Recente berichten

#11
Australië/Oceanië / Onrust in Nieuw-Caledonië
Last post by Ace1 - 21/05/2024 | 22:04 uur
Doden bij rellen en plunderingen in Nieuw-Caledonië

Bij rellen in het Franse overzeese gebiedsdeel Nieuw-Caledonië zijn vier doden gevallen, onder wie een agent. Ook raakten honderden mensen gewond, meldt het Franse minister van Binnenlandse Zaken. Frankrijk heeft nu voor ten minste twaalf dagen de noodtoestand uitgeroepen op het eiland.

Op het eiland ten oosten van Australië is het al dagen onrustig. Er is geplunderd, voertuigen en winkels zijn in brand gestoken. In de hoofdstad Nouméa klonken vandaag schoten en scholen bleven dicht.

De autoriteiten zeggen dat er meer dan 130 mensen zijn opgepakt. De aanleiding voor de rellen is een geplande aanpassing van de regels rond de verkiezingen. De Franse Tweede Kamer stemde gisteravond in met het plan om Fransen die minimaal tien jaar in Nieuw-Caledonië wonen ook stemrecht te geven bij de provinciale verkiezingen.

Inheemse bevolking
Dat besluit ligt gevoelig bij de inheemse bevolking. Lokale politieke leiders vrezen dat de stem van de inheemse Kanak daardoor minder waard wordt, omdat dan ook duizenden Fransen mogen stemmen en zo meer politieke invloed krijgen.

Tot nu toe mochten alleen mensen en hun kinderen stemmen die al voor 1998 op het eiland woonden. Die regel was bedacht om de Kanaken, die een minderheid waren geworden, als oorspronkelijke bewoners wel politieke invloed te laten hebben. De Franse regering zegt dat de aanpassing nodig is om de verkiezingen op het eiland democratischer te maken.

President Macron zegt dat hij geen haast heeft met het organiseren van een speciale gezamenlijke vergadering van de Eerste en Tweede Kamer van het parlement die nodig is om de wet definitief te maken. Hij wil eerst met voor- en tegenstanders van onafhankelijkheid in gesprek en heeft hun vertegenwoordigers uitgenodigd om naar Parijs te komen en te praten over de toekomstige status van Nieuw-Caledonië.

Franse agenten naar Nieuw-Caledonië
Om een eind te maken aan de rellen, heeft Frankrijk extra politieagenten naar het eiland gestuurd. President Macron houdt vandaag crisisoverleg met zijn belangrijkste ministers op het gebied van defensie en nationale veiligheid. Een werkbezoek aan Normandië heeft hij daarom afgezegd.

De afgelopen dagen raakten al meer dan vijftig politieagenten gewond. Hoewel er een avondklok is ingesteld, gaat het geweld door. Een toerist uit Nieuw-Zeeland zei tegen een televisiestation dat de straten in brand staan en er volop wordt geplunderd. Een sportwinkel van Decathlon is vernield, geplunderd en in brand gestoken. Boven de hoofdstad Nouméa hangen zwarte rookwolken.

Zelfverdediging
De drie doden zijn volgens de lokale autoriteiten jonge Kanaken. Een van hen zou zijn doodgeschoten. Volgens de Hoge Commissaris van Nieuw-Caledonië is het slachtoffer niet neergeschoten door de politie, maar waarschijnlijk door iemand die handelde uit zelfverdediging.

Nieuw-Caledonië is strategisch belangrijk voor Frankrijk. Het eiland is een grote producent van nikkel, een essentieel metaal voor de productie van oplaadbare batterijen voor elektrische auto's. Ook wordt het gebruikt voor de productie van roestvrij staal. Daarnaast vindt Macron de Franse aanwezigheid op het eiland van groot belang voor het vergroten van de Franse invloedsfeer in het Pacifisch gebied. De Fransen hebben er een militaire basis.

Nieuw-Caledonië werd in 1853 Frans bezit. De Fransen annexeerden het eiland om meer invloed te kunnen uitoefenen op de regio. Het werd door de Fransen gebruikt als een strafkolonie. Eind 19e eeuw werden er zo'n 20.000 veroordeelden van Frankrijk naar Nieuw-Caledonië verscheept.

Ook werden Kanaken gedwongen om in reservaten te wonen. Na de Tweede Wereldoorlog kregen Kanaken meer rechten. Eind jaren 60 ontstond een onafhankelijkheidsbeweging. In 2018 stemde een kleine meerderheid in een referendum tegen onafhankelijkheid van Frankrijk.

Op onderstaande link is een video te bekijken.

https://nos.nl/artikel/2520565-doden-bij-rellen-en-plunderingen-in-nieuw-caledonie
#12
Europa / Re: Rusland's Expansie
Last post by Ace1 - 21/05/2024 | 21:11 uur
Dit kan de achilleshiel worden van de economie van Rusland – maar het Westen heeft nog wel wat geduld nodig

Het Westen heeft tot nog toe de meest zware sancties tegen Rusland niet ingezet: veel Russische banken maken nog gebruik van het internationale betalingssysteem SWIFT.

Uitsluiting van SWIFT zou vooral vanwege de internationale energiehandel grote gevolgen hebben.

Volgens financiële specialisten loopt de Russische economie op termijn wel tegen een muur aan: de import wordt onbetaalbaar.

Toen Rusland in februari 2022 Oekraïne binnenviel, reageerde het Westen met een flink pakket aan economische en financiële sancties in een poging om de Russische economie plat te leggen en Rusland te dwingen de oorlog snel te beëindigen.

Na meer dan twee jaar later duurt de oorlog nog steeds voort en gaat het Kremlin prat op zijn robuuste economie. Dit betekent echter niet dat de sancties niet effectief zijn.

Wat hierbij vooral speelt, is dat het Westen niet tot het uiterste is gegaan, aangezien een belangrijke maatregel achterwege is gebleven: veel Russische banken hebben nog steeds toegang tot het internationale betalingssysteem SWIFT.

Rusland is niet volledig afgesloten van betaalsysteem SWIFT
Tussen februari en mei 2022 hebben de VS en de Europese Unie herhaaldelijk actie ondernomen om de toegang van sommige Russische banken tot SWIFT te blokkeren. Daarbij werden banken die internationale olie- en gasbetalingen verwerken, echter gespaard.

Dat komt doordat Rusland een belangrijke energie-exporteur is, dus het abrupt blokkeren van de toegang van alle Russische banken tot het internationale betalingsverkeer zou wereldwijd enorme gevolgen hebben.

"Er zou veel schade zijn voor niet-Russische banken en andere banken in het internationale banksysteem", vertelt handelsspecialist Alex Capri van de National University of Singapore aan Business Insider. Eerder werkte hij als specialist voor de douane- en handelspraktijk voor Azië van accountant- advieskantoor KPMG.

Internationale handelsfinanciering waarbij meerdere partijen betrokken zijn, heeft te maken met complexe toeleveringsketens. "Als je het hele Russische banksysteem platlegt, zullen andere banken over de hele wereld daar ook de gevolgen van ondervinden, omdat zij de handel in energieproducten en andere grondstoffen financieren", zegt Capri. Het afsnijden van de toegang van alle Russische banken tot het internationale betalingsverkeer is volgens hem "de nucleaire optie".

Als het echter "echt slecht" gaat met de oorlog in Oekraïne, kan het Westen wel meer doen bij het uitsluiten van de toegang van Russische banken tot SWIFT, stelt Capri. Maar mogelijk hoeft het niet zo ver te komen.

Economie van Rusland zit zwaar in de problemen
Ondanks de frustratie van het Westen over de veerkracht van de Russische economie, lijken sancties wel enig effect te hebben. Dit is deels te danken aan zogenoemde secundaire sancties. Het Westen heeft bijvoorbeeld de beperkingen aangescherpt voor bedrijven in derde landen die nog steeds zaken doen met Rusland.

Hoewel Rusland zijn economie tot nu toe overeind heeft kunnen houden, zit de economie van het land op de middellange termijn in "diepe, diepe problemen", zegt econoom Richard Portes van de London Business School tegen Business Insider.

Portes noemde het afkappen van de banden met de "natuurlijke handelspartners" van Rusland - dat wil zeggen landen die relatief dicht in de buurt van Rusland liggen - een groot probleem. "Rusland drijft geen handel met Europa, dus de kansen en mogelijkheden voor nuttige en winstgevende handel, zijn zeer beperkt", aldus Portes.

Rusland is er weliswaar in geslaagd om het grootste deel van zijn olie-export te verleggen van Europa - voorheen zijn grootste markt - naar India en China, maar dat is per saldo minder winstgevend. De verkoopprijzen zijn lager en de logistieke kosten hoger.

"Deze alternatieven kunnen de handel met Europa niet efficiënt en productief vervangen", zegt Portes.

Rusland kampt ook met tekorten aan goed geschoolde arbeidskrachten en investeringen. Dit heeft te maken met een 'brain drain' als gevolg van de oorlog en beperkingen van het Westen op investeringen en handel. "Over vijf jaar krijgt de Russische economie te maken met rampzalige stagnatie", zegt Portes, die voorstander is van strengere sancties.

Rusland teert in op zijn buitenlandse reserves
Een belangrijke vraag is of Rusland over genoeg middelen blijft beschikken om importen te betalen.

"Rusland heeft te maken met een daling van de inkomsten uit de export van energie. Dat wordt gecompenseerd door gebruik te maken van goud en valutareserves bij het financieren van de import en ook door minder te importeren", schrijft financieel analist Alexander Kolyandr in een bijdrage voor de dentank Carnegie Endowment for International Peace. "Maar de reserves zijn niet oneindig en de import kan maar tot een bepaald niveau dalen."

Portes beaamt dit. "De financiering van de import wordt een steeds groter probleem, tenzij Rusland kan profiteren van een sterke stijging van de olieprijs of een andere financiële meevaller."

De centrale bank van Rusland zei in een rapport van afgelopen maart dat Rusland financieel geïsoleerd is geraakt en dat het land afhankelijk is geworden van de Chinese yuan voor de internationale handel.

"Een belangrijk probleem is dat de reserves van buitenlandse valuta opraken en je kunt geen deviezenreserves creëren", aldus Portes.

https://www.businessinsider.nl/dit-kan-de-achilleshiel-worden-van-de-economie-van-rusland-maar-het-westen-heeft-nog-wel-wat-geduld-nodig/
#13
KM / Re: LPX
Last post by Huzaar1 - 21/05/2024 | 21:04 uur
Citaat van: Parera op 21/05/2024 | 19:36 uurNaar een interessant concept voor een multi functioneel fregat waarbij de focus ligt op ondersteuning van landingen en onbemande systemen. Maar zeker niet naar het toekomstige MRSS van de Royal Navy!

Check
#14
KM / Re: LPX
Last post by Parera - 21/05/2024 | 19:36 uur
Citaat van: Huzaar1 op 21/05/2024 | 19:04 uurJa maar dat willen de britten niet, die zoeken schepen die de amfibische operaties kunnen uitvoeren en tegelijk ondersteunen. Vandaar mn vraag, waar kijken we naar.

Naar een interessant concept voor een multi functioneel fregat waarbij de focus ligt op ondersteuning van landingen en onbemande systemen. Maar zeker niet naar het toekomstige MRSS van de Royal Navy!
#15
KM / Re: LPX
Last post by Huzaar1 - 21/05/2024 | 19:04 uur
Citaat van: Parera op 21/05/2024 | 18:58 uurDat klopt, ik denk ook dat dit een heel mooi concept is voor het Britse Type32 fregat maar niet voor het MRSS. Dit ontwerp zou kunnen ondersteunen bij de operaties van het MRSS of zelfstandig kleine (SOF) eenheden aan land te zetten.

Het heeft dan wel ook 800 lanemeters (1600 m2)aan RoRo dek, maar het heeft geen LCU's aan boord. Dit zou dus betekenen dat er een extra schip met grotere landingsvaartuigen mee moeten varen. Dan zouden ze in een concept met seabasing (mexeflotes) de landingsvaartuigen moeten beladen. Het is een mogelijkheid, maar het is wel omslachtig.

Wij zouden zoiets dus wel kunnen doen bijvoorbeeld door het JSS mee te sturen met die mexeflotes of ander ponton systeem waaraan de zwaardere landingsvaartuigen aanleggen (LCVP's).

Ja maar dat willen de britten niet, die zoeken schepen die de amfibische operaties kunnen uitvoeren en tegelijk ondersteunen. Vandaar mn vraag, waar kijken we naar.
#16
KM / Re: LPX
Last post by Master Mack - 21/05/2024 | 19:00 uur
Citaat van: Master Mack op 21/05/2024 | 18:07 uurWauw,
Wel een mooie bak,
Ik denk nog steeds met velen van ons dat we voor 4x Crossover combatant moeten gaan en dan 2x MRSS en alles uitgerust met Dok.
Ik bedoelde het Damen MRSS 130mtr met dok 140mtr.
#17
KM / Re: LPX
Last post by Parera - 21/05/2024 | 18:58 uur
Citaat van: Huzaar1 op 21/05/2024 | 18:49 uurIk weet dat dit voor de britten is, maar dit schip is per definitie niet geschikt om grotere amfib operaties te kunnen ondersteunen. En er even een droogdok inbouwen kan niet, dat heeft invloed op het gehele ontwerp.

Dat klopt, ik denk ook dat dit een heel mooi concept is voor het Britse Type32 fregat maar niet voor het MRSS. Dit ontwerp zou kunnen ondersteunen bij de operaties van het MRSS of zelfstandig kleine (SOF) eenheden aan land te zetten.

Het heeft dan wel ook 800 lanemeters (1600 m2)aan RoRo dek, maar het heeft geen LCU's aan boord. Dit zou dus betekenen dat er een extra schip met grotere landingsvaartuigen mee moeten varen. Dan zouden ze in een concept met seabasing (mexeflotes) de landingsvaartuigen moeten beladen. Het is een mogelijkheid, maar het is wel omslachtig.

Wij zouden zoiets dus wel kunnen doen bijvoorbeeld door het JSS mee te sturen met die mexeflotes of ander ponton systeem waaraan de zwaardere landingsvaartuigen aanleggen (LCVP's).
#18
KM / Re: LPX
Last post by Huzaar1 - 21/05/2024 | 18:49 uur
Ik weet dat dit voor de britten is, maar dit schip is per definitie niet geschikt om grotere amfib operaties te kunnen ondersteunen. En er even een droogdok inbouwen kan niet, dat heeft invloed op het gehele ontwerp.
#19
KM / Re: LPX
Last post by Parera - 21/05/2024 | 18:46 uur
Citaat van: Huzaar1 op 21/05/2024 | 18:36 uurWaar zitten we dan in godsnaam naam te kijken?
Schip voldoet 0 procent

We zitten zeker niet te kijken voor NL, maar meer hier gepost van ''wat er ondertussen gebeurd bij de Britten''.
Het is eigenlijk een hele grote Crossover / Absalon ontwikkeld door een Brits bedrijf met flinke bewapening, maar die niet 100% voldoet aan de wensen (geen dok, 1 helispot)

Hier nog een duidelijkere impressie waar de ''stern ramp'' zoals ze het noemen duidelijk te zien is.
#20
KM / Re: LPX
Last post by Huzaar1 - 21/05/2024 | 18:36 uur
Waar zitten we dan in godsnaam naam te kijken?
Schip voldoet 0 procent