De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Parera

Citaat van: Flyguy op 07/07/2023 | 19:40 uurAls ze komen gaan ze richting de KLu, i.c.m. ELINT en AEW vluchten. Ik voorspel dat de marine/MARPAT taken niet heel erg front and center staan in de capaciteitsslots. Zeker niet binnen het ASuW/ASW spelletje.

Ben al bij wat meetings geweest en de KLu staat sowieso niet te springen om het maritieme domein, omdat er nog veel groeimogelijkheden zijn binnen hun traditionele AO.

Een combinatie tussen Swordfish en GlobalEye? Ja dat zijn mooie capaciteiten om te hebben maar is er binnen de KLU behoefte aan eigen AEW&C capaciteit?

De Zweden hebben vorig jaar nog 2 Global Eyes besteld voor een bedrag van 673 miljoen Euro. Deze toestellen zijn op basis van de G6000 en in het contract zit ruimte voor nog 2 extra toestellen. Mogelijk toch die NLD-SWE samenwerking?

Flyguy

Als ze komen gaan ze richting de KLu, i.c.m. ELINT en AEW vluchten. Ik voorspel dat de marine/MARPAT taken niet heel erg front and center staan in de capaciteitsslots. Zeker niet binnen het ASuW/ASW spelletje.

Ben al bij wat meetings geweest en de KLu staat sowieso niet te springen om het maritieme domein, omdat er nog veel groeimogelijkheden zijn binnen hun traditionele AO.

Parera

#2600
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/07/2023 | 17:23 uurVia Twitter

Martin Brouwers@BrouwersMartin
in de Air Forces Monthly van juli staat dat Nederland is; eyeing plans to aquire 4 Bombardier Global 6000 based MPA aircraft :-)

https://twitter.com/BrouwersMartin/status/1677312198329155586

Een interessant bericht, en dat zou toch ergens goed nieuws zijn dat we weer naar dit soort capaciteiten aan het kijken zijn.

Als ik kijk naar het genoemde toestel als basis zie ik 2 opties:

- De Saab Swordfish op basis van de G6000 , aankoop eventueel in samenwerking met de Zweden.
- De PAL Aeorospace P-6 MPA op basis van de G6500, dit zou dan waarschijnlijk een lease constructie zijn.

Ergens op dit forum werd ook gesproken over de wens van de KMAR voor eigen patrouille vliegtuig(en), mogelijk is het een gecombineerde capaciteit.

Daarnaast vind ik het aantal van 4 stuks net te weinige, het minimale is wat mij betreft 6 stuks.

PAL Aerospace P-6 artikel uit het EDR magazine
https://www.edrmagazine.eu/idex-2023-pal-aerospace-unveiled-p-6-multi-mission-maritime-patrol-aircraft

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/07/2023 | 17:23 uurVia Twitter

Martin Brouwers@BrouwersMartin
in de Air Forces Monthly van juli staat dat Nederland is; eyeing plans to aquire 4 Bombardier Global 6000 based MPA aircraft :-)

https://twitter.com/BrouwersMartin/status/1677312198329155586

:hrmph:  :hrmph:  interessant!!

Misschien iets zoals de Saab Swordfish eventueel een combi als ELI-3360.



Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/07/2023 | 17:23 uurVia Twitter

Martin Brouwers@BrouwersMartin
in de Air Forces Monthly van juli staat dat Nederland is; eyeing plans to aquire 4 Bombardier Global 6000 based MPA aircraft :-)

https://twitter.com/BrouwersMartin/status/1677312198329155586


Op welke link moet ik kijken om dit te lezen?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Via Twitter

Martin Brouwers@BrouwersMartin
in de Air Forces Monthly van juli staat dat Nederland is; eyeing plans to aquire 4 Bombardier Global 6000 based MPA aircraft :-)

https://twitter.com/BrouwersMartin/status/1677312198329155586

Lynxian

Fijn dat het tempo erin gehouden wordt. Weet alleen niet wat ik vind van de recente Britse dubbeltje-op-eerste-rang instelling met betrekking tot hun fregatten. Samenwerken met een partner met een hand op de knip is vooralsnog niet al te best bevallen.

silvester herc

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2023/06/30/verenigd-koninkrijk-en-nederland-onderzoeken-samenwerking-bij-aankoop-nieuw-type-marineschip
Verenigd Koninkrijk en Nederland onderzoeken samenwerking bij aankoop nieuw type marineschip

Nieuwsbericht | 30-06-2023 | 16:45

Nederland en het Verenigd Koninkrijk onderzoeken het komende jaar de mogelijkheid om samen te werken bij de aanschaf van nieuwe marineschepen. Daarvoor ondertekenden minister Kajsa Ollongren en haar Britse collega James Cartlidge vandaag een verklaring. Beide landen willen in het volgende decennium een aantal schepen vervangen door een nieuw type.



Het gaat voor Nederland om één scheepsklasse waarvoor beide amfibische transportschepen en de 4 patrouilleschepen plaats moeten maken. De nieuwe schepen moeten rond 2035 in gebruik worden genomen.

Het betekent dat de amfibische transportschepen Zr.Ms. Johan de Witt en Zr.Ms. Rotterdam uit de inventaris verdwijnen. Tegen die tijd gaan ze dan alweer meer dan 30 jaar mee en zijn aan het einde van hun levensduur. Verder wil Defensie op termijn Zijner Majesteits schepen Holland, Friesland, Zeeland en Groningen vervangen.

Dreigingen en ontwikkelingen

De overgang naar de beoogde amfibische schepen is afgestemd op nieuwe dreigingen en ontwikkelingen. Dat geldt voor zowel Nederland als het Verenigd Koninkrijk.  

Van een eventuele samenwerking profiteert zeker de United Kingdom/Netherlands Amphibious Force. Deze amfibische strijdmacht wordt al 50 jaar gevormd door Britse en Nederlandse mariniers. Beide ministers legden vandaag vast dat die samenwerking ook de komende jaren een vervolg krijgt.

Cartlidge en Ollongren plaatsten hun handtekeningen onder beide verklaringen aan boord van het Britse amfibische transportschip HMS Albion. Dit ligt vanwege de Marinedagen in de haven van Den Helder.

Zie ook







Parera

Citaat van: Harald op 16/06/2023 | 10:20 uur
@Parera .. inderdaad een veel beter idee/oplossing, natuurlijk wel duurder, maar wel veel meer inzetbaarheidsmogelijkheden. Ik vond onderstaande afbeelding nog met een langer achterdek, met meer ruimte voor containers. Maar ook hier kun je het achterdek nog groter maken door het weg halen van de davits en RHIBs.
Ik mis dan wel weer de VLS achter het kanon, maar kunnen wel toegevoegd worden.


+1

Ik ken deze afbeelding, maar ik vond hem te klein en dus niet duidelijk als voorbeeld. Een ander kanon zou al wonderen doen qua ruimte op de boeg (76 mm sovraponte of 40 mm ).

Harald

Citaat van: Parera op 16/06/2023 | 09:33 uur
En komt er dan een echt ''militair ontwerp '' ? Om een simpel voorbeeld te geven een klein ontwerp uit de SIGMA serie met daarin het werk dek van de FCS verwerkt maar dan wel stealth eigenschappen en meer bewapening. Een zeer ruw voorbeeld de SIGMA Fast Combatant 7311:

De basis van dit ontwerp zou kunnen zijn wat ik bedoel, maar dan meer dek ruimte achterop. Waarbij de opbouw vanaf de 2 RCWS's afgekort word en de RHIB's verwijderd zodat er meer ruimte is voor de container modules.

@Parera .. inderdaad een veel beter idee/oplossing, natuurlijk wel duurder, maar wel veel meer inzetbaarheidsmogelijkheden. Ik vond onderstaande afbeelding nog met een langer achterdek, met meer ruimte voor containers. Maar ook hier kun je het achterdek nog groter maken door het weg halen van de davits en RHIBs.
Ik mis dan wel weer de VLS achter het kanon, maar kunnen wel toegevoegd worden.