Recente berichten

#2
KM / Re: LPX
Last post by Harald - Vandaag om 10:39
Algemeen, laten we als Nederland niet uit het oog vallen wat er gebeurt in de UK. Daar gaan ze ook verder met hun ombouwingsplannen van de Amphibious Force eenheden naar een littoral strike Force met nieuwe LSS schepen/platvormen (LSS = Littoral Strike Ship)

interessante artikelen :

Converting the Bay-class auxiliaries into littoral strike ships (verbouwen van bestaande schepen zoals de UK bay klasse en/of onze NL LPD's, (als tijdelijk oplossing))
https://www.navylookout.com/converting-the-bay-class-auxiliaries-into-littoral-strike-ships/

Ship to shore – new solutions for getting troops onto the beach
https://www.navylookout.com/ship-to-shore-new-solutions-for-getting-troops-onto-the-beach/

De UK marine's en die van NL zijn nauw met elkaar verbonden, het lijkt me bevorderlijk dat de ship to shore platforms voor beide landen gelijk zullen zijn, of dan wel gebaseerd op het zelfde concept.

Ook die ideeën vanuit Scandinavië, zoals de Zweden met hun nieuwe Raider vaartuigen en de toepassing van NEMO 120mm, zou interessant kunnen zijn voor NL.

Het concept van Navantia met hun Kodal Littoral Manoeuvre Vessel – Medium (LMV-M) vind ik persoonlijk zeer interessant. Vooral omdat dit goed te gebruiken is als een FOB, van waaruit eenheden kunnen opereren voor langere tijd. Deze kunnen enige tijd stand-alone opereren zonder hulp van buiten, ruimte voor het meenemen van voertuigen en heeft ook een UAV/drone dek om INTELL/RECON via de lucht uit te voeren. Tevens zou ook op die manier bevoorrading uitgevoerd kunnen worden van de FOB (LMV) zelf, maar ook eenheden landinwaarts.
Bescherming zou met 1 of 2 RWS 30mm kunnen.

Kodal Littoral Manoeuvre Vessel – Medium (LMV-M)
https://navantia.com.au/wp-content/uploads/2022/08/NAUS_LMV-M_Brief_Brochure_Thumbnail-1.png

Het ATS/LPX programma... Er is een draai gemaakt voor mijn gevoel van LPX (Landing Platform voor de toekomst) naar ATS (Amfibisch Transport Schip), waardoor ook de noodzaak voor (extra/ meer) bescherming/ bewapening op het schip zelf is komen te vervallen en dus ook dat het schip zijn eigen broek moet ophouden in operaties. Daarom ook dat deze schepen nu altijd in het hogere geweldsspectrum alleen opereren onder bescherming van fregatten e.d. Persoonlijk denk ik dat dat een foute keuze is geweest.
Hier heb ik mijn vorige posting hier al over geschreven.

Belangrijke zaken blijven :
- eigen bescherming/bewapening
- dock voor LCU/LMV, Raider vaartuigen. Eventueel Raidervaartuigen via Davits aan de zijkant, hierdoor dock beschikbaar voor LCU/LVM.
- heliplaform + hangaar, minimaal 2. Ook zou via een lift helicopters onder het helidek gezet kunnen worden.
- UAV, Drone's , het helidek of apart dek hiervoor gebruiken voor rotor-UAV's en/of kleine vastvleugel UAV's. Grote vastvleugel UAV's (bijv. MQ-9 achtig) zullen toch vanaf een flattop gelanceerd moeten worden.

Een combinatie van een enforcer met Crossover zie ik nog steeds als de beste invulling voor de vervanging van de LPD's en OPV's

Dat UAV's en drone voor de toekomst, steeds belangrijker gaan worden is een feit.
Het lijkt mij dan ook een betere invulling van de vervanging om toch een opdeling te doen, dezelfde romp als basis maar dan een aantal met opbouw ala Crossover en een aantal als Flattop.
Dit is ook door meerderen al voorgesteld. Toch dezelfde rompbasis, maar toch met andere operatie/functie-mogelijkheden.               
#3
Een ander kanon voor FRA en een ander voor  DLD is niet zo gek.
#4
Citaat van: Kornet43 op 02/05/2024 | 18:04 uurEn waar blijft Nederland? Krekels!

Jij bent onze held toch?

Fkn hell, je dient niet eens.
#5
Europa / Re: Rusland's Expansie
Last post by Huzaar1 - Vandaag om 03:38
Citaat van: bergd op 01/05/2024 | 20:51 uurDe Democraten hadden in mijn ogen gewoon een jong fris kandidaat naar voren moeten schuiven i.p.v. Biden.

Er moet inderdaad wel wat beters te vinden zijn. Het draait allemaal om geld. Er is geen andere democratische capabele biljonair te vinden met ambitie die deze shitshow in wil gaan, en kan volhouden.
#6
Nieuwe ontwikkelingen op Defensiegebied / Re: Embraer KC-390
Last post by Ace1 - 02/05/2024 | 22:28 uur
Embraer tekent een memorandum met Oostenrijkse luchtvaartbedrijven

Embraer en AICAT, de vereniging van lucht- en ruimtevaartbedrijven in Oostenrijk, hebben vandaag een Memorandum of Understanding ondertekend om de internationale samenwerking in de lucht- en ruimtevaartsector te verbeteren. De samenwerking zal de relaties ondersteunen die reeds door Embraer in Oostenrijk zijn opgebouwd, en zal ook extra kansen in het Europese land mogelijk maken, zoals gezamenlijk onderzoek, technologische ontwikkeling en bijdragen van het netwerk van Oostenrijkse bedrijven aan de toeleveringsketen van Embraer's vliegtuigprogramma's. AICAT is een organisatie binnen de Oostenrijkse Federale Economische Kamer (WKO) en vertegenwoordigt de gehele luchtvaarttechnologiegemeenschap in Oostenrijk.

"AICAT is een vereniging die ongeveer 100 Oostenrijkse luchtvaartbedrijven vertegenwoordigt, waarvan het merendeel kleine en middelgrote bedrijven zijn die deel uitmaken van de toeleveringsketen van de sector. Voor de vereniging is een intensievere samenwerking met Embraer, ondersteund door een MoU, een geweldige kans, die zowel Embraer als de Oostenrijkse luchtvaartsector zal helpen, waardoor een meer gestructureerde samenwerking tot wederzijds voordeel zal ontstaan", zegt Reinhard Marak, CEO van AICAT.

"Embraer en Oostenrijk bouwen al jaren aan een langdurige relatie, en dit partnerschap zal zich verder ontwikkelen met het nieuwe Memorandum of Understanding. Wij danken AICAT, lokale bedrijven en vertegenwoordigers van de Oostenrijkse overheid voor deze belangrijke stap in ons partnerschap", zegt Marcio Monteiro, Vice President Market Intelligence bij Embraer Defense & Security.

De aankondiging werd gedaan op het hoofdkantoor van Embraer, in São José dos Campos. Na de ceremonie kregen vertegenwoordigers van Oostenrijkse lucht- en ruimtevaartbedrijven en de Oostenrijkse regering de gelegenheid om Embraer-experts op het gebied van verschillende technologieën te ontmoeten om samenwerkingsmogelijkheden te verkennen.

https://www.aeroflap.com.br/nl/Embraer-tekent-een-memorandum-met-Oostenrijkse-luchtvaartbedrijven/
#7
Nieuwe ontwikkelingen op Defensiegebied / Re: Embraer KC-390
Last post by Ace1 - 02/05/2024 | 22:23 uur
Wordt C-390 Millennium ook een postvliegtuig?

 Embraer en Correios, het door de staat gecontroleerde postbedrijf van Brazilië, hebben en Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend gericht op luchtvrachtvervoer.

Beide bedrijven gaan gezamenlijke onderzoeken uitvoeren om, zoals het officieel naar buiten is gebracht, 'de optimalisatie en uitbreiding van de Braziliaanse en internationale luchtnetwerken voor grote vracht en goederen te bevorderen'.

Het partnerschap tussen de bedrijven heeft tot doel om de efficiëntie van Correios in het luchtvervoer te vergroten en de exploitatiekosten te verlagen in vergelijking met andere vervoerswijzen. Onderdeel daarvan is ook de evaluatie van nieuwe bedrijfsmodellen op basis van Embraer-vliegtuigen als de E-190F, E-195F en C-390 Millennium.

De C-390 is een tweemotorig militair transportvliegtuig. In 2022 tekenden Embraer een voorlopig akkoord met Nederland voor de levering van C-390's. Nederland is van plan vijf exemplaren aan te schaffen ter vervanging van de Lockheed C-130 Hercules.

https://www.pilootenvliegtuig.nl/2024/04/10/wordt-c-390-millennium-ook-een-postvliegtuig/
#8
Europa / Re: Rusland's Expansie
Last post by Ace1 - 02/05/2024 | 18:12 uur
Russen tonen buitgemaakte tanks en wapentuig als signaal naar Westen

In Moskou hebben duizenden mensen, velen met kinderen, hun vrije Dag van de Arbeid gebruikt om zich te vergapen aan Russische oorlogstrofeeën. Die zijn buitgemaakt op het slagveld in Oekraïne en nu in Moskou opgesteld. Tientallen westerse tanks, pantservoertuigen en ander wapentuig zijn een maand lang te zien in het Overwinningspark, een groot tentoonstellingscomplex dat gewijd is aan de Tweede Wereldoorlog.

Veel van het materieel is al eerder elders tentoongesteld, onder meer in Patriot Park, een tentoonstellingscomplex van het Russische leger buiten Moskou. De getoonde oorlogstrofeeën zijn sinds 2022 bijeengebracht met als doel ze aan een breder thuispubliek te tonen.

Deze nieuwe tentoonstelling sluit naadloos aan op wat de Russen al jaren dag in dag uit te zien krijgen op televisie. Het Russische nieuws bevat geen enkele wanklank, maar toont uitsluitend hoe de Russische troepen in hun 'speciale militaire operatie' in Oekraïne stelselmatig terrein winnen op hun tegenstander, die steevast wordt aangeduid als 'Oekraïense nationalisten'.

Officiële verliescijfers zijn al heel lang niet meer verstrekt. Evenmin wordt vermeld dat, op basis van verifieerbare bronnen, ook de materiële verliezen aan Russische zijde aanzienlijk zijn.

Signaal aan Westen
Het getoonde materieel is zeker ook bedoeld als signaal aan westerse landen die Oekraïne militaire steun verlenen of van zins zijn dat te doen. Niet voor niets is een Duitse Leopard-tank - naast een Amerikaanse Abrams - een van de pronkstukken van de expositie in Moskou.

Speciaal voor de gelegenheid is de avond ervoor de loop van de tank met behulp van een zwaar gewicht aan een hijskraan naar beneden gedrukt, om de machine een minder 'triomfantelijk' voorkomen te geven. Dat moet laten zien dat zelfs de duurste en beste westerse machines niet onschendbaar zijn en Rusland niet kunnen weerhouden van de overwinning.

Er is ook wapentuig te zien dat aan Oekraïne is geleverd door andere NAVO-lidstaten, zoals Turkije, Groot-Brittannië, Frankrijk, Zweden en Nederland.

Een Amerikaans M113-pantservoertuig, dat in januari van dit jaar werd buitgemaakt in de omgeving van Bachmoet, maakt deel uit van een partij gemodificeerde M113's die vorig jaar door Nederland, België en Luxemburg zijn geschonken aan de Oekraïense strijdkrachten.

'De geschiedenis herhaalt zich', lijkt het motto van deze tentoonstelling. De tekst prijkt op een afdak waaronder een Duits pantservoertuig uit 1942 staat. De link met het heden is snel gelegd, blijkt al snel uit gesprekken met bezoekers van de tentoonstelling. Net als toen staan er weer Duitse tanks in Moskou.

In 1945 werden vaandels en wapentuig van de op de knieën gedwongen Duitse Wehrmacht naar Moskou gebracht, na een uitputtende oorlog waarin naar schatting 27 miljoen Sovjetburgers het leven verloren. De impact van die oorlog is tot op de dag van vandaag voelbaar in Rusland en andere voormalige Sovjetrepublieken, waaronder Oekraïne. Er zijn vrijwel geen families die in die oorlog geen grootvaders, overgrootvaders of andere familieleden hebben verloren.

Symbolische plek én symbolisch moment
Juist daarom valt de expositie in Moskou samen met de Dag van de Overwinning op 9 mei, veruit Ruslands belangrijkste feestdag. De suggestie is dat Ruslands huidige 'speciale militaire operatie' een vervolg is op de Grote Vaderlandse Oorlog, zoals de Tweede Wereldoorlog hier wordt genoemd. Net als toen wordt het land vanuit het westen bedreigd. Iets dat eerder, in 1812, ook al gebeurde door Napoleon. Het Overwinningspark ligt ook niet toevallig vlak bij de plek vanwaar Napoleon in dat jaar neerkeek op de Russische hoofdstad.

Deze tentoonstelling van oorlogstrofeeën en de militaire parade die Vladimir Poetin op 9 mei zal afnemen op het Rode Plein hebben beiden als doel het land en de wereld te demonstreren dat Rusland militair gezien zijn mannetje staat en de strijd in Oekraïne niet kan verliezen.

Intussen wordt aan beide zijden van het front met enige zorg uitgekeken naar die 9 mei. Waar Oekraïne vreest voor een poging van het Russische leger nog voor die datum een significant militair succes te boeken, houdt Moskou serieus rekening met Oekraïense pogingen die feestdag - of de inauguratie van Poetin twee dagen eerder - ruw te verstoren, bijvoorbeeld met een aanval op de Krimbrug.

Rusland hoopt meer terreinwinst te kunnen boeken zolang de aan Oekraïne beloofde westerse hulp nog niet aan het front is gearriveerd. Minister van Defensie Sjojgoe zei deze week bij zijn bezoek aan een commandocentrum in het zuiden van Rusland dat de Russische troepen snel meer en beter materieel moeten krijgen om het "noodzakelijke tempo" van het Russische offensief te kunnen handhaven.

https://nos.nl/collectie/13965/artikel/2518908-russen-tonen-buitgemaakte-tanks-en-wapentuig-als-signaal-naar-westen
#9
Citaat van: Parera op 02/05/2024 | 17:28 uurHoog ja dat is zeker waar maar wat een beest van een voertuig :heart:
En waar blijft Nederland? Krekels!
#10
Zuid-Amerika / Re: Brazilaanse industrie expa...
Last post by Ace1 - 02/05/2024 | 18:00 uur
Citaat van: Lynxian op 02/05/2024 | 14:50 uurSlim van ze. Met hoe Boeing management een uitstekend en veilig bedrijf heeft weten te vernaggelen zullen er zat zijn die graag gebruik zullen maken van een nieuwe maar al gevestigde speler.



Het klopt wat je schrijft. Natuurlijk kun je als vliegmaatschappij ook gaan voor de Chinese Comac C919 maar heeft dat toestel een certificaat van de vliegtuig industrie autoriteiten gekregen voor type goedkeuring in de EU  en de  VS? Embraer heeft het voordeel dat bepaalde onderdelen waar men gebruik van kan maken al type certificaat heeft en dat kan heel gunstig zijn.



https://www.aeroflap.com.br/nl/De-Amerikaanse-regering-wil-het-moeilijk-maken-om-GE-motoren-te-exporteren-naar-een-Chinees-bedrijf/

https://www.pilootenvliegtuig.nl/2022/05/19/comac-tekent-eerste-echte-c919-contract/


https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/18/technologie/comac-deelt-airbus-en-boeing-gevoelige-klap-uit-met-grote-orders-voor-c919

https://www.aeroflap.com.br/nl/Comac-c919-streeft-naar-certificering-in-Europa/

https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10514106/met-de-komst-van-de-c919-mag-airbus-zich-op-termijn-zorgen-maken