orienteren

Gestart door rosenthal, 25/11/2015 | 00:33 uur

peroxidetim

hallo vanja,

je zou kunnen keizen om de kant van "reservist specifieke deskundigheid" op te gaan. je bent dan geen reservist met een 'normale' gevechtsfunctie, maar je gaat dan worden opgeleid om uitgezonden te worden naar een regio waar defensie aan een opbouwmissie doet.

en wanneer je in het verleden een functie binnen defensie hebt ingevuld, kun je via een verkotrt traject binnen de NATRES aan de gang. oo kun je je rang dan wellciht behouden of terugkrijgen.
Nil volentibus arduum

Bobber

Citaat van: N. Kerkhof op 25/11/2015 | 19:29 uur
Ik begreep vorig jaar dat het ermee te maken had dat sommige jongeren via de natres bij een ander defensieonderdeel instromen en wanneer die vraag dan negatief beantwoord is Defensie met een kleine uitdaging zit met betrekking tot deze persoon.

Je moet dan gewoon het hele selectieproces weer opnieuw doen en Defensie zit dan dus niet met een uitdaging.

N. Kerkhof

Citaat van: Bobber op 25/11/2015 | 11:22 uur
Het lijkt er soms op dat de psychologen in Amsterdam geen idee hebben wat de natres doet. Jij bent niet de eerste waarvan ik hoor dat die op dit punt afgekeurd is.  

Ik had 2 jaar achter elkaar dezelfde psychologe dus ik kan het niet zeggen of andere psychologen dit ook vragen. Ik begreep vorig jaar dat het ermee te maken had dat sommige jongeren via de natres bij een ander defensieonderdeel instromen en wanneer die vraag dan negatief beantwoord is Defensie met een kleine uitdaging zit met betrekking tot deze persoon.
Dat ik 38 ben en dus verder geen kans maak op andere functies was het toch een belangrijke vraag. Doordat ik een los papiertje op de achterkant geplakt kreeg op het keuringsrapport met het advies om door te gaan. Toen ik bij de Adjudant kwam die het eindgesprek deed zei hij "jammer, volgend jaar weer een kans"  Toen moest ik dus echt zelf even de aandacht op de notitie op de achterkant van dat formulier vestigen...

Maar een half jaar tot een jaar is geloof ik wel de tijd die je ervoor uit mag trekken...

Bobber

Citaat van: N. Kerkhof op 25/11/2015 | 10:13 uur

Ik kreeg bij mijn PO de vraag of ik uitgezonden wilde worden. Vorig jaar was het antwoord nee, ik werd afgekeurd met een notitie dat dat alleen op die vraag was en ze het advies gaven toch verder te gaan met het onderzoek. Dit jaar gaf ik het antwoord dat ik dat wel wilde... Ik vond het een rare vraag omdat de Natres thuis blijft maar het schijnt toch een belangrijke te zijn.


Het lijkt er soms op dat de psychologen in Amsterdam geen idee hebben wat de natres doet. Jij bent niet de eerste waarvan ik hoor dat die op dit punt afgekeurd is.  

dudge

Elk natrespeloton heeft een pleisterplakker. Niet een heel spannende functie, maar als juist daarom hebben ze vaak wel graag mensen die vanuit het dagelijks leven al kennis hebben, omdat er bij defensie gewoon niet genoeg tijd is om de skills op te doen.

BasDefensie

Hallo Vanja!

Qua vacatures heb ik zelf geen idee. Wel weet ik dat uit ervaring dat het vorig jaar zo was dat de meeste vacatures rond deze tijd sluiten en aan het begin van het jaar weer erop komen.

Ik weet dat na mijn sollicitatie een brief werd opgestuurd met allereerst een uitnodiging voor de Psychologische keuring, deze keuring vond toen 4 weken later plaats (dit heb je niet in de hand, in de brief staat meteen een geplande datum). Dit was ongeveer hetzelfde voor de Lichamelijke keuring, hier maak je een afspraak voor (dus heb je ook een beetje zelf in de hand) nadat u bent goedgekeurd voor de Psychologische keuring (voor mij was dit 6 weken later omdat er geen plek was verder).
Na de keuringen krijgt u twee brieven: één om aan te geven dat u alles goed hebt afgerond, en een tweede om aan te geven dat u een afspraak kunt maken voor de AMO. Voor de AMO moet u 12 dagen (twee werkweken) vrij nemen, u kunt zelf kiezen welke AMO u neemt - met in achtneming dat de keuringen maar 1 jaar geldig zijn. Zelf kreeg ik begin Oktober te horen welke AMO's ik kon kiezen, welke plaatsvonden vanaf Januari.

Qua werkervaring weet ik het minder goed hoe u dat kunt combineren. Ik weet alleen dat er ook een reserve eenheid is waar mensen met een 'geneeskundige' achtergrond als arts of iets dergelijks hun burgerlijke werkervaring kunnen combineren met defensie.

Hopelijk hebt u hier iets aan!

Vriendelijke groet,

Bas

Diesel

Kijk eens hier rond over de verhalen over hoelang iedereen over de selectieprocedure doet;
http://www.defensieforum.nl/Forum/wie_komt_hoelaat_en_waar_op_voor_de_natres-t5942.555.html

Over het algemeen hoor je zeker enkele maanden van te voren over de AMO. Mocht dit niet haalbaar zijn voor het werk zou je het altijd kunnen verzetten.

Het enigste wat je met je ervaring in de zorg kan doen in Kpl BHV'er worden, de vroegere gewondenverzorger functie.


N. Kerkhof

Hoi,

Bij mij duurde het bij mijn eerste sollicitatie 2 weken na mijn eerste bericht aan Defensie dat ik mn invullijsten kreeg.
Daarna een week of 6 tot ik een bericht kreeg dat ik weer een week of 6 later naar het psychologisch onderzoek mocht komen.
Tussen het PO en het lichamelijk onderzoek-sporttest zat ook weer een week of 6 tot 8... Het veiligheidsonderzoek werd toen tussen PO en LO-sporttest gedaan.
Dus er gaat al snel heel wat tijd overheen en je krijg toussen de 6 tot 8 weken wel wat te horen.
Bij mijn 2e sollicitatie dit jaar liep het allemaal wat anders dan normaal dus daar kan ik niks over zeggen. Wel kreeg ik bij directh bij mijn PO te horen dat ik 4 weken later al gelijk voor het LO en de sporttest kon komen. Dat ging heel snel.
Veiligheids onderzoek duurt ongeveer 8 weken maar daar merk je niets van.

Op je voorlichting krijg je ook te horen hoe lang het duurt. Zij zijn op de hoogte van de tijden van dat moment want dat kan wisselen. Zo was het vorig jaar erg druk bij de onderzoeken en viel dat dit jaar reuze mee zover ik kon zien.

Ik kreeg bij mijn PO de vraag of ik uitgezonden wilde worden. Vorig jaar was het antwoord nee, ik werd afgekeurd met een notitie dat dat alleen op die vraag was en ze het advies gaven toch verder te gaan met het onderzoek. Dit jaar gaf ik het antwoord dat ik dat wel wilde... Ik vond het een rare vraag omdat de Natres thuis blijft maar het schijnt toch een belangrijke te zijn.

Er zijn ook reservisten met een specialiteit en ik dacht dat daar ook `zorg`reservsiten bij zaten. Ik zou gewoon eens bellen met de mensen van Defensie wat voor jou geschikt is. Dat is toch weer een ander deel dan Natres. Zelf vind ik het wel even fijn om uit de zachte sector  en even in een wat andere wereld te stappen...

Succes!

rosenthal

Goedenavond allemaal,

Ik ben nieuw hier dus zal me even kort voorstellen. Mijn naam is Vanja, ben bijna 39 jaar en heb een gezin met 2 schoolgaande kinderen. Ik ben bijna 7 jaar BBT'er geweest en ben eind 2003 afgezwaaid. Het leger leven is echter altijd blijven kriebelen. M.a.w. het stemmetje dat mij het leger terug in lokt wordt steeds harder en kan het momenteel niet meer van me af zetten.

Nu is het zo dat ik inmiddels in zo'n situatie zit qua werktijden en mogelijkheden, dat ik er aan zit te denken om bij de Natres te willen toetreden. Echter zag ik dat er in zuid holland geen vacatures zijn, klopt dat of komen er volgend jaar weer vacatures vrij?

Stel dat er straks weer vacatures komen en ik ga solliciteren, hoe lang van te voren wordt je bericht over keuringen en toetreding tot de amo? Aangezien ik in de zorg werk is het wel handig dat ik ruim van te voren alles met mijn teamleider kan regelen, en de opvang van mijn kinderen kan afstemmen met mijn man en de oppas.

En kan ik mijn ervaringen in het werk dat ik momenteel doe in de zorg gebruiken in de werkzaamheden bij de Natres of zijn de werkzaamheden bij de Natres meer van algemenere zaak.

Kortom, een hoop zaken die me momenteel bezighouden.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen, meningen en adviezen.

Groetjes Vanja