Aanslagen in Duitsland

Gestart door dudge, 20/12/2016 | 09:31 uur

Lex

Politie: dader heeft zichzelf van leven beroofd

Aanslag met busje Münster: 3 doden, 30 gewonden

Münster - Een bestelbus is zaterdagmiddag in het Westfaalse Münster, de meest Nederlandse stad in Duitsland, ingereden op een vol terras. Bij de laffe aanslag zouden volgens politiebronnen minstens drie doden en zo'n dertig gewonden zijn gevallen. De dader heeft zich doodgeschoten.

De Duitse politie heeft de hele binnenstad afgezet. In de lucht hangen helicopters. Ook zou er met een speciale eenheid gezocht worden naar explosieven. De politie spreekt van een ,,onoverzichtelijke situatie" en roept mensen in de stad op het getroffen gebied te mijden.

Het terras hoorde bij de Grosser Kiepenkerl, een beroemd restaurant in het Westfaalse Münster stad. Het terras is afgeschermd door parkeerpaaltjes.

,,Wij zijn in de eerste plaats met onze gedachten bij de slachtoffers en gewonde personen en spreken ons medeleven uit tegenover de gewonden en wensen hen een voorspoedige genezing" , dat zegt de voorzitter van de Duitse politievakbond in Noordrijn-Westfalen tegenover een lokale krant.

,,Er is continu gevaar voor terreuraanslag in Duitsland geweest. Nu is ook Noordrijn-Westfalen getroffen. Tot nu toe hebben we aanslagen hier kunnen verijdelen. Nu moeten we de toedracht onderzoeken en mogelijke handlangers arresteren", zegt politiefunctionaris Erich Rettinghaus over de aanslag.

Er is een enorme politiemacht op de been, een deel van het centrum is hermetisch afgesloten. De aanslag vond plaats in oude centrum van de stad. Münster is een oude stad die veel door Nederlanders wordt bezocht. De stad ligt op zo'n uur rijden van de Nederlandse grens.

Het is een gezellige stad, waar Nederland haar bestaansrecht aan te danken heeft. Bij de Westfaalse vrede van 1648 werd de Nederlandse republiek internationaal erkend. In de binnenstad bevindt zich het wetenschappelijke Haus der Niederlande. Ook het gezamenlijke commando van het Duits-Nederlandse legercorps is in Münster gevestigd.

Het is niet de eerste aanslag bij onze oosterburen. In december 2016 reed een gestolen vrachtwagen van een IS-terrorist op de Kerstmarkt in Berlijn ook in op het slenterende publiek. Daar waren toen twaalf doden en velen gewonden te betreuren. Daarvoor gebeurde hetzelfde in het Zuid-Franse Nice, later ook onder meer in Zweden.

Telegraaf, 07-04-2018

Lex

Verdachte aanslag Berlijn te zien op bewakingsbeelden Nijmegen

Anis Amri is na het plegen van de aanslag in Berlijn naar alle waarschijnlijkheid via Nederland naar Italië gereisd. Hij is volgens het Openbaar Ministerie (OM) vrijwel zeker te zien op beelden van een bewakingscamera op het station van Nijmegen.
Camera's hebben hem daar waarschijnlijk rond 11.30 uur op beeld vastgelegd. Dat laat het Landelijk Parket woensdag weten. Op dat moment werden bij het station gratis simkaarten uitgedeeld. In de rugtas van Amri werd zo'n kaartje twee dagen later gevonden.
Het Openbaar Ministerie heeft meerdere meldingen gekregen dat Amri in Nederland gezien is, op verschillende plekken. Die worden nu nagetrokken, laat een woordvoerder weten. Het verhaal dat de man ook in Amsterdam is geweest, kan de woordvoerder ''op geen enkele manier bevestigen''.
Franse media melden woensdag dat Amri met een bus uit Amsterdam in Lyon aankwam. Hij zou van station Amsterdam-Sloterdijk met een FlixBus naar het station in Lyon zijn gereisd.

Flixbus
Flixbus liet desgevraagd weten dat het ''in direct contact staat met de internationale autoriteiten". Volgens de algemene voorwaarden moeten passagiers die de grens overgaan een geldig identiteitsbewijs bij zich hebben en dit bij het instappen aan de chauffeur laten zien.
''De geldigheid en juistheid van het persoonsbewijs kan door ons als busbedrijf echter niet worden gecontroleerd. Deze taak behoort toe aan de politie en de autoriteiten'', aldus een woordvoerder van FlixBus. Van Amri is bekend dat hij meerdere namen gebruikte.

Route
De vraag is welke route Amri exact heeft afgelegd naar Milaan. Daar werd hij op 23 december door de Italiaanse politie gedood op een station waar hij kennelijk vanuit het Franse Chambéry was gearriveerd.
Maandag werd bekend dat bewakingscamera's op het station Lyon-Part-Dieu hebben vastgelegd dat Amri een treinkaartje naar Milaan koopt.
Spoeddebat
PVV-leider Geert Wilders vroeg woensdag zijn collega fractievoorzitters om de Kamer terug te laten komen van reces. Hij wilde een spoeddebat met premier Mark Rutte en de ministers Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) en Ard van der Steur (Veiligheid en Justitie) over het feit dat Amri mogelijk door Nederland heeft gereisd.
Maar volgens Wilders was hier geen meerderheid voor. De Kamer wil wel een brief van het kabinet over de route via Nederland van Amri.

Brief
D66-Kamerlid Kees Verhoeven wil die brief nog voor dit weekend. Volgens Verhoeven zijn mensen in deze tijden van terreur ongerust. Daarom moet deze informatie niet naar buiten komen via buitenlandse media, maar in alle zorgvuldigheid via Van der Steur, aldus de D66'er.
De 24-jarige Amri pleegde naar het zich laat aanzien maandagavond 19 december met een truck een bloedige aanslag in het centrum van Berlijn. Daarbij kwamen twaalf mensen om het leven en raakten tientallen mensen gewond.

ANP, 28-12-16 10:25

Lynxian

Ja oké, dan kan ik 't lange betoog dus overslaan en was het even mijn onderbuik die te snel reageerde. ;)

Ik ben dan wel nieuwsgierig naar het effect hiervan, want na de Amerikaanse presidentsverkiezingen werd spontaan bericht over de grote verspreiding van nepnieuws op Facebook, iets wat je ook onder de door jou omschreven activiteiten zou kunnen scharen. Ik vroeg me bij die nieuwsartikelen sterk af wie die mensen zijn die zowel Facebook als voornaamste nieuwsbron gebruiken evenals zomaar ieder onzinbericht geloven dat op social media wordt gepost.

Het zijn natuurlijk pogingen om het debat te sturen of ontregelen, maar het niveau wat ik voorbij heb zien komen heeft altijd een hoog broodje aap gehalte. Met andere woorden: welke sukkel trapt daar nou in?

Ook zie ik een verschil tussen privé-accounts en managed accounts aan de ene kant en propaganda accounts aan de andere kant. (Zoals je aankaartte bij politici.) Bij de eerste categorie zie je doorgaans wel het verschil tussen de natuurlijke persoon en de vertegenwoordiger en deze zullen altijd hun eigen belang dienen. Maar dat zie ik als niets anders dan bij mijn persoonlijke twitter account noch als alle publieke optredens van deze mensen. Ik verwacht bij premier Rutte bijvoorbeeld niks anders dan een onverdeeld positieve mening over alles met betrekking tot het huidige kabinet en haar beleid, terwijl jij en ik weten dat er zat dingen zullen zijn waar Rutte anders over denkt en anders zou willen doen als hij absolute macht had. Dat zijn tweets hierbij aansluiten lijkt mij niks meer dan logisch. Met andere woorden: het valt binnen het verwachtingspatroon van de persoon. Als ik daarentegen twitter in de gaten zou houden op berichten/discussies met betrekking tot de Europese Unie en ik zie berichten van twitter gebruiker Sjonnie517 (even gecontroleerd voor posten: deze twitter account écht bestaat niet) die zich louter negatief uitlaat dan kan dat leuk zijn dat ik me gesteund voel, maar als hij informatie deelt zal ik het toch wel willen verifiëren voordat ik het geloof en besluit toe te passen. (Bijvoorbeeld in een discussie voor of tegen de EU. Als ik bijvoorbeeld informatie denk aan te kaarten die ik als valide beschouw en ik wordt in de eerste reactie onderuit geschopt, dan komen mijn argumenten slecht onderbouwd over en is het juist dus een 'win' voor de andere kant.)

Met andere woorden: ik zie managed accounts van bekende mensen niet als schadelijk en hoe dom ben je als je de onzin van een willekeurige vreemde direct als feit aanneemt zonder er zelf eerst rationeel over na te denken? Effectief: wat zou dus het nut en effect zijn van de propaganda accounts?

Maar misschien projecteer ik mijn gezonde verstand iets teveel op de medemens.  :neutral:

Zeewier

Citaat van: Lynxian op 23/12/2016 | 22:43 uur
Waarbij je helemaal voorbij gaat aan mijn uitgebreide argument dat er zat vocale mensen zijn die het wel eens/oneens zijn met de desbetreffende onderwerpen welke jij aansneed en die dus geen propagandamiddelen zijn. Zal het gebeuren? Ik heb er nooit op gelet, maar het zal me niks verbazen. De indruk die ik echter van jou post kreeg was dat veruit de meeste mensen wel propaganda-accounts / trollen zouden zijn en dat de hoeveelheid mensen die pro-Wilders, anti-Merkel, pro-Trump, etc. zijn eigenlijk hartstikke meevalt. Het kan zijn dat ik dit verkeerd lees, maar dat komt dan juist weer door decennialang zien hoe Nederlandse media mensen die niet-links zijn wegzet als een kleine, debiele minderheid. Laat ik zelf net wat rechts-conservatief zijn en je zult snappen waarom ik dan ageer. Dus ik ben voor de discussie dan wel benieuwd of je bedoelde dat de meerderheid van de mensen welke jij aansneed nou juist propaganda is of dat er naast een grote groep mensen ook propaganda is. Het verschil is het wel of niet typen van een lang betoog van mijn kant.
Ik spreek voornamelijk over beheerde accounts die vooropgezet zijn om het debat te ontregelen met niet zelden verdraaide feiten en gegenereerd "nieuws" en "kritische" berichtgeving. Wat mij daarbij opvalt is dat deze accounts zeer sterk een geautomatiseerd karakter hebben, niet op mensen reageren en vaak een politiek doel permanent agenderen met soms tientallen tot honderd per dag. En dit type accounts hebben een korte ontstaansgeschiedenis, een duidelijke partizaans politieke avatar,  tweeten en retweeten massaal propagandaplaatjes. Voor mij is wel duidelijk dat achter bepaalde accounts geen normaal persoon met een mening meer zit.

Jou account herken ik wel als authentiek hoor.

Lynxian

Citaat van: Zeewier op 23/12/2016 | 14:41 uur
Ik volg Twitter-propaganda al heel wat jaren. Was de eerste die door had dat Wilders twitteraccount niet van hem zelf was (die van Roemer wordt ook beheerd). Twitter-politici die geen interactie aan gaan zijn verdacht. Omdat ze geen discrepantie willen tussen wat ze op twitter gezegd hebben en dan later in een discussie niet kunnen herinneren wat hun woorden waren. Daarom praat Roemer alleen veilige woorden met SP-gezanten op Twitter.

Trollen. Wat mij opvalt is dat er steeds een opmaat is wanneer er nieuwe pro-accounts aangemaakt worden. Paar maanden van te voren aan een verkiezing zie je ze ontwikkelen, om volgers te verzamelen en dus social influence te vergaren. Mij vielen ze het eerst op bij de Europese verkiezingen. Daar had Rusland wat te winnen door radicale groepen te helpen. Het fake nieuws wordt zo via astroturfing ingebracht; gewone mensen moeten aangezet worden nep-nieuws en kritische berichtgeving te retweeten.

Al die (Engelskruis) kruisvaarder-accounts van tijdens de Breivik-massamoord. Die zijn plots weg! Nieuw thema dus allen vervangen. Dus kwamen de Brexit-accounts. Na de Brexit de Trump-accounts.


Het Oekraïne-referendum bracht ons plots de 'MH17-doofpot'. Niet Rusland maar Nederland zou vanalles achter houden. Spekkie voor het bekkie van populaire oppositie politici. Nederlandse media hadden ook wel zin in een 'plottwist'. Constant werd Mark Rutte om een mening dan wel MH17-feiten gevraagd terwijl hij helegaar niet bij de onderzoekconclusies betrokken was. Zelfs nabestaanden, die kundig en zo goed mogelijk bijtijds geïnformeerd werden, werden opgestookt.

Ik vind knappe Israëlische mokkels die geen tuttige meisjesdingen doen maar constant over Israël en de IDF tweeten verdacht. Eigenlijk is dat Palestina-Israël conflict helegaar onze zaak niet maar we worden er wel steeds door sociale media op gewezen hoe belangrijk dit conflict is. Daar zit een lobby achter.

Interessant deze week.
https://medium.com/@DFRLab/human-bot-or-cyborg-41273cdb1e17#.f2nn123po
Waarbij je helemaal voorbij gaat aan mijn uitgebreide argument dat er zat vocale mensen zijn die het wel eens/oneens zijn met de desbetreffende onderwerpen welke jij aansneed en die dus geen propagandamiddelen zijn. Zal het gebeuren? Ik heb er nooit op gelet, maar het zal me niks verbazen. De indruk die ik echter van jou post kreeg was dat veruit de meeste mensen wel propaganda-accounts / trollen zouden zijn en dat de hoeveelheid mensen die pro-Wilders, anti-Merkel, pro-Trump, etc. zijn eigenlijk hartstikke meevalt. Het kan zijn dat ik dit verkeerd lees, maar dat komt dan juist weer door decennialang zien hoe Nederlandse media mensen die niet-links zijn wegzet als een kleine, debiele minderheid. Laat ik zelf net wat rechts-conservatief zijn en je zult snappen waarom ik dan ageer. Dus ik ben voor de discussie dan wel benieuwd of je bedoelde dat de meerderheid van de mensen welke jij aansneed nou juist propaganda is of dat er naast een grote groep mensen ook propaganda is. Het verschil is het wel of niet typen van een lang betoog van mijn kant.

Zeewier

#22
Citaat van: Lynxian op 21/12/2016 | 22:19 uur
Leuk deze uitspraken maar onder welke steen leef jij precies? Alle voorbeelden die worden genoemd zijn groepen waarvan grote voor- en tegenstanders zijn in eigen land - laat staan erbuiten - en waar mensen dus hun ongezouten mening voor of tegen gaan uiten. Alle pro-Wilders tweets bijvoorbeeld: tja, waar komen die nou vandaan? Het is maar de partij die het laatste jaar continu de grootste is in de peilingen. Mensen tegen Merkel; tja, je opent de poorten van Europa en mensen overal in Europa beginnen het effect te voelen en als ze erover klagen dan zijn ze opeens Russische propaganda aan het verspreiden? Omtrend de zaak Palestina en Israel dat zijn al decennia lang twee erg felle kampen bezig, zelfs binnen de Nederlandse regeringen! Beide kampen zijn nou niet bepaald even genuanceerd in hun mening en schuwen geweld niet. (Goed, de ene groep is hiet wat fanatieker in dan de andere, maar daar moet je niet te zwaar aan tillen.) En begin me nog geen eens over de hele presidentsverkiezingen van Amerika, waarbij de hele Westerse media niet echt in staat bleek om objectief te verslaggeven wat betreft beide partijen.

Prima dat je die mening hebt, maar zonder onderbouwing komt het bij mij meer over als een zuurpruim die het niet leuk vindt dat zoveel mensen een mening verkondigen die de zijne niet is.
Ik volg Twitter-propaganda al heel wat jaren. Was de eerste die door had dat Wilders twitteraccount niet van hem zelf was (die van Roemer wordt ook beheerd). Twitter-politici die geen interactie aan gaan zijn verdacht. Omdat ze geen discrepantie willen tussen wat ze op twitter gezegd hebben en dan later in een discussie niet kunnen herinneren wat hun woorden waren. Daarom praat Roemer alleen veilige woorden met SP-gezanten op Twitter.

Trollen. Wat mij opvalt is dat er steeds een opmaat is wanneer er nieuwe pro-accounts aangemaakt worden. Paar maanden van te voren aan een verkiezing zie je ze ontwikkelen, om volgers te verzamelen en dus social influence te vergaren. Mij vielen ze het eerst op bij de Europese verkiezingen. Daar had Rusland wat te winnen door radicale groepen te helpen. Het fake nieuws wordt zo via astroturfing ingebracht; gewone mensen moeten aangezet worden nep-nieuws en kritische berichtgeving te retweeten.

Al die (Engelskruis) kruisvaarder-accounts van tijdens de Breivik-massamoord. Die zijn plots weg! Nieuw thema dus allen vervangen. Dus kwamen de Brexit-accounts. Na de Brexit de Trump-accounts.


Het Oekraïne-referendum bracht ons plots de 'MH17-doofpot'. Niet Rusland maar Nederland zou vanalles achter houden. Spekkie voor het bekkie van populaire oppositie politici. Nederlandse media hadden ook wel zin in een 'plottwist'. Constant werd Mark Rutte om een mening dan wel MH17-feiten gevraagd terwijl hij helegaar niet bij de onderzoekconclusies betrokken was. Zelfs nabestaanden, die kundig en zo goed mogelijk bijtijds geïnformeerd werden, werden opgestookt.

Ik vind knappe Israëlische mokkels die geen tuttige meisjesdingen doen maar constant over Israël en de IDF tweeten verdacht. Eigenlijk is dat Palestina-Israël conflict helegaar onze zaak niet maar we worden er wel steeds door sociale media op gewezen hoe belangrijk dit conflict is. Daar zit een lobby achter.

Interessant deze week.
https://medium.com/@DFRLab/human-bot-or-cyborg-41273cdb1e17#.f2nn123po

Sparkplug

#21
Verdachte aanslag Berlijn doodgeschoten in Milaan

Gepubliceerd: 23 december 2016 10:41
Laatste update: 23 december 2016 12:55

De verdachte van de aanslag op een kerstmarkt in Berlijn is vannacht doodgeschoten in Milaan. Dat bevestigt de minister van Binnenlandse Zaken van Italië, Marco Minniti.

Volg de laatste ontwikkelingen in ons liveblog. (gesloten)

Volgens de minister is er geen enkele twijfel dat de neergeschoten man de verdachte Tunesiër is. De vingerafdrukken van de doodgeschoten man zijn vergeleken met die van A. en deze komen overeen.

Het incident vond om 01:00 uur 's nachts op het 1-mei plein plaats toen twee agenten een man aanspraken en hem naar zijn identiteitsbewijs vroegen. De man trok opeens een pistool uit zijn rugzak en raakte een politieagent in zijn schouder. De andere agent trok een wapen en schoot de verdachte neer.

Duitsland heeft op een persconferentie laten weten dat ze nog geen schriftelijke bevestiging heeft gekregen van de dood van A. maar dat als het klopt ze opgelucht zijn. Ze zeggen de Italianen dankbaar te zijn.

Cabine

De Duitse politie was al dagen op zoek naar de 23-jarige Tunesiër, die sinds juli 2015 Duitsland is binnengekomen als asielzoeker. In de vrachtwagencabine zouden identiteitsdocumenten zijn gevonden van A. Die heeft hij mogelijk verloren tijdens een worsteling met de Poolse vrachtwagenchauffeur. De chauffeur werd dood in de cabine aangetroffen.

Terreurverdachte Anis A. heeft zich na de aanslagen in Berlijn in meerdere landen opgehouden. De meest gezochte man van Europa reisde volgens de Italiaanse politie vermoedelijk per trein via het Franse Chambéry naar de Italiaanse stad Turijn, bericht persbureau ANSA vrijdag.

De terreurverdachte zou in Turijn de trein hebben genomen naar de Noord-Italiaanse stad Milaan. Zijn vluchtpoging eindigde enkele uren later, toen hij vlakbij een treinstation verwikkeld raakte in een vuurgevecht met de politie.

Pakistaanse man

Kort na de dramatische gebeurtenis werd een 23-jarige man uit Pakistan, die als vluchteling Duitsland binnenkwam, gearresteerd. Maar op dinsdag 20 december maakten de autoriteiten bekend dat hij niet dader was.

Bij de aanslag maandagavond  kwamen twaalf mensen om en raakten 48 mensen gewond. 25 mensen liggen nog in het ziekenhuis, veertien van hen zijn "zeer zwaargewond". De vrachtwagen reed rond 20.00 uur in op een menigte op het Breitscheidplatz, voor de beroemde Gedächtniskirche.

De aanslag is opgeëist door terreurorganisatie Islamitische Staat (IS).

Uitgezet

A. stond in Duitsland op de lijst om uitgezet te worden. Hij zou eerder al eens in Duitsland hebben vastgezeten, omdat hij vervalste identiteitsbewijzen had. Ook was bekend dat hij banden had met een radicale imam. Volgens Italiaanse media heeft A. zeven jaar geleden Tunesië verlaten en verbleef hij vier jaar in Italië. De verdachte zou als bootvluchteling Europa via Lampedusa zijn binnengekomen.

Italië wilde A. uitzetten, maar Tunesië weigerde hem terug te nemen. Ook Duitsland heeft dat geprobeerd. Tunesische media melden dat de familie van A. is verhoord. Die zou geen contact meer met hem hebben. In Tunesië zou hij zijn veroordeeld voor de diefstal van een vrachtwagen. In Italië moest hij de gevangenis in vanwege brandstichting en in Duitsland werd hij in de gaten gehouden om drugshandel.

Terreurverdachte Anis Amri heeft zich na de aanslagen in Berlijn in meerdere landen opgehouden. De meest gezochte man van Europa reisde volgens de Italiaanse politie vermoedelijk per trein via het Franse Chambéry naar de Italiaanse stad Turijn, bericht persbureau ANSA vrijdag.

De terreurverdachte zou in Turijn de trein hebben genomen naar de Noord-Italiaanse stad Milaan. Zijn vluchtpoging eindigde enkele uren later, toen hij vlakbij een treinstation verwikkeld raakte in een vuurgevecht met de politie.

Door: NU.nl/ANP

http://www.nu.nl/terrorisme-in-Europa/4369917/italiaanse-minister-verdachte-aanslag-berlijn-doodgeschoten-in-milaan.html?redirect=1
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lynxian

Leuk deze uitspraken maar onder welke steen leef jij precies? Alle voorbeelden die worden genoemd zijn groepen waarvan grote voor- en tegenstanders zijn in eigen land - laat staan erbuiten - en waar mensen dus hun ongezouten mening voor of tegen gaan uiten. Alle pro-Wilders tweets bijvoorbeeld: tja, waar komen die nou vandaan? Het is maar de partij die het laatste jaar continu de grootste is in de peilingen. Mensen tegen Merkel; tja, je opent de poorten van Europa en mensen overal in Europa beginnen het effect te voelen en als ze erover klagen dan zijn ze opeens Russische propaganda aan het verspreiden? Omtrend de zaak Palestina en Israel dat zijn al decennia lang twee erg felle kampen bezig, zelfs binnen de Nederlandse regeringen! Beide kampen zijn nou niet bepaald even genuanceerd in hun mening en schuwen geweld niet. (Goed, de ene groep is hiet wat fanatieker in dan de andere, maar daar moet je niet te zwaar aan tillen.) En begin me nog geen eens over de hele presidentsverkiezingen van Amerika, waarbij de hele Westerse media niet echt in staat bleek om objectief te verslaggeven wat betreft beide partijen.

Prima dat je die mening hebt, maar zonder onderbouwing komt het bij mij meer over als een zuurpruim die het niet leuk vindt dat zoveel mensen een mening verkondigen die de zijne niet is.

Zeewier

Citaat van: Huzaar1 op 21/12/2016 | 13:35 uur
Ik snap in je post niet wie nu wie trollt
Door het Kremlin betaalde trollen die en masse Hillary en Merkel onder vuur nemen op Twitter. En er is ook al enige jaren zo'n Wilders vriendelijke clan actief op Twitter, eigenlijk al sinds de Europese verkiezingen. Ze nemen per verkiezing of media-thema een nieuw profiel.

Je kent ook die pro-Israël types wel, waarvan je op een gegeven denkt: jij houdt méér van Israël dan je eigen land. En na wat scrollen door al die tweets weet je het zeker: dit is betaald werk.

Mensen hebben niet door hoe onze vrijheid van meningsuiting binnen ons westers intermenselijk systeem (o.a. Twitter en andere sociale media) eigenlijk de nek wordt omgedraaid door massief aanwezige externe actoren. Het doel is felle voor en tegen reacties uit te lokken om zo een onbalans te veroorzaken. Maar radicale types zien er enkel hun persoonlijke voordeel & gelijk in. Dat ze andermans doel dienen lijkt ze niet bovenmatig te interesseren.

Huzaar1

Citaat van: Zeewier op 21/12/2016 | 11:16 uur
Schrikbarend hoeveel Kremlin trollen opduiken op Twitter. Trump-trollen die na Hillary nu Merkel aanpakken.
Wat ook opvalt hoeveel Wilders-trollen al jaren actief zijn. Nooit iets over gelezen.

Ik snap in je post niet wie nu wie trollt
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zeewier

Citaat van: Mourning op 21/12/2016 | 12:25 uur
Yup. Kotsmisselijk wordt ik daarvan (geen sarcasme).
Twitter-trollen. Waar dacht je anders dat die Russisch gezinde "MH17 doofpot" vandaan kwam? Of het: 'Oekraïne heeft het gedaan maar dat vertelt de MSM ons niet!' Het is mij een raadsel waarom GeenStijl en GeenPeil hier zover in mee gaan. Van professionele journalisten mag je verwachten dat ze burgers informeren maar ook waarschuwen voor wat ingestoken propaganda is.

Mourning

Citaat van: Zeewier op 21/12/2016 | 11:16 uur
Schrikbarend hoeveel Kremlin trollen opduiken op Twitter. Trump-trollen die na Hillary nu Merkel aanpakken.
Wat ook opvalt hoeveel Wilders-trollen al jaren actief zijn. Nooit iets over gelezen.

Yup. Kotsmisselijk wordt ik daarvan (geen sarcasme).
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Zeewier

#15
Schrikbarend hoeveel Kremlin trollen opduiken op Twitter. Trump-trollen die na Hillary nu Merkel aanpakken.
Wat ook opvalt hoeveel Wilders-trollen al jaren actief zijn. Nooit iets over gelezen.

Sparkplug

#14
'Duitse politie op zoek naar Tunesiër na aanslag kerstmarkt Berlijn'

Gepubliceerd: 21 december 2016 10:59
Laatste update: 21 december 2016 11:23

De Duitse politie heeft volgens Der Spiegel een identiteitsdocument gevonden in de truck waarmee de aanslag in Berlijn is gepleegd. Het zou toebehoren aan een 21-jarige Tunesiër. Ook de terrorisme-expert van de omroep ARD meldt dat de politie hem zoekt.

Op het document dat is aangetroffen zou staan dat de gedwongen uitzetting van de houder is uitgesteld. Het document zou volgens diverse media door de autoriteiten in Kleef (Kleve) zijn uitgegeven.

Volgens Der Spiegel is hij in 1992 geboren in Tatouine. Hij zou ook bekend zijn onder twee andere namen. De terrorismedeskundige van de ARD meldt dat de man in 1995 is geboren. Officieel is nog niets bevestigd.

In de zoektocht naar de dader zou een spoor naar Kleef voeren, net over de grens bij Nijmegen. Dat meldt de omroep WDR woensdag. Persbureau DPA berichtte ongeveer tegelijkertijd dat in de deelstaat Noordrijn-Westfalen, waar Kleef bij hoort, ''onmiddellijke maatregelen'' worden genomen.

Ziekenhuizen

De Duitse politie heeft enkele ziekenhuizen in Berlijn en Brandenburg doorzocht omdat ze ervan uitgaan dat de dader van de aanslag op de kerstmarkt in Berlijn gewond is geraakt. Die zoektocht heeft nog geen resultaat opgeleverd.

Vervolgens is er een klopjacht op touw gezet. De politie heeft naar eigen zeggen zo'n vijfhonderd aanwijzingen en sporen die naar de dader of daders zouden kunnen leiden. Het gaat onder andere om verklaringen van ooggetuigen en DNA-sporen in de cabine van de vrachtwagen waarmee de aanslag werd gepleegd.

Minister van Binnenlandse Zaken Thomas de Maizière verklaarde voor de Duitse televisie dat de politie zeker niet in het duister tast. ''En niemand zal rusten voordat de dader of daders gepakt zijn.'' In politiekringen werd de verwachting geuit dat woensdag mogelijk een nieuwe verdachte zal worden gepakt.

Dinsdagavond besloot justitie in Karlsruhe dat de 23-jarige Pakistaanse man die kort na de aanslag als verdachte werd aangehouden, moest worden vrijgelaten. Het onderzoek heeft geen dringende verdenkingen tegen de man opgeleverd waardoor er geen reden was hem langer vast te houden.

Voorkomen

De Poolse man die tijdens de dodelijke aanslag op de kerstmarkt in Berlijn op de bijrijdersstoel zat van de vrachtwagen die het publiek inreed, zou hebben geprobeerd de aanslag te voorkomen. De Duitse krant Bild sprak met de eigenaar van het vervoersbedrijf waar de omgekomen Poolse man voor reed.

De man zegt dat maandagavond rond 22.00 uur de Duitse politie voor zijn deur stond en hem heeft ondervraagd. Ook lieten ze hem een foto zien van de omgekomen Pool. "Het was verschrikkelijk. Ik zag steek- en schotwonden. Zijn gezicht was gezwollen. Het leek of hij gevochten had", aldus de eigenaar.

IS eiste de aanslag dinsdag op. Dat meldde het persbureau Amaq dat aan de terreurgroep is gelieerd.

Geïdentificeerd

Bij de aanslag kwamen maandagavond twaalf mensen om het leven. Inmiddels zijn zeven lichamen geïdentificeerd. Van de 49 mensen die maandagavond gewond raakten, lagen er dinsdag aan het eind van de middag nog 25 in diverse ziekenhuizen. Van hen zijn er veertien zwaargewond.

De Maizière meldde dat er geen kinderen zijn overleden tijdens de aanslag. De kerstmarkt in Berlijn op de Breitscheidplatz gaat donderdag weer open voor het publiek.

Door: NU.nl/ANP

http://www.nu.nl/terreur-in-Europa/4368837/duitse-politie-zoek-tunesier-aanslag-kerstmarkt-berlijn.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lynxian

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/12/2016 | 10:03 uur
De (west) Europese emmer is een keer vol, de vraag is: waar, wanneer en hoe stroomt deze over...
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/12/2016 | 10:17 uur
In Nederland mogen/moeten we het afkloppen dat deze gifbeker tot nu aan ons voorbij is gegaan...

Hoe lang nog?
Citaat van: Micheltje op 20/12/2016 | 10:19 uur
Iedere keer weer kruipen wij door het oog van de naald denk ik
In geen enkel Europees land is de gifbeker tot nu toe overlopen. Frankrijk en Griekenland lijken me het dichtste in de buurt, maar aangezien we nog nergens een volksopstand of burgeroorlog hebben komen we er, ook na al een flinke hoeveelheid aan aanslagen, vooralsnog goed vanaf.

Wat niet wegneemt dat ik de vrees deel; vroeg of laat gaat het, met de huidige incompetente Europese politici, uit de hand lopen. Waar zal het als eerst zo zijn en hoe erg zal het worden? Het aan de macht krijgen van rechtse partijen welke hard in gaan grijpen (naar onze maatstaven, maar ook zij zullen nou niet bepaald Sovjet maatregelen nemen) lijkt vooralsnog het beste alternatief om dit op de lange termijn af te wenden.

Wat meer on-topic ben ik benieuwd welke wending dit gaat nemen. Ik vermoed een klopjacht zoals we die al eerder in Frankrijk en België hebben gezien. Maarja, komt die er voor of nadat de dader weer heeft toegeslagen?