NL krijgsmacht in het Caribisch gebied

Gestart door KapiteinRob, 06/06/2007 | 10:05 uur

StrataNL

Citaat van: Lex op 12/08/2013 | 12:51 uur
ADAM heeft voor het overgeven van brandstof nog slechts de beschikking over 2 laadposities. De voorste RAS portalen zijn niet voorzien van tuig en slangen. Aldus blijkt uit de foto geplaatst door Strata.

Citaat van: Lex op 11/08/2013 | 21:41 uur
Op de foto geplaatst door Strata is over bakboord op het oliedek duidelijk de nieuw geplaatste boot te zien.

Klopt en inderdaad de KM heeft (blijkbaar) ingezien dat voor het bestrijden van drugssmokkel en piraterij extra rhibs nodig zijn, de vSpeijk heeft/had nu ook 3 rhibs mee ipv de gebruikelijk 2 en ik meende dat de de Ruyter er ook drie aan boord had?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

ADAM heeft voor het overgeven van brandstof nog slechts de beschikking over 2 laadposities. De voorste RAS portalen zijn niet voorzien van tuig en slangen. Aldus blijkt uit de foto geplaatst door Strata.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 12/08/2013 | 08:54 uur
En dat is nu een voordeel van de JSS...daar rij je ze zo naar binnen.

Duhuh, dan had het JSS in dit geval ook als stationsschip naar de west gemoeten. Anders moet-ie er speciaal heenvaren.....  ;)

Maar goed, we zullen zien hoe vaak het JSS de komende jaren als "ferry" ingezet gaat worden. Of als Seabased logistiek centrum.  :devil:

Elzenga

Citaat van: Poleme op 11/08/2013 | 22:47 uur
Elk jaar is er een stationsschip met 92 vaardagen en een heli met max. 290 vlieguren beschikbaar.  Dat kost dit jaar EUR 3, 6 miljoen voor het stationsschip en EUR 600.000 voor de heli = totaal EUR 4.101.000 per jaar

Stel we bestellen 2 extra Stan Patrol 5009's in een Performance Based Logistics onderhouds concept.  Waarbij we deze 5009's gedurende 15 dienstjaren laten onderhouden door Damen.    Aanschaf + 15 jaar onderhoud kost dan ca. EUR 6,4 miljoen per schip.  Opgesplitst: jaarlijkse afschrijving = 3,8 miljoen euro per Stan Patrol 5009 + 2,6 miljoen euro (EUR 8.667 per vaardag) voor onderhoud.
De 2 5009's krijgen in totaal 3 roulerende bemanningen, zodat elke 5009 jaarlijks 300 vaardagen kan maken = totaal jaarlijks 600 vaardagen.
Ter vergelijking: de 3 Stan Patrol 4100's maken nu 3 x 120 = 360 vaardagen totaal.  De totale onderhoudskosten van deze schepen zijn EUR 1,15 miljoen = EUR 3.194 per vaardag.   
Een stationsschip is alleen al 10 a 11 vaardagen kwijt aan een enkele reis NL - Cariben.
Voor....met af en toe wel een bezoekend fregat oid..die ook meedoet in oefeningen met lokale bondgenoten (of die bezoekt).

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 11/08/2013 | 23:45 uur
Nog een foto van de Amsterdam deze zal vast wat voertuigen meenemen voor de mariniers die op Sint Maarten komen.
En dat is nu een voordeel van de JSS...daar rij je ze zo naar binnen.

Ace1

Nog een foto van de Amsterdam deze zal vast wat voertuigen meenemen voor de mariniers die op Sint Maarten komen.


Poleme

Citaat van: Strata op 11/08/2013 | 18:54 uur
Blijf het toch vreemd vinden dat een bevoorrader va 17000 ton op drugsbootjes moet jagen.... gebrek aan operationele OPV's zullen we maar zeggen.
Elk jaar is er een stationsschip met 92 vaardagen en een heli met max. 290 vlieguren beschikbaar.  Dat kost dit jaar EUR 3, 6 miljoen voor het stationsschip en EUR 600.000 voor de heli = totaal EUR 4.101.000 per jaar

Stel we bestellen 2 extra Stan Patrol 5009's in een Performance Based Logistics onderhouds concept.  Waarbij we deze 5009's gedurende 15 dienstjaren laten onderhouden door Damen.    Aanschaf + 15 jaar onderhoud kost dan ca. EUR 6,4 miljoen per schip.  Opgesplitst: jaarlijkse afschrijving = 3,8 miljoen euro per Stan Patrol 5009 + 2,6 miljoen euro (EUR 8.667 per vaardag) voor onderhoud.
De 2 5009's krijgen in totaal 3 roulerende bemanningen, zodat elke 5009 jaarlijks 300 vaardagen kan maken = totaal jaarlijks 600 vaardagen.
Ter vergelijking: de 3 Stan Patrol 4100's maken nu 3 x 120 = 360 vaardagen totaal.  De totale onderhoudskosten van deze schepen zijn EUR 1,15 miljoen = EUR 3.194 per vaardag.   
Een stationsschip is alleen al 10 a 11 vaardagen kwijt aan een enkele reis NL - Cariben.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lex

Op de foto geplaatst door Strata is over bakboord op het oliedek duidelijk de nieuw geplaatste boot te zien.

Elzenga

#825
En voor de laatste keer naar de West? Van de sterkte afgevoerd in 2014. Als dat tenminste door gaat.

Sterker nog...dit wordt denk ik überhaupt de laatste trip...daarna direct aan de kade en afgestoten...onderdeel nieuwe bezuinigingen Miljoenennota...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 11/08/2013 | 18:54 uur
Blijf het toch vreemd vinden dat een bevoorrader va 17000 ton op drugsbootjes moet jagen.... gebrek aan operationele OPV's zullen we maar zeggen.

Armoe troef!  :silent:

StrataNL

Citaat van: Flyguy op 11/08/2013 | 17:07 uur
Meer dan één jaar. De pagina van de Amsterdam meldde laatst haat laatste BOZ ooit met een LCF, althans dit stond in de begeleidende text bij een foto van een afzwenkende LCF. Strata heeft dit vast ook gezien.
Als ik nog even mag reageren op bovenstaande, dat ging over de navigatie officier (navo)... niet over de Amsterdam..  :lol: Maar wie weet   :(

Back ontopic:


Blijf het toch vreemd vinden dat een bevoorrader va 17000 ton op drugsbootjes moet jagen.... gebrek aan operationele OPV's zullen we maar zeggen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Nieuwe helikopter in strijd tegen drugs 

DEN HAAG -
Het ministerie van Defensie stuurt een nieuw type helikopter naar het Caribisch gebied in de strijd tegen drugs. Dat maakte het ministerie zondag bekend.
 
De NH90-helikopter is zondag verscheept en komt naar verwachting eind van de maand op Curaçao aan. Door de goede sensoren kan de NH90 de omgeving nauwkeurig in kaart brengen.

Defensie zet verschillende soorten materieel in bij de bestrijding van drugssmokkel. In juni onderschepte een patrouilleschip van de marine 1000 kilo cocaïne in de Caribische wateren.

De NH90 kan ook worden ingezet voor medische evacuaties en voor zoek- en reddingsacties.

Telegraaf,
zo 11 aug 2013, 17:35   

Lex

We raken nu wel erg ver off-topic. Gaarne terug naar het topic onderwerp.

Flyguy

Meer dan één jaar. De pagina van de Amsterdam meldde laatst haat laatste BOZ ooit met een LCF, althans dit stond in de begeleidende text bij een foto van een afzwenkende LCF. Strata heeft dit vast ook gezien.

Als dit klopt zit de KM vanaf vorige week tot de indienststelling van de Karel Doorman (2015).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 11/08/2013 | 17:04 uur
Hoezo? De KM is er reeds aan gewend. Hoe vaak hebben NL schepen de afgelopen jaren langszij een NL-tanker gelegen cq geladen uit een NL-tanker?  :cute-smile:

Geen idee.. ik ben blijkbaar de luxe gewend van twee operationele tankers