Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Master Mack

De Stas gaf aan dat we mee mochten denken over namen. Ik weet er wel 1 voor de klasse. Le catastrofe.

Parera

Wel de fregatten, maar niet de onderzeeboten? 'Erg toevallig dat Damen juist nu een grote order krijgt'

Goed nieuws voor Damen, dat vier nieuwe fregatten mag gaan bouwen voor Defensie. De timing is wel opvallend, net nu het kabinet op het punt staat om ook de megadeal voor de onderzeeboten rond te maken. Het zou weleens een voorbode voor slecht nieuws kunnen zijn.

https://www.pzc.nl/vlissingen/wel-de-fregatten-maar-niet-de-onderzeeboten-erg-toevallig-dat-damen-juist-nu-een-grote-order-krijgt~a81c38b7/


Parera

Citaat van: Kevon op 29/02/2024 | 13:40 uurBen het er helemaal mee eens dat de Fransen het niet moeten winnen maar laat het niet zo zijn dat zodra Damen/Saab het wint dat Damen weer veel werk bij hun bedrijven/partners in Bulgarije neer gaat leggen. Dan zijn denk ik de rapen gaar....

Saab-Damen heeft haar aanbod zo gepresenteerd dat de rompdelen van de boten bij Saab in Zweden geproduceerd worden, en vervolgens naar Nederland (Damen Naval) worden getransporteerd. Hier worden de binnenkanten van de boten gebouwd en in de romp geplaatst waarna de rompdelen door Damen Naval aan elkaar gelast worden.

Dus het grootste deel van deze productie vind plaats in Nederland, uiteraard is Saab hoofd aannemer en zal dus eindverantwoordelijk zijn.

Ace1

Citaat van: Kevon op 29/02/2024 | 13:40 uurBen het er helemaal mee eens dat de Fransen het niet moeten winnen maar laat het niet zo zijn dat zodra Damen/Saab het wint dat Damen weer veel werk bij hun bedrijven/partners in Bulgarije neer gaat leggen. Dan zijn denk ik de rapen gaar....

Damen zit niet in Bulgarije.

Master Mack

Citaat van: Kevon op 29/02/2024 | 13:40 uurBen het er helemaal mee eens dat de Fransen het niet moeten winnen maar laat het niet zo zijn dat zodra Damen/Saab het wint dat Damen weer veel werk bij hun bedrijven/partners in Bulgarije neer gaat leggen. Dan zijn denk ik de rapen gaar....
Dan kan niet het is een samenwerkingsverband met Saab.

Kevon

Ben het er helemaal mee eens dat de Fransen het niet moeten winnen maar laat het niet zo zijn dat zodra Damen/Saab het wint dat Damen weer veel werk bij hun bedrijven/partners in Bulgarije neer gaat leggen. Dan zijn denk ik de rapen gaar....
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Huzaar1

Citaat van: Master Mack op 28/02/2024 | 22:53 uurWat mij persoonlijk wel verbaasd is dat deze beslissing wel door een demissionair kabinet wordt genomen. En het tankbataljon wat een fractie is van deze order moet wachten. Bijzonder.

Er klopt helemaal niks meer van. Systeem lijkt me ook failliet. Je geeft zelf al aan waarom. Met name vreemd omdat er 2 moties zijn AANGENOMEN door de kamer over specifiek de oprichting van een Nederlands tankbataljon.

Ook bizar dat de politiek de eenheidsgrootte aangeeft. Maargoed.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Wat mij persoonlijk wel verbaasd is dat deze beslissing wel door een demissionair kabinet wordt genomen. En het tankbataljon wat een fractie is van deze order moet wachten. Bijzonder.

Ace1

Citaat van: Parera op 28/02/2024 | 17:20 uurNatuurlijk kunnen we dat, maar doen we dit ook? Het originele plan was de beste boot voor de beste prijs, maar als dat niet meer de strekking is vanuit defensie omdat we veel meer budget hebben voor de komende jaren dan kunnen we dit los laten.

Als de politiek toch wilt vasthouden aan deze strategie dan staat het vast wie de winnaar word, Naval Group. Saab-Damen scoort door haar sterke lobby, en ook het grotendeels laten plaatsvinden van de productie in Nederland dan weer punten. Het zal nog even spannend blijven en ik durf er nog geen wedje op te leggen. TKMS is naar mijn idee volledig uitgeschakeld in deze strijd.

Overigens kan ik me voorstellen dat men bij COMMIT niet blij is met het feit dat deze info nu al naar buiten gekomen is.

Don't shoot the messenger citeer nu eens een keer de media dat staat in de disclaimer van defensieforum.

Huzaar1

Citaat van: Kornet43 op 28/02/2024 | 11:16 uurDe Fransen spelen het spel met verzwaarde dobbelstenen, Ollongren is opgeleid door de Franse deep state, zij deed haar opleiding aan de École D'administration, waar alle hoge Franse ambtenaren worden opgeleid door de Franse staat.

Kap toch eens met met deze onzin op dit forum man.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"


Harald

https://www.nu.nl/uit-andere-media/6303229/damen-dreigt-mega-order-voor-onderzeeboten-mis-te-lopen.html

CitaatRecentelijk heeft de regering een dringend beroep gedaan op onze eigen industrie om maximale ondersteuning te bieden aan defensieprojecten, met prioriteit voor samenwerking met Noord-Europese landen. Deze veronderstelde keuze staat in schril contrast met deze ambities en haaks op de recent gepubliceerde Sectoragenda Maritieme Maakindustrie 'No Guts, No Hollands Glorie!'.

CitaatDe Sectoragenda Maritieme Maakindustrie stelt dat het project aanbesteding onderzeeboten van strategisch belang is voor de Nederlandse veiligheid. Ook The Hague Center of Security Studies stelt in een recent rapport dat het beschermen van een sterke rol voor Nederland in de vervanging van onderzeeboten van vitaal belang is voor maritieme veiligheid. Ook zorgt het voor veel werkgelegenheid. De positie van het Nederlandse marinebouwcluster is eveneens van groot belang voor het midden- en kleinbedrijf.

Deze 2 punten, de eerste door Damen, vind ik, dat die zeer sterk mee moeten tellen in de aanbesteding, afweging.
En de laagste prijs hoeft niet de beste boot op te leveren !

Citaat'Je wil de beste boot voor de beste prijs. En de beste prijs kan ook zijn dat je een kickback krijgt in de Nederlandse economie'
Daan Versteeg, aanbestedingsadvocaat

Precies, en ook zeker kijken naar de lange termijn, rechten, onderhoud, MLU mogelijkheden.
En op de korte termijn, kijken naar werkgelegenheid in NL, welke NL bedrijven maken deel uit van de aanbiedingen die worden gedaan.   

Parera

#7273
Citaat van: Ace1 op 28/02/2024 | 17:09 uur'Nederland kan aanbestedingsregels onderzeeërs makkelijk omzeilen'

Bij de aanbesteding van vier nieuwe onderzeeërs hoeft Nederland zich niets aan te trekken van Europees aanbestedingsrecht. De order valt onder de Aanbestedingswet op defensie- en veiligheidsgebied, zegt Daan Versteeg, aanbestedingsadvocaat van Rozemond Advocaten. Daarbij is een essentieel veiligheidsbelang in het geding, wat betekent dat je niet alleen voor de laagste prijs hoeft te gaan.

....

Op onderstaande link is een podcast te beluisteren

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/10541467/nederland-kan-aanbestedingsregels-onderzeeers-makkelijk-omzeilen

Natuurlijk kunnen we dat, maar doen we dit ook? Het originele plan was de beste boot voor de beste prijs, maar als dat niet meer de strekking is vanuit defensie omdat we veel meer budget hebben voor de komende jaren dan kunnen we dit los laten.

Als de politiek toch wilt vasthouden aan deze strategie dan staat het vast wie de winnaar word, Naval Group. Saab-Damen scoort door haar sterke lobby, en ook het grotendeels laten plaatsvinden van de productie in Nederland dan weer punten. Het zal nog even spannend blijven en ik durf er nog geen wedje op te leggen. TKMS is naar mijn idee volledig uitgeschakeld in deze strijd.

Overigens kan ik me voorstellen dat men bij COMMIT niet blij is met het feit dat deze info nu al naar buiten gekomen is.

Ace1

'Nederland kan aanbestedingsregels onderzeeërs makkelijk omzeilen'

Bij de aanbesteding van vier nieuwe onderzeeërs hoeft Nederland zich niets aan te trekken van Europees aanbestedingsrecht. De order valt onder de Aanbestedingswet op defensie- en veiligheidsgebied, zegt Daan Versteeg, aanbestedingsadvocaat van Rozemond Advocaten. Daarbij is een essentieel veiligheidsbelang in het geding, wat betekent dat je niet alleen voor de laagste prijs hoeft te gaan.

De Nederlandse overheid dreigt een grote nieuwe order voor onderzeeboten bij de Franse scheepsbouwer Naval Group te plaatsen, in het kader van het vervangingsprogramma voor de oude Walrus-onderzeeboten. Over twee weken wordt bekend welke scheepswerf de megaorder van 4 tot 6 miljard euro binnenhengelt, voor de bouw van vier nieuwe onderzeeërs. De Fransen kwamen met de scherpste offerte en dat is een bittere pil voor Nederlands grootste werf Damen, die samen met het Zweedse Saab een boot wilde ontwikkelen.

'Je wil de beste boot voor de beste prijs. En de beste prijs kan ook zijn dat je een kickback krijgt in de Nederlandse economie'
Daan Versteeg, aanbestedingsadvocaat

De provincies Zeeland, Overijssel, Noord- en Zuid-Holland sturen vandaag een brandbrief naar de informateur, waarin ze waarschuwen voor een in hun ogen verkeerde keuze. Een overbodige keuze bovendien, zegt aanbestedingsadvocaat Daan Versteeg. 'Als bij een opdracht een essentieel veiligheidsbelang in het geding is, kun je gewoon compleet buiten het aanbestedingsrecht om werken. Dan heb je gewoon het recht om onderhandse procedures te voeren en kun je praten met wie je wil en onder de voorwaarden die je wil.'

Naast de nationale veiligheidsaspecten moet je bij gunningscriteria ook rekening houden met lokale werkgelegenheid, zelfs als je wél aanbesteedt. Ook de Franse aanbestedingsstukken zijn uiteraard vertrouwelijk, maar Versteeg kan zich werkelijk niet voorstellen dat prijs het belangrijkste criterium is. 'Je gaat niet zoiets als een duikboot alleen op prijs gunnen, en ook niet als meest doorslaggevend criterium. Maar wie kwaad denkt kan de criteria die je gebruikt om bij een Nederlands bedrijf uit te komen, ook gebruiken om bij een Frans bedrijf uit te komen.'

Brede afweging
In zo'n geval wil je wel weten welke mogelijke politieke belangen ermee gemoeid zijn. Jo-Annes de Bat, CDA-gedeputeerde voor de provincie Zeeland, gaat er vooralsnog van uit dat de Tweede Kamer zal blijven hameren op zuivere toepassing van de criteria, ook in Nederlands belang. Maar hij ziet op social media ook al de geruchten voorbijkomen dat de keuze voor Frankrijk te maken heeft met Ruttes positie bij de NAVO. 'Ik ga er toch van uit dat het kabinet in de bredere afweging oprecht naar de juiste criteria kijkt.'

De Bat hoopt niet dat het kabinet zich heeft laten verleiden door verkeerde motieven 'Maar zeker niet door de positie van de huidige minister-president. Als dat wél zo is, komt het altijd uit en heb je een nieuw schandaal te pakken. Ik ga ervan uit dat het kabinet een heel verstandig besluit gaat nemen.' Aanbestedingsadvocaat Daan Versteeg denkt dat het mes aan twee kanten kan snijden. 'Je wil de beste boot voor de beste prijs. En de beste prijs kan ook zijn dat je een kickback krijgt in de Nederlandse economie.'

Damen wil desgevraagd alleen schriftelijk reageren: 'Dit voorgenomen besluit zou niet alleen onbegrijpelijk zijn, maar ook onherstelbare schade toebrengen aan de maritieme sector in Nederland. Recentelijk heeft de regering een dringend beroep gedaan op onze eigen industrie om maximale ondersteuning te bieden aan defensieprojecten, met prioriteit voor samenwerking met Noord-Europese landen. Deze veronderstelde keuze staat in schril contrast met deze ambities en haaks op de recent gepubliceerde Sectoragenda Maritieme Maakindustrie "No Guts, No Hollands Glorie!".'

Op onderstaande link is een podcast te beluisteren

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/10541467/nederland-kan-aanbestedingsregels-onderzeeers-makkelijk-omzeilen