'Luchtmacht wil de ruimte in'

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 05/04/2012 | 17:16 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)


ridivek

Als ze praten over een 3U cubesat (melkpak satelliet) dan praat je al snel over twee ton. Een 50kg satelliet is al snel twee miljoen. Bruikbaarheid? we zullen zien.

Enforcer

Citaat van: Lex op 28/01/2016 | 16:32 uur
Men zou zich ook af kunnen vragen, of dit niet een project is welke thuishoort onder de vlag van DMO.

Je kunt je eerder afvragen of het wel zo handig is om DMO aan te houden... En was het niet zo dat de bedrijven die de OPCO's hebben af moeten staan aan DMO later weer terug gegaan zijn naar de OPCO's, omdat die constructie niet goed werkte, mede vanwege gebrek aan specifieke kennis bij DMO?! Het zijn juist de OPCO's die met dit soort projecten de mogelijkheid krijgen/nemen om innovatief bezig te zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#103
Citaat van: Lex op 28/01/2016 | 16:32 uur
Men zou zich ook af kunnen vragen, of dit niet een project is welke thuishoort onder de vlag van DMO.

Het lijkt mij een idd een "paarse" aangelegenheid in een R&D fase.

Lex

Men zou zich ook af kunnen vragen, of dit niet een project is welke thuishoort onder de vlag van DMO.

Elzenga

Ik mistte een bedrag in euro's....transparantie graag!...zeker waar er een sterke lobby is van voormalige bevelhebbers in deze.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Defensie en TU Delft lanceren satellietsamenwerking

Nieuwsbericht | 27-01-2016

Defensie gaat samen met de TU Delft een zeer kleine satelliet ontwikkelen, bouwen, lanceren en inzetten. Beide partijen tekenden vandaag een intentieverklaring die in 2017 of 2018 moet leiden tot de lancering van een zogenoemde nanosatelliet.

De Delftse faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek deed eerder al ervaring op met kleine satellieten. Deze kennis vormt de basis om samen met de luchtmacht de mogelijke militaire inzet van dergelijke satellieten te onderzoeken. Denk aan observatie en communicatie om strategische planners en grondeenheden nog sneller en beter hun werk te laten doen.

Vervolg samenwerking

De luchtmacht werkte al vaker samen met de TU Delft op het gebied van 'space'. Bijvoorbeeld tijdens de Design Synthesis Exercise. Zo'n 10 derdejaars studenten ontwerpen dan met hulp van het bureau Space van Defensie een complex lucht- of ruimtevaartsysteem. Mede dankzij deze ervaring is het nu een relatief makkelijk om samen een echt demonstratiemodel te ontwikkelen.

Innovatief

Dankzij de aanwezigheid van hoogwaardige ruimtevaartkennis en -technologie en een sterke innovatiecultuur speelt een klein land als Nederland een grote rol in deze nichesector. Grote ruimtevaartlanden, zoals de Verenigde Staten, volgen de ontwikkeling van dergelijke zeer specifieke producten op de voet. Kleine, efficiënte en betaalbare satellietsystemen kunnen een zeer nuttige aanvulling zijn op het huidige assortiment.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2016/01/27/defensie-en-tu-delft-lanceren-satellietsamenwerking

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/07/2015 | 21:54 uur
Zoals ik al aangaf: zou maar zo kunnen al was de reactie gevoed door meer aandacht voor Special Forces en de vermoedelijke geschiktheid van de Walrus vervanger voor dergelijke acties, in dat kader zou een meer autonome bron van intel vergaring wellicht ook bezien kunnen worden.
Ondanks de eerste reactie en de wijziging daarop, is er geen reactie op mijn vraag.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#98
Citaat van: Lex op 05/07/2015 | 21:29 uur
En toch mis ik een reactie op mijn eerste zin.

Zoals ik al aangaf: zou maar zo kunnen al was de reactie gevoed door meer aandacht voor Special Forces en de vermoedelijke geschiktheid van de Walrus vervanger voor dergelijke acties, in dat kader zou een meer autonome bron van intel vergaring wellicht ook bezien kunnen worden.


Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/07/2015 | 23:56 uur
Dat zou maar zo kunnen, het is slechts speculatie.... er is veel onduidelijk en er zijn veel wensen, waarvan slechts een (klein) deel gehonoreerd zal worden.
Uniforme communicatie is niet het sterkste punt van defensie.
En toch mis ik een reactie op mijn eerste zin.

Ros

#96
Ons kent ons en het good old boys circuit.......80% van alle deals, samenwerkingsovereenkomsten en verkopen komen voort uit deze netwerken. Mensen met kennis van de materie en kennis van de organisatie hebben altijd een makkelijker ingang. Eigenlijk logisch dat deze mensen en de bedrijven waar zij voor werken sneller bij Defensie binnenkomen. In het bedrijfsleven is het de normaalste zaak van de wereld. Er zal je sneller wat gegund worden als je de juiste mensen kent. Haal je iemand nieuw binnen die op zijn/haar beurt werk binnen moet halen is het eerste wat je wil weten hoe he netwerk van deze persoon in elkaar zit.

Geen problemen mee, het gaat om wat je eindelijk kan krijgen en voor de beste prijs, met de nadruk op beste  :cute-smile:.....we kennen immers onze F-35 drama, we weten nog niet wat we krijgen en ook niet wat het uiteindelijk gaat kosten. Met dank aan de politieke "oude jongens krentenbrood" circuit.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 04/07/2015 | 15:22 uur
Maar ben..en ik denk niet geheel ten onrechte...beducht op uit de hand lopende commerciële avonturen van bepaalde mensen en ex-medewerkers waar teveel overheidsgeld naartoe gaat...dat beter besteed kan worden.

Zeker maar om dit vooraf al in een twijfelachtig daglicht te plaatsen is wellicht iets te ambitieus!

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/07/2015 | 14:52 uur
"Ja" is een uitspraak die ik graag met bronvermelding zie... deze ja is gevoed door een onderbuik gevoel al is het correct dat een aantal ex KLu-ers actief is in ruimtevaart activiteiten met als bekendste voorbeeld Dick Berlijn.

Ik kijk met belangstelling naar eventuele ontwikkelingen en de Nederlandse satelliet inspiraties, UAV's zullen een positieve bijdrage leveren aan het vergaren van intel maar ook deze UAV's hebben hun beperkingen zeker in continuïteit, iets waar een satelliet geen of minder last van heeft.

Komen we weer terug op geld.... en of het wel of geen luchtkasteel is.... geen idee laat ze de inspiratie is maar eens financieel onderbouwen.
Vergeet ook en vooral Ben Droste niet. Ik ben dan ook erg benieuwd op welk Amerikaans bedrijf generaal Schnitger doelt. Kan mogelijk al het nodige verhelderen.

Nogmaals...ik ben erg voor goede en brede intel-mogelijkheden voor Nederland zelf. Nederland investeert ook in satellietsystemen samen met enkele bondgenoten waaronder de Amerikanen. Goede zaak! En daar kunnen ook kleine satellieten bij gaan horen.

Maar ben..en ik denk niet geheel ten onrechte...beducht op uit de hand lopende commerciële avonturen van bepaalde mensen en ex-medewerkers waar teveel overheidsgeld naartoe gaat...dat beter besteed kan worden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 04/07/2015 | 13:47 uur
ja...en verschillende oud KLu-ers houden zich met ruimtevaart exploitatie bezig tegenwoordig. Ik hoop dus, dat de commandant oprecht is in deze. Dat Nederland zijn eigen intel op orde en compleet moet hebben ben ik het mee eens. Is volgens mij belangrijke les Srebrenica. Als mini-satellieten daarbij nodig zijn..dan ok. Al zal de komst van grotere UAVs volgens mij ook al veel gaan helpen in deze.

"Ja" is een uitspraak die ik graag met bronvermelding zie... deze ja is gevoed door een onderbuik gevoel al is het correct dat een aantal ex KLu-ers actief is in ruimtevaart activiteiten met als bekendste voorbeeld Dick Berlijn.

Ik kijk met belangstelling naar eventuele ontwikkelingen en de Nederlandse satelliet inspiraties, UAV's zullen een positieve bijdrage leveren aan het vergaren van intel maar ook deze UAV's hebben hun beperkingen zeker in continuïteit, iets waar een satelliet geen of minder last van heeft.

Komen we weer terug op geld.... en of het wel of geen luchtkasteel is.... geen idee laat ze de inspiratie is maar eens financieel onderbouwen.

Elzenga

Citaat van: Lex op 03/07/2015 | 22:41 uur
Proef ballon?
ja...en verschillende oud KLu-ers houden zich met ruimtevaart exploitatie bezig tegenwoordig. Ik hoop dus, dat de commandant oprecht is in deze. Dat Nederland zijn eigen intel op orde en compleet moet hebben ben ik het mee eens. Is volgens mij belangrijke les Srebrenica. Als mini-satellieten daarbij nodig zijn..dan ok. Al zal de komst van grotere UAVs volgens mij ook al veel gaan helpen in deze.