De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

schipper.b

Wat heb je aan woningen als je land bezet kan worden of in elk geval niet verdedigd kan worden?
Dit is in mijn ogen dus een verkeerde basis.
Ja er zijn woningen nodig maar als eerste ook ruimte om je land en normen en waarden veilig te stellen in deze zeer onstuimige wereld.
Misschien komen er gewoon teveel mensen in dit kleine landje?

StrataNL

Citaat van: Benji87 op 09/07/2023 | 15:07 uurGrappig want ik heb het als Flevolander liever juist niet. De stikstof ruimte die hiermee moet worden opgeofferd kan beter aan woningbouw worden besteed.
Stikstof ruimte.... :dead:
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Benji87

Citaat van: Lynxian op 09/07/2023 | 14:24 uurAls Flevolander zou ik 't verwelkomen, samen met een nieuwe kazerne in Zeewolde (of andere Flevolandse plek). Veel beter dan over x jaar geluidsoverlast omdat mensen graag voor een prikkie naar de Spaanse costa vliegen. Ik heb liever dat ik lekker MPAs en UAVs kan gaan spotten. Maar ik ben wel een beetje bevooroodeeld natuurlijk.

Grappig want ik heb het als Flevolander liever juist niet. De stikstof ruimte die hiermee moet worden opgeofferd kan beter aan woningbouw worden besteed.

Lynxian

Citaat van: Ace1 op 09/07/2023 | 12:38 uurRob Jetten is als minister voor Klimaat en Energie bezig om de luchtvaart in Nederland te laten krimpen.
Zoals ik het zie gaat vliegveld Lelystad niet in gebruik worden genomen voor commerciële vluchten en is behoorlijk veel belasting geld weggooit aan de verlenging van 2 landingsbanen van 1350 meter naar 2100 meter. In mijn ogen is Lelystad dan ook geschikt voor MPA's en daarnaast is het zinvol om de MQ-9 Reapers van Leeuwarden te verplaatsen en ook de 2 DASH 8 toestellen van de kustwacht en de politie helicopters die gestationeerd zijn op Schiphol, zodat je een rendabele vliegbasis krijgt.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/iata-nederland-schiet-zichzelf-in-de-voet-door-schiphol-te-laten-krimpen

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/316368/opening-lelystad-airport-verder-onder-druk-door-monsterzege-bbb

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/72/algemeen/zeer-luchtvaartkritisch-kabinet-ten-val-gekomen
Als Flevolander zou ik 't verwelkomen, samen met een nieuwe kazerne in Zeewolde (of andere Flevolandse plek). Veel beter dan over x jaar geluidsoverlast omdat mensen graag voor een prikkie naar de Spaanse costa vliegen. Ik heb liever dat ik lekker MPAs en UAVs kan gaan spotten. Maar ik ben wel een beetje bevooroodeeld natuurlijk.

Ace1

#2624
Citaat van: Poleme op 08/07/2023 | 12:17 uurEen verkeersvliegtuig heeft 2 dekken.  Het vracht en/of baggage dek biedt volop ruimte voor een wapenruim, sensoren zoals sono boeien, extra peut tanks of eventueel extra koel-, en elektriciteit opwekking capaciteit.
Een zakenjet heeft maar 1 dek, wat ook nog eens veel kleiner is dan bij een verkeersvliegtuig.
Sensoren en wapens moeten buitenboord meegevoerd worden.  Gaat je bereik en vliegduur aanzienlijk inperken.

De MARPATS markt is ook nog eens heel klein.  Een groot deel is tot op heden low-end, zoals turboprop kisten a la C295M en ATR 72MPA.  Het high-end markt segment is te klein voor meerdere aanbieders.
Misschien dat het te chauvinistische Frankrijk toch een eigen product kiest.  Maar het P-8A Poseidon is al ontwikkeld en heeft een flinke plaats in dat kleine markt segment veroverd. 

Gaat Nederland voor 4 MARPATS.  Dan worden die van de plank gekocht.
Maar her oprichting van een Groep Maritieme patrouille Vliegtuigen gaat veel voeten in de aarden hebben.  De complete fysieke infrastructuur is er niet meer.  De Nimby's zullen weer gaan janken.
En zo een eenheid kent een zware intel 'staart'.  Dat kost veel tijd om weer op te bouwen.

Groot pluspunt vindt ik dat de MPA van Bombardier Defense & General Dynamics en de MPA van PAL P-6 een weaponbay of een flex bay heeft.

Dat probleem van niet genoeg bereik en voldoende ruimte kan in de toekomst opgelost worden door van de Bombardier Global 8000 die in 2025 op de markt een MPA te maken. Het bereik van de Global 8000 is groter dan het bereik van de Global 6500. De cabine van de Gobal 8 is een voet breder dan die van de Global 6500 hierdoor is het misschien mogelijk om een extra om in de weaponbay of een flex bay een torpedo extra torpedo te vervoeren? Met een MPA op basis van de Global 8000 heeft Boeing er in de toekomst er een geduchte concurrent erbij.

Zie de verschillen tussen de  Global 6500 en de Gobal 8000 qa specificaties.


https://businessaircraft.bombardier.com/en/aircraft/global-6500#bba-pdp-section-5

https://businessaircraft.bombardier.com/en/aircraft/global-8000#bba-pdp-section-5




silvester herc

#2623
Over familie vorming gesproken onze regering heeft al een 737 kan in combinatie met de KLM CREW de toekomstige piloten en onderhouds personeel alvast opgeleid worden  voor de P8s en onze Koning kan ook nog zijn vlieguurtjes maken voor de rest van de opleiding bij de ENGELSE en NOREN ;)

Ace1

#2622
Verder vindt ik in kader van familievorming het een gemiste kans dat de vervanging van de Gulfstream IV door een Gulfstream Gulfstream 650 waarom er niet gelijktijdig is gekeken naar MPA's in het kader van omscholing van vliegers en onderhoudspersoneel, hier had je geld mee kunnen besparen qa opleiding en reserveonderdelen.

Parera

Citaat van: Ace1 op 09/07/2023 | 12:38 uurRob Jetten is als minister voor Klimaat en Energie bezig om de luchtvaart in Nederland te laten krimpen.
Zoals ik het zie gaat vliegveld Lelystad niet in gebruik worden genomen voor commerciële vluchten en is behoorlijk veel belasting geld weggooit aan de verlenging van 2 landingsbanen van 1350 meter naar 2100 meter. In mijn ogen is Lelystad dan ook geschikt voor MPA's en daarnaast is het zinvol om de MQ-9 Reapers van Leeuwarden te verplaatsen en ook de 2 DASH 8 toestellen van de kustwacht en de politie helicopters die gestationeerd zijn op Schiphol, zodat je een rendabele vliegbasis krijgt.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/iata-nederland-schiet-zichzelf-in-de-voet-door-schiphol-te-laten-krimpen

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/316368/opening-lelystad-airport-verder-onder-druk-door-monsterzege-bbb

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/72/algemeen/zeer-luchtvaartkritisch-kabinet-ten-val-gekomen

Ja dat zou een plan kunnen zijn, dan word Lelystad het nieuwe Valkenburg. Dan zouden in de toekomst daar ook alle maritieme fixed-wing UAV's gestationeerd kunnen worden. En om de kosten te dekken zou het nog zo kunnen geregeld worden dat er een constructie gelijk aan Eindhoven komt waardoor commercieel gebruik nog wel mogelijk is.

Een kleine uitbreiding is haalbaar door het RDW Testcentrum en het bestratingsbedrijf er naast te verplaatsen naar een nieuwe locatie, daarmee komt er +/- 70 hectare grond bij het vliegveld wat ruim voldoende is voor de militaire locatie daar.

Ace1

Citaat van: Umbert op 08/07/2023 | 13:19 uurNou gewoon eenzelfde constructie gaan toepassen op Eelde als nu op Eindhoven het geval is daar beheert defensie alles behalve de passagiersterminal, is gezien de huidige problemen over het voortbestaan van Eelde misschien een goedkopere optie. Een groot deel van de infra ligt er al. Maar ook daar gaan we NIMBY gedrag krijgen maar die moeten het maar slikken moet ik ook, lig zelf onder aan/af vliegroute Eindoven/Volkel en straks wellicht "de Peel" maar dat laatste zal denk ook wel meevallen.

Rob Jetten is als minister voor Klimaat en Energie bezig om de luchtvaart in Nederland te laten krimpen.
Zoals ik het zie gaat vliegveld Lelystad niet in gebruik worden genomen voor commerciële vluchten en is behoorlijk veel belasting geld weggooit aan de verlenging van 2 landingsbanen van 1350 meter naar 2100 meter. In mijn ogen is Lelystad dan ook geschikt voor MPA's en daarnaast is het zinvol om de MQ-9 Reapers van Leeuwarden te verplaatsen en ook de 2 DASH 8 toestellen van de kustwacht en de politie helicopters die gestationeerd zijn op Schiphol, zodat je een rendabele vliegbasis krijgt.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/iata-nederland-schiet-zichzelf-in-de-voet-door-schiphol-te-laten-krimpen

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/316368/opening-lelystad-airport-verder-onder-druk-door-monsterzege-bbb

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/72/algemeen/zeer-luchtvaartkritisch-kabinet-ten-val-gekomen

silvester herc

Heel simpel begin met 2 a 3 MPA P8's werk samen met Engeland Noorwegen en in de toekomst met Duitsland scheelt in de opleiding en onderhouds kosten maak er desnoods een gecombineerd squadron van net zoals de Duitsers en de Fransen met de Hercules doen en anders indelen in het 334 squadron die bestaat alleen uit een vip kist dus een MPA/VIP SQ ik noem maar wat waar een wil is is een weg niet lullen maar poetsen!

Harald

Citaat van: Ace1 op 08/07/2023 | 09:29 uurHeeft de MPA van Bombardier Defense & General Dynamics een weaponbay?




This P-6 model was displayed a the IDEX show with underwing weaponry. An option is an underbelly "flex bay" that can carry various weapons and air-droppable rescue kits

https://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2023-02-28/pals-global-6500-based-maritime-patroller-emerges

CitaatOne feature not shown on models of the P-6, but much in evidence in more recent CGI images, is a box-like "flex bay" behind the search radar. This is able to carry torpedoes, anti-ship missiles, or SAR kits, and can be augmented by between two and six underwing stores stations.

De PAL P-6 samen met de Bombardier CMMA zijn op basis van G6500.
Eigenlijk het kleinere broertje van de P-8.

Wat ook al eerder aangehaald is, waarschijnlijk is de Bombardier MPA sneller te leveren en ook goedkoper dan de Poseidon. 



https://www.edrmagazine.eu/idex-2023-pal-aerospace-unveiled-p-6-multi-mission-maritime-patrol-aircraft




Flyguy

Citaat van: Thomasen op 08/07/2023 | 11:31 uurNouja, zonder CLSK steun komt er sowieso niks.

Toen de marineflieger haar Sq afstond, zou de ASuW missie naar de Luftwaffe gaan. Die capaciteit zijn ze nu dus kwijt, want was geen prio voor de Luftwaffe.


Ja, en dat is het hele probleem. Onder invloed van de bezuinigingen is ieder domein gemonopoliseerd (behalve het korps) met de nodige gevolgen van dien. De KLu ziet zichzelf voornamelijk als A) herders van het luchtgevecht en, op aanzienlijke afstand, B) ondersteuners van het landdomein.

Het hele maritieme domein is nog steeds 'vies', want de marine doet er zo autistisch over en de Klu heeft er eerlijk gezegd zelf ook weinig trek in. Het is gewoon niet spannend en niet sexy. Een carrier zou dat kunnen veranderen, maar tot die tijd is maritiem niet hip binnen de Klu.

Umbert

Citaat van: Poleme op 08/07/2023 | 12:17 uurEen verkeersvliegtuig heeft 2 dekken.  Het vracht en/of baggage dek biedt volop ruimte voor een wapenruim, sensoren zoals sono boeien, extra peut tanks of eventueel extra koel-, en elektriciteit opwekking capaciteit.
Een zakenjet heeft maar 1 dek, wat ook nog eens veel kleiner is dan bij een verkeersvliegtuig.
Sensoren en wapens moeten buitenboord meegevoerd worden.  Gaat je bereik en vliegduur aanzienlijk inperken.

De MARPATS markt is ook nog eens heel klein.  Een groot deel is tot op heden low-end, zoals turboprop kisten a la C295M en ATR 72MPA.  Het high-end markt segment is te klein voor meerdere aanbieders.
Misschien dat het te chauvinistische Frankrijk toch een eigen product kiest.  Maar het P-8A Poseidon is al ontwikkeld en heeft een flinke plaats in dat kleine markt segment veroverd. 

Gaat Nederland voor 4 MARPATS.  Dan worden die van de plank gekocht.
Maar her oprichting van een Groep Maritieme patrouille Vliegtuigen gaat veel voeten in de aarden hebben.  De complete fysieke infrastructuur is er niet meer.  De Nimby's zullen weer gaan janken.
En zo een eenheid kent een zware intel 'staart'.  Dat kost veel tijd om weer op te bouwen.

Nou gewoon eenzelfde constructie gaan toepassen op Eelde als nu op Eindhoven het geval is daar beheert defensie alles behalve de passagiersterminal, is gezien de huidige problemen over het voortbestaan van Eelde misschien een goedkopere optie. Een groot deel van de infra ligt er al. Maar ook daar gaan we NIMBY gedrag krijgen maar die moeten het maar slikken moet ik ook, lig zelf onder aan/af vliegroute Eindoven/Volkel en straks wellicht "de Peel" maar dat laatste zal denk ook wel meevallen.

Poleme

Een verkeersvliegtuig heeft 2 dekken.  Het vracht en/of baggage dek biedt volop ruimte voor een wapenruim, sensoren zoals sono boeien, extra peut tanks of eventueel extra koel-, en elektriciteit opwekking capaciteit.
Een zakenjet heeft maar 1 dek, wat ook nog eens veel kleiner is dan bij een verkeersvliegtuig.
Sensoren en wapens moeten buitenboord meegevoerd worden.  Gaat je bereik en vliegduur aanzienlijk inperken.

De MARPATS markt is ook nog eens heel klein.  Een groot deel is tot op heden low-end, zoals turboprop kisten a la C295M en ATR 72MPA.  Het high-end markt segment is te klein voor meerdere aanbieders.
Misschien dat het te chauvinistische Frankrijk toch een eigen product kiest.  Maar het P-8A Poseidon is al ontwikkeld en heeft een flinke plaats in dat kleine markt segment veroverd. 

Gaat Nederland voor 4 MARPATS.  Dan worden die van de plank gekocht.
Maar her oprichting van een Groep Maritieme patrouille Vliegtuigen gaat veel voeten in de aarden hebben.  De complete fysieke infrastructuur is er niet meer.  De Nimby's zullen weer gaan janken.
En zo een eenheid kent een zware intel 'staart'.  Dat kost veel tijd om weer op te bouwen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

#2614
Citaat van: Ace1 op 08/07/2023 | 09:29 uurHeeft de MPA van Bombardier Defense & General Dynamics een weaponbay?



Daar lijkt het wel op ja, zo te zien in totaal 4 wapens in de bay + 4 onder de vleugels. De P-8 heeft er 5 intern + 6 onder de vleugels. De A320 Neo M3 MPA zou een bay krijgen van 8 torpedo's + 2 hardpoints onder de romp.


Citaat van: Ace1 op 08/07/2023 | 10:00 uurDoor getreuzel heeft Boeing nog geen echte concurrent voor de P-8, als de europese landen zoals Frankrijk en Duitsland en Spanje echt hadden samengewerkt dan was er allang een Airbus A320Neo MPA. Airbus hoeft niet het wiel opnieuw uit te vinden men kan gewoon Airbus FITS (Full Integrated Tactical System) wat in de C-295 MPA zit integreren in een A320NEO. Maar de Fransen voorkeur gaat uit naar een Dassault MPA want dat is een 100% Frans product.

En laten we eerlijk zijn een Airbus A320Neo is een beter product dan een Boeing 737NG/Max. Als je kijkt naar het vliegbereik en de performance.


https://www.defensa.com/espana/airbus-a320-patrulla-maritima-opcion-real-para-ejercito-aire


Daar heb je helemaal gelijk in, en ook al zou AB niet kiezen voor haar eigen systeem dan is er binnen Europa genoeg MOTS te koop dat wel geïntegreerd kan worden bijvoorbeeld bij Leonardo of zelfs bij Thales.