‘Nederland groot en snel groeiend leverancier jihadstrijders’

Gestart door Elzenga, 12/03/2013 | 20:29 uur

onderofficier

Citaat van: Lex op 12/03/2013 | 21:23 uur
En daar gaan we wederom. Iedereen met een dubbele nationaliteit/dubbel paspoort wordt gelijk maar weer geassociëerd met tuig/crimineel en woorden van gelijke strekking.
Het is wel erg makkelijk om dit soort uitlatingen te spuien, zonder nadenken.

waar haal je dat vandaan?

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Lex

En daar gaan we wederom. Iedereen met een dubbele nationaliteit/dubbel paspoort wordt gelijk maar weer geassociëerd met tuig/crimineel en woorden van gelijke strekking.
Het is wel erg makkelijk om dit soort uitlatingen te spuien, zonder nadenken.

IPA NG

Ik vind dat we het Nederlanderschap altijd moeten kunnen afpakken van mensen met een andere nationaliteit wanneer zei een misdrijf begaan waar meer dan 6 jaar op staat of bij recidive. Dit een beetje in lijn met de vereisten voor bepaalde opsporingsbevoegdheden (ik weet het exacte artikel even niet uit mijn hoofd).

Aan de ene kant een simpele manier om je te ontdoen van allochtoon tuig en aan de andere kant een pushfactor om de dubbele nationaliteit op te geven.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Nikehercules

Citaat van: Nikehercules op 12/03/2013 | 20:49 uur
een dubbele nationaliteit is zo te lezen niet eens noodzakelijk.

Herstel:

''Alleen verlies nationaliteit bij bezitten andere nationaliteit
U kunt de Nederlandse nationaliteit alleen verliezen als u naast de Nederlandse nog een andere nationaliteit heeft, zodat u niet staatloos wordt. De enige uitzondering daarop is als u de Nederlandse nationaliteit verliest na fraude.''




Het lijkt mij lastig om deze strijders hun Nederlanderschap af te pakken, op de site van de rijksoverheid is het volgende te lezen:

''Verliezen Nederlandse nationaliteit meerderjarigen
De regels voor meerderjarigen en minderjarigen voor het verliezen van de Nederlandse nationaliteit verschillen. Meerderjarigen verliezen de Nederlandse nationaliteit door: vrijwillig te dienen in een krijgsmacht van een staat die tegen Nederland of één van Nederlands bondgenoten vecht;''


Hier spreek men al over een ''krijgsmacht'' en over een ''staat''.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nederlandse-nationaliteit/verliezen-nederlandse-nationaliteit

onderofficier

Citaat van: nrc op 12/03/2013 | 20:29 uur

Nederland is een van de grotere leveranciers van jihadstrijders voor onder meer Afghanistan, Somalië en Syrië. Volgens de NOS gaat het om een snel groter wordende groep van momenteel zo'n honderd Nederlandse moslims die in zulke landen gaan oorlogvoeren.


Dus de familie van de gesneuvelden van de Nederlandse militiaren kunnen dus zo op straat de dader(s) tegen het lijf lopen.......  :sick:  :silent:


Citaat van: nrc op 12/03/2013 | 20:29 uur
De Nederlandse deelname groeit volgens de NOS snel. Niet heel lang geleden stond de teller nog op enkele tientallen jihadstrijders. Het zou niet alleen gaan om jongeren. Ook dertigers die in Nederland een gezin achterlaten zijn naar Syrië afgereisd.

Gezin achterlatend??  De inkomsten van dat gezin is waarschijnlijk de bijstand ... de vrouw mag niet werken van dat soort mannen.....        :sick:  .........  
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

Citaat van: Nikehercules op 12/03/2013 | 20:58 uur
Zeker, maar wellicht zijn er nu best al mogelijkheden, ik ben tenslotte geen jurist.
ik ook niet...dus laten we het dan hopen. Hadden we niet een jurist op ons forum?

Nikehercules

Citaat van: Elzenga op 12/03/2013 | 20:54 uur
Hoogste tijd dan dat hier wat aan wordt gedaan cq veranderd wat mij betreft!!

Zeker, maar wellicht zijn er nu best al mogelijkheden, ik ben tenslotte geen jurist.

Elzenga

Citaat van: Nikehercules op 12/03/2013 | 20:49 uur
Nooit geweten dat het daadwerkelijk mogelijk was, een dubbele nationaliteit is zo te lezen niet eens noodzakelijk. Echter een ''vijandelijk leger'' lijkt mij een lastig vereiste, wat is ''vijandelijk'' en wat is een ''leger''? In een conventioneel conflict is deze vraag makkelijk te beantwoorden, in deze casus zouden er wel eens wat juridische haken en ogen aan kunnen zitten vrees ik.
Hoogste tijd dan dat hier wat aan wordt gedaan cq veranderd wat mij betreft!!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Nikehercules op 12/03/2013 | 20:49 uur
Nooit geweten dat het daadwerkelijk mogelijk was, een dubbele nationaliteit is zo te lezen niet eens noodzakelijk. Echter een ''vijandelijk leger'' lijkt mij een lastig vereiste, wat is ''vijandelijk'' en wat is een ''leger''? In een conventioneel conflict is deze vraag makkelijk te beantwoorden, in deze casus zouden er wel eens wat juridische haken en ogen aan kunnen zitten vrees ik.

UCAV  :angel:

Nikehercules

Citaat van: Elzenga op 12/03/2013 | 20:41 uur
"De Nederlandse nationaliteit kun je verliezen door vrijwillig een andere nationaliteit aan te nemen of wanneer de overheid je staatsburgerschap ontneemt, bijvoorbeeld als gevolg van het deelnemen in een vijandig leger."
http://wiki.omopedia.nl/Staatsburgerschap

Nooit geweten dat het daadwerkelijk mogelijk was, een dubbele nationaliteit is zo te lezen niet eens noodzakelijk. Echter een ''vijandelijk leger'' lijkt mij een lastig vereiste, wat is ''vijandelijk'' en wat is een ''leger''? In een conventioneel conflict is deze vraag makkelijk te beantwoorden, in deze casus zouden er wel eens wat juridische haken en ogen aan kunnen zitten vrees ik.

Elzenga

"De Nederlandse nationaliteit kun je verliezen door vrijwillig een andere nationaliteit aan te nemen of wanneer de overheid je staatsburgerschap ontneemt, bijvoorbeeld als gevolg van het deelnemen in een vijandig leger."
http://wiki.omopedia.nl/Staatsburgerschap

Nikehercules

Kijk, en daarom ben ik nou een groot voorstander van een dubbele nationaliteit. Dan kun je er tenminste 1 afpakken.

Elzenga

12 maart 2013, 19:05
'Nederland groot en snel groeiend leverancier jihadstrijders'
door Jules Seegers
Buitenland

Nederland is een van de grotere leveranciers van jihadstrijders voor onder meer Afghanistan, Somalië en Syrië. Volgens de NOS gaat het om een snel groter wordende groep van momenteel zo'n honderd Nederlandse moslims die in zulke landen gaan oorlogvoeren.

Het overgrote deel van de strijders zou in Syrië zitten en de meesten hebben zich volgens de NOS aangesloten bij de extremistische Jabhat al-Nusra-beweging. Al-Nusra streeft naar het vestigen van een islamitische staat in Syrië zodra president Bashar al-Assad is verdreven.
Niet alleen jongeren, ook dertigers

De Nederlandse deelname groeit volgens de NOS snel. Niet heel lang geleden stond de teller nog op enkele tientallen jihadstrijders. Het zou niet alleen gaan om jongeren. Ook dertigers die in Nederland een gezin achterlaten zijn naar Syrië afgereisd.

De grote vrees onder terrorismebestrijders is dat de mannen hun oorlogservaringen meenemen naar Nederland en verder radicaliseren. Ook is er vrees voor getraumatiseerde strijders die in Nederland kunnen ontsporen.

De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) publiceert morgen het nieuwe Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland. Nu wordt de dreiging nog omschreven als "beperkt". In de vorige publicatie van december werd de "aanzuigende werking op jihadgangers" van de strijd in Syrië nog toegeschreven aan een "kleine groep". Die groep is volgens bronnen snel groter aan het worden, aldus de NOS.
www.nrc.nl