Duitse Puma!! En dan gewoon wel goed en samen weer met tanks! Wat een pruts-project is dit geworden. Echt tekenend voor het beroerde defensiebeleid en budget.
Mosterd na de maaltijd. Dan hadden we in eerste instantie voor de Puma moeten gaan en moeten volgen net als project Boxer
Nu overstappen is je reinste kapitaalvernietiging en geldverspilling. Project Puma gaat ook niet bepaald vlotjes...




-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Zander

Citaat van: Ronald Elzenga op 27/01/2017 | 15:13 uur
Allemaal verkopen aan Baltische Staten of andere landen en opnieuw beginnen met de Duitse Puma!! En dan gewoon wel goed en samen weer met tanks! Wat een pruts-project is dit geworden. Echt tekenend voor het beroerde defensiebeleid en budget.

Het project zelf was prima. Het gevolg van allerlei politieke beslissingen na de aanschaf  van dit kwalitatief goed gekozen voertuig is desastreus geweest voor de CV90.
De Puma is ook een top product echter te klein. Er kan te weinig uitgestegen personeel mee. Ook het groeipotentieel vwbt hoofdbewapening (kaliber) is er niet/nauwelijks. Bepantsering en motorisch  is de Puma wel top
People are sheep

Ronald Elzenga

Allemaal verkopen aan Baltische Staten of andere landen en opnieuw beginnen met de Duitse Puma!! En dan gewoon wel goed en samen weer met tanks! Wat een pruts-project is dit geworden. Echt tekenend voor het beroerde defensiebeleid en budget.

Sparkplug

Netherlands outlines AFV upgrades

Christopher F Foss, London - IHS Jane's International Defence Review - 27 January 2017


BAE Systems' Hägglunds CV9035NL of the Royal Netherlands Army is armed with an Orbital ATK Armament Systems 35 mm Bushmaster III dual-feed cannon and 7.62 mm coaxial MG. Some 44 are to be fitted with an Iron Fist hard-kill DAS. Source: IHS Markit/Peter Felstead

The Royal Netherlands Army (RNLA) has outlined plans to upgrade a number of its armoured fighting vehicles (AFVs) in order to extend their operational lives and enhance capabilities.

Details were given by Colonel Eric Molenaar, Head of Material, Army Staff of the RNLA, at the IQPC International Armoured Vehicles 2017 conference held in London from 23 to 26 January.

The RNLA is set to upgrade at least part of its CV9035NL fleet in two phases. Under Phase 1, 44 vehicles will be fitted with a hard-kill defensive-aid suite (DAS) under the leadership of BAE Systems Hägglunds.

The service took delivery of 184 CV9035NL - also referred to as the CV9035 Mk III - from BAE Systems Hägglunds between 2007 and 2011.

The vehicles are armed with an Orbital ATK Armament Systems 35 mm Bushmaster III dual-feed cannon and a 7.62 mm co-axial machine gun (MG). The 35 mm cannon can potentially be upgraded to fire 50 mm ammunition, but this option has not yet been exercised by the RNLA.

Of the 184 vehicles 150 were in the infantry fighting vehicle (IFV) configuration and the remaining 34 in the command-and-control configuration. However, as a result of downsizing a number of CV9035NL platforms were surplus to requirements and 44 have now been sold to Estonia.

Israel Military Industries' Iron Fist hard-kill DAS has been selected to meet the RNLA's requirements and during the test phase it will be pre-qualified against the threat specification before moving onto the next phase - installing the system onto the vehicle - in 2018.

Phase 2 of the upgrade will see a number of obsolescence issues addressed, as well as the installation of a new battle management system (BMS), thermal imager for the driver, and the Spike medium-range anti-tank guided weapon (ATGW) system.

The current steel tracks will be replaced by rubber band tracks, which are already installed on the CV9030 IFV in service with Norway.

Want to read more? For analysis on this article and access to all our insight content, please enquire about our subscription options: ihs.com/contact

To read the full article, Client Login

(342 of 673 words)

http://www.janes.com/article/67279/netherlands-outlines-afv-upgrades
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lex

Pantservoertuig krijgt 'beschermingsschild' 

DEN HAAG -  Als het aan Defensie ligt krijgen de CV90-gevechtsvoertuigen van de landmacht de modernst denkbare bescherming tegen antitankraketten. Het gaat om het Israëlische Iron Fist-systeem dat de inkomende projectielen kan onderscheppen. Het ministerie heeft een contract afgesloten om het systeem te testen.

Na de testfase zal Defensie waarschijnlijk in 2018 beslissen of het programma wordt voortgezet. Nederland zou een van de eerste NAVO-landen worden met zo'n 'actief beschermingsschild' op gevechtsvoertuigen.

Defensie werkt hiervoor samen met CV90-bouwer BAE Systems Hägglunds en de Israëlische ontwikkelaar van Iron Fist, IMI. Het Iron Fist-systeem detecteert projectielen binnen een fractie van een seconde en schakelt ze uit door zelf een explosief te lanceren dat het inkomende projectiel uit de lucht haalt.

Een woordvoerder laat weten dat Defensie voor de maatregel kiest ,,om de CV90's en hun bemanningen te beschermen tegen de verschillende voorkomende dreigingen''.

Telegraaf, 10-01-2017, 12:25

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 09/01/2017 | 10:07 uur
Op die site wordt ook gesproken dat het systeem succesvol is getest tegen 120mm APFSDS. Ik geloof daar vrij weinig van totdat ik het met mijn eigen ogen zie.

Dit. Lijkt me klok klepel.

StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

misschien nog wel een interessant artikel ....

Hardkill APS overview

http://below-the-turret-ring.blogspot.nl/2017/01/hardkill-aps-overview.html

Huzaar1

Op die site wordt ook gesproken dat het systeem succesvol is getest tegen 120mm APFSDS. Ik geloof daar vrij weinig van totdat ik het met mijn eigen ogen zie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Het "Iron Fist" verhaal is denk ik een test voor/ door de NL KL om te kijken of deze voldoet aan de wensen/ eisen , pas in 2018 wordt er een definitief oordeel en keuze gemaakt.

Er worden ook andere gegadigden genoemd, ik weet niet of deze ook getest worden.

The Netherlands awarded BAE Systems a contract last month to test and verify the Iron Fist active protection system (APS) on its CV90 Infantry Fighting Vehicles.

The test phase will pre-qualify the APS against threat specifications determined by the Netherlands' Defence Ministry, which will tee up a decision on the next phase of the program in early 2018, Hans de Goeij, project manager at the Dutch Defence Materiel Organisation, said in the BAE statement.

Said to be in the running along with Iron Fist is another Israeli offering ;
- Rafael Advanced Defense Systems' Trophy
- as well as Rheinmetall Defence's Active Defense System of Germany
- and Artis Corporation's Iron Curtain of the United States.


http://www.defensenews.com/articles/bae-to-integrate-israeli-iron-fist-on-dutch-combat-vehicles