Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

ARM-WAP

Citaat van: Stoonbrace op 03/02/2021 | 12:40 uur
https://www.belgianmilitaryinterests.be/de-wijfelende-wentelwiek/

Spoiler alert: sommige mensen weten wél wat de eisen zijn.
Goed stuk... ook de afsluiter gericht aan politici kan ik best smaken.

Er zitten wel een paar typos/spelfoutjes in.

Stoonbrace

#891
https://www.belgianmilitaryinterests.be/de-wijfelende-wentelwiek/

Spoiler alert: sommige mensen weten wél wat de eisen zijn.

Huzaar1

#890
Citaat van: Parera op 03/02/2021 | 11:29 uur
Ze hebben wel 2 H145M's gekocht, net als Frankrijk die ze aankopen voor de Gendarmerie. Het is iets waar in Belgie al eerder over gesproken is, de aankoop van een x aantal H145M's. Misschien de enigste reele optie als we kijken naar de huidige budgetten en de ''eis'' van samenwerking op nationaal (politie) en internationaal gebied.

Voor de SOF eenheden is dit een prima geschikte helikopter maar of je het nu echt een transport heli kan noemen dat betwijfel ik. De H145M heeft in mijn ogen een ''grotere broer'' nodig om efficitent ingezet te worden.

Het gaat om een plan. Zonder een plan is alles te duur, of wordt het te duur. Zonder duidelijk plan is er geen duidelijke behoefte. Als dan die behoefte wegvalt valt je plan in elkaar en heb je een probleem met hele duidelijke consequenties.

Als je een aankoop op deze manier aanloopt duurt het niet lang of dit wordt ook iets te duur. Wat wil BV. Belgie precies. Daaruit komen eisen... je kunt niet op internet wat afzoeken en daar het label "geschikt"  of " ongeschikt " op plakken.

Helaas kent hier niemand exact de eisen, dus dat betekent dat we niet veel zinnigs kunnen zeggen over wat dan gekocht kan worden danwel nu niet meer mogelijk is op het moment dat de NH90 tth in BE verdwijnt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 03/02/2021 | 11:23 uur
Luxemburg koopt geen NH-90's.

Ze hebben wel 2 H145M's gekocht, net als Frankrijk die ze aankopen voor de Gendarmerie. Het is iets waar in Belgie al eerder over gesproken is, de aankoop van een x aantal H145M's. Misschien de enigste reele optie als we kijken naar de huidige budgetten en de ''eis'' van samenwerking op nationaal (politie) en internationaal gebied.

Voor de SOF eenheden is dit een prima geschikte helikopter maar of je het nu echt een transport heli kan noemen dat betwijfel ik. De H145M heeft in mijn ogen een ''grotere broer'' nodig om efficitent ingezet te worden.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 03/02/2021 | 11:23 uur
Luxemburg koopt geen NH-90's.

Kwam laatst zoiets voorbij. Luxemburg kun je vervangen door ieder eu partnerland. Het hele idee is een zelfde uitrusting te verkrijgen. Maar ik ga deze discussie niet meer voeren.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 03/02/2021 | 11:10 uur
Mocht je niet zoals altijd een grote bek opzetten zou je gelezen hebben dat ik dat net gedaan heb. Maar dat er dus ook inherent problemen zijn met de kist inzake industriële ondersteuning.

Kerel je papegaait alleen maar Belgische overheidscommunicatie na, bent nimmer zelfkritisch of dat op de organisatie en neemt niets aan van ingezetenen. Wat je wilt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 03/02/2021 | 11:20 uur
Nh90's bedoelde ik uiteraard. En tot zover heb ik enkel een verzameling van echo's gehoord en als het inhoudelijk wordt verval je in puberaal gedrag.

Jammer.

Luxemburg koopt geen NH-90's.

Stoonbrace

Citaat van: Thomasen op 03/02/2021 | 11:15 uur
Er zijn sowieso maar weinig projecten die dat overleven. Heb ook het gevoel dat wij nog steeds tegen gaten aankijken die ontstaan zijn door Uruzgan.

Maar waarom zou samenwerking met Frankrijk voor de TTH, of Duitsland, niet tot de mogelijkheden behoren als dat een deel van de problemen oplost?

Dat kan altijd maar als je naar de behoefstelling kijkt zijn er betere opties. Ik ben de laatste hand aan't leggen aan m'n eigen stukje, komt er deze namiddag aan.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 03/02/2021 | 11:08 uur
Je hebt vaag ergens gehoord van dit dossier maar weet gewoon niet waar het in essentie over gaat. Hoeft niet, maar onthou je dan gewoon van commentaar.

Nee, Luxemburg koopt geen TTH's.

Nh90's bedoelde ik uiteraard. En tot zover heb ik enkel een verzameling van echo's gehoord en als het inhoudelijk wordt verval je in puberaal gedrag.

Jammer.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 03/02/2021 | 11:08 uur
Oh?
duur'  en ' te veel onderhoud'  is een subjectieve  (mis)waardering. Prima dat je belg bent, en Belgie altijd fier en trots blijft verdedigen, zelfs als je ernaast zit, maar hou eens op met te doen alsof Belgie de normeerder is van de prijs/kwaliteits verhoudingen binnen de NAVO.

Je zou ook eens van de papegaai modus af kunnen stappen en de conclusie trekken dat Belgie de verkeerde conclusie trekt en mismanagement toepast inzake deze Heli casus. Maargoed de hel bevriest nog eerder denk ik.

Mocht je niet zoals altijd een grote bek opzetten zou je gelezen hebben dat ik dat net gedaan heb. Maar dat er dus ook inherent problemen zijn met de kist inzake industriële ondersteuning.

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 03/02/2021 | 11:01 uur
En hoe komt het dat alleen Belgie hier mee zit denk je? Zelfs Luxemburg koopt TTH's.

'Te duur'  en ' te veel onderhoud'  is een subjectieve  (mis)waardering. Prima dat je belg bent, en Belgie altijd fier en trots blijft verdedigen, zelfs als je ernaast zit, maar hou eens op met te doen alsof Belgie de normeerder is van de prijs/kwaliteits verhoudingen binnen de NAVO.

Je hebt vaag ergens gehoord van dit dossier maar weet gewoon niet waar het in essentie over gaat. Hoeft niet, maar onthou je dan gewoon van commentaar.

Nee, Luxemburg koopt geen TTH's.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 03/02/2021 | 11:06 uur
Elke gebruiker zit hiermee. Alleen hebben die meestal meer dan 4 helikopters in gebruik en hebben ze geen inzet van 50% van de toestellen in Mali achter de rug die de hele planning naar de vaantjes geholpen heeft.
Oh, is dat zo? Vertel eens. Wij weten van niksen zijn juist zeer te spreken over de NH90. Dat kostte wel aanzienlijk wat investeringen. Maar waar we nu zijn, als europese gebruiker, werpt zijn vruchten af.

duur'  en ' te veel onderhoud'  is een subjectieve  (mis)waardering. Prima dat je belg bent, en Belgie altijd fier en trots blijft verdedigen, zelfs als je ernaast zit, maar hou eens op met te doen alsof Belgie de normeerder is van de prijs/kwaliteits verhoudingen binnen de NAVO.

Je zou ook eens van de papegaai modus af kunnen stappen en de conclusie trekken dat Belgie de verkeerde conclusie trekt en mismanagement toepast inzake deze Heli casus. Maargoed de hel bevriest nog eerder denk ik.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 03/02/2021 | 11:01 uur
En hoe komt het dat alleen Belgie hier mee zit denk je?

Elke gebruiker zit hiermee. Alleen hebben die meestal meer dan 4 helikopters in gebruik en hebben ze geen inzet van 50% van de toestellen in Mali achter de rug die de hele planning naar de vaantjes geholpen heeft.

Huzaar1

#879
Citaat van: Stoonbrace op 03/02/2021 | 10:59 uur
Het is geen gebrek aan vertrouwen. Het probleem zit echt specifiek bij de NH-90 TTH. Een toestel met een aantal wisselstuk problemen die maar niet opgelost geraken, met moeilijke industriële contacten en met een peperdure upgrade die er (dan nog eens heel erg traag) aan komt waardoor het gewoon economisch niet te verantwoorden is om hem in grotere aantallen aan te kopen (wat op zich een deel van de problemen zou oplossen). De behoeftestelling voor Defensie en meer bepaald SO Regt (die er inmiddels is en waar ook budget voor mogelijk is) is dusdanig dat een NH-90 TTH er eigenlijk niet zo heel goed in past dus eigenlijk moeten we gewoon af van die dingen.
NFH is heel ander verhaal. Daar ligt samenwerking met NL en een groter aantal toestellen voor de hand.

En hoe komt het dat alleen Belgie hier mee zit denk je? Zelfs Luxemburg koopt TTH's.

'Te duur'  en ' te veel onderhoud'  is een subjectieve  (mis)waardering. Prima dat je belg bent, en Belgie altijd fier en trots blijft verdedigen, zelfs als je ernaast zit, maar hou eens op met te doen alsof Belgie de normeerder is van de prijs/kwaliteits verhoudingen binnen de NAVO.

Je zou ook eens van de papegaai modus af kunnen stappen en de conclusie trekken dat Belgie de verkeerde conclusie trekt en mismanagement toepast inzake deze Heli casus. Maargoed de hel bevriest nog eerder denk ik.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Umbert op 03/02/2021 | 10:15 uur
Maar dat zijn problemen die eenvoudiger op te lossen zijn dan gebrek aan vertrouwen in hardware lijkt me zo, want als het alleen geld is, is het onwil van de budgetverstrekker toch?

Het is geen gebrek aan vertrouwen. Het probleem zit echt specifiek bij de NH-90 TTH. Een toestel met een aantal wisselstuk problemen die maar niet opgelost geraken, met moeilijke industriële contacten en met een peperdure upgrade die er (dan nog eens heel erg traag) aan komt waardoor het gewoon economisch niet te verantwoorden is om hem in grotere aantallen aan te kopen (wat op zich een deel van de problemen zou oplossen). De behoeftestelling voor Defensie en meer bepaald SO Regt (die er inmiddels is en waar ook budget voor mogelijk is) is dusdanig dat een NH-90 TTH er eigenlijk niet zo heel goed in past dus eigenlijk moeten we gewoon af van die dingen.
NFH is heel ander verhaal. Daar ligt samenwerking met NL en een groter aantal toestellen voor de hand.