Kernwapens in Nederland

Gestart door Nikehercules, 18/01/2011 | 17:40 uur

guest1400

Citaat van: Nikehercules op 19/12/2012 | 19:38 uur
Ja joh, laten we nog een verantwoordelijkheid richting de NAVO afstoten.

hoezo niet, denk je dat die 20 kernwapens enig verschil gaan maken bij een grootschalig nucleair conflict? peanuts in vergelijking met de duizenden die Amerika heeft liggen. Bovendien vind ik het een sterk signaal tegenover andere landen, je geeft wel het goede voorbeeld.

Citaat van: Kapitein Rob op 19/12/2012 | 19:44 uur
Volgens gaat ook de NATO niet over inzet kernwapens. Lijkt me nationale beslissing atoommachten.

lastig te zeggen, de stationering van de wapens maakt wel deel uit van een NAVO programma maar is wel het eigendom van Amerika (geloof ik). In zo'n geval begin je als NAVO niks als Amerika het er niet mee eens.

Poleme

Citaat van: guest1400 op 19/12/2012 | 18:08 uur
ik zeg weghalen, tegen de tijd dat Nederlandse F-16's van de landingsbaan komen heeft Amerika al een ICBM in de lucht hangen. Bovendien geeft men hiermee inderdaad een goed signaal af tegenover andere landen.
Die 18 B-61 bommen hebben een heel andere taak dan de ICBM's in de VS.
Hoezo een goed signaal afgeven tegenover andere landen?  Zijn we weer eens 'Gidsland', of het beste jongetje van de klas?
Sorry, maar het is een feit dat sinds het einde van de Koude Oorlog de kans op een warme of zelfs (zeer) hete oorlog groter is.
De kans op een nuke-leair conflict is ook veel groter dan in die Koude Oorlog.  Denk maar eens terug aan het nuke-leaire spierballen gerol in 1998 tussen Pakistan en India.  Of aan aspirant kern machten zoals Iran en terroristische organisaties.

Hou toch op met die naiëve 'Hollanditis', die uitgaat van de vermeende goedheid van de mensheid.
Het probleem zit hem niet in die kernbommen, maar in slechte Homo Sapiens.  ;)
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

KapiteinRob

Citaat van: Nikehercules op 19/12/2012 | 19:38 uur
Ja joh, laten we nog een verantwoordelijkheid richting de NAVO afstoten.

Volgens gaat ook de NATO niet over inzet kernwapens. Lijkt me nationale beslissing atoommachten.

Citaat van: Nikehercules op 19/12/2012 | 19:38 uur
Ik word ziek van dit land.

Ik ben het al een tijdje....

Nikehercules

Ja joh, laten we nog een verantwoordelijkheid richting de NAVO afstoten. Ik word ziek van dit land.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 19/12/2012 | 19:10 uur
Ik heb niet de illusie dat we als Nederland ook maar enige mate van zeggenschap over die apparaten hebben.

Wel nee, inzet uitsluitend op basis van een Amerikaanse order en op basis van hun codes.

KapiteinRob

Ik heb niet de illusie dat we als Nederland ook maar enige mate van zeggenschap over die apparaten hebben.

StrataNL

In een land als Iran doen ze er alles aan om zo'n ding te krijgen en wij hoeven ze niet meer... Lekker laten liggen dus, ook al hebben we ze niet nodig. We hebben ze "binnen handbereik", onder de vloer van een F16. Toch mooi als je land beschikt over zo'n machtig wapen, pure afschrikkerij, het zegt iets. Dat is mijn mening als extreme nationalist.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

guest1400

ik zeg weghalen, tegen de tijd dat Nederlandse F-16's van de landingsbaan komen heeft Amerika al een ICBM in de lucht hangen. Bovendien geeft men hiermee inderdaad een goed signaal af tegenover andere landen.

Hyperion

Citaat van: Flyguy op 19/12/2012 | 18:01 uur
Laat ze lekker liggen of vervang ze door een Europees nuclear initiatief.  ;)

+1

Het laatste klinkt nog het best! Maar tegen de tijd dat besloten is dat de kernwapens gebruikt gaan worden zijn ze al niet meer nodig :mad:

Flyguy

Laat ze lekker liggen of vervang ze door een Europees nuclear initiatief.  ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Oppositie hoopt op doorbraak weghalen kernwapens

Bewerkt door: redactie − 19/12/12, bron: ANP

Is er een meerderheid in de Tweede Kamer voor het verwijderen van Amerikaanse kernwapens uit Nederland? Die vraag doemde dinsdag op bij de behandeling van de begroting van het ministerie van Buitenlandse Zaken in de Tweede Kamer. .

De oppositie lijkt te hopen op een doorbraak in dit slepende dossier. CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt vroeg minister Frans Timmermans van Buitenlandse Zaken de verwijdering van tactische kernwapens uit Europa 'tot speerpunt van zijn beleid te maken'.

Bram van Ojik van GroenLinks wil de kernwapens voor 2014 uit ons land hebben. In dat jaar komen circa zestig staats- en regeringsleiders naar Nederland voor de Nuclear Security Summit, de grootste top in ons land sinds 1907. Er wordt daar gesproken over een betere beveiliging van nucleair materiaal.

Geloofwaardig
Volgens Van Ojik kan Nederland dan alleen geloofwaardig als gastland ijveren voor het wereldwijd terugdringen van kernwapens als die hier niet meer liggen opgeslagen. Met zo'n stap zou een 'krachtig signaal' worden afgegeven. 'Kamerlid Timmermans maakte zich altijd hard voor een Nederland zonder kernwapens, minister Timmermans moet die woorden nu waar maken', stelde Van Ojik. Ook de SP wees nog eens fijntjes op dat laatste punt.

PvdA en VV,D die een meerderheid in de Kamer hebben, gingen niet op de zaak in. Maar opvallend was wel dat eerder op de dag een meerderheid van de partijen - inclusief PvdA en ChristenUnie - een petitie van IKV PAX Christie tekende waarin wordt aangedrongen om de kernwapens terug te sturen naar de VS. De ChristenUnie heeft hiermee haar beleid gewijzigd. Joël Voordewind tekende wel aan dat de verwijdering in goed overleg met de Amerikanen moet gebeuren.

Koude Oorlog
Vermoedelijk liggen Amerikaanse kernwapens opgeslagen op de vliegbasis Volkel. De tactische kernwapens werden tijdens de Koude Oorlog in Europa geplaatst ter afschrikking van de toenmalige Sovjet-Unie. Officieel hebben opeenvolgende regeringen nooit bevestigd dat de Amerikaanse wapens ook in Nederland zijn.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Politiek/article/detail/3365563/2012/12/19/Oppositie-hoopt-op-doorbraak-weghalen-kernwapens.dhtml

KapiteinRob

Citaat van: RTL op 18/01/2011 | 17:40 uur
maar het kabinet heeft nooit willen toegeven dat Nederland over kernwapens beschikt.

Volgens mij is er een heel verschil tussen het toestaan dat dergelijke wapens in Nederland zijn opgeslagen en er feitelijk over te beschikken.

Citaat van: RTL op 18/01/2011 | 17:40 uur
"Verhagen zei dat hij de discussies over de opslag van kernwapens in Nederland heeft geblokkeerd, omdat dat een zaak is waarover de NAVO gaat."

Mijn Nederlands zal wel niet toereikend zijn, want ik lees hier geen bevestiging van het in Nederland opgeslagen zijn van kernwapens.  ;)

Ennuh..... Wikileaks nog steeds als objectief betrouwbare bron aanmerken? Dus we geloven gewoon alles wat Assange laat lekken?

Enforcer

Citaat van: Nikehercules op 18/01/2011 | 17:44 uur
Citaat van: RTL op 18/01/2011 | 17:40 uur
Voor het eerst heeft een Nederlandse minister openlijk erkend dat Amerikaanse kernwapens in ons land liggen opgeslagen.
Citaat van: RTL op 18/01/2011 | 17:40 uur
Dat blijkt uit geheime documenten van de Amerikaanse ambassade in Den Haag

Als zaken uit geheime documenten komen is er dus helemaal niks openlijk erkend, of mis ik nu iets?

En daarnaast zou Daalder niet weten of er wel of niet Amerikaanse kernwapens in NL zouden liggen?!

Nikehercules

Citaat van: RTL op 18/01/2011 | 17:40 uur
Voor het eerst heeft een Nederlandse minister openlijk erkend dat Amerikaanse kernwapens in ons land liggen opgeslagen.
Citaat van: RTL op 18/01/2011 | 17:40 uur
Dat blijkt uit geheime documenten van de Amerikaanse ambassade in Den Haag

Als zaken uit geheime documenten komen is er dus helemaal niks openlijk erkend, of mis ik nu iets?

Nikehercules

Verhagen: kernwapens in Nederland

Voor het eerst heeft een Nederlandse minister openlijk erkend dat Amerikaanse kernwapens in ons land liggen opgeslagen.

Info uit Wikileaks-documenten
Dat blijkt uit geheime documenten van de Amerikaanse ambassade in Den Haag, de zogenaamde Wikileaks-cables, waarover RTL Nieuws en NRC Handelsblad beschikken via de Noorse krant Aftenposten.

Nooit toe willen geven

Al jaren wordt gesuggereerd dat op de luchtmachtbasis Volkel in Brabant Amerikaanse kernwapens liggen opgeslagen. De Tweede Kamer probeert al 30 jaar uitsluitsel hierover te krijgen, maar het kabinet heeft nooit willen toegeven dat Nederland over kernwapens beschikt.

Gesprek met NAVO-ambassadeur
Maar nu heeft vice-premier Verhagen, destijds minister van Buitenlandse Zaken, toegegeven dat de kernwapens er zijn. Hij deed dat in een gesprek met de Amerikaanse ambassadeur bij de NAVO, Ivo Daalder.

Discussie Nederland geblokkeerd
Daalder schrijft in een bericht aan Washington: "Verhagen zei dat hij de discussies over de opslag van kernwapens in Nederland heeft geblokkeerd, omdat dat een zaak is waarover de NAVO gaat."

Zo'n 10 tot 20 kernwapens
Verhagen maakte zijn opmerking op 3 september 2009 tijdens een discussie over de vermindering van het aantal kernwapens binnen de NAVO. Vermoed wordt dat er 10 tot 20 kernwapens in bunkers liggen opgeslagen. Actiegroepen demonstreren al jaren tegen die aanwezigheid.

Bron: RTL