Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

Lex

Het duurt nog 32 dagen en dan is het 18 september 2018: Prinsjesdag.
De dag waarop, wijzigingen voorbehouden, veel meer duidelijk zou moeten worden.
Tot die tijd zal het gonzen via de verwarmingsbuizen allengs erger worden.
Het ware misschien een tip, om tot die dag alles met een slag om de arm te beschouwen; wie er dan gelijk heeft: bravo.
Voorafgaand aan dit geheel mag men ook de datum van 20 augustus niet vergeten.
Op deze datum komen zowel het ministerie als de bonden met de uitwerking van de Arbeidsvoorwaarden naar buiten en dis zou een teken aan de wand kunnen zijn voor de hoeveelheid pecunia dit het MINFIN begroot voor MINDEF.
Maar dit hoort in een ander topic thuis.

Parera

#527
Citaat van: Ronald Elzenga op 17/08/2018 | 20:17 uur
Het budget blijft belangrijk..een bepaald ministerie zit weer erg te drukken..mogelijk daarom de signalen uit de wandelgang. Ik hoop ook dat men het uitgebreid uitgewerkte Noorse voorstel van Damen vrij nauw handhaaft. Dan wordt het een mix tussen een JSS en een tanker/bevoorrader. Is het schip net als de JSS ook solitair tot veel in staat en breed inzetbaar. Zeker ook kijkende naar de toekomstige ontwikkelingen, zowel qua verdere marine uitbouw als missie-gebieden.

Maar er is GEEN  behoefte aan nog meer zware transport capaciteit dus laat dat idee gewoon varen (het liefste zinken dat idee), je kan graag een 2e JSS zien of een schip dat middelen deelt met het JSS maar die behoefte is er simpel gezegd niet. De KM heeft behoefte aan een simpele tanker zoals de A'dam was maar met middelen die een moderne tanker nodig heeft waaronder container plekken.  Het is interessant dat de plannen in het KVMO blad spreken over het bevoorraadden van de kleinere oppervlakte eenheden en zelfs de onderzeeboten omdat dit een nieuwe taak is voor de tankers binnen de KM.

Een kleiner schip kan ook te maken hebben met de mogelijkheid van de Duitse marine om aan te sluiten bij het project als vervanging voor de Rhön klasse tankers. Daarvoor moeten ook 2 stuks gebouwd worden tegen 2025. En de Duitsers hadden interesse in ons CSS project omdat het een hoop tijd zou schelen en kosten voor hun schepen. Kant en klaar ontwerp aankopen, hier en daar wat aanpassen en bouwen maar.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/08/2018 | 19:35 uur
Je lijkt er nu van uit te gaan dat de geruchten meer dan geruchten zijn.... uit niets blijkt tot heden dat het CSS minder dan 20K ton wordt en kleiner dan 180 meter.

Ik ga er inderdaad vanuit dat wat de ''wandelgang'' vertelde waar is want het is een goed geïnformeerde wandelgang.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 17/08/2018 | 16:13 uur
Hoe en wat gaan we zien maar ik vind het idee van de Noren wel heel mooi als basis en zoals het er nu naar uit ziet word het iets minder dan dat helaas.
Mocht het toch 180 m worden dan zit het gelijk aan de HnOMS Maud. Een mooie simpele tanker die alles kan wat het moet kunnen zonder teveel poespas.


Je lijkt er nu van uit te gaan dat de geruchten meer dan geruchten zijn.... uit niets blijkt tot heden dat het CSS minder dan 20K ton wordt en kleiner dan 180 meter.

DvdW

Citaat van: Huzaar1 op 17/08/2018 | 16:48 uur
Amigo! Ben je weer
Er ist wieder da! Wonderen zijn de wereld nog niet uit.  Welkom terug.
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Huzaar1

Citaat van: Ronald Elzenga op 17/08/2018 | 13:36 uur
Zou zomaar kunnen inderdaad. Zal afhangen van hoe goedkoop het allemaal moet. Er zijn al drie impressies beschikbaar zag ik, met 1 of 2 zware kranen, andere soorten sensoren, andere bewapening.

Amigo! Ben je weer
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#522
Hoe en wat gaan we zien maar ik vind het idee van de Noren wel heel mooi als basis en zoals het er nu naar uit ziet word het iets minder dan dat helaas.
Mocht het toch 180 m worden dan zit het gelijk aan de HnOMS Maud. Een mooie simpele tanker die alles kan wat het moet kunnen zonder teveel poespas.


Parera

Citaat van: Ronald Elzenga op 17/08/2018 | 13:52 uur
Eens. Die waarneming maakte ik ook bij het zien van de impressies. Geen ruimte voor davits. Maar door de opmerkingen van de bron over de focus op de Noorse inbreng heb ik nog een beetje de hoop dat het net even wat ruimer kan allemaal. De tekst in het Marineblad geeft ook nog hoop.

Ga uit van basic en budget als thema's op het CSS. En er zullen onderdelen gepakt worden uit verschillende ontwerpen ; JSS / LSV-R 16 / LSV-S 19 en misschien ook andere schepen.
Natuurlijk word er ook gekeken naar de plannen binnen de KM en wat de geplande nieuwe schepen gaan brengen daar zal ook rekening mee gehouden moeten worden bij het CSS.

Het marineblad spreekt inderdaad een aantal interessante opties uit waaronder de FRISC/LCVP maar ik verwacht daar niets meer van dan zoiets als onderstaande foto's maar dan inpasbaar in de deck fittingen voor container twistlocks. Of een trailer die vast gezet word op dek met span banden zoals we ook op de LPD's zien.




StrataNL

Citaat van: Ronald Elzenga op 17/08/2018 | 13:25 uur
Interessant! Ik heb begrepen dat de Noorse aanbieding van Damen de basis vormt, want meest uitgewerkt en dat dus kosten-drukkend (kosten waren sowieso bepalend voor de keuze zei mijn bron, daarom dus geen 2e JSS). Het zal denk ik ook uitmaken wat voor soort landingsvaartuig men in davits mee wil kunnen nemen..las daar ook iets over.. een LCVP of meer een LCM zoals op de "Noorse" artist impression van Damen.

Ha, welkom terug! (again....)

2e JSS is volgens mij nooit sprake van geweest, heeft KM ook geen behoefte aan. JSS was als het aan de KM gelegen had ook gewoon een reguliere bevoorrader geweest, maar hij moest en zou per se "paars" worden.

CSS heeft geen behoefte aan davits voor landingsvaartuigen, want niet dezelfde taken als JSS welke goederen op het land moet kunnen droppen.
Davit voor Rhib en reddingsboten zoals aanweziig op het JSS en in de renderings is voldoende.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Ronald Elzenga op 17/08/2018 | 13:36 uur
Zou zomaar kunnen inderdaad. Zal afhangen van hoe goedkoop het allemaal moet. Er zijn al drie impressies beschikbaar zag ik, met 1 of 2 zware kranen, andere soorten sensoren, andere bewapening.

Maar kijk eens goed naar de afbeeldingen van de LSV-R 16000 en de vrijgegeven impressies, in mijn ogen lijken die boven deks veel meer op elkaar dan op de LSV-S 19000.
Hier even het boven aanzicht:

LSV-R 160000


LSV-S 19000


Het ontwerp heeft op de impressies duidelijk een opbouw op het dek lopen tot aan de controle hokjes.

Parera

#518
Citaat van: Ronald Elzenga op 17/08/2018 | 13:25 uur
Interessant! Ik heb begrepen dat de Noorse aanbieding van Damen de basis vormt, want meest uitgewerkt en dat dus kosten-drukkend (kosten waren sowieso bepalend voor de keuze zei mijn bron, daarom dus geen 2e JSS). Het zal denk ik ook uitmaken wat voor soort landingsvaartuig men in davits mee wil kunnen nemen..las daar ook iets over.. een LCVP of meer een LCM zoals op de "Noorse" artist impression van Damen.

Dat zou goed kunnen (slechts 9,7 x 0,80 m verschil), we zullen moeten afwachten op het eind resultaat. En de FRISC staat ingetekend met de dek kraan op de impressies dus verwacht geen davids, ook de LCVP's zullen naar mijn idee gewoon op dek gaan in ''beugels'' op basis van container frames.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#517
Citaat van: Parera op 17/08/2018 | 12:25 uur
Een bericht uit de geruchten molen:

Het CSS zou geen 180 m worden, er zou gekeken worden naar een kleiner formaat.

Dit is niets meer dan een gerucht en niet bevestigd, en het ontwerp ligt nog niet vast. Wel zit het ontwerp /onderhandelingen met Damen in de eind fase en moet de bouw relatief snel starten.
Persoonlijk ga ik uit van het formaat LSV-R 16000 (165,5 x 24 m) en dat komt ook door de recent geplaatste Artist Impressies waarbij ik al twijfelde aan de lengte (Post #502).

Dmp-A geeft 20Kton en 180 meter aan, maar zolang het definitieve ontwerp nog niet is goedgekeurd kan er natuurlijk nog het e.e.a. veranderen.

Parera

#516
Een bericht uit de geruchten molen:

Het CSS zou geen 180 m worden, er zou gekeken worden naar een kleiner formaat.

Dit is niets meer dan een gerucht en niet bevestigd, en het ontwerp ligt nog niet vast. Wel zit het ontwerp /onderhandelingen met Damen in de eind fase en moet de bouw relatief snel starten.
Persoonlijk ga ik uit van het formaat LSV-R 16000 (165,5 x 24 m) en dat komt ook door de recent geplaatste Artist Impressies waarbij ik al twijfelde aan de lengte (Post #502).

Parera

Citaat van: Lex op 11/08/2018 | 21:48 uur
1. Wat in het KVMO-blad staat geschreven, hoeft niet pertinent de mening van de KM te zijn. Afwachten tot de betreffende brieven.
2. Het verhaal over de Carib moeten we ook afwachten. Mocht dit eventueel doorgang vinden, dan zal er ter plekke een giga aanpassing gedaan moeten worden.
3. In je 'jeugdig enthousiasme' stel je gelijk dat 4x niet voldoet. We zullen toch echt de politiek moeten afwachten.

We gaan zien wat er gaat gebeuren met het CSS, over die aanpassingen dat is waar maar er is wel ruimte om dit uit te voeren.
Er werd in het artikel gesproken over een (bijna) permanente aanwezigheid van 1 onderzeeboot in de West, aangezien we er 4 nodig hebben voor de huidige taken zal een extra taak meer boten vragen maar inderdaad dat besluit ligt in Den Haag.

Lex

Citaat van: Parera op 11/08/2018 | 21:28 uur
Dan moeten we wel meer OZB's kopen dan 4 stuks ;) Ik weet dat er plannen zijn (geweest) om 1 onderzeeboot voor langere tijd in de West te stationeren in de toekomst maar ook daarvoor moeten we meerdere boten hebben dan de 4 van nu. Hiervoor zou dan Curaçao als uitvalsbasis worden gebruikt, dit heeft in de lokale media gestaan ergens in 2017.
En de vraag is of we dan genoeg hebben aan het JSS en 1 CSS of dat er over enkele jaren een 2e van in gebruik genomen zal moeten worden zodat we 2 CSS's met 1 JSS hebben.
1. Wat in het KVMO-blad staat geschreven, hoeft niet pertinent de mening van de KM te zijn. Afwachten tot de betreffende brieven.
2. Het verhaal over de Carib moeten we ook afwachten. Mocht dit eventueel doorgang vinden, dan zal er ter plekke een giga aanpassing gedaan moeten worden.
3. In je 'jeugdig enthousiasme' stel je gelijk dat 4x niet voldoet. We zullen toch echt de politiek moeten afwachten.