A330 AWACS, MRTT

Gestart door dudge, 29/03/2015 | 09:59 uur

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/03/2015 | 17:20 uur
Ik zou het toejuichen inclusief een aantal ELINT kisten op basis van het zelfde platform.
Citaat van: Nikehercules op 29/03/2015 | 17:26 uur
Dit is een idee wat wél echt zoden aan de dijk zet op het gebied van een meer zelfstandige Europese defensie.

Het zou een vrij unieke capaciteit zijn. De meeste landen kiezen er voor om deze capaciteit in te vullen met kleinere omgebouwde jets of dmv UAV's, zoals de RQ4 AGS

Ace1

#12
Citaat van: Enforcer op 29/03/2015 | 16:54 uur
Zekere in combinatie met A330 MRTT en goede kans voor een stuk standaardisatie. Dat zou wel op een goede manier kosten kunnen drukken, zowel in onderhoud, spare parts, en operatiën.

Een ding weet ik wel een dat toestel als de A330 opstijgt of landt op de Navobasis Geilenkirchen zal dit in Zuid Limburg voor minder geluidsoverlast zorgen dan de huidige AWACS Boeing 707. dit komt omdat de A330 maar 2 motoren heeft en deze motoren voldoen aan de modernste eisen op het gebied van geluidsoverlast.

Nikehercules

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/03/2015 | 17:20 uur
Ik zou het toejuichen inclusief een aantal ELINT kisten op basis van het zelfde platform.

Dit is een idee wat wél echt zoden aan de dijk zet op het gebied van een meer zelfstandige Europese defensie.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/03/2015 | 17:20 uur
Ik zou het toejuichen inclusief een aantal ELINT kisten op basis van het zelfde platform.
ja..die ook. EU bijdrage binnen NAVO...(en wat mij betreft later primair binnen EU defensiestructuur)

Nikehercules

#9
Citaat van: Elzenga op 29/03/2015 | 17:17 uur
eens..en het mag duidelijk zijn dat ik hier een mooie kans en gelegenheid zie voor een EU invulling van deze AWACS en MRTT behoefte.

De AWACS pool valt onder de NAVO en deze hoort daar ook gewoon te blijven. If it ain't broke, don't fix it. Het platform zal me verder een rotzorg zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 29/03/2015 | 17:17 uur
eens..en het mag duidelijk zijn dat ik hier een mooie kans en gelegenheid zie voor een EU invulling van deze AWACS en MRTT behoefte.

Ik zou het toejuichen inclusief een aantal ELINT kisten op basis van het zelfde platform.

dudge

Citaat van: Enforcer op 29/03/2015 | 16:54 uur
Zekere in combinatie met A330 MRTT en goede kans voor een stuk standaardisatie. Dat zou wel op een goede manier kosten kunnen drukken, zowel in onderhoud, spare parts, en operatiën.

Het zou kunnen. Hangt ook een beetje van ontwikkelingskosten af. Het gaat natuurlijk vooral om de systemen aan boord, en vraag me af of de Indiers voor de juiste combo gaan. Stel ze zetten er een Russische radar op dan moeten we echt zelf het ontwikkeltraject in gaan.

Ondertussen hebben Frankrijk, UK en Saudi-Arabie natuurlijk wel E3's, en A330MRTT's, als die op de lijst staan om vervangen te worden kan hier wel naar gekeken worden, maar kan zo niks vinden over E3 replacement plannen.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/03/2015 | 17:10 uur
Helemaal waar, al zullen dan de EU (NAVO) landen het merendeel van de kosten moeten nemen en niet de rekening neerleggen bij de VS, want dan weet je nu al dat het een Boeing wordt.

Die zullen hard hun best doen om het Boeings te laten worden. Maar is ihkv de Schinveld problematiek niet gesteld de NATO voorlopig doorvliegt, en dat alleen nieuwere/stillere motoren onderzocht worden?


Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/03/2015 | 17:10 uur
Helemaal waar, al zullen dan de EU (NAVO) landen het merendeel van de kosten moeten nemen en niet de rekening neerleggen bij de VS, want dan weet je nu al dat het een Boeing wordt.
eens..en het mag duidelijk zijn dat ik hier een mooie kans en gelegenheid zie voor een EU invulling van deze AWACS en MRTT behoefte.

Elzenga

Citaat van: Enforcer op 29/03/2015 | 16:54 uur
Zekere in combinatie met A330 MRTT en goede kans voor een stuk standaardisatie. Dat zou wel op een goede manier kosten kunnen drukken, zowel in onderhoud, spare parts, en operatiën.
+1

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#4
Citaat van: Enforcer op 29/03/2015 | 16:54 uur
Zekere in combinatie met A330 MRTT en goede kans voor een stuk standaardisatie. Dat zou wel op een goede manier kosten kunnen drukken, zowel in onderhoud, spare parts, en operatiën.

Helemaal waar, al zullen dan de EU (NAVO) landen het merendeel van de kosten moeten nemen en niet de rekening neerleggen bij de VS, want dan weet je nu al dat het een Boeing wordt.

Enforcer

Citaat van: Elzenga op 29/03/2015 | 16:44 uur
Mooie vervanger voor NAVO AWACSs...

Zekere in combinatie met A330 MRTT en goede kans voor een stuk standaardisatie. Dat zou wel op een goede manier kosten kunnen drukken, zowel in onderhoud, spare parts, en operatiën.

Elzenga

Mooie vervanger voor NAVO AWACSs...

dudge

A330 For Indian AWACS, Tanker Deal Still In The Air

The Indian MoD today sanctioned $818 million (Rs 5113 crore) for the country's indigenous AWACS programme, with a go-ahead to order two modified Airbus A330 widebody jets as the platform. Funds for four additional jets for a total of six will come through later.

The decision ends suspense on a single bidder situation, as first reported by Livefist last month, and gets things rolling on what will be, in effect, the Indian Air Force's third separate platform for a comparable mission. The IAF currently operates three Il-76 based Phalcon AWACS jets (and is processing paperwork for two more) and will take delivery of the first of two Embraer-DRDO EMB-145i AEW&C jets this year.

This is good news for Airbus, but there are, of course, nuances and implications:

    First, the A330 platform will now be yoked to progress on the indigenous AWACS radar and systems. As the Airbus platform hasn't supported (or been tested as) an AWACS before, the programme will present several deep challenges on both sides. Of course, the fact that Airbus even sent in a bid meant that they're presumably on board for whatever it takes. Interestingly, Boeing, which has AWACS experience with the E-3, says it didn't bid because, "Boeing recognizes the complexity of the system requires an incremental development program to successfully manage the program risks and ensure an affordable program. As currently structured, the RFP does not support this approach."
    Second, and on the other hand, the programme could perhaps offer Airbus a low-risk opportunity to push its A330 platform into real special mission aircraft territory. It has wanted to do that for a while to stretch the A330 out on the lines of the 767. The Indian programme is small enough not to shackle things down.
    Third, while Airbus will welcome the all clear to the A330, it still has no clarity on the far more pressing and delayed deal for eight A330 MRTTs for the IAF, that's been stalled for two years in 'final negotiations'. While Airbus officials say they have indications that the deal will go through this year, there's no official clarity yet.
    The MoD's decision to provide rare sanction for single bid program may gladden Airbus -- it's currently a sole bidder for the IAF's HS748 Avro transport replacement programme, offering its C295 with Indian partner Tata. A decision on that bid is currently with the Defence Acquisition Council (DAC) too, the same body that approved the A330 for AWACS buy today.

http://www.livefistdefence.com/