Vervanging CH47D door CH47F

Gestart door StrataNL, 16/05/2012 | 18:17 uur

Sparkplug

DHC 302sqn in Ft Hood start 4e CH-47F MYCAAS II transitieopleiding

9 nov 2021 Categorie: Militair, Nieuwe toestellen / Tests, Nieuws, Opleiding / Training

De transitie van de huidige Chinook CH-47D en CH-47F naar de nieuwste CH-47F MYCAAS II is in volle gang.

Boeing heeft reeds 6 nieuwe Chinooks afgeleverd op het 302sqn in Ft Hood (US) voor de opleiding van Chinook piloten. Er werden ook reeds 5 nieuwe Chinooks geleverd aan het 298 Sqn op de basis Gilze-Rijen en drie nieuwe Chinooks staan op de basis Woensdrecht bij DMO om de laatste aanpassingen te doen voor deze ook aan het 298 Sqn op Gilze-Rijen worden overgedragen.

Boeing is nu bezig met de ombouw van zes 'oude' Foxtrots naar de CH-47F MYCAAS II versie.

Op Ft. Hood in de US is het 302 Sqn net begonnen met reeds de 4e transitieopleiding om de Chinook piloten klaar te stomen om met de nieuwe CH-47F MYCAAS II Chinooks te vliegen. (zie onderstaande video)

Voormalig commandant van het Chinook 298 Sqn, Niels van den Berg, vertelde in mei in een interview in ons artikel: "Vliegen met de nieuwe helikopter kan zeker niet zomaar voor onze piloten. De stap van de CH-47 Delta-versie uit 1996 naar de Foxtrot-versie die in 2012 in dienst kwam, was vrij klein. De cockpit was nagenoeg hetzelfde. Dat is niet zo bij de 'CH-47F Multi Year II Common Avionics Architecture System' – afgekort MYII CAAS. Het cockpitsysteem is volledig anders dan wat we kennen. Vergelijk het met een transitie van Windows naar Mac en dan maal tien."   

Toch verloopt deze omvangrijke transitie snel en zonder noemenswaardige problemen. DHC (Defensie Helikopter Commando) doet hier een prima en snelle job. Intussen werden ook reeds een aantal goede 'oude' Chinooks uit dienst genomen. Wat hiermede zal gebeuren is nog niet bekend.

Als de transitie achter de rug is zullen er vijf nieuwe Chinooks in Ft. Hood blijven vliegen voor opleiding en vijftien bij het 298 Sqn op de Basis Gilze-Rijen.



https://www.helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=c3H1E2f9&sub=logboek
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Boeing Accredited to Maintain Chinooks for Royal Netherlands Air Force

Accreditation enables scheduled maintenance for Chinooks and positions Boeing for future support work in Europe

AMSTERDAM, Netherlands, Oct. 14, 2021 — Boeing [NYSA: BA] recently obtained maintenance accreditation in the Netherlands to provide Chinook phase maintenance, which includes regular scheduled inspections and maintenance, for the Royal Netherlands Air Force (RNLAF) fleet of CH-47D Chinooks. Boeing also has Netherlands accreditation for the AH-64D Apache helicopter.

"We are excited to provide the Netherlands with expanded Chinook support," said Indra Duivenvoorde, director of Europe and Israel for Boeing International Government & Defence. "We have proven that we have the ability to set up sustainment operations with our customers across the globe, and the enormous knowledge and aviation experience of our team for both Boeing and non-Boeing platforms is what makes us a trusted partner in driving readiness across diverse global fleets."

With the NLD-MAR-145 accreditation, an in-country maintenance organization of eight Boeing employees stationed at Airbase Woensdrecht perform phase maintenance in coordination with the RNLAF team. Phase maintenance can take several months to perform and includes regularly scheduled tip-to-tail inspection that covers components and tubing, the airframe, engines and rotor blades.

The in-country Boeing team also is capable of working on all other rotor- and fixed-wing aircraft types within the RNLAF. They will execute the work under a Flexible Capacity direct commercial sale contract. Boeing has provided phase maintenance solutions for the RNLAF AH-64D Apache and CH-47D Chinook since 2016.

Similar to the Federal Aviation Administration in the United States and the European Aviation Safety Agency, the European Defence Agency's Military Aviation Authority regulates compliance and safety of military aircraft, including maintenance and training criteria, and each country sets specific requirements for each accreditation.

Having a MAR-145 accreditation in one country provides the opportunity to establish other maintenance organizations within Europe. This accreditation will be recognized by the other European countries since it is a direct derivative of the European Military Airworthiness Requirements.

Boeing is working closely with the RNLAF to transition to support for the modernized CH-47F Chinook, of which four are already flying in the Netherlands, and the AH-64E Apache, which is expected to begin delivering in 2023.

https://boeing.mediaroom.com/news-releases-statements?item=130940
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Koninklijke Luchtmacht latest deliveries

PUBLISHED: 03 SEPTEMBER 2021   LAST UPDATED: 03 SEPTEMBER 2021

This week saw no less than four deliveries of new aircraft to the Koninklijke Luchtmacht (KLu, Royal Netherlands Air Force). All aircraft were delivered on Monday 31 August 2021.

Two CH-47F MYII CAAS (Common Avionics Architecture System) Chinooks, serials D-601 and D-602 (construction numbers M7601 respectively M7602), arrived in the harbour of Antwerp (Belgium) and were shipped to the Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW) for build-up and additional testing. The next batch of Chinooks is expected to be delivered by the end of October 2021 via the same route.

In the same week, 298 Squadron CH-47F D-481 was flown from the LCW at Woensdrecht air base to the unit's home base at Gilze-Rijen, but before arriving there it was photographed at the training area GLV-5. In total four CH-47Fs have now been delivered to 298 Squadron: D-472, D-473, D-480 and D-481.

.../... (nieuws over KC-30 T-058 en F-35A F-019)


Photo by 980 Squadron


Photo by Jan Klijs

https://www.scramble.nl/military-news/koninklijke-luchtmacht-latest-deliveries

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Zander

People are sheep

Master Mack


Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: Umbert op 21/06/2021 | 15:50 uur
Volgens mij werd dat ook met de vorige versies gedaan.
Klopt.
Het betreft hier de eerste keer dat het gedaan wordt met de recentelijk in gebruik genomen CH-47F.

Umbert

Citaat van: Huzaar1 op 21/06/2021 | 15:16 uur
Waarom deden we dit niet met de vorige versies?

Volgens mij werd dat ook met de vorige versies gedaan.

Huzaar1

Waarom deden we dit niet met de vorige versies?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Helocasting operations Dutch Chinook

PUBLISHED: 19 JUNE 2021   LAST UPDATED: 19 JUNE 2021

On Monday 7 June 2021, the Koninklijke Luchtmacht (KLu, Royal Netherlands Air Force) exercised a helocasting operation for the first time with their new CH-47F Chinook.

Dennis van der Wiel send us a small video of 298 Squadron CH-47F D-473 exercising near Raamsdonkveer.

The airborne technique to insert small units, special operations forces, into a military area of operations is called helocasting. The small unit is flown, by helicopter, to a maritime insertion point. Once there, the aircraft assumes an altitude just above the water's surface and an airspeed of 10 knots or less. Team members then exit the aircraft and enter the water.


Photo and video by Dennis van der Wiel

https://www.scramble.nl/military-news/helocasting-operations-dutch-chinook

https://www.flickr.com/photos/wielletje/51250742832/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 30/04/2021 | 11:04 uur
Alsof windows naar mac een vooruitgang is. Kontvergelijking. Ik haat mac.
Ik vind het juist een prima vergelijking, er staat niet dat het een vooruitgang is, het geeft het verschil aan tussen de twee.
Hoeveel ervaring heb je met Mac aangezien je het haat?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

De nieuwe Onze Luchtmacht moet ik nog lezen.  ;) ik had alwel gezien dat er een flink artikel in stond over de nieuwe chinooks.

Sparkplug

Citaat van: Harald op 30/04/2021 | 11:46 uur
Naar mijn weten, wat ik gelezen heb, is de door NL ontworpen ACMS piloot gebruiksvriendelijker dan de VS CAAS indeling. De keuze voor CAAS is kostentechnisch voordeliger, gelijk aan de VS versie en zodoende upgrade mogelijkheden makkelijker en goedkoper. Meer standaardisatie.

De oorspronkelijke CAAS versie was inderdaad niet zo gebruiksvriendelijk als ACMS. In de nieuwste uitgave van Onze luchtmacht (nummer 2 april 2021) is te lezen waarom er uiteindelijk toch is gekozen voor de U.S. Army CH-47F CAAS variant. Kosten spelen inderdaad een rol. Ook wilden Boeing en Honeywell ACMS niet verder ontwikkelen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 30/04/2021 | 11:12 uur
ACMS (Windows) is gewoon anders dan CAAS (Mac). Er wordt op dat gebied niet geschreven over vooruitgang.
Naar mijn weten, wat ik gelezen heb, is de door NL ontworpen ACMS piloot gebruiksvriendelijker dan de VS CAAS indeling. De keuze voor CAAS is kostentechnisch voordeliger, gelijk aan de VS versie en zodoende upgrade mogelijkheden makkelijker en goedkoper. Meer standaardisatie.

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 30/04/2021 | 11:04 uur
Alsof windows naar mac een vooruitgang is. Kontvergelijking. Ik haat mac.

ACMS (Windows) is gewoon anders dan CAAS (Mac). Er wordt op dat gebied niet geschreven over vooruitgang.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.