De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/07/2023 | 17:23 uurVia Twitter

Martin Brouwers@BrouwersMartin
in de Air Forces Monthly van juli staat dat Nederland is; eyeing plans to aquire 4 Bombardier Global 6000 based MPA aircraft :-)

https://twitter.com/BrouwersMartin/status/1677312198329155586


Op welke link moet ik kijken om dit te lezen?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Via Twitter

Martin Brouwers@BrouwersMartin
in de Air Forces Monthly van juli staat dat Nederland is; eyeing plans to aquire 4 Bombardier Global 6000 based MPA aircraft :-)

https://twitter.com/BrouwersMartin/status/1677312198329155586

Lynxian

Fijn dat het tempo erin gehouden wordt. Weet alleen niet wat ik vind van de recente Britse dubbeltje-op-eerste-rang instelling met betrekking tot hun fregatten. Samenwerken met een partner met een hand op de knip is vooralsnog niet al te best bevallen.

silvester herc

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2023/06/30/verenigd-koninkrijk-en-nederland-onderzoeken-samenwerking-bij-aankoop-nieuw-type-marineschip
Verenigd Koninkrijk en Nederland onderzoeken samenwerking bij aankoop nieuw type marineschip

Nieuwsbericht | 30-06-2023 | 16:45

Nederland en het Verenigd Koninkrijk onderzoeken het komende jaar de mogelijkheid om samen te werken bij de aanschaf van nieuwe marineschepen. Daarvoor ondertekenden minister Kajsa Ollongren en haar Britse collega James Cartlidge vandaag een verklaring. Beide landen willen in het volgende decennium een aantal schepen vervangen door een nieuw type.



Het gaat voor Nederland om één scheepsklasse waarvoor beide amfibische transportschepen en de 4 patrouilleschepen plaats moeten maken. De nieuwe schepen moeten rond 2035 in gebruik worden genomen.

Het betekent dat de amfibische transportschepen Zr.Ms. Johan de Witt en Zr.Ms. Rotterdam uit de inventaris verdwijnen. Tegen die tijd gaan ze dan alweer meer dan 30 jaar mee en zijn aan het einde van hun levensduur. Verder wil Defensie op termijn Zijner Majesteits schepen Holland, Friesland, Zeeland en Groningen vervangen.

Dreigingen en ontwikkelingen

De overgang naar de beoogde amfibische schepen is afgestemd op nieuwe dreigingen en ontwikkelingen. Dat geldt voor zowel Nederland als het Verenigd Koninkrijk.  

Van een eventuele samenwerking profiteert zeker de United Kingdom/Netherlands Amphibious Force. Deze amfibische strijdmacht wordt al 50 jaar gevormd door Britse en Nederlandse mariniers. Beide ministers legden vandaag vast dat die samenwerking ook de komende jaren een vervolg krijgt.

Cartlidge en Ollongren plaatsten hun handtekeningen onder beide verklaringen aan boord van het Britse amfibische transportschip HMS Albion. Dit ligt vanwege de Marinedagen in de haven van Den Helder.

Zie ook







Parera

Citaat van: Harald op 16/06/2023 | 10:20 uur
@Parera .. inderdaad een veel beter idee/oplossing, natuurlijk wel duurder, maar wel veel meer inzetbaarheidsmogelijkheden. Ik vond onderstaande afbeelding nog met een langer achterdek, met meer ruimte voor containers. Maar ook hier kun je het achterdek nog groter maken door het weg halen van de davits en RHIBs.
Ik mis dan wel weer de VLS achter het kanon, maar kunnen wel toegevoegd worden.


+1

Ik ken deze afbeelding, maar ik vond hem te klein en dus niet duidelijk als voorbeeld. Een ander kanon zou al wonderen doen qua ruimte op de boeg (76 mm sovraponte of 40 mm ).

Harald

Citaat van: Parera op 16/06/2023 | 09:33 uur
En komt er dan een echt ''militair ontwerp '' ? Om een simpel voorbeeld te geven een klein ontwerp uit de SIGMA serie met daarin het werk dek van de FCS verwerkt maar dan wel stealth eigenschappen en meer bewapening. Een zeer ruw voorbeeld de SIGMA Fast Combatant 7311:

De basis van dit ontwerp zou kunnen zijn wat ik bedoel, maar dan meer dek ruimte achterop. Waarbij de opbouw vanaf de 2 RCWS's afgekort word en de RHIB's verwijderd zodat er meer ruimte is voor de container modules.

@Parera .. inderdaad een veel beter idee/oplossing, natuurlijk wel duurder, maar wel veel meer inzetbaarheidsmogelijkheden. Ik vond onderstaande afbeelding nog met een langer achterdek, met meer ruimte voor containers. Maar ook hier kun je het achterdek nog groter maken door het weg halen van de davits en RHIBs.
Ik mis dan wel weer de VLS achter het kanon, maar kunnen wel toegevoegd worden.

Parera

#2587
Citaat van: Huzaar1 op 16/06/2023 | 09:24 uur
Trifics komen er zo absoluut niet uit te zien. Slag groter en minder conservatief ontwerp.

Om te beginnen verbaasd me dat, zeker voor de eerste generatie TRIFIC (proef schip/schepen).  Daarnaast is groter altijd beter als je modules met raketten moet mee nemen.

En komt er dan een echt ''militair ontwerp '' ? Om een simpel voorbeeld te geven een klein ontwerp uit de SIGMA serie met daarin het werk dek van de FCS verwerkt maar dan wel stealth eigenschappen en meer bewapening. Een zeer ruw voorbeeld de SIGMA Fast Combatant 7311:





De basis van dit ontwerp zou kunnen zijn wat ik bedoel, maar dan meer dek ruimte achterop. Waarbij de opbouw vanaf de 2 RCWS's afgekort word en de RHIB's verwijderd zodat er meer ruimte is voor de container modules.

Huzaar1

Trifics komen er zo absoluut niet uit te zien. Slag groter en minder conservatief ontwerp.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#2585
Citaat van: Master Mack op 16/06/2023 | 07:45 uur
Zou interessant zijn om op korte termijn misschien al een aantal Trific scheepjes te bestellen bij Damen. Zodat er met de huidige LCF'en mee geoefend  kan worden.

Ik verwacht ook wel dat deze TRIFIC's (ruim) voor de AWWF in dienst komen, in het begin zullen ze bemand zijn en zal puur de doel aanwijzing vanaf het LCF aangestuurd worden.
Ik weet ook dat Damen over het algemeen wel 1 of meerdere FCS's op voorraad heeft liggen, dat kan in Gorichem zijn maar ook in Vietnam. Op dit moment zie ik echter alleen de FCS 3307 & 4008 op voorraad liggen op de site. Dit zijn echter wel altijd civiele versies, en de ''militaire'' FSC security is nooit op voorraad.

Het grootste verschil met de civiele versie is de mogelijkheid voor ballistische bescherming van de brug en delen van de accommodatie & uiteraard de mogelijkheid tot bewapenen.

De Britse Royal Navy heeft zeer recent een Damen FCS 5009 aangekocht (civiel), deze gebruiken ze voor het testen van onbemande systemen. Via Navy Lookout heb ik hier een foto reportage van het schip dat geeft een klein beetje een beeld van hoe zo een TRIFIC er mogelijk uit komt te zien.

https://www.navylookout.com/photo-essay-onboard-the-xv-patrick-blackett/

Master Mack

Zou interessant zijn om op korte termijn misschien al een aantal Trific scheepjes te bestellen bij Damen. Zodat er met de huidige LCF'en mee geoefend  kan worden.