Dienstplicht terug?

Gestart door Ronfolkersma, 13/01/2014 | 20:41 uur

Huzaar1

Citaat van: Reinier op 18/05/2022 | 11:04 uur
https://werkenbijdefensie.nl/gapyear
Is dit de dienstplicht nieuwe stijl?
dit is nog van alleen DC. Niet Defensie zelf.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Reinier


Kornet43

Daar gaan we weer, kazernes sluiten. Defensie wil blijkbaar weer een nieuwe leegloop veroorzaken?

A.J.

Citaat van: Ros op 13/05/2022 | 16:35 uur
Kom daar eerst maar mee voor de dag voor het zittend personeel zou ik zeggen. De binding met de maatschappij begin op dit vlak.

Idd.

A.J.

#412
Citaat van: Huzaar1 op 13/05/2022 | 16:23 uur
Dat is het punt, ik weet het ook niet. Maar laten we daarom niet met de hakken in het zand gaan staan. De basis is kut, het gaat nu nergens over, alle veranderingen die naar een inhoudelijke relevante krijgsmacht gaan juich ik toe. Een krijgsmacht die een goede binding heeft met de maatschappij, met een inhoudelijke dienstplicht waar je beloond wordt naar rato is wel iets wat we nodig hebben denk ik. Ik vermoed dat dat besef er ook wel bij de planmakers is. Daarom zeg ik, wacht het allemaal even af voordat je het afschiet.

Gezien alle behaalde resultaten uit het verleden plus de problemen die ik op voorhand al aan zie komen ben ik bang dat dit debacle 684 op de lijst gaat worden... Kijk naar het laaste nieuws: Defensie houdt vast aan sluiting kazerne in Assen...

Citaat
Nieuwe kazernes

Verder is het plan om de 11 Luchtmobiele Brigade volledig onder te brengen in Schaarsbergen en een nieuwe kazerne te bouwen voor het Korps Commandotroepen in de regio Roosendaal/Rucphen. Ook wordt gekeken naar een nieuwe kazerne voor ondersteunende eenheden.

Van der Maat wil eenheden en activiteiten clusteren. Daarnaast wil hij een aantrekkelijke werkgever zijn. Defensie is namelijk op zoek naar veel personeel. ,,Het streven is om ons personeel gedurende hun loopbaan minder vaak en minder ver over te plaatsen."

Het KCT weer een nieuwe kazerne? Die is net nieuw (2002!!!)... En een aantrekkelijke werkgever willen zijn door allerlei locaties te sluiten en de boel gaan clusteren en centraliseren... Hoe denkt vd Maat dat te gaan doen dan? Alsof de gemiddelde militair financieel in staat is om te verhuizen naar een locatie waar de kazerne staat... Die lui in Den Haag leven echt in een compleet andere wereld...

En oh ja, alleen de dienstplichtigen die in de omgeving van een kazerne zitten worden opgeroepen want vd Maat gaat er natuurlijk vanuit dat het binnenslapen hiermee ook ten einde is want kost duur...

Ros

Citaat van: Huzaar1 op 13/05/2022 | 16:23 uur
Een krijgsmacht die een goede binding heeft met de maatschappij, met een inhoudelijke dienstplicht waar je beloond wordt naar rato is wel iets wat we nodig hebben denk ik.

Kom daar eerst maar mee voor de dag voor het zittend personeel zou ik zeggen. De binding met de maatschappij begin op dit vlak.

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 13/05/2022 | 16:21 uur
Leg maar uit hoe het er wel uit komt te zien dan.

Dat is het punt, ik weet het ook niet. Maar laten we daarom niet met de hakken in het zand gaan staan. De basis is kut, het gaat nu nergens over, alle veranderingen die naar een inhoudelijke relevante krijgsmacht gaan juich ik toe. Een krijgsmacht die een goede binding heeft met de maatschappij, met een inhoudelijke dienstplicht waar je beloond wordt naar rato is wel iets wat we nodig hebben denk ik. Ik vermoed dat dat besef er ook wel bij de planmakers is. Daarom zeg ik, wacht het allemaal even af voordat je het afschiet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 12/05/2022 | 22:22 uur
Het is en, en. Vind het aardig star dat je iets niet wil waarvan je helemaal niet weet hoe het eruit komt te zien.

Leg maar uit hoe het er wel uit komt te zien dan.

Umbert

Laten we gewoon eens klein beginnen en beetje naar ratio vwb inwoners, met een duidelijk doel zeg 1 mech brigade met zijn ondersteuning. begin met 1 compagnie/ 500K bewoners/ provincie
dus elke provincie levert minimaal 1 compagnie, bemensing gebeurd door loting , waarbij niet wordt gekeken naar geslacht en etnische achtergrond, gewoon heb jw ook NL nationaliteit ben je aan de beurt en selectie kan plaatsvinden net als vroeger 18 krijg je oproep voor keuring dan krijg je je geschiktheid gekoppeld aan je nummer en voor elk lichtingsjaar wordt een x aantal nummers geselecteerd om het eerlijk te houden  en dan 14 maanden diensttijd
Het kader van deze Mech, brigade kan beroeps worden en de rest dienstplicht, Qua legering heb je dan ook niet van die gigantische gebouwen/complexen nodig (want hotelachtige gebouwen met beperkte stalling zijn nog wel te bouwen en beheren) dus nieuwbouw goed mogelijk, kunnen de kleinere complexen die ze nu willen afstoten een mooie nieuwe invulling krijgen, plus dat we iets krijgen waar we naartoe kunnen bouwen.

Mourning

Citaat van: Ros op 13/05/2022 | 15:05 uur
Nee, ik vrees van niet........met alle risico's van dien.

Ik voel een geprikkelde reactie aankomen op bovenstaande posting...  :big-smile:
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

Citaat van: Huzaar1 op 12/05/2022 | 22:21 uur
Je denkt dat deze verzameling meningen mee wordt genomen in het besluit?

Nee, ik vrees van niet........met alle risico's van dien.

Huzaar1

#405
Citaat van: Reinier op 13/05/2022 | 11:23 uur
Eens, ik weet ook niet wat ze betaalt gaan krijgen, maar als het 'dienstplichtig' is, ook al is het vrijwillig, dan zal het niet denderend veel zijn. Sowieso minder dan een beroeps in gelijke functie.
Zie mijn andere opmerking; als defensie beter gaat betalen, CAO heeft, perspectief biedt, dan zullen vanzelf meer mensen daar voor kiezen. Daar zit de crux.
Waarom zijn er nu zoveel openstaande vacatures? Omdat defensie zo'n woest aantrekkelijke werkgever is?

Dit komt bij mij weer over; defensie heeft mensen nodig, wilt niets bieden, laten we een soort 'dienstplicht' in het leven roepen. Welk probleem lost dit op voor een potentieel geïnteresseerde in functie bij de krijgsmacht? Daar vanuit moet defensie denken, niet hoe kunnen we voor nog minder geld zieltjes winnen.

Staat een goed artikel in de volkskrant over de Zweedse dienstplicht ,hoe dat werkt, en waarom ze daartoe over zijn gegaan. Kwamen ook gewoon lui te kort.

Defensie staat denk ik voor een grotere reorganisatie dan wij ons beseffen. Er werd al eens 'situatie 1945' aangehaald en dit klopt n.m.m. best aardig.

Dat gaat niet alleen over mens, missie en materieel. Vooral over de positie van Defensie in de maatschappij. Daar hebben we altijd voor gepleit op dit forum, dat was nooit mogelijk. Daar zou een politieke aardverschuiving voor nodig zijn.

Wel..die is er gekomen. Ik weet niet of iedereen het nog weet maar zelfs GroenLinks pleitte voor de 2% en gaf toe fout te hebben gezeten met haar waardering en houding m.b.t. defensie. Het was altijd mijn hoop dat Defensie niet iets van de VVD, Sgp en CDA zou blijven, maar simpelweg politieke realiteit dat bij ieder politiek spectrum de aandacht krijgt die het verdiend. We kunnen voorzichtig concluderen dat die er is. Er is een kamermeerderheid voor geote investeringen in Defensie waar we alleen maar van konden dromen. De 2% is niet meer een fantasie, die komt eraan. Zelfs bewapening van drones is door de kamer aangehaald, en goedgekeurt en zal worden uitgevoerd.

Positief, een dienstplicht lost niks op. Bak zieltjes erbij is een doekje voor het bloeden met lui aan wie je niet veel hebt. Dat is dus ook niet de bedoeling denk ik. Dat ligt wel aan de invulling van de dienst'plicht'. Volledig loon, opleiding en een leuke maar vooral waardevolle tijd in een organisatie die zichzelf serieus neemt en de aandacht krijgt die het nodig heeft. Doordat ook groenlinks en dr PVDA beseffen dat Defensie onze enige verzekering is gaan die niet meer dwarsliggen, hun leden en dus de bevolking van dit land ook niet. Dat momentum kan, afgezet tegenover de situatie in Oost Europa voor een gelegenheid zorgen. Defensie genormaliseerd, normale kazernes met goede gebouwen, loon, etc.

Ik moet het allemaal zien, geloof het pas als het er staat. Maar ik ben best benieuwd wat ze gaan doen met al die poen.



"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Reinier

Citaat van: Huzaar1 op 12/05/2022 | 23:25 uur
Hoe weet jij nou wat ze betaald krijgen precies? Nogmaals,  je staart je blind op het oude model wat niet, nogmaals niet,  wordt herhaald.
Eens, ik weet ook niet wat ze betaalt gaan krijgen, maar als het 'dienstplichtig' is, ook al is het vrijwillig, dan zal het niet denderend veel zijn. Sowieso minder dan een beroeps in gelijke functie.
Zie mijn andere opmerking; als defensie beter gaat betalen, CAO heeft, perspectief biedt, dan zullen vanzelf meer mensen daar voor kiezen. Daar zit de crux.
Waarom zijn er nu zoveel openstaande vacatures? Omdat defensie zo'n woest aantrekkelijke werkgever is?

Dit komt bij mij weer over; defensie heeft mensen nodig, wilt niets bieden, laten we een soort 'dienstplicht' in het leven roepen. Welk probleem lost dit op voor een potentieel geïnteresseerde in functie bij de krijgsmacht? Daar vanuit moet defensie denken, niet hoe kunnen we voor nog minder geld zieltjes winnen.

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 13/05/2022 | 08:54 uur
Dat argument kan ik andersom natuurlijk ook maken. Waarom zou je iets willen waarvan je niet weet hoe het eruit komt te zien.... Een beetje kopen zonder kijken...

Maat goed,  ik zie dit verhaal wel weer een stille dood sterven zoals al die andere goedbedoelde ideeen.

Verbazingwekkend en typerend wellicht hoe ideeën hier worden afgeschoten voordat er iemand maar weet hoe het eruit komt te zien.

Het einde is zoek.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 12/05/2022 | 22:22 uur
Het is en, en. Vind het aardig star dat je iets niet wil waarvan je helemaal niet weet hoe het eruit komt te zien.

Dat argument kan ik andersom natuurlijk ook maken. Waarom zou je iets willen waarvan je niet weet hoe het eruit komt te zien.... Een beetje kopen zonder kijken...

Maat goed,  ik zie dit verhaal wel weer een stille dood sterven zoals al die andere goedbedoelde ideeen.