Project FRISC

Gestart door Lex, 18/11/2008 | 13:42 uur

Harald

Citaat van: Parera op 01/11/2021 | 17:49 uur


Als dit de vervanging wordt van de FRISC....
Waar kan ik tekenen ...  ;)
Mooi schepen, zien er goed uit.

Ace1

Citaat van: Oorlogsvis op 01/11/2021 | 20:42 uur
wat gaan deze schepen kosten ? ..zijn ze ook gepantserd tegen klein kaliber vuur ?

Nee maar ze zijn  wel gepantserd tegen roofzuchtige vissen. :angel:

Oorlogsvis

wat gaan deze schepen kosten ? ..zijn ze ook gepantserd tegen klein kaliber vuur ?

Ace1

Citaat van: Parera op 01/11/2021 | 20:20 uur
Internet :angel: Deze impressies komen van de vernieuwde website van Damen. Uiteraard staan ze niet zo onder FAC 1604 maar onder andere projecten.

Ik zit op Damen.com te kijken en ik kan niets vinden bij andere projecten.  Kun je geen links toevoegen?

Parera

#309
Citaat van: Thomasen op 01/11/2021 | 17:56 uur
Als daar dan ook nog makkelijk een FIAC en patrol versie van te maken is kunnen we echt toffe dingen gaan doen.

Laten we maar eerst zien of deze vaartuigen er überhaupt gaan komen, voorlopig is het niks meer dan een papieren ontwerp.

Citaat van: Kornet43 op 01/11/2021 | 18:07 uur


Ik zou wel dat .50 RWS machinegeweer wat hoger plaatsen, dat lijkt mij wel handig bij het debarkeren!

Het RWCS staat schuin achter de opening aan de bakboord zijde van het vaartuig. In dit geval is het een apart RWCS, op andere impressies staat een Hitrole ingetekend.



Citaat van: Ace1 op 01/11/2021 | 19:32 uur
Wat is jouw bron?

Internet :angel: Deze impressies komen van de vernieuwde website van Damen. Uiteraard staan ze niet zo onder FAC 1604 maar onder andere projecten.

Ace1

Citaat van: Parera op 01/11/2021 | 17:49 uur
Voor het eerst openbaar gemaakt door Damen een beeld van wat zeer waarschijnlijk het Fast Assault Craft 1604 is.



Wat is jouw bron?

Kornet43

Citaat van: Parera op 01/11/2021 | 17:49 uur
Voor het eerst openbaar gemaakt door Damen een beeld van wat zeer waarschijnlijk het Fast Assault Craft 1604 is.



Ik zou wel dat .50 RWS machinegeweer wat hoger plaatsen, dat lijkt mij wel handig bij het debarkeren!

Parera

Voor het eerst openbaar gemaakt door Damen een beeld van wat zeer waarschijnlijk het Fast Assault Craft 1604 is.


Ace1

Vervanging voor onderscheppingsboot FRISC

Defensie kan over enkele jaren gebruikmaken van nieuwe snelle onderscheppingsboten. Een deel van FRISC's wordt vanaf 2024 vervangen. Een ander deel wordt vernieuwd. Dat meldt minister Henk Kamp vandaag aan de Tweede Kamer.

De 50 FRISC's (Fast Raiding, Interception and Special Forces Craft) bereiken in 2024 het einde van de levensduur. Een deel wordt vervangen door 13 FFI's (Future Fast Interceptor), terwijl een ander deel gemoderniseerd wordt. Daarnaast wordt een aantal FRISC-vaartuigen voor amfibische landingen op een andere manier vervangen. De bedoeling is dat de nieuwe vaartuigen en de gemoderniseerde FRISC's zeker 10 jaar mee kunnen.

Groter bereik, stiller en veiliger
Met de FFI krijgt de krijgsmacht een flinke upgrade. Het vaartuig heeft bijvoorbeeld meer bereik dan de FRISC. Ook wordt onderzocht of hybride aandrijving mogelijk is. Dat is van belang om het motorgeluid aanzienlijk te kunnen beperken. Voor zowel de gemodificeerde FRISC als de FFI is een reductie van de fysieke belasting van de bemanning en passagiers van groot belang. Om dit te realiseren worden onder andere betere schokabsorberende stoelen geplaatst en wordt de FFI van een schokimpact sensor voorzien.

Verder beschikt de FFI over een krachtige vaartuiggebonden camera en een hogensnelheidsnavigatiesysteem. Het vaartuig biedt ook ruimte aan meer passagiers. Zo kunnen er nu nog maximaal 8 passagiers aan boord, bij de FFI zijn dat er maximaal 12. Ook voor de uitrusting is meer plek.

Defensie is op dit moment op zoek naar een leverancier voor de FFI. De verwachting is dat meerdere leveranciers deze vaartuigen kunnen aanbieden. Defensie gaat het vaartuig eerst nog uitgebreid testen. Dat gebeurt ook met het oog op fysieke belasting van de opvarenden.

Caribisch gebied
De marine blijft de gemodificeerde FRISC's vanaf de patrouilleschepen (OPV's) inzetten in het Caribisch gebied. De Maritime Special Operations Forces (MARSOF) van de marine en het Korps Commandotroepen van de landmacht gaan met de FFI varen. Ook bij operaties waar gewapende tegenstand te verwachten is. Daarmee wordt de FFI een echt Special Forces vaartuig.

https://www.defensie.nl/organisatie/marine/nieuws/2021/10/25/vervanging-voor-onderscheppingsboot-frisc

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 26/10/2021 | 21:03 uur
Heb verlof maar zal eens kijken als ik terug ben. Kan uiteraard geen foto's maken of iets tonen. Maar viel me al op dat de gelijkenis zo groot was.

Als het overeenkomt met onderstaande afbeelding dan is het de ESB. Maar misschien biedt Damen wel een aangepaste ESB voor dit project. Het ESB heeft slechts een 2 koppige bemanning voor het varen en nog eens 2 voor de HOV taken.


Al is de ESB geen fast interceptor te noemen met 20 knopen. Maar het GAC 1604 (gelijk qua afmetingen) kan tot 50 knopen halen als de klant dat wenst.

Huzaar1

Heb verlof maar zal eens kijken als ik terug ben. Kan uiteraard geen foto's maken of iets tonen. Maar viel me al op dat de gelijkenis zo groot was.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 26/10/2021 | 19:27 uur
Er hangen van dit apparaat plaatjes op de gang van AMS. Lijken op de cb90
En op (is) de ESB ?

Parera

Citaat van: Ace1 op 26/10/2021 | 19:32 uur
Voor de leken wat is AMS?

Afdeling Maritieme Systemen bij DMO  ;)

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 26/10/2021 | 19:27 uur
Er hangen van dit apparaat plaatjes op de gang van AMS. Lijken op de cb90

Voor de leken wat is AMS?

Huzaar1

Er hangen van dit apparaat plaatjes op de gang van AMS. Lijken op de cb90
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"