Nederland stuurt onderzeeër naar Oostzee om Russen te bespieden

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 23/09/2014 | 11:29 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Zowaar alweer in de pers 2 x een NL sub in de Oostzee, wat is er gebeurd met de geheimhouding rond NL onderzeeboot bewegingen?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

ma 29 sep 2014, 19:21

Marine oefent in Oostzee 

DEN HAAG -vijf marineschepen doen de komende 4 weken mee aan een oefening in de Oostzee. Op het programma staan onder meer verschillende oefeningen met Polen, Zweden, Estland, Letland en Denemarken, zo maakte het ministerie van Defensie maandag bekend.
 
Bij de oefening komen veel onderdelen van maritieme oorlogsvoering aan bod: van onderzeebootbestrijding tot luchtverdediging en de inzet van NH-90 gevechtshelikopters. De fregatten Zr. Ms. Evertsen en Zr. Ms Tromp, onderzeeboot Zr. Ms. Bruinvis, patrouillevaartuig Zr.Ms. Zeeland en het bevoorradingsschip Zr. Ms. Amsterdam zetten koers naar de Oostzee. Kort nadat Rusland de Krim had geannexeerd, gaf de NAVO aan dat een verhoogde militaire en maritieme presentie van NAVO-partners in de regio, gewenst was.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/23139408/__Marine_oefent_in_Oostzee__.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 24/09/2014 | 13:38 uur
Als we de berichten van Jurrien mogen geloven gaat het vervangingstraject volgend jaar politiek van start. De laatste paar jaar is de OZD sowieso al erg actief in de communicatie.

:angel: hou het maar op uitermate goede bronnen binnen defensie, industrie en de politiek.

dudge

Citaat van: Zeewier op 24/09/2014 | 12:41 uur
Ik deduceer de opties.
1. Het instandhoudingsproject houdt ze tot 2025 in de vaart. De kans dat er industriële lobby achter zit om het uit te lekken acht ik klein.
2. Het luisteren naar Russen impliceert een missie. Northern Archer is een oefening.
3. Northen Archer vond dit jaar al op 11 februari plaats. Het is altijd mogelijk dat deze oefening twee maal plaats vindt.
4. Waarom dan? A. Versneld bemanning afoefenen. B. Bemanning afoefenen met de geüpdatete versie van de Walrus.

Als we de berichten van Jurrien mogen geloven gaat het vervangingstraject volgend jaar politiek van start. De laatste paar jaar is de OZD sowieso al erg actief in de communicatie.
* En dat is dus belangrijk wil het hele traject enige kans van slagen hebben. De gemoeide bedragen zullen door politici begerig worden bekeken.

StrataNL

Citaat van: Zeewier op 24/09/2014 | 12:41 uur
Ik deduceer de opties.
1. Het instandhoudingsproject houdt ze tot 2025 in de vaart. De kans dat er industriële lobby achter zit om het uit te lekken acht ik klein.
2. Het luisteren naar Russen impliceert een missie. Northern Archer is een oefening.
3. Northen Archer vond dit jaar al op 11 februari plaats. Het is altijd mogelijk dat deze oefening twee maal plaats vindt.
4. Waarom dan? A. Versneld bemanning afoefenen. B. Bemanning afoefenen met de geüpdatete versie van de Walrus.

Lijkt mij ook niet, misschien zijn de plannen door dit lekken ook wel gewijzigd...

De Walrus is nog niet (volledig, wel deels) geupdate... Zeeleeuw is eerste die in 2015 de mlu voltooid.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Zeewier

Citaat van: DvdW op 23/09/2014 | 14:37 uur
En wanneer hoorde we daar zo breed over in de pers? Juist....  :angel: En ik zeg ook niet dat de OZD op een pr tour is, wel de zaak helder houden aub. Ik zeg dat het "lekken" van deze missie wel toevallig is, immers lang niet elke missie komt in de krant...
Ik deduceer de opties.
1. Het instandhoudingsproject houdt ze tot 2025 in de vaart. De kans dat er industriële lobby achter zit om het uit te lekken acht ik klein.
2. Het luisteren naar Russen impliceert een missie. Northern Archer is een oefening.
3. Northen Archer vond dit jaar al op 11 februari plaats. Het is altijd mogelijk dat deze oefening twee maal plaats vindt.
4. Waarom dan? A. Versneld bemanning afoefenen. B. Bemanning afoefenen met de geüpdatete versie van de Walrus.

Ros

Lobby, PR ?....... eerder kijk wij leveren ook een bijdrage  :cute-smile:

DvdW

Citaat van: jurrien visser op 23/09/2014 | 20:07 uur
"Zr.Ms. Walrus gaat Russen in Oostzee bespieden"

Bericht geplaatst: 23-09-2014

Volgens het Reformatorisch Dagblad is de Nederlandse onderzeeboot Zr.Ms. Walrus vorige week donderdag naar zee vertrokken om een geheime missie uit te voeren in de Oostzee. De onderzeeboot zou daar "Russen" moeten bespieden. Nederlandse onderzeeboten voeren vaker geheime missies uit. Het is echter zeer uitzonderlijk dat informatie hierover uitlekt.

http://www.marineschepen.nl/nieuws/geheime-missie-onderzeeboot-Walrus-in-Oostzee-230914.html
.... :angel:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

jurrien visser (JuVi op Twitter)

"Zr.Ms. Walrus gaat Russen in Oostzee bespieden"

Bericht geplaatst: 23-09-2014

Volgens het Reformatorisch Dagblad is de Nederlandse onderzeeboot Zr.Ms. Walrus vorige week donderdag naar zee vertrokken om een geheime missie uit te voeren in de Oostzee. De onderzeeboot zou daar "Russen" moeten bespieden. Nederlandse onderzeeboten voeren vaker geheime missies uit. Het is echter zeer uitzonderlijk dat informatie hierover uitlekt.

http://www.marineschepen.nl/nieuws/geheime-missie-onderzeeboot-Walrus-in-Oostzee-230914.html

DvdW

Citaat van: Zeewier op 23/09/2014 | 13:54 uur
Nee dat lijkt me uitgesloten. De OZD is wel vaker op de Oostzee. Zelfs deze zomer nog.
En wanneer hoorde we daar zo breed over in de pers? Juist....  :angel: En ik zeg ook niet dat de OZD op een pr tour is, wel de zaak helder houden aub. Ik zeg dat het "lekken" van deze missie wel toevallig is, immers lang niet elke missie komt in de krant...
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Zeewier

Citaat van: DvdW op 23/09/2014 | 12:03 uur
Kan het zijn dat dit "lekken" samenhangt met het dossier vervanging Walrus en de lobby daaromheen? :angel:
Nee dat lijkt me uitgesloten. De OZD is wel vaker op de Oostzee. Zelfs deze zomer nog. Wat wel opmerkelijk is, is dat Polen, Duitsland en Zweden het blijkbaar niet zonder ons af kunnen.

dudge

Citaat van: DvdW op 23/09/2014 | 12:03 uur
Kan het zijn dat dit "lekken" samenhangt met het dossier vervanging Walrus en de lobby daaromheen? :angel:

Ik zat al in dezelfde richting te denken.

DvdW

Kan het zijn dat dit "lekken" samenhangt met het dossier vervanging Walrus en de lobby daaromheen? :angel:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Ros

Citaat
Nederland stuurt een onderzeeër naar de Oostzee voor een geheime missie om de Russen in de gaten te houden.

Het is maar goed dat de Russen geen nederlands kunnen lezen  :crazy:

Oorlogsvis

Wat een waardeloze missie.....stuur liever een compagnie Mariniers naar Koerdistan daar zijn onze mensen nodig niet onderwater in de Oostzee. :devil: