Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

ridivek

#1052
Veel groter dan de Scania WLS 165kN zijn de Scania XT Gryphus niet, toch. Ook de DAF 95XF trekkers voor de Tropco hebben ongeveer de 4m hoogte.
Passen DAF tropco's en WLS'en wel in die stallingen en werkplaatsen dan?

Ik dacht, in stukken over de aanschaf van de WLS, gelezen te hebben, dat men eind jaren 90 ook de Daf 4 en 10 tonners wilde vervangen voor meer 10 tonners. Deze vrachtwagens zouden ongeveer hetzelfde formaat als de WLS'en hebben. Toen is het niet doorgegaan.
Nu zijn de DAF 4 en 10 tonners echt op/zwaar verouderd. De Scania Gryphus is een standaard formaat moderne vrachtwagen, ofwel 4m hoog. De iets lagere 8foot (ipv standaard 8.6) containers en modules op de Gryphus zorgen ervoor dat ze onder de 4m grens blijven.
De stallingen en werkplaatsen zijn dus niet hoog genoeg. Blijkbaar is dit vastgoed al behoorlijk gedateerd, want de huidige hoogte norm stamt geloof ik uit 1996.
Heel veel vastgoed van defensie is verouderd en door de bezuinigingen slecht onderhouden. Hiernaast wil de politiek uit ideologie energiegebruik voor vastgoed verminderen. Gelukkig kiest men voor de sloopkogel en nieuwbouw, want renovatie gaat een gebed zonder einde worden.

Tja, men zal met een miljarden fonds voor het defensie vastgoed moeten komen. Tot nieuw vastgoed gerealiseerd is, wordt het of oude voertuigen aanhouden. Of roeien met de beschikbare riemen.

Toevoeging: Volgens mij zijn de 12kN voertuigen ook groter en hoger dan de MB G-klasse. Misschien kunnen de oude(re) stallingen daarvoor gebruikt worden. Is dus nieuwbouw van vrachtwagen stallingen en vrachtwagen werkplaatsen nodig (of is het onderhoud uitbesteed aan Scania dealers?!)
Volgens mij zijn de Scania Gryphus'en toch een toekomstbestendigere oplossing van Iveco MUV/Daily 4x4 of 4x4 Eurocargo; het materiaal dat naar de Caribische eilanden is gegaan.
Ergens moet een keer een moderniseerings-slag gemaakt worden; met dat eco-idee en nieuwe voertuigen die niet passen is er een rede dat er flink in het vastgoed van defensie geïnvesteerd moet gaan worden. Laat financiën maar een budget van enkele miljarden vrij maken hiervoor, binnen het defensie budget materiaal fonds is hier geen ruimte voor.

Huzaar1

Citaat van: Robert2 op 19/05/2021 | 18:18 uur
Staat die 'D' in DMO voor duimstok ofzo?

Haha die ga ik op kantoor hangen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Robert2


DvdW

Nieuwe legertrucks te groot voor garage, aanpassing kazerne duurt nog jaren

Een blunder bij de aanschaf van nieuw defensiematerieel: de nieuwe legertrucks van Scania die sinds een aantal weken uitgeleverd worden, passen niet in de garages op de kazerne in Oirschot. Dat bevestigt de landmacht na anonieme tips aan Omroep Brabant.

Defensie bestelde na een aanbesteding ruim 2800 Scania's van het type Gryphus. De nieuwe legervoertuigen vervangen de al veertig jaar oude 'viertonners' van DAF.

De nieuwe Scania's, een al bestaand model, moesten nog wel worden aangepast voor militair gebruik. Hiervoor moest de Gryphus hoger op zijn wielen worden gezet. Daardoor wordt de truck dus hoger: in totaal vier meter. Ook is het nieuwe legervoertuig vier meter langer dan zijn voorganger: elf meter in totaal.

Een maatje groter
Doordat de nieuwe legervrachtwagen een maatje groter is, past deze niet in de garages in de Generaal Majoor de Ruyter van Steveninckkazerne in Oirschot. De oudere garages van de verschillende eenheden zijn te laag om de Gryphus binnen te rijden voor klein onderhoud.

De trucks kunnen wel naar binnen bij de grotere militaire werkplaatsen voor groot onderhoud, maar dan blijft er te weinig ruimte rondom het voertuig over om veilig te kunnen werken.

Er is dan ook geen ruimte meer om bijvoorbeeld de cabine van de truck te kantelen voor onderhoud aan de motor. Bovendien blijft er te weinig ruimte over voor vluchtwegen. De nieuwe trucks passen niet in de parkeervakken op de kazerne en er was al te weinig parkeerruimte op de kazerne.

'Kazernes verouderd'
"De kazernes zijn verouderd, vooral in Oirschot", zo vertelt een woordvoerder van de Landmacht. ''Natuurlijk wil je dat het nieuw materieel vanaf het eerste moment volledig inzetbaar is en dat aan alle voorwaarden is voldaan, maar dat is helaas niet altijd het geval. Bij de aanschaf van deze trucks blijkt dat erg ingewikkeld.''

Voor de Gryphus moet een nieuwe garage gebouwd worden. Dat wordt door het Rijksvastgoedbedrijf tegelijk opgepakt met het vernieuwen van de rest van de kazerne. Maar dat kan nog jaren duren. ''Het Rijksvastgoedbedrijf heeft een programma gestart om tweederde van alle defensie-gebouwen aan te pakken. Daar hoort Oirschot ook bij. Maar wanneer dat voor de kazerne in Oirschot gebeurt, is nog niet bekend.''

Buitenonderhoud
Tot die tijd moeten monteurs voor groot onderhoud aan de trucks uitwijken naar de werkplaats op kazerne Vredepeel, Vliegbasis Gilze-Rijen, legerplaats Stroe of een werkplaats van Scania in de buurt. ''Het zijn geen ideale oplossingen, maar we hebben keuzes moeten maken. De voordelen van de moderne en betere Scania wegen op tegen de nadelen. Ook moet er soms gekozen worden omdat je geld maar één keer kunt uitgeven.''

Voor het klein onderhoud in de te lage garages is ook een 'oplossing' gevonden: eenheden wordt gevraagd het kleinere onderhoud 'gewoon' buiten uit te voeren. Een echte oplossing hiervoor is nog niet gevonden.

De kazerne in Oirschot heeft inmiddels twee Scania's geleverd gekregen. Het is de bedoeling dat dat er uiteindelijk 300 worden. De levering van de nieuwe legertrucks duurt nog tot en met 2027.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3391670/nieuwe-legertrucks-te-groot-voor-garage-aanpassing-kazerne-duurt-nog-jaren?fbclid=IwAR3XluR0yGN5C2U-t93AWISno8sCsO1XR-DThp43SOv2O1DlYI00loVM3KE
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

StrataNL

Citaat van: ridivek op 12/05/2021 | 22:47 uurHeeft defenture 5 van de 75 vectors van KCT aangepast of heeft Defenture nog vijf voertuigen geleverd? (Deel van reeds geproduceerde voertuigen verkocht) {Dit is onderdeel van DVOW1 toch; 7.5kN & 10kN VW Amarok & Vector}
Er staat niks over nieuwe voertuigen, alleen dat er modificaties zijn aangebracht. Neem dus aan dat deze al in de inventaris zaten.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

ridivek

#1047
Citaat van: Wim1955 op 12/05/2021 | 12:59 uur
En dus, wat moet er gebeuren met de Gryphus?
Niets, gewoon invoeren zoals gepland. (mijn mening)

Eventueel nog extra 4x4 50kN trucks aanschaffen met de vervanging WLS(165kN), TROPCO 400/600kN en bergingsvaartuigen (15kN aanhangers {en 150kN aanhangers?}) ?DVOW3?
De WLS'en en de 20foot container aanhangers zijn voor standaard container transport, als ik de DVOW2 artikelen goed begrepen heb.

Wat ik wel vreemd vind van de resultaten van de aanbestedingen voor DVOW is dat defensie bij bijna ieder deelproject launching customer voor een MOTS systeem is. Het voordeel is dat defensie moderne systemen krijgt. Maar wanneer er problemen in de ontwerpen zitten, in Defensie degene die het gaat ontdekken.
Ik had voor de 12kN eerder Mercedes LAPV of Mowag Eagle V verwacht, en voor de 12kN Airmobile de Vector. Nu is defensie eerste gebruiker van de Mercedes LAPV airmobile en van de Iveco MTV. Erg risicovol. (tot zover de mening van een leek)

Misschien leuk om te delen;
Facebook OTCrij:
CitaatEen duidelijk voorbeeld van doorpakken op onderwijsvernieuwing bij het OTCRij. Om rechtstreeks, vanaf de civiele categorie B naar de militaire categorie F Vector, opgeleid te mogen worden heeft de fabrikant Defenture B.V.  enkele modificaties aangebracht. De firma Defenture heeft, onder andere, op aanwijzingen van het OTCRIJ de voertuigen voorzien van dubbele bediening, spiegel configuratie en lesborden zodat het les voertuigen werden.
Aantrekkelijk en modern onderwijs met de Lerende Centraal is volop in ontwikkeling!

#vector #defenture #ATTV #defence #korpscommandotroepen
Nu vraag ik me af: Heeft defenture 5 van de 75 vectors van KCT aangepast of heeft Defenture nog vijf voertuigen geleverd? (Deel van reeds geproduceerde voertuigen verkocht) {Dit is onderdeel van DVOW1 toch; 7.5kN & 10kN VW Amarok & Vector}

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 12/05/2021 | 15:17 uur
De ervaring leert dat het vaak wat genuanceerder is dan de Telegraaf doet voorkomen...
We wisten dat er een artikel aankwam over DVOW. Maar dit kwam redelijk uit de blauw... als het klopt mea culpa.. als het niet klopt door met orde van de dag. Zou niet verkeerd zijn als verwervingstrajecten op de schop gaan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 12/05/2021 | 13:49 uur
Exact.. en de telegraaf heeft dit op eigenhoutje geschreven. Of het klopt is onbekend.
De ervaring leert dat het vaak wat genuanceerder is dan de Telegraaf doet voorkomen...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 12/05/2021 | 13:36 uur
Daar valt nu weinig over te zeggen aangezien we te weinig details kennen.

Exact.. en de telegraaf heeft dit op eigenhoutje geschreven. Of het klopt is onbekend.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Wim1955 op 12/05/2021 | 12:59 uur
En dus, wat moet er gebeuren met de Gryphus?
Daar valt nu weinig over te zeggen aangezien we te weinig details kennen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Wim1955

En dus, wat moet er gebeuren met de Gryphus?

Huzaar1

Citaat van: ridivek op 12/05/2021 | 11:31 uur
De HX3 zal waarschijnlijk aangeboden worden voor de vervangers WLS; TROPCO en bergingsvrachtwagens. En mogelijk was deze aangeboden voor de 50; 100 en 150kN vrachtwagens, maar hier is de Scania gekozen.
Waarschijnlijk hebben de Rheinmatall MAN HX3 vrachtwagens dezelfde problemen als de Scania Gryphus. Voor terreinvaardigheid hoge vrachtwagens, extra hoog door anti-torsie frame (Rheinmetall UTRS Universal Torsion-Resistant Subframe), dus te hoog voor standaard containers op de weg. Duhu je wil ermee in terrein kunnen rijden. Voor het vervoer van standaard containers zijn de WLSen. De 100kN voertuigen met hun containers/modules zullen een set zijn. Dus hoogte probleem ondervangen met lagere 8' containers.
Een afbeelding van defensie met het frame op de Scania Gryphus 100kN.

Ze hadden dit netter kunnen integreren zodat het minder hoogte inneemt, maar daar hangen kosten aan. En de Gryphus 100kN zijn te licht voor volledig beladen standaard containers.

Tja, en alle opties om de DAF 3300 trekkers te vervangen zijn langer, omdat er achter de cabine een container met sleepmiddelen en reserve wiel; en hierachter nog een generator of kraan geplaatst wordt. Zie een facebook afbeelding van de presentatie van de Gryphus.

Hele simpele oplossing, convooi exeptionel; lange combinatie.

De hoogte zou zo ook opgelost kunnen worden. Voor normaal transport wil men ook steeds vaker naar high cube 9.6' containers. Met de huidige voertuig hoogte regels levert dit frequent 'te hoog voertuig' meldingen op. Dus misschien moet de hoogte standaard wel aangepast worden. Zeker op de millitaire transport corridors.

Ik vind dit soort posts gevaarlijk want het is allemaal gebaseerd op 'waarschijnlijk' , ' ik denk'  en ' vermoedelijk' etc. Terwijl je het schrijft alsof je in de projectgroep zit.

En je wil de hoogte standaard aanpassen? Hoe? Alle bruggen, viaducten en wat er dan ook mag hangen op bepaalde hoogte verwijderen?

En de HX3 is veel te groot. Niet in beeld.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ridivek

#1040
De HX3 zal waarschijnlijk aangeboden worden voor de vervangers WLS; TROPCO en bergingsvrachtwagens. En mogelijk was deze aangeboden voor de 50; 100 en 150kN vrachtwagens, maar hier is de Scania gekozen.
Waarschijnlijk hebben de Rheinmatall MAN HX3 vrachtwagens dezelfde problemen als de Scania Gryphus. Voor terreinvaardigheid hoge vrachtwagens, extra hoog door anti-torsie frame (Rheinmetall UTRS Universal Torsion-Resistant Subframe), dus te hoog voor standaard containers op de weg. Duhu je wil ermee in terrein kunnen rijden. Voor het vervoer van standaard containers zijn de WLSen. De 100kN voertuigen met hun containers/modules zullen een set zijn. Dus hoogte probleem ondervangen met lagere 8' containers.
Een afbeelding van defensie met het frame op de Scania Gryphus 100kN.

Ze hadden dit netter kunnen integreren zodat het minder hoogte inneemt, maar daar hangen kosten aan. En de Gryphus 100kN zijn te licht voor volledig beladen standaard containers.

Tja, en alle opties om de DAF 2300 trekkers te vervangen zijn langer, omdat er achter de cabine een container met sleepmiddelen en reserve wiel; en hierachter nog een generator of kraan geplaatst wordt. Zie een facebook afbeelding van de presentatie van de Gryphus.

Hele simpele oplossing, convooi exeptionel; lange combinatie.

De hoogte zou zo ook opgelost kunnen worden. Voor normaal transport wil men ook steeds vaker naar high cube 9.6' containers. Met de huidige voertuig hoogte regels levert dit frequent 'te hoog voertuig' meldingen op. Dus misschien moet de hoogte standaard wel aangepast worden. Zeker op de millitaire transport corridors.

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 11/05/2021 | 09:52 uur
Hoe leuk dit soort uitstapjes in topics ook mogen zijn, het leid enorm af en verstoort het onderwerp van gesprek n.m.m.
Eens.
Citaat van: Parera op 11/05/2021 | 10:15 uur
Is het verstoren ? Persoonlijk vind ik dat dit een alternatief kan zijn voor de blijkbaar foute voertuigen die nu gekocht zijn. Ik weet niet of er nog een optie zit binnen het Gryphus contract maar wat mij betreft zou dat geschrapt mogen worden en daar een ander wel geschikt voertuig voor moeten worden aangeschaft. En dan is de HX-2/HX-3 wat mij betreft een geweldig voertuig voor inzet op de frontlinie.
Gaat je nu niet meer lukken, is het veel te laat voor.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Dit gaat over de defensiebrede vervanging voertuigen die in een heel specifieke en kenmerkende situatie zit..op een bepaald punt in de vervanging. Rondstrooien met text, fotos en de verkoopfolder van een systeem wat niet past in de gestelde behoefte en niet aansluit bij wat er nu gaande is..ja dat helpt niet. :)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"