Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

Parera

#513
Citaat van: Lex op 11/08/2018 | 21:22 uur
Tot op heden is dit een taak van HNLMS Mercuur als ondersteuningsschip van NL-OZD.
Of de 'oude' tankers dit konden is niet bekend.
Wat wel van belang is, is het feit dat het nieuwe CSS deze taak schijnbaar krijgt toegewezen.
Men zou daaruit kunnen distilleren, dat de inzet van de nieuwe OZBT'n eventueel wereldwijd in taakgroep verband wordt overwogen.

Dan moeten we wel meer OZB's kopen dan 4 stuks ;) Ik weet dat er plannen zijn (geweest) om 1 onderzeeboot voor langere tijd in de West te stationeren in de toekomst maar ook daarvoor moeten we meerdere boten hebben dan de 4 van nu. Hiervoor zou dan Curaçao als uitvalsbasis worden gebruikt, dit heeft in de lokale media gestaan ergens in 2017.
En de vraag is of we dan genoeg hebben aan het JSS en 1 CSS of dat er over enkele jaren een 2e van in gebruik genomen zal moeten worden zodat we 2 CSS's met 1 JSS hebben.

Lex

Citaat van: Parera op 11/08/2018 | 20:53 uur
Het nieuws dat het CSS geschikt gemaakt word voor het bevoorraadden van onderzeeboten roept bij mij toch de vraag op of dit een nieuwe capaciteit is voor de KM of konden de oude tankers dit ook al? Bijtanken in het water van een onderzeeboot, laden van torpedo's en het afpompen van bepaalde tanks aan boord van de onderzeeërs.
Tot op heden is dit een taak van HNLMS Mercuur als ondersteuningsschip van NL-OZD.
Of de 'oude' tankers dit konden is niet bekend.
Wat wel van belang is, is het feit dat het nieuwe CSS deze taak schijnbaar krijgt toegewezen.
Men zou daaruit kunnen distilleren, dat de inzet van de nieuwe OZBT'n eventueel wereldwijd in taakgroep verband wordt overwogen.

Lex

Citaat van: Parera op 11/08/2018 | 21:07 uur
Zie reactie 517 van dit topic, maar de bron is het KVMO blad van 08-2018. Hier het stukje voor het gemak uit het KVMO blad.
Dat is mij bekend, maar het is mogelijk dat het bij anderen niet bekend is; vandaar de vraag.

Parera

Citaat van: Lex op 11/08/2018 | 21:04 uur
Misschien dat je in je posting de bron zou kunnen toevoegen?

Zie reactie 517 van dit topic, maar de bron is het KVMO blad van 08-2018. Hier het stukje voor het gemak uit het KVMO blad.

Citaat
Verder zal het CSS in staat zijn om naast de grote eenheden, ook de kleinere eenheden zoals mijnenjagers, hydrografische opnemingsvaartuigen en onderzeeboten te bevoorraden. Bij het laatste valt te denken aan het (her)laden van torpedo's en het behandelen van de retourstroom drukwater uit een onderzeeboot tijdens het laden van brandstof

Lex

Citaat van: Parera op 11/08/2018 | 20:53 uur
Het nieuws dat het CSS geschikt gemaakt word voor het bevoorraadden van onderzeeboten roept bij mij toch de vraag op of dit een nieuwe capaciteit is voor de KM of konden de oude tankers dit ook al? Bijtanken in het water van een onderzeeboot, laden van torpedo's en het afpompen van bepaalde tanks aan boord van de onderzeeërs.
Misschien dat je in je posting de bron zou kunnen toevoegen?

Parera

Het nieuws dat het CSS geschikt gemaakt word voor het bevoorraadden van onderzeeboten roept bij mij toch de vraag op of dit een nieuwe capaciteit is voor de KM of konden de oude tankers dit ook al? Bijtanken in het water van een onderzeeboot, laden van torpedo's en het afpompen van bepaalde tanks aan boord van de onderzeeërs.

Parera

#507
Bedankt Lex ik zag het artikel al achter de betaalmuur. ;D

Ik twijfel wel aan het deel van de lading in het overdekte deel van de boeg, misschien een klein stuk want het grootste deel is gewoon bezet voor het meer gerei.

Lex

#506
Veel ruimte aan dek van de nieuwe bevoorrader Marine

De Koninklijke Marine heeft de eerste illustratie van de te bouwen bevoorrader vrijgegeven.

Op de artist impression is goed te zien dat het door Damen te bouwen schip trekken van Zr.Ms. Karel Doorman overneemt en dat er veel ruimte voor vracht aan dek is.

De op de tekening hiernaast zichtbare groene dekcontainers kunnen met de eigen kraan aan en van boord getild worden.

Het brughuis is gelijk aan dat van zusterschip Doorman met de kenmerkende brugvleugels. Waarschijnlijk zullen ook hier vensters in de vloer van het brughuis komen.

Dit hulpmiddel komt goed van pas bij het aanmeren langs een kade omdat het brugpersoneel loodrecht naar beneden kan kijken. De boeg van het schip is hoger dan van andere oorlogsschepen en biedt overdekte ruimte aan vracht.

De naam van de bevoorrader is al bekend bij viceadmiraal Rob Kramer, maar nog niet bekendgemaakt. Tot dat moment wordt het schip CSS genoemd, hetgeen staat voor Combat Support Ship.

De overeenkomsten met de Karel Doorman passen in het streven naar 'commonality' oftewel familievorming van scheepstypes. Het zou dus voor de hand liggen om het nieuwe schip de naam van een bekende marineman te geven. Zr.Ms. Piet de Jong is geen slecht idee, maar de voormalige marineman en premier wordt ook getipt als naamgever voor de nieuwe klasse onderzeeboten dus het is even afwachten.

Bestek
Bijzonder is dat Defensie al gekozen heeft voor Damen als scheepsbouwer en dat het bestek door de werf zelf gemaakt wordt. De directie van de Defensie Materieel Organisatie neemt de controlerende taak op zich.

In de aannemerswereld worden met deze wijze van werken goede resultaten behaald. DMO krijgt zo meer capaciteit om aan de andere projecten voor de Koninklijke Marine te werken. Er staan immers ook nieuwe fregatten, mijnenjagers en onderzeeboten op stapel.

De tweede bevoorrader van de marine is echter het eerste schip dat aan de vloot wordt toegevoegd. In 2022 moet het vaartuig worden opgeleverd. De ruwbouw gebeurt waarschijnlijk op de werf van Damen in Roemenië, het afbouwen in Vlissingen net zoals met de Karel Doorman gebeurde.

NHD, 10-08-2018

De artist impression is gelijk aan de foto in #517

StrataNL

Citaat van: Parera op 10/08/2018 | 02:47 uur
Leonardo heeft nu 1 prototype voor de Italianen staan, daarmee worden testen gedaan op de schietbaan dit jaar. En de 1e zal volgens de planning in het 1e kwartaal 2019 naar het eerste PPA gaan.
Natuurlijk zullen we wel moeten wachten tot de productie klaar is als we ze bestellen maar ik denk niet dat dit meer dan 1 jaar duurt voor 1 kanon, het CSS zal in 2022 in actieve dienst moeten komen dus het zou met goed plannen haalbaar moeten zijn om het in 2022 uit te rusten met het CIWS. Ik verwacht wel dat we voor dat kanon gaan als CIWS en misschien als aanvulling de 11 schots RAM. Dan zouden we 2 type CIWS's hebben maar niet elk schip heeft de dure RAM nodig.
Dat traject duurt langer dan een jaar. Denk niet dat het zo'n vaart zal lopen, pas als er een keus is gemaakt kan dat traject opgestart worden. Daarnaast zit je ook nog met het hele ondersteuningscircus, de hele onderhoudsketen moet opgestart worden bij DMI, trainingsfaciliteiten etc. Dat wordt niet opgetuigd voor één kanon. Het is veel aannemelijker dat die samen met de kanons voor de vMFF besteld wordt.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: StrataNL op 10/08/2018 | 00:39 uur
Het is niet zo als NL ze in 2020 besteld dat ze in 2021 afgeleverd worden..... er moet eerst een keuze worden gemaakt.
Leonardo heeft nu 1 prototype voor de Italianen staan, daarmee worden testen gedaan op de schietbaan dit jaar. En de 1e zal volgens de planning in het 1e kwartaal 2019 naar het eerste PPA gaan.
Natuurlijk zullen we wel moeten wachten tot de productie klaar is als we ze bestellen maar ik denk niet dat dit meer dan 1 jaar duurt voor 1 kanon, het CSS zal in 2022 in actieve dienst moeten komen dus het zou met goed plannen haalbaar moeten zijn om het in 2022 uit te rusten met het CIWS. Ik verwacht wel dat we voor dat kanon gaan als CIWS en misschien als aanvulling de 11 schots RAM. Dan zouden we 2 type CIWS's hebben maar niet elk schip heeft de dure RAM nodig.

StrataNL

Citaat van: Parera op 09/08/2018 | 23:45 uur
We gaan het zien, Sovraponte zou in 2021 in gebruik genomen moeten worden bij de Italianen op het eerste PPA fregat dus dat zou net moeten passen qua planning.
Het is niet zo als NL ze in 2020 besteld dat ze in 2021 afgeleverd worden..... er moet eerst een keuze worden gemaakt.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: StrataNL op 09/08/2018 | 23:21 uur
Zoals Thomasen al zegt, die ruimte is al opnieuw ingedeeld nog voordat die GK er vanaf is  ;)
Ik acht die kans vrij klein, maar is inderdaad afhankelijk van de keuze.
Maak van die 5 jaar maar 10 jaar. Als we besluiten over te stappen op de RAM, ja, dan kan het, die is beschikbaar. Maar de andere mogelijkheden zoals Sovraponte of Laser zijn nog niet beschikbaar cq uitontwikkeld.

We gaan het zien, Sovraponte zou in 2021 in gebruik genomen moeten worden bij de Italianen op het eerste PPA fregat dus dat zou net moeten passen qua planning.

StrataNL

Citaat van: Parera op 09/08/2018 | 21:50 uur
Het gaat niet om ruimte gebrek maar als er nu een ruimte gebouwd word onder de GK is het raar dat dat straks de overige 20 jaar van het schip niet gebruikt word. Dat is wat ik bedoelde met dat ik niet slim. Tenzij het een 76 mm word dan is het goed dat er ruimte onder het kanon zit voor het magazijn/reload mechanisme.
Die kans is vrij groot dat we het een tijdje met 2 type's gaan doen.
Zoals Thomasen al zegt, die ruimte is al opnieuw ingedeeld nog voordat die GK er vanaf is  ;)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/08/2018 | 23:12 uur
Misschien is CSS wel de eerste gebruiker van het nieuwe systeem... (intekenen in de render ligt gevoelig omdat er nog geen officiële keuze is gemaakt).
Ik acht die kans vrij klein, maar is inderdaad afhankelijk van de keuze.

Citaat van: Parera op 09/08/2018 | 22:50 uur
Het zal zeker worden aangepast maar het is toch zonde om nu iets te bouwen dat eigenlijk na 5 jaar niet meer nodig is?  Niets mis met de GK maar als we dan toch besluiten om over te stappen naar de RAM zet die er dan gewoon vanaf het begin op, dat kost nu iets meer maar zal op termijn integreren met de rest van de vloot. Als ook de vMFF's 2 a 3 jaar later met hetzelfde systeem gaan varen hebben we misschien al 5 a 6 stuks in gebruik.
Maak van die 5 jaar maar 10 jaar. Als we besluiten over te stappen op de RAM, ja, dan kan het, die is beschikbaar. Maar de andere mogelijkheden zoals Sovraponte of Laser zijn nog niet beschikbaar cq uitontwikkeld.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 09/08/2018 | 22:50 uur
Het zal zeker worden aangepast maar het is toch zonde om nu iets te bouwen dat eigenlijk na 5 jaar niet meer nodig is?  Niets mis met de GK maar als we dan toch besluiten om over te stappen naar de RAM zet die er dan gewoon vanaf het begin op, dat kost nu iets meer maar zal op termijn integreren met de rest van de vloot. Als ook de vMFF's 2 a 3 jaar later met hetzelfde systeem gaan varen hebben we misschien al 5 a 6 stuks in gebruik.

Misschien is CSS wel de eerste gebruiker van het nieuwe systeem... (intekenen in de render ligt gevoelig omdat er nog geen officiële keuze is gemaakt).

Parera

Citaat van: Thomasen op 09/08/2018 | 22:27 uur
Een ruimte aan boord van een schip dat niet gebruikt wordt?
Nog nooit meegemaakt. Niks onmogelijk aan een repurpose.
Het zal zeker worden aangepast maar het is toch zonde om nu iets te bouwen dat eigenlijk na 5 jaar niet meer nodig is?  Niets mis met de GK maar als we dan toch besluiten om over te stappen naar de RAM zet die er dan gewoon vanaf het begin op, dat kost nu iets meer maar zal op termijn integreren met de rest van de vloot. Als ook de vMFF's 2 a 3 jaar later met hetzelfde systeem gaan varen hebben we misschien al 5 a 6 stuks in gebruik.