De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

Zander

Citaat van: A.J. op 05/01/2023 | 00:07 uur
Dat is wat anders, in dit geval bestaat er geen enkele reden ihkv de veiligheidsbelangen om daar een kazerne te bouwen. We grossieren in reeds bestaande alternatieven maar die gaan we dan weer sluiten...

En als je echt strategisch (veiligheid) gaat kijken wil je juist spreiding van je infra hebben. Nog even los van de kwetsbare plaats daar. Saboteer de sluizen en wat gemalen en die hele kazerne verdwijnt in de golven.

Als we nou geen (vooral reeds bestaande) alternatieven zouden hebben zou ik de laatste zijn die hier op tegen was (en mijn mening mbt Nimby's mag redelijk bekend zijn) maar dit is gewoon quatsch. Kazernes sluiten ten faveure van eoa "superkazerne" in de polder... Echt te debiel voor woorden. Het niveau marinehaven Den Helder sluiten en een nieuwe realiseren bij Eemshaven...

De idioterie... Maar het zal vast goed staan op het CV van de stasdef.

Edit: En als dit een extra kazerne zou worden zonder consequenties voor de bestaande locaties had ik dit plan toegejuichd.
Militaire strategie moet je ook niet bij politici neerleggen.
Het is niet voor niets dat de meeste oudere kazernes verspreid liggen langs belangrijke snelwegen richting het oosten en nabij spoorfaciliteiten.
Inderdaad een klapper op de dijk langs het veluwemeer of de sluizen/gemalen en de polder staat zo'n 3,5m onder water.
People are sheep

A.J.

#2516
Citaat van: Huzaar1 op 04/01/2023 | 23:53 uur
Alsof de belangen van een gemeente te vertalen zijn met de (veiligheids) belangen van een natie. Vind dat wel erg makkelijk. De wereld bestaat uit nimbys.

Dat is wat anders, in dit geval bestaat er geen enkele reden ihkv de veiligheidsbelangen om daar een kazerne te bouwen. We grossieren in reeds bestaande alternatieven maar die gaan we dan weer sluiten...

En als je echt strategisch (veiligheid) gaat kijken wil je juist spreiding van je infra hebben. Nog even los van de kwetsbare plaats daar. Saboteer de sluizen en wat gemalen en die hele kazerne verdwijnt in de golven.

Als we nou geen (vooral reeds bestaande) alternatieven zouden hebben zou ik de laatste zijn die hier op tegen was (en mijn mening mbt Nimby's mag redelijk bekend zijn) maar dit is gewoon quatsch. Kazernes sluiten ten faveure van eoa "superkazerne" in de polder... Echt te debiel voor woorden. Het niveau marinehaven Den Helder sluiten en een nieuwe realiseren bij Eemshaven...

De idioterie... Maar het zal vast goed staan op het CV van de stasdef.

Edit: En als dit een extra kazerne zou worden zonder consequenties voor de bestaande locaties had ik dit plan toegejuichd.

A.J.

Citaat van: Harald op 04/01/2023 | 23:01 uur
De grote plus voor de Gemeente Zeewolde zou ondermeer zijn dat ze de restwarmte van het Datacenter gingen gebruiken om woonwijken te voorzien van warmte.

'Groene' restwarmte datacenters is vooral kille PR - Follow the Money:

https://www.ftm.nl/artikelen/restwarmte-datacenters-big-tech

Meer dan 80 procent restwarmte datacenter Zeewolde waait straks het IJsselmeer op:

https://www.destentor.nl/zeewolde/meer-dan-80-procent-restwarmte-datacenter-zeewolde-waait-straks-het-ijsselmeer-op~a87ec5d8/

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 04/01/2023 | 22:50 uur
De lobby/ lui die aan de touwtjes trekken hebben over het algemeen heel andere plannen dan de mensen die er wonen en er direct mee te maken krijgen, ook in de provincie zijn de bestuurders alle contact met de bevolking verloren, kijk bv hier in Friesland naar iets als de Lelylijn, werkelijkwaar niemand hier zit op dat onzinnige stuk spoor te wachten maar de bestuurders/lobby vinden het een prima plan en het moet er komen want bereikbaarheid blabla, dat diezelfde lui het lokale OV zo'n beetje compleet hebben wegbezuinigd hoor je ze niet over. Het zijn gewoon prestige projecten waar de lokale inwoners geen bliksem mee opschieten.

En ik zie ook totaal geen toegevoegde waarde in die "superkazerne"...

En oh ja, dat datacenter, terecht dat dat plan door de plee is gespoeld.

Alsof de belangen van een gemeente te vertalen zijn met de (veiligheids) belangen van een natie. Vind dat wel erg makkelijk. De wereld bestaat uit nimbys.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: A.J. op 04/01/2023 | 22:50 uur
En oh ja, dat datacenter, terecht dat dat plan door de plee is gespoeld.
De grote plus voor de Gemeente Zeewolde zou ondermeer zijn dat ze de restwarmte van het Datacenter gingen gebruiken om woonwijken te voorzien van warmte.

A.J.

#2512
Citaat van: Harald op 04/01/2023 | 21:29 uur
Leefbaar Zeewolde??  :hrmph:.... de partij die de komst van het Datacenter de nek omgedraaid heeft en wordt de kazerne het volgende slachtoffer?

De lobby/ lui die aan de touwtjes trekken hebben over het algemeen heel andere plannen dan de mensen die er wonen en er direct mee te maken krijgen, ook in de provincie zijn de bestuurders alle contact met de bevolking verloren, kijk bv hier in Friesland naar iets als de Lelylijn, werkelijkwaar niemand hier zit op dat onzinnige stuk spoor te wachten maar de bestuurders/lobby vinden het een prima plan en het moet er komen want bereikbaarheid blabla, dat diezelfde lui het lokale OV zo'n beetje compleet hebben wegbezuinigd hoor je ze niet over. Het zijn gewoon prestige projecten waar de lokale inwoners geen bliksem mee opschieten.

En ik zie ook totaal geen toegevoegde waarde in die "superkazerne"...

En oh ja, dat datacenter, terecht dat dat plan door de plee is gespoeld.

Lex

Citaat van: Harald op 04/01/2023 | 21:29 uur
Leefbaar Zeewolde??  :hrmph:.... de partij die de komst van het Datacenter de nek omgedraaid heeft en wordt de kazerne het volgende slachtoffer?
Nimby is ook daar populair. Laten we eerst maar rustig afwachten.

Huzaar1

Klaar met deze onzin. Moeten we ook niet teveel aandacht aan willen geven.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Leefbaar Zeewolde??  :hrmph:.... de partij die de komst van het Datacenter de nek omgedraaid heeft en wordt de kazerne het volgende slachtoffer?

Lex

Grootste partij Zeewolde niet blij met lobby voor kazerne

ANP, 04-01-2023, 19:16

ZEEWOLDE-
Dat de Flevolandse commissaris van de Koning, Leen Verbeek, actief heeft gelobbyd om een kazerne naar de provincie Flevoland te krijgen, is volstrekt ongewenst. Dat zegt de grootste partij van Zeewolde, Leefbaar Zeewolde. De partij wil dat er eerst wordt overlegd met de lokale samenleving en politiek voordat de kazerne er komt.

"Leefbaar Zeewolde wil dat de minister, het ministerie en de provincie vanachter de gesloten deuren komen, uit de loopgraven klimmen en de samenleving van Zeewolde gaat informeren ?n betrekken bij besluitvorming over de eventuele komst van de mega-kazerne", zo stelt de partij in een verklaring. "Er mag geen sprake zijn van een overval waarbij we moeten schikken en accepteren."

Halverwege dit jaar besluit het kabinet of bij de Nijkerkerbrug in Zeewolde een moderne, nieuwe kazerne wordt gebouwd. Op het militaire complex zal plaats zijn voor 7000 militairen en zo'n 1300 opleidingsplaatsen, zo maakte Verbeek bekend in zijn nieuwjaarstoespraak. Defensie zou een grote voorkeur voor Flevoland hebben, onder andere omdat daar nog voldoende stikstofruimte is om te bouwen.

Vage plukjes informatie
Leefbaar Zeewolde is het afgelopen jaar wel ge?nformeerd over de plannen van het ministerie van Defensie, maar daarbij zouden "alleen vage plukjes informatie" zijn verstrekt, waarmee "geen inschatting gemaakt kan worden welke effecten te verwachten zijn voor de komende tien tot dertig jaar", aldus de partij.

Deze week uitte een groep ondernemers kritiek op de plannen, omdat de agrarische grond van bedrijven voor de kazerne gebruikt zou worden.

A.J.

Citaat van: Umbert op 04/01/2023 | 20:15 uur
Nou een paar jaar geleden hebben ze in Assen dus precies dat gedaan ze zijn een programma gestart om de hele opleiding in Assen te doen om zo het bataljon daar met mensen uit de streek te vullen dat liep schijnbaar beter als via het algemeen programma en volgens mij zijn de Assenaren trots op hun kazerne en der schijnt histories ook nog iets te zijn dat die kazerne moet blijven bestaan maar dat argument zal wel terzijde zijn geschoven, als al waar. Maar dat van wingewest neem ik niet terug want dat is een gevoel wat bij veel meer mensen in Noord/oost en zuid leeft mbt het westen ergens had ik gehoopt dat we een gigantische gasbel gaan vinden onder de Randstad, die al onze gaszorgen laten verdwijnen voor de komende tijd.

Idd, werven in de regio, de zg. proeftuinen. Daarnaast is justitie een jaar of wat geleden ook nog naar de JWF kazerne verhuisd...

Dienst gevangenenvervoer overvallen door dreigende sluiting Johan Willem Frisokazerne in Assen: 'We hebben hier voor ruim zes miljoen ge?nvesteerd'

A.J.

#2506
Citaat van: Huzaar1 op 04/01/2023 | 16:50 uur
Omdat we A. Hele andere regels hebben voor het bouwen van een hotel,  en het bouwen van Legering.

Waar heb ik het over hotels of wat dan ook, het gaat erom dat de bestaande legering gerenoveerd moet worden en dat kan makkelijk. Daar hoeft helemaal geen hotel of wat dan ook maar voor gebouwd te worden.

Citaat
En B. We willen ( of fantaseren hier in ieder geval) juist over een nieuwe soort legering wat niet meer lijkt op het oude.

Er hoeven helemaal geen exclusieve super de luxe Spa's georganiseerd te worden voor de binnenslapers. Geef die lui een gebouw, een 1 persoons kamer (tijdens de AMO vierpersoons oid) een keukentje en klaar ben je. Zo spannend hoeft het allemaal niet te zijn, de grootste dissatisfier van de binnenslapers is het moeten delen van de kamer.

Citaat
Regels is geen zwaktebod, daar loopt de rijksoverheid, 2e kamer, kabinet op alle fronten tegenaan. Die zet je niet even aan de kant is maar weer gebleken in tig dossiers. Hier dus ook niet.

Het is regeltechnisch iig een stuk eenvoudiger om op "eigen" (defensie) terrein wat al een bepaald bestemmingsplan heeft iets te renoveren/herbouwen dan opnieuw te beginnen op een terrein wat prive eigendom is en wat godbetert tegen een Natura 2000 gebied aanligt... Open jij maar eens een nieuwe vliegbasis of schietbaan, ik kan je verklappen dat het een stuk eenvoudiger is om de bestaande locaties te renoveren en dat weet jij ook heel goed.

Citaat
En ze geven geen klauwen met geld uit aan eigen werkplekken, gehele 2e kamer gebouw was en is een bouwval en er waren niet eens genoeg werkplekken voor alle kamerleden.

Waar stel ik dat dan?

Umbert

#2505
Citaat van: Zander op 04/01/2023 | 18:14 uur
Nou nou, alsof 13 lumbl bat enkel uit noorderlingen bestaat.
Ik ben ook ooit in Schaarsbergen begonnen en reisde weekelijks met de trein op en neer vanuit de Zaanstreek. We moeten nu ook niet gaan doen alsof er geen noorderling meer met een rode baret op wil lopen. Het is kak voor de mensen die er nu dienen en naar Deelen moeten. Vooral voor de gezinnen heeft dit een grote impact.
Nou een paar jaar geleden hebben ze in Assen dus precies dat gedaan ze zijn een programma gestart om de hele opleiding in Assen te doen om zo het bataljon daar met mensen uit de streek te vullen dat liep schijnbaar beter als via het algemeen programma en volgens mij zijn de Assenaren trots op hun kazerne en der schijnt histories ook nog iets te zijn dat die kazerne moet blijven bestaan maar dat argument zal wel terzijde zijn geschoven, als al waar. Maar dat van wingewest neem ik niet terug want dat is een gevoel wat bij veel meer mensen in Noord/oost en zuid leeft mbt het westen ergens had ik gehoopt dat we een gigantische gasbel gaan vinden onder de Randstad, die al onze gaszorgen laten verdwijnen voor de komende tijd.

A.J.

Citaat van: Zander op 04/01/2023 | 18:14 uur
Nou nou, alsof 13 lumbl bat enkel uit noorderlingen bestaat.
Ik ben ook ooit in Schaarsbergen begonnen en reisde weekelijks met de trein op en neer vanuit de Zaanstreek. We moeten nu ook niet gaan doen alsof er geen noorderling meer met een rode baret op wil lopen. Het is kak voor de mensen die er nu dienen en naar Deelen moeten. Vooral voor de gezinnen heeft dit een grote impact.

Het is en blijft een feit dat 13 Infbat vnl gevuld is met mensen uit het noorden van het land. 11 En 12 moeten het meer hebben van de rest van Nederland waarbij ik niet zeg dat er geen enkele noordeling bij 11 of 12 dient of andersom. Nog even los van de lui die verhuisd zijn naar het noorden om tal van redenen (die ken ik ook genoeg en de betaalbaarheid van de huizen en de omgeving scoren hoog). Veel succes met het verhuizen naar de omgeving van Deelen met je sgt salaris.

Zander

Citaat van: Umbert op 04/01/2023 | 17:35 uur
Precies het win gewest is leeg, nu kunnen ze oprotten lijkt het wel. alleen nog goed om asielzoekers te plaatsen.
Nou nou, alsof 13 lumbl bat enkel uit noorderlingen bestaat.
Ik ben ook ooit in Schaarsbergen begonnen en reisde weekelijks met de trein op en neer vanuit de Zaanstreek. We moeten nu ook niet gaan doen alsof er geen noorderling meer met een rode baret op wil lopen. Het is kak voor de mensen die er nu dienen en naar Deelen moeten. Vooral voor de gezinnen heeft dit een grote impact.
People are sheep