Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron

Gestart door Ace1, 24/04/2018 | 21:23 uur

is het een goed idee om een vijfde C-130 Hercules te kopen voor het 336 squadron?

Ja
15 (71.4%)
Nee
5 (23.8%)
Geen Mening
1 (4.8%)

Totaal aantal stemmen: 20

Poll gesloten: 08/05/2018 | 21:43 uur

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/04/2018 | 23:24 uur
Ik snap je punt maar ik vind het penny wise pound foolish.

Dat is jou stopwoordje nu eenmaal, je moet creatief omgaan met het budget wat je ter beschikking hebt. Heb zelf vorig jaar ook een tweedehands compressor van een oude man overgenomen en gebruik deze om 2x per jaar mijn winter en zomerbanden te wisselen heb er op internet wat extra tools bijgekocht en kan je vertellen dat de  compressor het uitstekend doet, dat scheelt mij op jaarbasis €80 uur bij de garage.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 23:18 uur
Jurrien de huidige politici in Den Haag weigeren om de defensie uitgaven naar 2% van het BNP te brengen ze denken in Den Haag dat € 1,5 miljard voldoende is. Misschien kan jij morgen naar Den Haag rijden en ze ervan overtuigen om de  defensie uitgaven naar 2% van het BNP te brengen? Mocht jou dit lukken kun je geduurde 10 jaar lang 3 kistjes wijn per jaar van mij ontvangen.

Vooralsnog niet waar, het is 5 miljard in 4 jaar, met in 2020 een nieuwe visie die meer budget zou meten vrij maken (waarbij ik mij realiseer dit verre van zeker is gezien de economische ontwikkelingen)

Lex

Citaat van: Harald op 24/04/2018 | 23:22 uur
@Lex ... hoe moet ik je reactie lezen ten opzichte van mijn reactie ?

Bedoel je ook dat het gezien de aankopen in het verleden met 2de hands toestellen, de kosten alleen maar toenamen en het voordeel van lage aanschaf snel verdween ivm het up to date brengen van het toestel, cockpit, motoren e.d. en dan nog de certificeringen voor val alles en nog wat.
Yep, dat is waar ik naar verwijs.

Lex

Dit moment.
De reacties zijn in het meervoud op het forum in relatie tot de poll.  8)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 23:18 uur
Jurrien de huidige politici in Den Haag weigeren om de defensie uitgaven naar 2% van het BNP te brengen ze denken in Den Haag dat € 1,5 miljard voldoende is. Misschien kan jij morgen naar Den Haag rijden en ze ervan overtuigen om de  defensie uitgaven naar 2% van het BNP te brengen? Mocht jou dit lukken kun je geduurde 10 jaar lang 3 kistjes wijn per jaar van mij ontvangen.

Ik snap je punt maar ik vind het penny wise pound foolish.

Ace1

Citaat van: Ros op 24/04/2018 | 23:16 uur
Ook van een oud vrouwtje geweest ?

De NASA gebruikte juist dit soort toestellen om gedurende  een enkele seconden in de ruimte achter de cockpit een gewichtloosheid te creëren voor de astronauten. Ros jij komt toch van de Klu vandaan dan hoor je dit soort dingen toch te weten?

Harald

Citaat van: Lex op 24/04/2018 | 23:05 uur
Dit geheel beschouwend alsmede ervaringen uit het verleden, zou kunnen resulteren dat deze aanschaf een grote hoeveelheid extra kosten met zich meebrengt welke discutabel kunnen zijn.
@Lex ... hoe moet ik je reactie lezen ten opzichte van mijn reactie ?

Bedoel je ook dat het gezien de aankopen in het verleden met 2de hands toestellen, de kosten alleen maar toenamen en het voordeel van lage aanschaf snel verdween ivm het up to date brengen van het toestel, cockpit, motoren e.d. en dan nog de certificeringen voor val alles en nog wat.

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/04/2018 | 23:14 uur
Serieus, extra capaciteit is dringend nodig, maar geeft dan een paar euro's extra uit aan een capaciteit die weer 30-40 jaar mee kan.

Jurrien de huidige politici in Den Haag weigeren om de defensie uitgaven naar 2% van het BNP te brengen ze denken in Den Haag dat € 1,5 miljard voldoende is. Misschien kan jij morgen naar Den Haag rijden en ze ervan overtuigen om de  defensie uitgaven naar 2% van het BNP te brengen? Mocht jou dit lukken kun je geduurde 10 jaar lang 3 kistjes wijn per jaar van mij ontvangen.

Ros

Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 23:10 uur
Overigens heeft deze aanbieder nog een C-130 in de verkoop staan en deze komt dan van de NASA en heeft meer vlieguren gemaakt.

http://www.planecheck.com/index.asp?ent=da&id=14440&cor=y

Ook van een oud vrouwtje geweest ?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#17
Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 23:10 uur
Overigens heeft deze aanbieder nog een C-130 in de verkoop staan en deze komt dan van de NASA en heeft meer vlieguren gemaakt.


Serieus, extra capaciteit is dringend nodig, maar geeft dan een paar euro's extra uit aan een capaciteit die weer 30-40 jaar mee kan.

Dus op jouw vraagstelling, antwoord ik met ja, doe er meteen een 6e bij, maar nee voor een stokoude occasion. Ik denk dat we heel goed uit de voeten  kunnen met jonge gebruikte RAF kisten, die noodgedwongen in de verkoop gaan.

Ace1

Overigens heeft deze aanbieder nog een C-130 in de verkoop staan en deze komt dan van de NASA en heeft meer vlieguren gemaakt.

http://www.planecheck.com/index.asp?ent=da&id=14440&cor=y

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: JdL op 24/04/2018 | 22:15 uur
Dan zal je snel moeten zijn ;D een groot gedeelte is al verkocht en wordt klaargemaakt voor aflevering/is al geleverd?

Alle nieuwgebouwde C-17's zijn verkocht en de productielijn is gesloten. Voor jonge occasions zou je alleen aan kunnen kloppen bij de USAF (en voor zover ik het begreep zijn daar de eerste kisten al aan de reserve vloot toegevoegd).

Ace1

Citaat van: JdL op 24/04/2018 | 22:15 uur
Dan zal je snel moeten zijn ;D een groot gedeelte is al verkocht en wordt klaargemaakt voor aflevering/is al geleverd?Uitbreiding zal zeker welkom zijn, kan me voorstellen dat deze magere vloot het zeker niet aankan met het schrappen van de DC-10 en F50's.

De laatste 2 aangekochte C-130's hebben de 4 Fokker F60's vervangen bij de Klu.

Lex

Citaat van: Harald op 24/04/2018 | 22:51 uur
Als je nu in je transport capaciteit wil gaan invesreren zou ik idd ook gaan voor de J versie en niet meer gaan voor de oudere versie. De USAF wil zijn Hercs upgraden met nieuwere motoren en props en winglets, waardoor ze nog zuiniger zijn en meer vermogen, dus meer laadcapaciteit in gewicht.
Eventueel 2de hands J's of KC-130J's welke je kunt voorzien van extra pakketten,  zoals Harvest Hawk e.d
Dit geheel beschouwend alsmede ervaringen uit het verleden, zou kunnen resulteren dat deze aanschaf een grote hoeveelheid extra kosten met zich meebrengt welke discutabel kunnen zijn.

Ace1

Citaat van: JdL op 24/04/2018 | 22:12 uur
Zal wel aan mij liggen, ik zie op de foto's gewoon een oude herc met weinig vlieguren die een tijdje in de boneyard heeft gestaan. Volgens beschrijving  avionica pakket aanpassen naar eisen van de enduser en zitten er op de foto's nog de oude klokjes in de stuurhut.
Maar ik hoor graag wat deze herc zo bijzonder maakt. ;D

Ik zal het nogmaals uitleggen als jij kan lezen? Deze C-130 heeft geen landingen vervoerd en geen harde landingen gemaakt en geen landingen op dirty strips  en daarnaast heel weinig vlieguren op het casco staan en ook weinig landingen gemaakt. Het is allemaal terug te lezen.