Hillen brengt werkbezoek aan Vietnam

Gestart door Lex, 26/09/2011 | 10:10 uur

Ace1

Citaat van: Jellington op 09/11/2014 | 22:26 uur
Damen heerst in Zuid-Oost Azië  ;D

Men heeft 2 landen  Zuid-Oost Azië die men als klant heeft, dat vindt ik niet echt heersen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Jellington op 09/11/2014 | 22:26 uur
Damen heerst in Zuid-Oost Azië  ;D


Doen een beetje mee vind ik een beter uitdrukking, maar wat niet is kan nog komen!

Jellington

Damen heerst in Zuid-Oost Azië  ;D

Ace1


Ace1

Ik ben wat meer foto's tegengekomen van de 2 SIGMA 9814 korvetten die Vietnam heeft besteld bij Damen















Ace1

Design of future Damen SIGMA 9814 Corvettes for Vietnamese Navy revealed

During Vietship 2014 Nava Exhibition in Vietnam, Dutch shipyard Damen unveiled for the first time the design of the Sigma 9814 Corvette ordered by Vietnam. It was announced in October 2011 that Damen shipyard in Vlissingen, Netherlands will build four Sigma corvettes for the Vietnamese Navy. The first two ships will be built in Vlissingen (Netherlands), and the last two (options) will be built in Vietnam, under Dutch supervision.


The new Sigma 9814, future corvette design of the Vietnamese Navy

Based on previously published information and from what can be seen on the model shown at Vietship 2014 the new SIGMA 9814 class will be fitted with:
8x MBDA Exocet MM40 Block 3
12x MBDA MICA VL surface-to-air missiles (in VLS)
1x Oto Melara 76mm main gun
2x Oto Melara MARLIN-WS 30mm gun mounts
The corvette will acomodate one anti-submarine helicopters Ka-28. The corvettes are set to receive the latest generation of electronics and sensors from Thales including TACTICOS combat management system, SMART-S Mk 2 radar and STING EO Mk 2 electro-optical fire control system.

Design wise, the new Sigma 9814 differs quite a lot combared to existing Sigma designs (9813, 10513 or 10514) especially around the bridge area. Likewise, the bow appears to be more angled to possibly provide more stealth.

http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=1600

Lynxian

Ha! Dat is fantastisch nieuws! Plus, zo te lezen krijgen die Vietnamezen er topspul voor terug. Win-win! :)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Nederlandse werf bouwt twee oorlogsschepen voor Vietnam

door Menno Steketee / 22 augustus 2013

Binnenland

Damen Shipyards heeft een akkoord bereikt met Vietnam voor de levering van twee korvetten aan de Vietnamese marine, zo heeft de Gorinchemse werf vandaag bevestigd.

De deal, die voor het einde van dit jaar officieel door beide landen moet worden beklonken, zou het Nederlandse bedrijfsleven, vooral de werf van Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) in Vlissingen, duizend manjaren werk opleveren.

Over de waarde van het contract doet Damen geen mededelingen, maar een ingewijde stelt dat die kan oplopen tot een half miljard euro. De Nederlandse overheid is betrokken bij de financiering.

Damen heeft 'goede hoop' op meer orders

Het contract behelst de bouw van twee korvetten van de SIGMA-klasse, type 9814 – wat staat voor een lengte van 98 meter en een breedte van 14 meter. De schepen krijgen een potente uitrusting met onder andere een Oto Melara snelvuurkanon, antischipraketten en verticaal te lanceren Mica luchtdoelraketten. Binnen de transactie is Thales Nederland de beoogde leverancier van elektronische uitrusting, waaronder radar, sensoren, vuurleidingsystemen en apparatuur voor commandovoering.

Over het bouwprogramma zijn geen nadere gegevens openbaar gemaakt, maar het lijkt logisch dat één van de twee SIGMA's op de Vlissingse werf wordt gebouwd en het tweede schip op een Vietnamese werf. Damen is al bijna twintig jaar actief in het Zuid-Oost Aziatische land, waar de onderneming vijf scheepsbouw- en reparatiewerven exploiteert en een grote werf bij Haiphong in ontwikkeling heeft. Damen zegt ,,goede hoop" te hebben op meer Vietnamese orders.

Eerder al korvetten naar Marokko en Indonesië

De aanschaf van twee moderne korvetten past in het ambitieuze moderniseringsprogramma van de strijdkrachten van Vietnam in het licht van de assertieve buitenlandpolitiek en snelle militaire uitbreiding van buurland China. Vietnam en China betwisten onder meer de soevereiniteit van eilandjes in de Zuid-Chinese Zee, waaronder grote olievoorraden worden vermoed. Vietnam was decennia lang grootafnemer van de Russische wapenindustrie, reden waarom de leverantie van westers, Nederlands, defensiematerieel opmerkelijk mag heten.

De SIGMA geldt op de exportmarkt als een verkoopsucces. Eerder verkocht de werf drie van dergelijke korvetten aan Marokko en vijf aan Indonesië, in diverse varianten. Meer landen hebben interesse in de marineschepen getoond.

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/08/22/nederlandse-werf-bouwt-twee-oorlogsschepen-voor-vietnam/

DvdW

#93
Toch bijzonder dat er verder nog niets over te vinden is. Niet bij Damen, niet bij MoD van Vietnam, geen persbericht, nada. Maar volgens deze site is er vandaag een delegatie van de Vietnamese Ministerie van Defensie op bezoek in Nederland. En ze hebben onder andere Damen Shipyards bezocht :)

EDIT: ik was té voorbarig. En het gaat blijkbaar wél om de Sigma klasse... Televaag...
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

dudge

Citaat van: jurrien visser op 22/08/2013 | 08:47 uur
Het kan aan mij liggen, maar gevoelsmatig zit er iets fout in dit bericht... "lichte patrouilleschepen"

Gezien eerdere publicaties in dit topic krijg ik sterk de indruk dat het om SIGMA korvetten gaat....

Het ging eerder ook om 4 schepen, maar ben benieuwd, in ieder geval goed nieuws.
Nu heeft de SIGMA lijn ook patrouille schepen, is maar net welke variant je kiest.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#91
Citaat van: Telegraaf Vandaag om 08:43
do 22 aug 2013, 05:30   

AMSTERDAM - De Nederlandse scheepwerf Damen Shipyards gaat minimaal twee oorlogsbodems bouwen voor Vietnam, schepen van de Hollandklasse.

De lichte patrouilleschepen brengen zo'n 120 miljoen euro per stuk op.


Het kan aan mij liggen, maar gevoelsmatig zit er iets fout in dit bericht... "lichte patrouilleschepen"

Gezien eerdere publicaties in dit topic krijg ik sterk de indruk dat het om SIGMA korvetten gaat....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

do 22 aug 2013, 05:30   

Vietnam koopt Hollandse oorlogsbodems 
door Niels Rigter

AMSTERDAM - De Nederlandse scheepwerf Damen Shipyards gaat minimaal twee oorlogsbodems bouwen voor Vietnam, schepen van de Hollandklasse.

De lichte patrouilleschepen brengen zo'n 120 miljoen euro per stuk op.

Damen heeft in Vietnam vijf werven. De Nederlandse scheepsbouwer doet het goed. Het bedrijf verkoopt dit jaar wereldwijd zo'n 200 schepen. In een gemiddeld jaar zijn dat er 150.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21829150/__Vietnam_koopt_onze_oorlogsboten__.html


Ace1

naar aanleiding van de posting van ARM-WAP over russische wapens, ben ik even gaan zoeken naar meer info hierover, overigens een goede zaak dat men bij Damen niet alleen kijk naar de dure wapens van MBDA en Oto Melara, maar kijkt men ook naar goedkopere alternatieven.

http://www.navweaps.com/Weapons/WNRussian_3-60_ak176.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Kh-35

http://defense-update.com/products/s/sa-18.htm


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 30/01/2012 | 20:08 uur
Citaat van: jurrien visser op 30/01/2012 | 20:00 uur
Het al weer geruime tijd stil rondom de (potentiële) export orders voor Vietnam (en Oman).

Weet iemand of er al meer bekend is?

Volgens de topic over Oman, had Poleme er over dat de Ceo van Damen bij de handelsdelegatie zat en was de kans groot dat er een contract zou worden getekend, hoe de zaken er nu voor staan, geen idee, misschien weet Poleme meer daarover?


Ik heb het commentaar van Poleme gelezen en verder gezocht naar publicties maar in de pers is het stil, iets wat opzich geen slecht teken is.