'Luchtmacht wil de ruimte in'

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 05/04/2012 | 17:16 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Defensie: 'Geen sprake van oorlog in ruimte'

Gepubliceerd: 27 dec 2013

Nederlandse militairen die vechten in de ruimte zijn nog verre van realiteit. Wel gaat Defensie vanuit de kosmos aandacht besteden aan de gevaren die in de wereld op de loer liggen, zoals cyberaanvallen. Dat vertelt woordvoerder Sidney Plankman vrijdag aan Nieuws.nl.

Het vandaag opgerichte Air and Space Warfare Center gaat onderzoeken wat op commercieel- en militairgebied wel en niet kan in de ruimte", vertelt luchtvaartwoordvoerder Plankman.

Cyberaanvallen
Plankman benadrukt dat het onderzoek niet is ingesteld om militaire activiteiten in de ruimte te gaan ondernemen. Gevaren die dreigen te gebeuren, krijgen wel nadrukkelijk aandacht in het project. Dat kan gaan om cyberaanvallen of het wegvallen van de capaciteiten in de ruimte, zoals satellieten. Daarnaast wordt gekeken naar de toegevoegde waarde van een eigen Noors-Nederlandse space-capaciteit.

Verder laat Plankman weten dat de Nederlandse defensie geen interesse heeft in het Lynx-ruimtevaartuig van het Nederlandse Space Expedition Corporation (SXC). Deze zal vanaf volgend jaar passagiers door de dampkring vervoeren. 

Niet betaalbaar
"We werken wel met de medewerkers van SXC samen. Zij controleren bijvoorbeeld de totale kracht die op een vliegtuig werkt en die leidt tot een versnelling. Maar we zijn niet met hen een ruimteschip aan het ontwikkelen. Dat zou ook niet betaalbaar zijn", zegt Plankman.

Foto: Beeldcitaat Xcor Lynx Suborbital Space Flight

'Geen glazenbol'
Plankman weet nog niet wat het onderzoek zal opleveren. " Ik heb geen glazenbol en weet dus ook niet wat de resultaten zullen zijn.

"We doen research om niets belangrijks te missen. We willen voorloper blijven op het gebied van ruimtevaart. Daarnaast kunnen we niet om het ruimtedomein heen, zo is pinnen en onze navigatie gebruiken alleen mogelijk via satellieten in de ruimte."

'Star Wars'
In dit interview reageert Plankman onder meer op de beweringen die in een artikel van De Telegraaf staan. Hierin zegt luchtmachtoverste Johan van Deventer dat een technologisch hoogwaardige krijgsmacht de grenzen naar nog hoger moet verleggen. Volgens hem is razendsnel manschappenvervoer naar de andere kant van de wereld straks realiteit. "Star Wars is geen sciencefiction meer."

Daarnaast zou Luitenant-generaal Sander Schnitger volgens de krant overleggen met initiatiefnemers van het Nederlandse Space Expedition Corporation (SXC) over hun Lynx-ruimtevaartuig.

Samenwerken
Nederland en Noorwegen gaan intensief samenwerken in de ruimte. Het Noorse Defensie Onderzoeksinstituut, TNO en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium zijn nadrukkelijk bij de plannen betrokken.

http://www.nieuws.nl/algemeen/20131227/Defensie-Geen-sprake-van-oorlog-in-ruimte

Lex

Citaat van: jurrien visser op 27/12/2013 | 16:45 uur
Ik niet...  we weten niets over wat ze willen, bedoelen, kosten, timeframe, etc etc.... (EN IK ZEG NERGENS VOOR TE ZIJN!)
Heeft iemand reeds gesnuffeld in de Nota, het MPO en/of de begroting?
Daar is niets hierover terug te vinden, tenzij het verscholen zit in andere posten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 27/12/2013 | 17:05 uur
Laten we eerst maar eens wat extra transport toestellen kopen dan.
Beetje googlend kom ik op kosten van 6000 tot 120000 USD per Kg die je de ruimte inbrengt. Zal voorlopig dus in ieder geval financieel niet aantrekkelijk zijn.

Dat zou afhankelijk zijn van de hoeveel derden die gebruik zouden willen maken van dergelijke capaciteiten.

Nu lijk ik verdorie wel een voorstander, maar nogmaals, ik ben niet naïef, ik heb geen roze bril, maar ik kan geen nee en geen ja zeggen tegen een voorstel waar ik de details niet van ken.

Dus ik wacht graag op meer info.

dudge

Citaat van: Ace1 op 27/12/2013 | 16:56 uur
Eerst de Financiën op orde dat is de eerste prio, bij Defensie en niet weer aan een KLu speeltje gaan beginnen waarvan je niet weet wat het  nu werkelijk gaat kosten.

Laten we eerst maar eens wat extra transport toestellen kopen dan.
Beetje googlend kom ik op kosten van 6000 tot 120000 USD per Kg die je de ruimte inbrengt. Zal voorlopig dus in ieder geval financieel niet aantrekkelijk zijn.

Ace1

Citaat van: Fuse71 op 27/12/2013 | 16:40 uur
Ik roep wel op voorhand NEE ...
Eerst de huidige toko afronden en op orde krijgen, dan kijken welke personeels en financiele ruimte we hebben en dan kijken naar dit soort spielerij en mee willen doen met de big boys.

Let op, dat JSF gebeuren loopt mega uit de handen financieel, dat committen ze zich voor een dergelijk experiment (want meer is het niet) en ondertussen komen andere wapensystemen en kisten op leeftijd en vragen ook de nodige fondsen.
De Klu gaat in de financiele problemen komen en wordt natuurlijk deels ten koste van andere krijgsmacht onderdelen door het Haagse geholpen.

Ik pas daar voor en dus NEE op voorhand, noem mij maar kortzichtig. Ik noem mezelf een realist.


Eerst de Financiën op orde dat is de eerste prio, bij Defensie en niet weer aan een KLu speeltje gaan beginnen waarvan je niet weet wat het  nu werkelijk gaat kosten.

Mourning

#71
Citaat van: Fuse71 op 27/12/2013 | 16:40 uur
Ik roep wel op voorhand NEE ...
Eerst de huidige toko afronden en op orde krijgen, dan kijken welke personeels en financiele ruimte we hebben en dan kijken naar dit soort spielerij en mee willen doen met de big boys.

Let op, dat JSF gebeuren loopt mega uit de handen financieel, dat committen ze zich voor een dergelijk experiment (want meer is het niet) en ondertussen komen andere wapensystemen en kisten op leeftijd en vragen ook de nodige fondsen.
De Klu gaat in de financiele problemen komen en wordt natuurlijk deels ten koste van andere krijgsmacht onderdelen door het Haagse geholpen.

Ik pas daar voor en dus NEE op voorhand, noem mij maar kortzichtig. Ik noem mezelf een realist.


Volledig mijn positie in dezes, sorry Jurrien, maar er is gewoon geen enkele budgetaire ruimte momenteel en in die situatie zal m.i. niet veel ten positieve veranderen de komende jaren. Ik verwacht eerder nieuwe tegenvallers (zoals bijv. bij de F35 zoals al eerder aangehaalt in dit topic) met de huidige intenties, ambities en verplichtingen en met een nieuwe regering verwacht ik gewoon weer een nieuwe bezuinigiingsronde omdat er bijv. op de Zorg wel weer een miljardentegenvaller zal moeten worden opgelost ofzo. Noem het cynisch of realistisch, mij om het even momenteel.

Dat in ogenschouw heb ik liever dat we wat we hebben proberen zo veel mogelijk te behouden (materiaal EN personeel) of meer radicale strategische keuzes m.b.t. de inrichting van de krijgsmacht gaan stellen.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Fuse71 op 27/12/2013 | 16:40 uur
Ik roep wel op voorhand NEE ...
Eerst de huidige toko afronden en op orde krijgen, dan kijken welke personeels en financiele ruimte we hebben en dan kijken naar dit soort spielerij en mee willen doen met de big boys.

Let op, dat JSF gebeuren loopt mega uit de handen financieel, dat committen ze zich voor een dergelijk experiment (want meer is het niet) en ondertussen komen andere wapensystemen en kisten op leeftijd en vragen ook de nodige fondsen.
De Klu gaat in de financiele problemen komen en wordt natuurlijk deels ten koste van andere krijgsmacht onderdelen door het Haagse geholpen.

Ik pas daar voor en dus NEE op voorhand, noem mij maar kortzichtig. Ik noem mezelf een realist.


Ik niet...  we weten niets over wat ze willen, bedoelen, kosten, timeframe, etc etc.... (EN IK ZEG NERGENS VOOR TE ZIJN!)

StrataNL

Citaat van: Fuse71 op 27/12/2013 | 16:40 uur
Ik roep wel op voorhand NEE ...
Eerst de huidige toko afronden en op orde krijgen, dan kijken welke personeels en financiele ruimte we hebben en dan kijken naar dit soort spielerij en mee willen doen met de big boys.

Let op, dat JSF gebeuren loopt mega uit de handen financieel, dat committen ze zich voor een dergelijk experiment (want meer is het niet) en ondertussen komen andere wapensystemen en kisten op leeftijd en vragen ook de nodige fondsen.
De Klu gaat in de financiele problemen komen en wordt natuurlijk deels ten koste van andere krijgsmacht onderdelen door het Haagse geholpen.

Ik pas daar voor en dus NEE op voorhand, noem mij maar kortzichtig. Ik noem mezelf een realist.


+1
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Fuse71

Ik roep wel op voorhand NEE ...
Eerst de huidige toko afronden en op orde krijgen, dan kijken welke personeels en financiele ruimte we hebben en dan kijken naar dit soort spielerij en mee willen doen met de big boys.

Let op, dat JSF gebeuren loopt mega uit de handen financieel, dat committen ze zich voor een dergelijk experiment (want meer is het niet) en ondertussen komen andere wapensystemen en kisten op leeftijd en vragen ook de nodige fondsen.
De Klu gaat in de financiele problemen komen en wordt natuurlijk deels ten koste van andere krijgsmacht onderdelen door het Haagse geholpen.

Ik pas daar voor en dus NEE op voorhand, noem mij maar kortzichtig. Ik noem mezelf een realist.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 27/12/2013 | 16:30 uur
En dat is precies waarom ik zo scherp reageer op dit bericht. Het versterkt een negatieve beeldvorming rond de Luchtmacht en de Krijgsmacht als geheel. En er zijn politici en politieke partijen, die dit maar al te graag aanwenden om verder te snijden in defensie. Wat uiteindelijk dus ook de KLu zelf zal treffen. Maar ach..dan zijn betrokken heren al met pensioen en voorzien van een prima bijverdienste in het sprekers- en lobby-circuit.

Hier ga ik natuurlijk wel in mee, maar toch is dat iets anders dan op voorhand nee roepen, bovendien slaat dat de discussie dood.

Elzenga

Citaat van: Fuse71 op 27/12/2013 | 16:24 uur
Dit soort berichten zorgen met name voor de begrijpelijke negatieve reacties van de burgers die vaak inhoudelijk van niets weten.
Die houding slaat altijd toch weer over op politici en daar plukken wij niet bepaald de vruchten van.

Ga maar eens eens kijken hoe NL tegenover de JSF staat, niet echt positief. In combinatie met de bezuinigingen en dit bericht (kost klauwenvol geld, dat weet iedereen) staat garant voor de nodige reacties, dat zie je zelfs hier op het forum.
En dat is precies waarom ik zo scherp reageer op dit bericht. Het versterkt een negatieve beeldvorming rond de Luchtmacht en de Krijgsmacht als geheel. En er zijn politici en politieke partijen, die dit maar al te graag aanwenden om verder te snijden in defensie. Wat uiteindelijk dus ook de KLu zelf zal treffen. Maar ach..dan zijn betrokken heren al met pensioen en voorzien van een prima bijverdienste in het sprekers- en lobby-circuit.

Fuse71

Dit soort berichten zorgen met name voor de begrijpelijke negatieve reacties van de burgers die vaak inhoudelijk van niets weten.
Die houding slaat altijd toch weer over op politici en daar plukken wij niet bepaald de vruchten van.

Ga maar eens eens kijken hoe NL tegenover de JSF staat, niet echt positief. In combinatie met de bezuinigingen en dit bericht (kost klauwenvol geld, dat weet iedereen) staat garant voor de nodige reacties, dat zie je zelfs hier op het forum.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Fuse71 op 27/12/2013 | 16:14 uur
Klopt, maar je moet dan wel je moment uitkiezen als je het wilt hebben over science fiction ....
In tijden van zware bezuinigingen en onaangename verassingen die nog gaan komen (let maar op) en diverse discussies omtrent de JSF moet je mijn inziens niet iets gaan opstarten wat niet past bij onze ambities.
Zorg eerst eens dat je de rest eens op de rit hebt ....

Mee eens dat we nog lang niet alle "verrassingen" gehad hebben en mee eens dat de timing van een dergelijk bericht, al dan niet aangedikt door de pers, op z'n minst onhandig te noemen is.

Fuse71

Klopt, maar je moet dan wel je moment uitkiezen als je het wilt hebben over science fiction ....
In tijden van zware bezuinigingen en onaangename verassingen die nog gaan komen (let maar op) en diverse discussies omtrent de JSF moet je mijn inziens niet iets gaan opstarten wat niet past bij onze ambities.
Zorg eerst eens dat je de rest eens op de rit hebt ....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 27/12/2013 | 16:02 uur
Ik kan mij geen enkele formule voor de geest halen hoe Defensie hier aan wil verdienen ?. En daar waar er aan verdiend kan worden zijn andere partijen al een stuk verden. Het wiel opnieuw uitvinden.....



Ik laat me dan ook graag verrassen, zonder op voorhand van het negatieve uit te gaan. Ja zeggen is altijd moeilijker dan nee... (in dit geval)