Male UAV voor de Klu

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 23/04/2011 | 11:46 uur

StrataNL

Citaat van: Ronald Elzenga op 26/04/2017 | 14:20 uur
Ik denk dat je hier onderscheid moet maken tussen krijgsmachtdeel en het ministerie...en die laatste vooral een door het kabinet opgelegd zwijgplicht heeft in deze. Dus gaat..zoals we van ze gewend zijn..dit krijgsmachtdeel weer lekken en prikkelen via de media. Bij gebrek aan visie en ambitieniveau niet helemaal onbegrijpelijk wat mij betreft. Heeft defensie of KLu inmiddels al wel een uitgewerkte visie en inzetplan voor deze UCAVs?Ik denk dat beide investeringen en ook de andere elkaar niet uitsluiten..mits er een gezond defensiebudget + groeiplan komt en een gezonde visie en ambitieniveau. Omdat dit nog uitblijft gaan alle betrokken partijen volgens mij "lekken" en ballonnetjes oplaten in de media. De Reaper is net als de door mij beoogde MALE RPAS denk ik nog een zeer nuttige investering. Waarbij de MALE RPAS ook straalaandrijving zou kunnen krijgen trouwens. Daarna investeren in UCAVs als de nEUROn. De General Atomics Avenger slaan we wat mij betreft over. Ook omdat we launching customer zouden zijn..en dat vind ik niet verstandig.

Uiteraard, de Klu wil het graag, en MINDEF heeft geen budget. Maar dit spelletje van over en weer wordt niemand beter van. Ze moeten wel op één lijn zitten.

Even los van jou alternatieve beleid, want het geld is er nog (steeds) niet. Dat zal uit de onderhandelingen moeten komen. Eerst de gaten dichten! Dus fatsoenlijke CAO, versterking KL op alle gebieden, versterking helikopter capaciteit en versterking combattants. Naast de reguliere vervangingstrajecten.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ronald Elzenga

Citaat van: StrataNL op 26/04/2017 | 14:04 uurLigt het aan mij of weet defensie ook niet wat ze nou precies willen.
Ik denk dat je hier onderscheid moet maken tussen krijgsmachtdeel en het ministerie...en die laatste vooral een door het kabinet opgelegd zwijgplicht heeft in deze. Dus gaat..zoals we van ze gewend zijn..dit krijgsmachtdeel weer lekken en prikkelen via de media. Bij gebrek aan visie en ambitieniveau niet helemaal onbegrijpelijk wat mij betreft. Heeft defensie of KLu inmiddels al wel een uitgewerkte visie en inzetplan voor deze UCAVs?
Citaat van: StrataNL op 26/04/2017 | 14:04 uurErvaring opdoen en leerproject is allemaal leuk en aardig Elzenga, maar er zijn binnen defensie enorme gaten te vullen die een veel hogere prio (zouden moeten) hebben dan 4 MQ-9's waar wij als NL in de praktijk niet zoveel aan hebben en die alleen maar pecunia en mankracht gaan kosten.

Ik zie liever een investering in UAV's als de RQ-21 Integrator/Blackjack die in 2014 al in zou stromen maar die er nu nog steeds niet is  :(
En over een aantal jaar meteen de overstap op UCAV's zoals Jurrien voorstelt.
Ik denk dat beide investeringen en ook de andere elkaar niet uitsluiten..mits er een gezond defensiebudget + groeiplan komt en een gezonde visie en ambitieniveau. Omdat dit nog uitblijft gaan alle betrokken partijen volgens mij "lekken" en ballonnetjes oplaten in de media. De Reaper is net als de door mij beoogde MALE RPAS denk ik nog een zeer nuttige investering. Waarbij de MALE RPAS ook straalaandrijving zou kunnen krijgen trouwens. Daarna investeren in UCAVs als de nEUROn. De General Atomics Avenger slaan we wat mij betreft over. Ook omdat we launching customer zouden zijn..en dat vind ik niet verstandig.

Oorlogsvis

Citaat van: Ace1 op 26/04/2017 | 10:56 uur
Ik zie er alleen nut in als de Reapers bewapend kunnen worden zodat je voor in missie in Afghanistan  of Mali geen F16's of apaches nodig hebt voor luchtsteun anders zie ik het nut van de aanschaf niet in.
Wat ?.....worden het weer ongewapende Reapers ?....nog even en dan gaat Luchtmobiel ook op pad met pepperspray en gummiknuppels :devil:

Huzaar1

aha, de pagina werd niet goed geldan. Ik zie nu inderdaad dat dat hier ook werd gemeld.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

#327
Citaat van: Huzaar1 op 26/04/2017 | 13:56 uur
Er staat hier gewoon een artikel over in de krant dat defensie er een aantal gaat aanschaffen. In knipselnieuws ook te lezen op internet.

Daar gaat dit toch ook over?
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/04/2017 | 08:12 uur
Defensie wil volgend jaar 4 Reaper-drones aanschaffen

http://www.telegraaf.nl/t/28055238 #Reaper via @telegraaf

Zou eerst in 2013 al zover zijn, toen werd het vorig jaar met 7 jaar uitgesteld naar 2023. Was er nog het bericht dat de KLu zat te zeuren en er binnen de top crisis was. Nu dus het bericht dat ze die dingen volgens jaar willen bestellen...

Ligt het aan mij of weet defensie ook niet wat ze nou precies willen.

Citaat van: Ronald Elzenga op 26/04/2017 | 11:42 uur
Ik denk dat het nuttig is de ervaring zo op te doen. Maar 1 grondstation en maar 4 UCAVs is denk ik wel te weinig voor echt effectieve inzet. Ik zie het meer als een leerproject. In die zin vind ik het een prima stap..had al eerder mogen plaats vinden.

Ervaring opdoen en leerproject is allemaal leuk en aardig Elzenga, maar er zijn binnen defensie enorme gaten te vullen die een veel hogere prio (zouden moeten) hebben dan 4 MQ-9's waar wij als NL in de praktijk niet zoveel aan hebben en die alleen maar pecunia en mankracht gaan kosten.

Ik zie liever een investering in UAV's als de RQ-21 Integrator/Blackjack die in 2014 al in zou stromen maar die er nu nog steeds niet is  :(
En over een aantal jaar meteen de overstap op UCAV's zoals Jurrien voorstelt.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Er staat hier gewoon een artikel over in de krant dat defensie er een aantal gaat aanschaffen. In knipselnieuws ook te lezen op internet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 26/04/2017 | 13:26 uur
+1
maar dan praat je wel over een geheel ander kostenplaatje !

Ik ga voor "bang for the buck" en uitbreiding capaciteiten inclusief terug naar het maritiemedomein waar dan ook nog een MPA aan moet worden toegevoegd.

12 Avanger en 8 Triton systemen aangevuld met 6 P8A.

Het heeft idd een ander kostenplaatje, dat oeverloze gel*l in de marge levert uiteindelijk niets op!

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/04/2017 | 13:03 uur
Wat mij betreft slaan we een generatie over en gaan we voor de Avenger (Predator C) voor de KLu en de Triton (als aanvulling op minimaal 6 MPA) voor de KM.

+1
maar dan praat je wel over een geheel ander kostenplaatje !


Harald

GA-ASI Names Newest Predator B Variant   
"SkyGuardian" Certifiable RPA Demonstrated Before an International Audience


(als ik het zo zie dan is de Protector => SkyGuardian )

27 January 2017 – General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA‑ASI), a leading manufacturer of Remotely Piloted Aircraft (RPA) systems, tactical radars, and electro-optic and related mission system solutions, launched a "Type-Certifiable" (STANAG 4671) version of its Predator® B product line, called SkyGuardian™, this week before an audience of international dignitaries from nine nations including the United Kingdom, Italy, France, Australia, Belgium, The Netherlands, Denmark, Norway, and the United States.

.../...

http://www.ga-asi.com/ga-asi-names-newest-predator-b-variant



StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/04/2017 | 13:03 uur
Wat mij betreft slaan we een generatie over en gaan we voor de Avenger (Predator C) voor de KLu en de Triton (als aanvulling op minimaal 6 MPA) voor de KM.

+1, de volgende generatie komt er al snel aan. Er zijn nu andere gaten te dichten, een interim aanschaf van MQ-9 past daar n.m.m. niet bij, of wil je die ter aanvulling nog houden....
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 26/04/2017 | 11:46 uur
Dan zou ik eens gaan praten met de Britten en eens kijken naar die Protector

Wat mij betreft slaan we een generatie over en gaan we voor de Avenger (Predator C) voor de KLu en de Triton (als aanvulling op minimaal 6 MPA) voor de KM.

Ronald Elzenga

Citaat van: Harald op 26/04/2017 | 11:46 uur
Dan zou ik eens gaan praten met de Britten en eens kijken naar die Protector
Dat lijkt ook mij geen verkeerde stap...

Harald

Dan zou ik eens gaan praten met de Britten en eens kijken naar die Protector

Harald

Citaat van: Harald op 06/12/2016 | 09:16 uur
Misschien toch samen ontwikkelen en kopen met de Britten ?

UK commits development funding for Protector UAV


The UK government has committed GBP100 million (USD128 million) to the further development of the General Atomics Aeronautical Systems Inc (GA-ASI) Protector unmanned aerial vehicle (UAV).

The funding, which was announced on 4 December by the Secretary of State for Defence Michael Fallon, is for the development of technology including advanced imaging payloads and enhanced datalinks, as well as for the integration of MBDA Brimstone 2 missiles and Raytheon Paveway IV laser-guided bombs aboard the Protector. The Protector is the UK's name for the Certifiable Predator B (CPB).

Fallon's announcement at the annual Reagan National Defence Forum in California came days after the US State Department approved the sale of 16 medium-altitude long-endurance (MALE) Protector vehicles, with options for a further 10. Along with equipment, training, and support, the total sale is valued at USD1 billion. The proposed sale must now be approved by the US Congress ahead of a contract signature.

The United Kingdom announced its intention to replace its current 10 GA-ASI Reaper UAVs with 20 new Protector platforms in the Strategic Defence and Security Review (SDSR) in 2015. It emerged in April of this year that the Protector is the CPB.

Company literature gives the CPB a maximum operating altitude of 45,000 ft (compared with 50,000 ft for the Reaper), a maximum endurance of more than 40 hours (compared with 27 hours for the Reaper), and a maximum air speed of 200 kt (compared with 240 kt for the Reaper). The CPB also has nine external stories stations, compared with five for the Reaper.

The UK Ministry of Defence (MoD) has previously told IHS Jane's that the 20 Protector UAVs are expected to begin entering service in 2018-19 to coincide with the retirement of the Royal Air Force's 10 Reapers. However, a graphic released by the MoD to coincide with Fallon's announcement now gives the Protector in-service date as 2021.

http://www.janes.com/article/65983/uk-commits-development-funding-for-protector-uav



Harald

Zie hier :

Citaat van: Harald op 06/12/2016 | 10:07 uur
wat ik begrijp is dat de Britten de B versie samen met GA hebben door ontwikkeld en gecertificeerd voor gebruik in EU in een Certifiable Predator B = Protector

Certifiable Predator B

General Atomics modified the Reaper platform into the so-called certifiable Predator B in order to make it compliant with European flight regulations to get more sales by European countries. In order to fly over national airspace, the aircraft meets NATO STANAG 4671 airworthiness requirements with lightning protection, different composite materials, and sense and avoid technology; performance changes include a 79 ft (24 m) wingspan that has winglets and enough fuel for a 40-hour endurance at 50,000 ft (15,000 m). The version is expected to be certified before 2019.

In April 2016, the United Kingdom announced that it intended to place an order for the Certifiable Predator B as part of its Protector MALE UAV programme. According to the 2015 Strategic Defence and Security Review, the Royal Air Force will operate at least 20 Protector systems by 2025, replacing all of its current 10 MQ-9 Reapers.