Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Zeewier

Citaat van: Parera op 08/06/2017 | 23:22 uur
De Japanse boten werden ook door de Amerikanen gepromoot aan de Australiers, zelfs na het besluit is er nog door de Amerikanen gevraagd het te heroverwegen.

Ik denk ook niet dat de Japanse boten enig kans hadden gemaakt voor de KM als ze mee zouden doen.

Is het ook bekend of er voor de nieuwe boten ook een nieuw torpedo systeem aangekocht zal worden of dat we door blijven gaan met de mk48 mod7 ? Als er een nieuw systeem komt zou de Saab HWT wel een optie kunnen zijn als de keuze voor de boten ook op Damen/Saab zou vallen.
Ik had qua ontwikkeling meer een soort trio voor ogen van Damen, Saab en Mitsubishi.

walter leever

Citaat van: Ace1 op 08/06/2017 | 23:49 uur
Dan zouden de mk 48 mod7 en de Saab HWT  in theorie dezelfde tube kunnen gebruiken?

Klopt,dan blijft mijn(niet alleen denk ik)vraag dus over. :P

Waarom zou je dat doen,en bied dat voordelen t.o.v. de mark 48?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#3107
Het is nog maar sinds kort dat de Japanners militair materieel mogen/willen exporteren en/of misschien is 4000 ton te groot voor wat de Nederlandse marine er mee wil kunnen of ze weten dat offreren geen zin heeft omdat de keuze bij een oceaan boot gemaakt zal worden in Europa.

Ik weet niet waar de bovengrens ligt in tonnage voor de vermoedelijke Nederlandse wensen. 

Ace1

Citaat van: walter leever op 08/06/2017 | 23:47 uur
Van wat ik zo snel kan opsnorren is de diameter dezelfde nmlk 533 mm dus daarin zal 't verschil niet zitten,als 't klopt. ;)

Dan zouden de mk 48 mod7 en de Saab HWT  in theorie dezelfde tube kunnen gebruiken?

walter leever

#3105
Citaat van: Ace1 op 08/06/2017 | 23:36 uur
Zit er een behoorlijk verschil qa afmetingen in de mk48 mod7 en de Saab HWT ? Overigens gebruikt de Collins klasse die door Kockums is ontworpen de  mk48 mod7 .

Van wat ik zo snel kan opsnorren is de diameter dezelfde nmlk 533 mm dus daarin zal 't verschil niet zitten,als 't klopt. ;)

Dus dan blijft de vraag wat kan de HWT(torpedo 62)meer,beter,anders als de Mark48mod7?(ik leer graag bij namelijk)en ja de Collins gebruikt deze mark 48(evenals de Walrus)ze hebben geholpen(Australie) in de ontwikkeling ervan(als 't klopt),zo heb ik gehoord.

Ronald Elzenga

Citaat van: Zeewier op 08/06/2017 | 22:03 uur
Ja, ik vind het dus apart dat Japan {Mitsubishi Heavy Industries (MHI) & Kawasaki Heavy Industries (KHI)} na het mislopen van de SEA1000 tender niet eens de moeite hebben genomen een folder richting Nederland te sturen. Zij zijn immers gebruikers van Zweedse tech, nieuwe generatie batterijen toepassen en boten in dienst hebben die duidelijk familiaire overeenkomsten bevatten.
Ja, dat is wel opvalllend. Of daar al teveel signalen gekregen dat van een open eerlijke competitie al geen sprake meer is?
Citaat van: Zeewier op 08/06/2017 | 22:03 uurDe Fransen onderschatten... nooit doen! Nieuwdiep & Telegraaf vegen de Fransen weg als nucleaire bouwers, wij weten allen dat dat kort door de bocht was. En de Fransen komen vast moet een goede optie voor de Nederlandse scheepsbouw.
Ja, was mij ook al opgevallen. Waarschijnlijk gebrek aan kennis van betrokken journalist.

Ace1

Citaat van: Parera op 08/06/2017 | 23:22 uur
De Japanse boten werden ook door de Amerikanen gepromoot aan de Australiers, zelfs na het besluit is er nog door de Amerikanen gevraagd het te heroverwegen.

Ik denk ook niet dat de Japanse boten enig kans hadden gemaakt voor de KM als ze mee zouden doen.

Is het ook bekend of er voor de nieuwe boten ook een nieuw torpedo systeem aangekocht zal worden of dat we door blijven gaan met de mk48 mod7 ? Als er een nieuw systeem komt zou de Saab HWT wel een optie kunnen zijn als de keuze voor de boten ook op Damen/Saab zou vallen.

Zit er een behoorlijk verschil qa afmetingen in de mk48 mod7 en de Saab HWT ? Overigens gebruikt de Collins klasse die door Kockums is ontworpen de  mk48 mod7 .

walter leever

#3102
Citaat van: Parera op 08/06/2017 | 23:22 uur
De Japanse boten werden ook door de Amerikanen gepromoot aan de Australiers, zelfs na het besluit is er nog door de Amerikanen gevraagd het te heroverwegen.

Ik denk ook niet dat de Japanse boten enig kans hadden gemaakt voor de KM als ze mee zouden doen.

Is het ook bekend of er voor de nieuwe boten ook een nieuw torpedo systeem aangekocht zal worden of dat we door blijven gaan met de mk48 mod7 ? Als er een nieuw systeem komt zou de Saab HWT wel een optie kunnen zijn als de keuze voor de boten ook op Damen/Saab zou vallen.

De MK48m7 is dacht ik toch een zeer goede torpedo(ken daar weinig van)is de HWT beter?Of bied dat systeem beter mogelijkheden voor de toekomst(zou ik graag weten,nooit te oud om te leren  ;D  )

Sh*t,weer te langzaam,lol

Ps,natuurlijk werden deze gepromoot,konden ze(USA) weer wat verkopen(Combatsysteem,etc)en daarbij hebben de Amerikanen niet veel vertrouwen in 't beschermen van ITAR'S door de Fransen(niet elkaars beste vrinden op dat gebied, zo gezegd)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 08/06/2017 | 23:22 uur
Is het ook bekend of er voor de nieuwe boten ook een nieuw torpedo systeem aangekocht zal worden of dat we door blijven gaan met de mk48 mod7 ? Als er een nieuw systeem komt zou de Saab HWT wel een optie kunnen zijn als de keuze voor de boten ook op Damen/Saab zou vallen.

Welk systeem is beter?

Parera

De Japanse boten werden ook door de Amerikanen gepromoot aan de Australiers, zelfs na het besluit is er nog door de Amerikanen gevraagd het te heroverwegen.

Ik denk ook niet dat de Japanse boten enig kans hadden gemaakt voor de KM als ze mee zouden doen.

Is het ook bekend of er voor de nieuwe boten ook een nieuw torpedo systeem aangekocht zal worden of dat we door blijven gaan met de mk48 mod7 ? Als er een nieuw systeem komt zou de Saab HWT wel een optie kunnen zijn als de keuze voor de boten ook op Damen/Saab zou vallen.



walter leever

#3099
Citaat van: Ace1 op 08/06/2017 | 23:10 uur
Ze hebben er natuurlijk ook de techniek voor in huis die kunnen ze van de plank halen bij Toyota of Honda wat de pioniers zijn op hybride accu's voor auto's.De Prius en de Civic hybride rijden al een generatie op Li-Ion accu's.
Klopt,zij zijn de pioniers en hebben dus de meeste kennis op dat gebied.
Trouwens die EPS-Thruster (waar Strata mee kwam)vind ik ook nog altijd erg interessant.(zeer stil) ;)

Ace1

Citaat van: walter leever op 08/06/2017 | 23:06 uur
Klopt,ze (japan)gaat(n) "vol" voor de Li-Ion.Zou o.a. veel meer mogelijkheden bieden qua onderwater snelheid/range(lees sneller als >6 knots,gewoon >20 kn)

Ze hebben er natuurlijk ook de techniek voor in huis die kunnen ze van de plank halen bij Toyota of Honda wat de pioniers zijn op hybride accu's voor auto's.De Prius en de Civic hybride rijden al een generatie op Li-Ion accu's.

walter leever

#3097
Citaat van: Ace1 op 08/06/2017 | 22:55 uur
Als ik de wiki mag geloven zijn de laatste boten van de  Soryu klasse niet meer uitgerust met de  Stirling motor  maar met  Li-Ion batterijen en dat is nog lang niet uitontwikkeld, de techniek en levensduur wordt op dat gebied steeds beter.

Some recent information suggests that the last units in the series will have their air independent propulsion systems replaced with banks of Li-Ion batteries

https://en.wikipedia.org/wiki/S%C5%8Dry%C5%AB-class_submarine

Klopt,ze (japan)gaat(n) "vol" voor de Li-Ion.Zou o.a. veel meer mogelijkheden bieden qua onderwater snelheid/range(lees sneller als >6 knots,gewoon >20 kn)Daarom vind ik ook dat wij ons niet automatisch moeten "vastpinnen"op AIP,maar deze ontwikkelingen ook in 't oog moeten houden.

Ace1

#3096
Citaat van: walter leever op 08/06/2017 | 22:22 uur
Klopt wat je zegt,Wier. :devil:

Zelfde begin basis,nog verder geevolueerd,X-roeren,etc.
Misschien(maar weet ik dus niet)zijn ze al bezig met een opvolger Soryu,die zou dan evt. interessant kunnen zijn(maar dan waarschijnlijk te laat voor ons).Ik heb begrepen(Australische reacties over 't waarom niet Soryu)dat de Collins beter zou zijn,in hoeverre dat waarheid is blijft natuurlijk de vraag.(feit is dat de Aussies geen meerwaarde zien in AIP)
Feit is dat 't heel goede boten zijn die net zo diep kunnen duiken als(sommige)nucleaire boten.

Als ik de wiki mag geloven zijn de laatste boten van de  Soryu klasse niet meer uitgerust met de  Stirling motor  maar met  Li-Ion batterijen en dat is nog lang niet uitontwikkeld, de techniek en levensduur wordt op dat gebied steeds beter.

Some recent information suggests that the last units in the series will have their air independent propulsion systems replaced with banks of Li-Ion batteries

https://en.wikipedia.org/wiki/S%C5%8Dry%C5%AB-class_submarine

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#3095
Citaat van: walter leever op 08/06/2017 | 22:43 uur

Ik vraag me eigenlijk af of wij al ooit met Japan geoefend hebben?(kan me niks voor de "geest" halen)


Eskaders Fairwind 86 en 2000 hebben Janpan bezocht, of er destijds ook met de Japanners geoefend is weet ik niet.