Permanent Dutch Marines contingent for St. Maarten

Gestart door KapiteinRob, 14/06/2012 | 15:05 uur

Ace1

Vruchtbaar overleg tussen het Openbaar Ministerie en de militairen op Sint Maarten. Het detachement is bijna klaar om het eerste roterende element mariniers uit Nederland te ontvangen



https://www.facebook.com/DefensieCaribischGebied

Ace1

PELI doet rondje Nederlands Caribische eilanden

De laatste trip van 2013 voor de PELI beloofde een mooie te worden: een transportweek langs alle eilanden van ons Koninkrijk in het Caribisch gebied. Het ging hierbij ondermeer om het overbrengen van goederen voor het Kustwacht steunpunt en de gevangenis op St.Maarten en de Rijksdienst Caribisch Nederland op St.Eustatius en Saba. Hiernaast was een groot deel van de goederen bestemd voor het nieuwe mariniersdetachement op St.Maarten dat zich nu in zijn aanloopfase bevindt.




















https://www.facebook.com/zrms.pelikaan

ajwkam

Nederland wil ad hoc militaire bijstand kunnen verlenen in heel het Koninkrijk. Sterker nog, daar is Nederland toe verplicht. Orkaanhulpverlening is één voorbeeld, maar dat is nog wel te overzien omdat je die meestal wel een paar dagen van te voren ziet aankomen en je dus kan voorbereiden. Maar er zijn ook situaties waarbij je geen voorbereidingstijd hebt en je onmiddellijk moet reageren. Denk bijvoorbeeld aan ernstige ongeregeldheden of een plotselinge ramp (grote ontploffing, vliegtuigcrash, enzovoort). Je hebt dan heel snel dat de lokale politie het niet aan kan. Om nog maar te zwijgen over een situatie waarin een lokale Bouterse met wat gewapende vrienden de macht grijpt; zo stabiel zijn Caribische eilanden niet.

In tegenstelling tot Bonaire ben je niet eventjes op Sint Maarten, Saba of Sint Eustatius vanaf de ABC-eilanden. Het is ook niet zo dat je ad hoc met de Pelikaan kan uitvaren; met een beetje pech is ie ergens aan het rondvaren. Je wil ook niet afhankelijk zijn van vliegtuigen. Of denk eens aan Saba; daar kan je met een vliegtuig al nauwelijks fatsoenlijk landen, op slechts 400 meter landingsbaan.

Mariniers naar Sint Maarten is volstrekt logisch gezien onze verplichtingen in Koninkrijksverband. Vergeet ook niet dat Sint Maarten economisch een belangrijke hub is, met een -voor die regio- groot vliegveld, veel cruiseschepen, veel criminaliteit en een uitgestrekt zeegebied. Op de ABC-eilanden zijn vier kazernes/bases vlak bij elkaar (Savaneta, Hato, Suffisant, Parera) terwijl op de 1000 (!) kilometer verderop gelegen SSS-eilanden niks is. Het is gewoon strategisch verstandig om daar ook een steunpunt te hebben wat je in geval van dreiging of calamiteiten makkelijk kan opschalen. Zie het als een bruggehoofd.

KapiteinRob

Citaat van: Marc66 op 15/06/2012 | 19:11 uur
Waarom ik, dus MIJN menig, denk dat het een goed idee is:
- werkgelegenheid en functie-mogelijkheden (logistiek, ondersteuning, management)

Welke werkgelegenheid? Dat de supermarkt dagelijks wat meer broden verkoopt? Dat de plaatselijke NUTS-bedrijven er een aansluiting bij krijgen? We hebben het hier over 24 mariniers, wellicht enkelen met gezin (hoewel het mij niet zou verbazen als Hillen dan de CLAS-variant hanteert).

Ik vermoed dat dit echt geen extra functies betreft. Ongetwijfeld worden er dan elders functies geschrapt of men wordt secundair geplaatst (je collega's in Nederland nemen je werk wel over....). Ik verwacht dus op geen enkel niveau nieuwe functies, alleen wat extra werk.

Citaat van: Marc66 op 15/06/2012 | 19:11 uur
Waarom ik, dus MIJN menig, denk dat het een goed idee is:
-- mogelijkheid om een (wellicht extra) cutter bij het eiland de stationeren (ook weer werkgelegenheid)

Heeft geen bal met de aanwezigheid van deze mariniers te maken. Die cutter (die er echt niet komt) kun je er nu ook n eerleggen.

En ga je ook nog verzinnen wat die mariniers gaan doen als er geen orkaandreiging is? Wat het overgrote deel van het jaar zo is en in de periode 1dec-1jun zelfs helemaal niet....

Lynxian

Citaat van: Oorlogsvis op 15/06/2012 | 13:35 uur
Beter zou zijn om al de amphibische cap op St Maarten te legeren, dus 2 LPD's alsmede 4 LCF'S en 2 M-fregatten...4 walrussen en al onze laatste 50 F-16's ...ook nog de 4 pantserinf bataljons...en klaar is de task-force..mocht het nodig zijn !
Heh, het zou het eerste stukje Koninkrijk zijn dat wel voldoende militaire middelen tot haar beschikking zou hebben in verhouding tot de dreiging en economie. ;)

Lex

Nederlandse Marine permanent aanwezig op St. Maarten

PHILIPSBURG — De Nederlandse regering is voornemens om met ingang van 1 januari 2013 permanent een contigent van de Nederlandse Marine op St. Maarten te stationeren. Dit werd woensdag in de Tweede Kamer van het Nederlandse parlement bekendgemaakt door de minister van Defensie Hans Hillen.

Hillen verklaarde dat niet alle aspecten van dit plan definitief zijn en dat het project nog in voorbereiding is. Hij beloofde het parlement op de hoogte te houden. Leden van de Permanente Commissie voor Defensie van de Nederlandse Tweede Kamer waren duidelijk verrast door de bekendmaking van de minister, tijdens het algemeen debat over het jaarrapport van 2011 en het plan voor 2012 van de Kustwacht van Caribisch Nederland.

Volgens Hillen is hij begonnen met de nodige voorbereidingen voor de vestiging van een permanente marinebasis op St. Maarten, waar 24 mariniers ondergebracht zullen worden in hun eigen kleine kamp.

De afstand tussen St. Maarten en Curaçao en Aruba is te groot als assistentie van de Nederlandse Marine wordt aangevraagd. Volgens Hillen zullen de mariniers op St. Maarten zich veelal bezighouden met humanitaire bijstand, zoals dit bijvoorbeeld nodig kan zijn bij het langstrekken van een orkaan. Mocht zich een ramp voordoen op St. Eustatius of Saba, dan kunnen mariniers ook daar ingezet worden.

Het Nederlandse ministerie van Defensie is in toenemende mate geïnteresseerd in Caribisch Nederland, volgens Hillen. Hij gaf aan dat het aantal leden van de Koninklijke Nederlandse Marechaussee op St. Maarten ook gegroeid is tijdens de laatste jaren.

Het beschikbaar stellen van fondsen in de Defensiebegroting is in voorbereiding, maar exacte gegevens over bijvoorbeeld de locatie van de barakken zijn nog niet aanwezig. Hillen verklaarde dat hij contact had met de gouverneur van St. Maarten Eugene Holiday over het project, maar niet met de minister van Justitie Roland Duncan.

Amigoe,
vrijdag, 15 juni 2012 09:32

Laurens

Citaat van: Marc66 op 14/06/2012 | 22:27 uur
De KMar, militair!?

Omschrijf mij eens de betekenis van militair

CitaatVolgens mij is het een club veredelde agenten die toevallig legaal op een kazerne mogen lopen!

Wat is je probleem?

CitaatDe KMar staat op een vliegveld, boos en sjagrijnig te kijken en verder.................., niets!

Nee inderdaad al die KMar-lui staan inderdaad wat pissig voor zich uit te staren

CitaatWaardevol? Ik betwijfel het!

Van alle Krijgsmachtonderdelen levert de KMar dagelijks de grootste bijdrage aan de staatsveiligheid. Dat jij dat niet ziet is één ding en je mag me gerust nogmaals om uitleg vragen aangezien bar weinig mensen weten wat we daadwerkelijk doen.

Je staat vrij om een mening te hebben maar houdt ongefundeerde stemmingmakerij over mij en m'n collega's alsjeblieft voor jezelf.

Marc66

De werkgelegenheid kan voor beide zijn, maar ik vraag mij af of er veel animo is bij de eilandbewoners om militair te worden. Vwb de cutter en het verband met de mariniers, okay, misschien is het beter om te schrijven over een mogelijk extra 'Pelikaan'(?), of een vaartuig dat voldoet ("mini" PS)  ;)

dudge

Citaat van: Marc66 op 15/06/2012 | 19:11 uur
- werkgelegenheid en functie-mogelijkheden (logistiek, ondersteuning, management)
Binnen het korps of voor de eilanders?


Citaat van: Marc66 op 15/06/2012 | 19:11 uur
- mogelijkheid om een (wellicht extra) cutter bij het eiland de stationeren (ook weer werkgelegenheid)

Dat is toch onafhankelijk van de mariniers?

Marc66

Haha, hoewel ik weet dat jij alles gaat afknallen omdat het:
1. onuitvoerbaar is
2. geen meerwaarde heeft
3. geldverspilling is
4. etc.
Toch een poging.

Waarom ik, dus MIJN menig, denk dat het een goed idee is:
- werkgelegenheid en functie-mogelijkheden (logistiek, ondersteuning, management)
- mogelijkheid om een (wellicht extra) cutter bij het eiland de stationeren (ook weer werkgelegenheid)
MIJN mening en daar ik, helaas, geen invloed heb op het beleid blijft het mijn mening  :silent:

KapiteinRob

Citaat van: Marc66 op 15/06/2012 | 14:36 uur
Kapitein Rob, jij hebt altijd kritiek  :(

Open doel voor jou om dan te scoren! Kom met argumenten dat ik het verkeerd zie, maak me inhoudelijk af. Maar helaas, je komt niet verder dan wat loze oneliners. Welke je overigens ook niet eens onderbouwt.

Ennuh: ik wacht nog steeds met het waarom van jou eens zijn met de stationering van wat mariniers op Sint Maarten. Nog niets kunnen verzinnen in je enthousiasme dit plannetje van Hillen te steunen?

Flyguy

als we voor een task force DutchCarib. of KNWIL gaan kunnen we beter Bonaire als hoofdbasis nemen... iets te kwetsbaar? Dan kunnen we beter de saba bank inpolderen, of Statia uitbouwen.  ;)

Marc66


KapiteinRob

#30
Citaat van: Marc66 op 15/06/2012 | 12:43 uur
ik vraag mij af of ik effort zal steken in het beantwoorden van je vraag. De reden is heel simpel als dat mijn reactie kort is, nl. je hebt toch steeds een argument waarom het NIET kan of uitvoerbaar is  :(

Wat een kletskoek verkondig je hier. Blijkbaar vind je het erg vervelend om je standpunt in deze te onderbouwen. En wees blij dat iemand er dan tegenin gaat; daarom is dit een discussieforum!

Lekker goedkoop om te roepen dat mariniers op St. Maarten een goed idee is, niet te reageren op mijn vraag waarom, en passant wat  marechaussees afzeiken en dan jezelf alvast met een Jantje van Leiden ervan afmaken betreffende eventuele kritiek mijnerzijds.

Oorlogsvis

Heel de krijgsmacht in het zonnetje dan !!!!!!!!!!!! ;D