Nieuws Nederlandse strijdkrachten algemeen

Gestart door Huzaar1, 26/04/2018 | 10:28 uur

Huzaar1

Er zijn intern wat zaken afgestemd i.r.t. de beoogde groei naar 2% BNP. Mag er niets concreets over zeggen, het duurt nog 3 tot 4 jaar totdat het in de haven ligt, vliegt of op de mat rolt, maar...

De HIB, MIB, 3e squadron en een stel extra ogen voor onderwater...het zit er allemaal in.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

#97
Eenheid van Luchtmobiele Brigade in geval van nood snel inzetbaar

De oprichting van de Rapid Reaction Company en de uitreiking van het vaardigheidsembleem 'Ranger'. Die stonden centraal bij een bijzonder appèl. Dat hield 12 Infanteriebataljon van de luchtmobiele brigade uit Schaarsbergen vandaag op locatie Eenheid van Luchtmobiele Brigade in geval van nood snel inzetbaar

De oprichting van de Rapid Reaction Company en de uitreiking van het vaardigheidsembleem 'Ranger'. Die stonden centraal bij een bijzonder appèl. Dat hield 12 Infanteriebataljon van de luchtmobiele brigade uit Schaarsbergen vandaag op locatie Bronbeek.

Door veranderende dreigingen en plotselinge natuurrampen zijn vrede en veiligheid inmiddels minder vanzelfsprekend. Daardoor is er meer behoefte aan snelle wereldwijd inzetbare zelfstandige eenheden. De taken van 12 Infanteriebataljon zijn hierdoor ook aan verandering onderhevig.

Volledig geschikt

Een voorbeeld is de oprichting van de Rapid Reaction Company. Dit is een ongeveer 130 militairen tellende eenheid die vanaf januari continu klaar staat om snel te worden ingezet. Met de extra training en uitrusting die het bataljon als 'Ranger' heeft, is de Rapid Reaction Company volledig geschikt voor deze nieuwe taak.

Volgens Commandant Landstrijdkrachten luitenant-generaal Martin Wijnen is de transitie niet alleen bijzonder voor 12 Infanteriebataljon, maar ook voor de rest van de Luchtmobiele Brigade en de landmacht. De Ranger-eenheid is een van de onderdelen van de doorontwikkeling naar een warfighting capable landmacht. "Die is cruciaal als we kijken naar de ontwikkelingen in de wereld."

Kwaliteiten

Het vaardigheidsembleem 'Ranger' krijgt 12 Infanteriebataljon vanwege de duidelijk hiervoor aangetoonde kwaliteiten. Extra training en uitrusting en de aanschaf van nieuwe voertuigen en specifieke verbindingsmiddelen maken dat het bataljon de taken van een Ranger-eenheid beheerst. Daartoe behoort onder meer de NEO, de Non-Combatant Evacuation Operation. Militairen evacueren in dat geval Nederlandse staatsburgers vanwege verslechterde veiligheid uit een ander land. Een andere opdracht zou het ondersteunen van overheidsinstanties kunnen zijn. Denk dan aan patrouilles om plunderingen tegen te gaan als een gebied is ontruimd na bijvoorbeeld orkaanschade of overstromingen. Dit optreden valt onder de noemer First Crisis Response.

De oprichting van de Rapid Reaction Company en de uitreiking van de Ranger-tab markeren een belangrijke stap in de ontwikkeling van de Nederlandse krijgsmacht. Ze versterken het vermogen om snel en effectief te reageren op diverse dreigingen, waar ter wereld ze zich ook voordoen.

Bron: defensie.nl

Ipkiss

Citaat van: Harald op 04/12/2023 | 20:47 uurHij lijkt me best een goede keus, wel 1 met groene vingers en modder aan zijn schoenen.
In iedergeval niet 1 met een vliegersbril.
En dat hij bekend is verschillende landmacht onderdelen is ook wel eens fijn.
Niet 1 die een eenzijdige blik, bril heeft.

We hebben het ook niet over de CDS functie he..

En wees gerust, het is niet aan C-LAS himself om het tank verhaal te pushen. Dat loopt al een tijdje en staat op het wenselijstje voor het volgende kabinet.
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

Ipkiss

Citaat van: StrataNL op 09/11/2023 | 23:52 uurPainf krijgt nu ook marksman met splinternieuwe HK417's, wordt al mee getraind.

Alleen hebben ze nog geen flauw benul hoe het ding & personeel in te zetten.
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

Huzaar1

Citaat van: Harald op 05/12/2023 | 09:48 uurTja ... je moet dan geluk hebben dat het een "tanker" is.
Maar time will tell

Nee niet tanker, inf, cav of art.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 04/12/2023 | 23:34 uurDat wel, maar weer iemand die het belang en nadruk op staal op staal Niet heeft meegekregen in zijn opvoeding.

Tja ... je moet dan geluk hebben dat het een "tanker" is.
Maar time will tell


Huzaar1

Citaat van: Harald op 04/12/2023 | 20:47 uurHij lijkt me best een goede keus, wel 1 met groene vingers en modder aan zijn schoenen.
In iedergeval niet 1 met een vliegersbril.
En dat hij bekend is verschillende landmacht onderdelen is ook wel eens fijn.
Niet 1 die een eenzijdige blik, bril heeft.

Dat wel, maar weer iemand die het belang en nadruk op staal op staal Niet heeft meegekregen in zijn opvoeding.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Robster op 04/12/2023 | 20:19 uurWellicht niet, maar die combiniatie is bijna een illusie. Ook de inzet van SOF wordt steeds belanrijker. Verder is door de mogelijkheden van steeds meer drones de inzet steeds meer aan verandering onderhevig. Ik denk dat Swillens een slimme, intelligente en goede commandant zal zijn zeker in deze tijd van veranderingen.
Maar goed dit is een oordeel vanaf de zijlijn en gebaseerd op mijn indrukken van hem van een afstand.

Ik heb het niet over een combinatie maar 1 van de 3 wapens.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Hij lijkt me best een goede keus, wel 1 met groene vingers en modder aan zijn schoenen.
In iedergeval niet 1 met een vliegersbril.
En dat hij bekend is verschillende landmacht onderdelen is ook wel eens fijn.
Niet 1 die een eenzijdige blik, bril heeft.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 04/12/2023 | 18:38 uurZucht, zou zo fijn zijn als de mannen uit gemechaniseerde eenheden voort komen voor deze rol.

We mogen denk ik al lang blij zijn dat er geen burger CDT aangesteld word  ;)  Zoveel keuze is er waarschijnlijk ook niet , het is niet zo dat wij een 100 tal generaals hebben rondlopen die deze functie kunnen en/of willen uitvoeren.

Robster

Wellicht niet, maar die combiniatie is bijna een illusie. Ook de inzet van SOF wordt steeds belanrijker. Verder is door de mogelijkheden van steeds meer drones de inzet steeds meer aan verandering onderhevig. Ik denk dat Swillens een slimme, intelligente en goede commandant zal zijn zeker in deze tijd van veranderingen.
Maar goed dit is een oordeel vanaf de zijlijn en gebaseerd op mijn indrukken van hem van een afstand.

Huzaar1

Citaat van: Robster op 04/12/2023 | 20:03 uurJe wordt op je wenken bediend. Hij was van 2016 tot medio 2019 commandant 43 mechbrig.
Je snapt denk ik niet dat wat ik zeg betekent dat zo iemand uit de Infanterie, cavalerie en Artillerie genenpoel moet voortkomen.

Niet uit een SOF geboortekanaal.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Robster

Je wordt op je wenken bediend. Hij was van 2016 tot medio 2019 commandant 43 mechbrig.

Huzaar1

Zucht, zou zo fijn zijn als de mannen uit gemechaniseerde eenheden voort komen voor deze rol.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"