De ACOM kan de NL militairen niet vertegenwoordingen tijdens de bezuinigingen

Gestart door rom2007, 19/04/2011 | 22:42 uur

rom2007

Ik ben zwaar teleurgesteld in de handelswijze van de bonden. Als dit een echte vakbond is, dan behoren ze voor mij (ons) op te komen. Ik snap het stuk niet in het ACOM journaal dat je niet zonder tanks kan. In de echte werkelijkheid wil Kleian niet voor ons doen. Het komt op mij over dat alles al beslist is, acties hebben geen zin, zijn dus nu enkel maar een formaliteit.

De actietermen we pikken het niet, zijn dus enkel maar een papieren bevrediging naar de leden. Ze willen en kunnen dus niets doen. De ACOM is hier helder in. Dit geeft geen vertrouwen voor de overige "echte"  bonden in het zogenaamde actiecomité (http://www.defensiepersoneelinactie.nl/). Ik heb mijn onvrede gemeld en er gebeurt helemaal niets mee.   

Enforcer

Citaat van: rom2007 op 19/04/2011 | 22:42 uur
Reactie ACOM (CNV bond van Militairen) op open brief ODB op openbrief aan de bonden.

Referte:  http://www.defensieforum.nl/Forum/openbrief_aan_de_vakbonden-t20859.0.html

Geachte heer Jurriëns,

1.Uw bovengenoemde brief met bijlage geeft mij aanleiding tot de volgende reactie.

2.......Een echte vakbond bemoeit zich in onze visie niet met "bommen en granaten" maar alleen met zaken die de mensen direct of indirect raken.

met vriendelijke groet,

H.J.Kleian
Algemeen Voorzitter
ACOM

En dan ben je voorzitter van een grote vakbond en dan verlaag je je zo...... :sick:


Citaat van: rom2007 op 19/04/2011 | 22:42 uur
Reactie ACOM (CNV bond van Militairen) op open brief ODB op openbrief aan de bonden.

Geachte heer Jurriëns,

1.Uw bovengenoemde brief met bijlage geeft mij aanleiding tot de volgende reactie.

2.In het Besluit Georganiseerd Overleg Defensie is expliciet bepaald over welke onderwerpen de Centrales van Overheidspersoneel overleg mogen voeren met de werkgever Defensie. De onderwerpen die in voornoemd besluit worden genoemd hebben allemaal betrekking op de juridische positie en/of arbeidsvoorwaarden, primair of secundair, van het Defensiepersoneel. Een echte vakbond bemoeit zich in onze visie niet met “bommen en granaten”maar alleen met zaken die de mensen direct of indirect raken.

3.De Omvang van de krijgsmacht daarentegen behoort naar onze opvatting exclusief tot het domein van de politiek. Daartoe behoort ook het al dan niet aankopen van wapensystemen.


In vertrouwen u voldoende te hebben geïnformeerd verblijf ik,
met vriendelijke groet,

H.J.Kleian
Algemeen Voorzitter
ACOM


CitaatEn dit bericht uit het acom journaal

'Multi-inzetbaar' leger kan niet zonder tanks'

"Grote flauwekul. Nederland zegt te willen beschikken over een multi-inzetbaar leger, dan kun je natuurlijk niet zonder tanks."
Zo reageert ACOM-voorzitter Jan Kleian op krantenberichten dat Defensie van plan is ‘alle tanks van de krijgsmacht in de uitverkoop te doen'.

zie acom.nl


Wat is het nou?! Waar is de ACOM mee bezig. Het lijkt wel de ene tegenstrijdigheid ten opzichte van de andere.

rom2007

Reactie ACOM (CNV bond van Militairen) op open brief ODB op openbrief aan de bonden.

Referte:  http://www.defensieforum.nl/Forum/openbrief_aan_de_vakbonden-t20859.0.html

Geachte heer Jurriëns,

1.Uw bovengenoemde brief met bijlage geeft mij aanleiding tot de volgende reactie.

2.In het Besluit Georganiseerd Overleg Defensie is expliciet bepaald over welke onderwerpen de Centrales van Overheidspersoneel overleg mogen voeren met de werkgever Defensie. De onderwerpen die in voornoemd besluit worden genoemd hebben allemaal betrekking op de juridische positie en/of arbeidsvoorwaarden, primair of secundair, van het Defensiepersoneel. Een echte vakbond bemoeit zich in onze visie niet met "bommen en granaten"maar alleen met zaken die de mensen direct of indirect raken.

3.De Omvang van de krijgsmacht daarentegen behoort naar onze opvatting exclusief tot het domein van de politiek. Daartoe behoort ook het al dan niet aankopen van wapensystemen.

4.De vorenbedoelde waterscheiding past bij ons democratisch bestel en dat willen wij graag zo houden. Niet in de laatste plaats om te voorkomen dat de politiek zich ook gaat bemoeien met zaken die behoren tot het domein van de werkgever en werknemer.

5.In het licht van het vorenstaande moge u duidelijk zijn dat wij ten principale niet tegemoet kunnen komen aan uw verzoek.

In vertrouwen u voldoende te hebben geïnformeerd verblijf ik,
met vriendelijke groet,

H.J.Kleian
Algemeen Voorzitter
ACOM


CitaatEn dit bericht uit het acom journaal

'Multi-inzetbaar' leger kan niet zonder tanks'

"Grote flauwekul. Nederland zegt te willen beschikken over een multi-inzetbaar leger, dan kun je natuurlijk niet zonder tanks."

Zo reageert ACOM-voorzitter Jan Kleian op krantenberichten dat Defensie van plan is 'alle tanks van de krijgsmacht in de uitverkoop te doen'.

In het AD (18-03-11) laat Kleian weten dat met alle plannen die Defensie tot nu toe heeft gelanceerd, wel 30.000 banen op de tocht staan.

zie acom.nl

Ik kan hier niet vrolijk van worden. Ik ben op een projectstoel bevorderd en heb te horen gekregen dat mijn stoel per 1 juli gaat vervallen. Ik moet dus iets anders gaan zoeken binnen de organisatie of anders sta ik samen met 6000 collega's op straat.

Ik wil graag weten van de ACOM wat zij voor mij kunnen betekenen of enkel de minister naar de mond praten. Gaan zij nog moeite doen om ontslagen te voorkomen of gaan ze enkel aan de onderhandelingstafel instemmend naar de minister gaan kinken.

De ACOM gaat geen enkele moeite doen om ontslagen bij bijvoorbeeld de cavalerie te voorkomen. Men durft geen enkel alternatief voorstel te doen.  

Als de ACOM echt niets wil doen voor ons laat ze het dan open en eerlijk zeggen tegen ons. De ACOM moet niet net als of doen dat ze actie voert, terwijl alles al in een achterafzaaltje is afgesproken.

CitaatBrief  Jurriëns

open brief aan vakorganisaties
« Gepost op: Gisteren om 12:45:59 »    
Aan   :Alle besturen van vakorganisaties
             Defensiemedewerkers
 
Van   :H.J. (Erik) Jurriëns
   Voorzitter ODB
   Postbus 1055
  1780 EB Den Helder
     

Den Helder, 15 april 2011

Ons nummer   : ODB/20110415-001
Onderwerp   : open brief aan vakorganisaties
Bijlage      : Krimp zonder Kramp 1


Geachte collega's.

Door middel van deze open brief neemt het bestuur van de Onafhankelijke Defensiebond het initiatief om de deelnemers aan het "georganiseerd overleg" op te roepen om het standpunt van de ODB zoals verwoord in "Krimp zonder Kramp 1" (KzK1) in het overleg over te nemen.

De oplossingen zoals verwoord in KzK1 (een ander wapenplatform) zorgt ervoor dat gedwongen ontslagen niet nodig zijn en dat Defensie op een verantwoorde manier in de komende vier jaar op natuurlijke wijze, indien de politiek dit nog nodig zou achten, op een fatsoenlijke manier kan krimpen.
Sterker nog, de aangekondigde bezuinigingsmaatregelen zijn dan feitelijk overbodig geworden.

Het kan de politiek toch nooit ernst zijn dat werkgelegenheid in den vreemde voorgaat op de wergelegenheid van hen die in naam van diezelfde politici hun leven dagelijks in de waagschaal stellen, en hebben gesteld.

Voorstel Krimp zonder Kramp 1 is de meest simpele oplossing om zonder kleerscheuren door deze opgelegde bezuinigingen te komen en daarom ook van groot belang voor uw achterban!

Het bestuur van de ODB ziet uw antwoord met belangstelling tegemoet.


Met vriendelijke groet,



H.J. Jurriëns
voorzitter
Krimp zonder Kramp

5-11-2010
Defensie staat aan de vooravond van enorme bezuinigingen en de komende 4 jaar zal voor 800 miljoen aan besteedbaar budget wegvallen. De ODB wacht nog steeds op de eerste gesprekken met de bewindsvoerder over de arbeidsvoorwaarden 2010/2011 en de uitkomst daarvan.

De voorganger van de huidige Minister van Defensie dhr. Van Middelkoop (CU) heeft een verarmd en uitgekleed bedrijf achtergelaten waarbij hij het personeel als enige in Nederland in 2010 geen salarisverhoging heeft gegund.

De ODB is realistisch genoeg om te erkennen dat in de huidige tijd bezuinigingen onontkoombaar zijn. Echter niet op de wijze en aard die door beleidsmakers in Den Haag worden opgelegd, omdat gebleken is dat door onwetendheid beslissingen worden genomen die het Defensiebedrijf op langere termijn schaden.

Als vakbond hebben wij vele militairen geïnterviewd waar zij, als dat zou worden gevraagd, zelf op zouden willen bezuinigen. De uitkomst van al deze gesprekken was verassend.

Vervang F16 door F16-block60
Het Ministerie heeft ruim 5.7 miljard euro gereserveerd voor de aanschaf van 85 joint Strike Fighters (JSF) De F16 echter wordt op dit moment nog steeds geproduceerd en luchtmachten uit zo'n 27 landen maken gebruik van dit betrouwbare toestel.

De F16 is nog steeds een modern wapenplatform, maar begint het einde van zijn levensduur (airframe) te bereiken. Uit vele discussies op Leeuwarden, Volkel en Woensdrecht met leden over dit onderwerp is het originele idee naar voren gekomen de F16 te vervangen door een nieuwe F16-block60.
Dit idee geeft enorm veel voordelen. De organisatie van de Klu is volledig ingericht op dit toestel zoals:
•   Opleidingen
•   Onderhoud
•   Bevoorrading
•   innovatief wapenplatform
•   NAVO inzet verzekerd
•   Inzet vredesoperaties voor 20 jaar verzekerd
•   20 jaar levensduur

Met de aanschaf van de JSF zijn nog veel verborgen kosten gemoeid. Een introductie van een willekeurig jachtvliegtuig vanaf de tekentafel, gaat meestal gepaard met vele kinderziektes en budget overschrijdingen. Alle voordelen die zijn genoemd voor een nieuwe F16, heeft dat toestel dan juist als nadeel.

Maar het grootste voordeel is het aanschafbedrag van "slechts" 2 miljard euro. Als daarnaast het nodige wordt geïnvesteerd in extra reserve onderdelen, zal een totale kostprijs van zo'n 3 miljard euro het eindbedrag gaan bepalen. Dit levert een besparing op van 2.7 miljard euro.

Door dit efficiënte voorstel, gelanceerd vanuit het eigen personeel kan Defensie in zijn huidige vorm blijven bestaan. Nederland hoeft niet uit het JSF project te stappen en heeft over 20 jaar de keuze uit meerdere JSF varianten die niet vanaf de tekentafel komen maar gewoon vanaf de plank besteld kunnen worden.

Stop de afbraak begin met opbouw!

Erik Jurriëns
voorzitter