Leopard, verkoop, gevolgen en vervanging

Gestart door dudge, 02/04/2011 | 08:59 uur

MadMaster

Er is een moment in het verleden geweest dat er in de Belgische politieke defensie top een gerucht ging dat ze een aantal van onze Leo 2 's zouden willen overnemen. Maar volgens mij is dat met een 'onjuist' toen in de politiek  ontkracht?!

Huzaar1

Citaat van: Flyguy op 21/03/2013 | 19:58 uur
Volgens Huzaar is er binnenkort een NL/DE tankbataljon, of was het een DE tank bat. met wat Nederlandse waarnemers?  :sick:

Hoe dan ook, wij Nederlanders hebben het weer eens lekker voor elkaar. Ondertussen tuft de Belg lekker door met zijn onvervangbare horizontale vuursteun...

Ho, stop!

Dat heb ik dus nooit gezegd. Het is heel onduidelijk wat er gaat gebeuren, en ik heb me niet uitgelaten over wat er precies wel of niet komt, en met welke zekerheid. Over de belgische leo1's. Die gaan ook weg, na 2013. KMW stopt met het produceren van reserveonderdelen ervan, athans dat werd een tijd geleden gemeld. Veel zal wel over te nemen zijn door lokale producenten. Dat gebeurde bij ons ook met spatborden, tandenkransen, en andere kleine onderdelen.

Ik bewonder de Belgen met de leo1 op de manier dat ze er nog zo mee doorgaan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

Citaat van: Belgje op 21/03/2013 | 19:59 uur
Kan zijn hoor. De info hieronder is het recentste dat ik terugvond... Maar ze rijden nog, onze Luipaarden.  :P
15-50(?) rijdende Leo 1's zijn nog altijd effectiever dan 120 opgeslagen leo 2's.  ;)

Belgje

Kan zijn hoor. De info hieronder is het recentste dat ik terugvond... Maar ze rijden nog, onze Luipaarden.  :P

Flyguy

Volgens Huzaar is er binnenkort een NL/DE tankbataljon, of was het een DE tank bat. met wat Nederlandse waarnemers?  :sick:

Hoe dan ook, wij Nederlanders hebben het weer eens lekker voor elkaar. Ondertussen tuft de Belg lekker door met zijn onvervangbare horizontale vuursteun...

IPA NG

Maar dat zijn inmiddels al pantserinfanteriebataljons geworden.

Ik begreep dat alleen 1/3e lanciers nog een tanksquadron hadden met iets van 14/15 tanks.

Hmmmmmmmmm...
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Belgje

Momenteel zijn er nog twee tankbataljons met de Leopard 1/A5 (BE) uitgerust: het Eerste/Derde Lansiers (1/3 L) en het Tweede/Vierde Lansiers (2/4 L). Zij beschikken nog elk over 26 tanks. (mil.be)

MadMaster

Zeker een hele goede zaak deze samenwerking maar bij mij overheerst eerder schaamte dat het Belgische leger met minder budget nog wel Haar Leopards in bedrijf kan houden. Misschien kunnen we samenwerken door hun 18 van onze Leo 2's te geven en wij er zelf weer 18 operationeel stellen alleen dan doen hun het onderhoud. dan hebben we OOK een NL/BE tankbataljon operationeel. :hrmph:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 21/03/2013 | 19:24 uur
Inderdaad...en in Nederland dacht men het weer beter te weten...een akelig naar kwaaltje van (enkelen) van ons.

In Nederland "wordt beter weten" geregeerd door de portemonnee, op zich niets mis mee maar wel als het penny whise and pound foolish is en in dat laatse blinken we echt uit de recente tijd.

IPA NG

Citaat van: Strata op 21/03/2013 | 19:22 uur
Volgens mij 40 ter vervanging van de 90mm's.

Ah, dacht dat her er iets van 15 waren en dat die ieder moment weg konden gaan.
Maar dat zal wel uitgesteld zijn naar aanleiding van de 90mm.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

Citaat van: Nikehercules op 21/03/2013 | 19:18 uur
Dat hadden ze eigenlijk al gedaan, en toch zagen zij de relevantie voor een direct vuur platform.
Inderdaad...en in Nederland dacht men het weer beter te weten...een akelig naar kwaaltje van (enkelen) van ons.

StrataNL

Citaat van: IPA NG op 21/03/2013 | 19:03 uur
Hoeveel tanks hebben ze nog eigenlijk en hoe lang gaan ze daar nog mee rond rijden (nu de 90mm verleden tijd is)?

Volgens mij 40 ter vervanging van de 90mm's.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Nikehercules

Citaat van: jurrien visser op 21/03/2013 | 19:15 uur
Gezien de innige samenwerking met de Noorderbuur zal het mij niets verbazen als ook de Belgen de conclusie trekken dat de MBT totaal vorige eeuws is.

Dat hadden ze eigenlijk al gedaan, en toch zagen zij de relevantie voor een direct vuur platform.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 21/03/2013 | 19:03 uur
Hoeveel tanks hebben ze nog eigenlijk en hoe lang gaan ze daar nog mee rond rijden (nu de 90mm verleden tijd is)?

Gezien de innige samenwerking met de Noorderbuur zal het mij niets verbazen als ook de Belgen de conclusie trekken dat de MBT totaal vorige eeuws is.


IPA NG

Hoeveel tanks hebben ze nog eigenlijk en hoe lang gaan ze daar nog mee rond rijden (nu de 90mm verleden tijd is)?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu