Verhuizing Marinierskazerne

Gestart door Marskramer, 26/10/2011 | 20:25 uur

Elzenga

#593
Citaat van: onderofficier op 01/12/2012 | 21:25 uurDe burger wil of kan schjnbaar niet begrijpen dat de LMB en de mariniers totaal iets anders zijn.........   :devil:
dat wordt lastig als ik het over hun inzet heb...en daarbij meldt dat de ene eenheid zijn eigen materiaal meeneemt naar de zandbak...terwijl het materiaal van de ander er nog staat.
Citaat van: onderofficier op 01/12/2012 | 21:25 uur
Men valt onder één commando.   Namelijk de CDS. Alleen die heeft één en ander onderverdeelt...................
als men dat toch al doet waarom dan nog het onderscheid? :devil:... lijkt me veel logischer om het bij elkaar te brengen...het is toch al heel weinig (en ps. men doet het in de praktijk al deels...zie o.a. mortiers mariniers...). Maar toch krampachtig eilandjes blijven handhaven.
Citaat van: onderofficier op 01/12/2012 | 21:25 uur
Als men in eilandjes denkt dat zou er geen luchtmacht helicopters incl. luchtmacht-crew op een marine schip zijn.........................

Dus de luchtmacht kan men maar onderbrengen bij de marine of de marine bij de luchtmacht? 
De luchtmacht onderbrengen bij de luchtmacht...die vervolgens nauw samenwerkt met Marine of Landmacht. En dat binnen een wat mij betreft maritieme orientatie. Wordt het eilandjesdenken meteen nog verder aangepakt.

Ook geen noodzaak tot verhuizing Korps Mariniers. Want die gaan gewoon richting Oranjekazerne en worden versterkt door 2 bat. van ex-LMB. De rest van de ex-LMB gaat richting 13 Mech. Kazerne in Doorn kan dan gewoon dicht en geen dure bouw van nieuwe en een onnodige kazerne en terreinen in Vlissingen en Zeeland. Met dat geld kunnen we mooie andere dingen doen...zoals de tanks weer terug en extra bataljons (totaal dan 12 ipv huidige 9...binnen 3 versterkte brigades onder het CLAS...1 met mariniers-embleem).

onderofficier

Citaat van: Elzenga op 01/12/2012 | 21:14 uur
Iets wat de burger/kiezer ook begrijpt.

De burger wil of kan schjnbaar niet begrijpen dat de LMB en de mariniers totaal iets anders zijn.........   :devil:


Citaat van: Elzenga op 01/12/2012 | 21:14 uur
Want ik blijf het onzinnig vinden dat binnen zo'n kleine krijgsmacht er twee van zulke eenheden zijn en ze onder verschillende commando's vallen. .

Men valt onder één commando.   Namelijk de CDS. Alleen die heeft één en ander onderverdeelt...................omdat het niet alleen aan kan.......

Citaat van: Elzenga op 01/12/2012 | 21:14 uur
Het eilandjesdenken!!...dat nog steeds maar door gaat en heel veel inefficiëntie en daarmee kosten in de hand werkt. Dat moet mijns inziens worden doorbroken.

Als men in eilandjes denkt dat zou er geen luchtmacht helicopters incl. luchtmacht-crew op een marine schip zijn.........................

Dus de luchtmacht kan men maar onderbrengen bij de marine of de marine bij de luchtmacht?  
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

Citaat van: onderofficier op 01/12/2012 | 20:00 uurStel dat men dat doet  (met nadruk op stel) dan heeft dat ook voorbereiding nodig ....wat ook geld kost in deze tijd van zware bezuinigheden......
Je verhuisd niet zo maar 2 bataljons, ook niet naar bestaande locaties....
dat geld lijkt me veel nuttiger besteed...mede gezien de grote bezuinigingen die bewuste gebieden treft al.
Citaat van: onderofficier op 01/12/2012 | 20:00 uur
Daarnaast er zijn totaal géén plannen om de mariniers samen te voegen met de luchtmobiele brigade.  Je kan wel dingen bepleitten maar het heeft totaal geen nut in deze.
Dan wordt het de hoogste tijd dat men daar eens serieus over gaat nadenken. Want ik blijf het onzinnig vinden dat binnen zo'n kleine krijgsmacht er twee van zulke eenheden zijn en ze onder verschillende commando's vallen. Hoezo inefficiënt en overbodig!! En dat is precies de reden waarom ik er steeds weer op zal wijzen en voor deze verandering zal blijven pleiten.
Citaat van: onderofficier op 01/12/2012 | 20:00 uurDe werkelijkheid is dat de mariniers apart van de lmb blijft bestaan en dat de mariniers een betere onderkomen nodig hebben.
En dat is precies wat ik denk dat bestreden moet worden. Het eilandjesdenken!!...dat nog steeds maar door gaat en heel veel inefficiëntie en daarmee kosten in de hand werkt. Dat moet mijns inziens worden doorbroken. Om de meest uitgebreide en efficiënte krijgsmacht te ontwikkelen welke mogelijk is binnen het beschikbare budget. Iets wat de burger/kiezer ook begrijpt.

onderofficier

Citaat van: A.J. op 01/12/2012 | 20:17 uur
Dat ze in hopeloos verouderde infra zitten is iedereen wel duidelijk, maar het nut en belang van een verhuizing naar Vlissingen ontgaat me totaal.

Nut / belang  is volgens mij de vernieuwde infra + ruimte.   

Dat het een end weg is tja dat klopt  maar waar vind men de ruimte?    Ik denk dat men ook wel naar Budel had moeten gaan al moet daar een hoop gesloopt worden aangezien de infra daar oud is maar dat moet nu ook.....  Maar men had geen nieuwe grond hoeven aan te kopen. 

 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

A.J.

Citaat van: onderofficier op 01/12/2012 | 20:00 uur

De werkelijkheid is dat de mariniers apart van de lmb blijft bestaan en dat de mariniers een betere onderkomen nodig hebben.   

Dat ze in hopeloos verouderde infra zitten is iedereen wel duidelijk, maar het nut en belang van een verhuizing naar Vlissingen ontgaat me totaal.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: onderofficier op 01/12/2012 | 20:00 uur
De werkelijkheid is dat de mariniers apart van de lmb blijft bestaan en dat de mariniers een betere onderkomen nodig hebben.   

Exact.

Daarnaast zie ik het probleem werkelijk niet,  wees blij de de mariniers een prima onderkomen krijgen waar ze lang mee vooruit kunnen.

Kan het in een topic ook nog eens ergens anders over gaan dan euro's.

onderofficier

Citaat van: Elzenga op 01/12/2012 | 18:47 uur
Voorbereidingen laten doorgaan is zonde van het geld. In deze tijd van zware bezuinigingen het gewoon niet doen. Dat beter om locaties samen te voegen...ik bepleitte het al eerder....de Oranjekazerne uitbreiden en daar Mariniers onderbrengen lijkt mij verstandiger.

Stel dat men dat doet  (met nadruk op stel) dan heeft dat ook voorbereiding nodig ....wat ook geld kost in deze tijd van zware bezuinigheden......
Je verhuisd niet zo maar 2 bataljons, ook niet naar bestaande locaties....

Daarnaast er zijn totaal géén plannen om de mariniers samen te voegen met de luchtmobiele brigade.  Je kan wel dingen bepleitten maar het heeft totaal geen nut in deze.   

De werkelijkheid is dat de mariniers apart van de lmb blijft bestaan en dat de mariniers een betere onderkomen nodig hebben.   

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

Voorbereidingen laten doorgaan is zonde van het geld. In deze tijd van zware bezuinigingen het gewoon niet doen. Dat beter om locaties samen te voegen...ik bepleitte het al eerder....de Oranjekazerne uitbreiden en daar Mariniers onderbrengen lijkt mij verstandiger.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Kabinet zet voorbereidingen door voor komst kazerne naar Vlissingen

Geplaatst op:28 november 2012

DEN HAAG - Het nieuwe kabinet gaat verder met de voorbereidingen voor verhuizing van de mariniers kazerne uit Doorn naar Vlissingen.

Gedeputeerde Sjoerd Heijning (VVD) leidt dat af uit de woorden van minister-president Rutte op het partijcongres afgelopen weekeinde.

Dat zou betekenen dat ook de nieuwe minister van Defensie, Hennis-Plasschaart, het besluit van haar voorganger Hillen (CDA) steunt.

De enige onzekere factor nog is de Tweede Kamer, zo zei Heijning woensdag op een bijeenkomst van het platform defensie-bedrijfsleven in de marinekazerne in Vlissingen. Volgens directeur Vastgoedbeleid Kwast van Defensie moet op 30 januari bij het debat over de bezittingen van Defensie in de Tweede Kamer meer duidelijk worden over de kansen voor Vlissingen.

© Provinciale Zeeuwse Courant

Lex

Citaat van: jurrien visser op 24/11/2012 | 14:16 uur
Maandag komt minister Jeanine Hennis-Plasschaert met de antwoorden op 124 vragen die gesteld zijn vanuit de Tweede Kamer. Daaruit moet blijken of de minister nog steeds achter de komst van de marinierskazerne staat.
Tot op heden nog niets hierover.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#583
Maandag meer duidelijk over marinierskazerne

MIDDELBURG - Komende maandag zal er meer duidelijk worden over hoe de Tweede Kamer denkt over de bouw van de marinierskazerne in Vlissingen. Dat zei commissaris van de Koningin Karla Peijs tijdens de vergadering van Provinciale Staten.

Maandag komt minister Jeanine Hennis-Plasschaert met de antwoorden op 124 vragen die gesteld zijn vanuit de Tweede Kamer. Daaruit moet blijken of de minister nog steeds achter de komst van de marinierskazerne staat. Volgens Peijs is er geen enkele reden om te denken dat de mening vanuit Den Haag veranderd zou zijn.

Overeenkomst
Volgens Peijs zal er in januari een overeenkomst met Defensie worden ondertekend over de planologische invulling van het plan om een nieuwe marinierskazerne te bouwen.
De marinierskazerne zit nu nog in Doorn.

laatste keer aangepast:
vr 23-11-2012

http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2012-11-23/307781/maandag-meer-duidelijk-over-marinierskazerne#.ULC95mAqhv8.twitter

Lex

Touwtrekken tussen Utrechtse Heuvelrug en Provincie Zeeland om mariniers 'Doorn'

'De Tweede Kamer moet nog bepalen of 'Vlissingen' nog steeds de beste oplossing is'

Verhuist het Korps Mariniers uiterlijk 2017 nu naar Vlissingen of blijft de Van Braam Houckgeestkazerne in Doorn (gemeente Utrechtse Heuvelrug) de basis van de zeesoldaten?

Voor de Commissaris van de Koning in Zeeland, de CDA-politica Karla Peijs, is het niet zo zeer de vraag of de mariniers naar Vlissingen komen maar hoe snel de verhuizing met alle rompslomp eromheen, kan worden gerealiseerd.

De enige zorg die Zeeland heeft, althans voor wat betreft 'de mariniers', is om over de gehele linie goedkoper uit te komen dan de investeringen die Utrechtse Heuvelrug denkt te moeten plegen om de mariniers voor Doorn te behouden.

In dat geval zou de Tweede Kamer Defensie alsnog groen licht geven om met de provincie Zeeland en Vlissingen in zee te gaan. Maar vooralsnog lijkt het 'parlementaire sein' op rood te staan.

Toekomstbestendige oplossing

In de businesscase die de Utrechtse Heuvelrug aan de Tweede Kamer en Defensie heeft voorgelegd met als doel de mariniers voor Doorn te behouden, wordt onder meer betoogd dat "de Van Braam Houckgeestkazerne, "onze marinierskazerne in Doorn", zeer goed in straat is om een toekomstbestendige oplossing te bieden. Er is voldoende ruimte en uitbreidingscapaciteit aanwezig om ook bij sluiting van Logistiek Complex Maartensdijk de behoeftestelling aan opslag en stalling te accommoderen. De hiervoor noodzakelijke investeringen worden transparant weergegeven en het resultaat is een modern complex met behoud van eigen identiteit dat de mariniers voldoende ruimte biedt voor nu en in de toekomst, met een prijs-prestatieverhouding die zeer gunstiger afsteekt tegen complete nieuwbouw elders."

De opstellers van de businesscase geven onder meer hoog op van de "centrale ligging en natuurlijke omgeving" die een "belangrijk deel van de kracht en identiteit (vormen) van de Van Braam Houckgeestkazerne. "De voordelen van de centrale ligging zijn zowel van geografische aard (midden Nederland, Randstad), ten opzichte van de andere marinierslocaties (Rotterdam, Den Helder) als de korte afstand tot de belangrijkste oefenlocaties (Leusden, Harskamp). Het laatste laat zich vertalen in hoge effectiviteit, duurzaamheid en lagere exploitatielasten."

Extra exploitatielasten

Bij het schrijven van de businesscase hebben de ambtenaren van Utrechtse Heuvelrug gebruik gemaakt van "de informatie van onze contacten bij het Korps Mariniers, Ministerie van Defensie en defensiespecialisten in Eerste en Tweede Kamer. Daarnaast ontvingen wij vanuit de afdeling Vastgoed Behoeften van Defensie, informatie over de (toekomstige) ruimtelijke behoeftes voor legering, werkplekken, opslag en stalling voor militaire en burgervoertuigen alsook het Structuur- & Ontwikkelingsplan voor de Van Braam Houckgeestkazerne in Doorn en het Logistiek Centrum Maartensdijk."

Volgens de rekenmeesters van Utrechtse Heuvelrug is met hun "toekomstbestendige oplossing" een investering gemoeid van "circa € 80 miljoen waarvan circa € 47 miljoen nog niet in de begroting van Defensie is opgenomen". Nieuwbouw elders zou zo'n € 60 miljoen meer vergen. Bovendien "zullen bij vestiging in Vlissingen door de decentrale ligging de jaarlijkse exploitatielasten aanzienlijk toenemen. (-) De structurele invloed van deze extra exploitatielasten op de begroting is enorm. Uitgaande van een periode van 10-15 jaar, zou er sprake zijn van een bedrag van circa € 100 - 150 miljoen."

Weinig steekhoudend

Volgens de opstellers van de businesscase is het "niet mogelijk om de noodzaak tot de voorgestelde verplaatsing van de marinierskazerne naar Vlissingen aannemelijk te maken. De financiële consequenties zijn verontrustend (-). De gehanteerde argumenten ten faveure van Vlissingen zoals spreiding van overheidsdiensten en Zeeland als krimpregio blijken weinig steekhoudend en nauwelijks aantoonbaar, terwijl de tegenargumenten ten faveure van Doorn zoals kwaliteitsbehoud bij oefeningen en training of de negatieve sociale aspecten van gedwongen verhuizing steeds nadrukkelijker zichtbaar worden."

Daarmee is volgens de gemeente Utrechtse Heuvelrug "het uitgangspunt van minister Hillen, ruimtetekort in Doorn, volstrekt onjuist gebleken en komt de aanleiding om verplaatsing naar Vlissingen te overwegen te vervallen."

Geen fiducie

In een brief aan de Tweede Kamer liet (de toenmalige) minister Hillen weten geen fiducie te hebben in de plannen van de Utrechtse gemeente. "In ieder geval onderschrijf ik niet de conclusie van de gemeente Utrechtse Heuvelrug, dat de kazerne 'een uitstekende en toekomstbestendige oplossing met voldoende ruimte en uitbreidingsmogelijkheden' biedt.
Ook na de renovatie blijft de kazerne krap behuisd. Bovendien is het huidige maximum bebouwingspercentage van 30% al zo hoog, dat een verdere verhoging van dat maximum praktisch niet meer mogelijk is en ook niet wenselijk gezien het leefklimaat op de kazerne. Na een kostbare renovatie zou de kazerne wel gemoderniseerd zijn, maar geen ontwikkelingsmogelijkheden bieden."

De minister van Defensie berichtte de Tweede Kamer ook dat "de locatie Buitenhaven bij Vlissingen" de beste mogelijkheden en voldoende ruimte biedt om de "nieuwe marinierskazerne inclusief opslag en stalling onder te brengen. De terreinomvang van ca. 70 ha verschaft bovendien de nodige flexibiliteit voor toekomstige ontwikkelingen. (-) De provincie Zeeland en de gemeente Vlissingen verwerven de grond, stellen die om niet beschikbaar voor de marinierskazerne en leveren de grond bouwrijp op."

Onaangenaam verrast

De provincie Zeeland moet dus flink in de bus blazen om de zeemilitairen naar Vlissingen te halen. Gedeputeerde Kees van Beveren (CDA) wierp begin oktober in de commissie Financiën van Provinciale Staten enig licht op de te lijden financiële schade met de mededeling dat jaarlijks een miljoen euro werd en wordt gereserveerd voor de verhuizing van de marinierskazerne naar Vlisingen.

Een spaarpotje ten belope van € 15 miljoen, volgens GroenLinks Statenlid Leen Harpe, dat onder meer zal worden gebruikt voor het uitkopen van uiengroothandel De Dreu Onions in Ritthem. Het bedrijf omvat een 18 ha groot terrein dat volgens de plannen een belangrijk deel moet gaan uitmaken van het nieuwe kazernecomplex.

Fracties in Provinciale Staten toonden zich intussen onaangenaam verrast over de hoogte van de kosten. En ook de Tweede Kamer, gealarmeerd door berichten in de Provinciale Zeeuwse Courant, PZC, over de extra kosten, wil dat de minister van Defensie inzicht verschaft in alle kosten die gemoeid zijn met de verhuizing van de marinierskazerne van Doorn naar Vlissingen.

Geen onomkeerbare stappen

Defensiespecialisten van diverse Kamerfracties hebben maar liefst 124 schriftelijke vragen gesteld aan de minister van Defensie over de verplaatsing, en dan met name de (hoge) kosten die daarmee gemoeid zijn, van de marinierskazerne van Doorn naar Vlissingen. De Kamervragen behelzen onder meer ook de eventuele risico's op bouwtechnische tegenvallers en vertragingen.

Bovendien is de Kamer beducht voor verdere bezuinigingen op Defensie die ook het Korps Mariniers zullen treffen. Of de minister in dat geval zijn verhuisplannen wil opschorten en geen onomkeerbare stappen wil nemen aleer daarover met de Kamer is gesproken, willen de Kamerleden weten.

Inmiddels is, merkt D66 Kamerlid en defensiespecialist Wassila Hachchi op, "de politieke realiteit een andere". Er is een nieuwe minister van Defensie met wie de Kamer binnenkort (mede naar aanleiding van de vele vragen en de reactie van de minister daarop) in debat gaat. Dan wordt duidelijk of het licht op groen blijft voor de verhuizing van de mariniers naar Vlissingen. "In mijn optiek", aldus het D66-Kamerlid, "is de Kamer nog steeds aan zet om te kijken of dit nog altijd het beste besluit is."

Mevrouw Hachchi wil onder meer weten "welke afspraken gemaakt zijn tussen de minister van Defensie en de provincie Zeeland. Wie betaalt wat? Ook voor wat betreft eventuele extra kosten moet duidelijk zijn wie daarvoor straks moet opdraaien." Ze vindt het een slechte zaak dat het parlement niet over alle data beschikt om een "gelijkwaardige vergelijking te kunnen maken tussen enerzijds verhuizen naar Vlissingen en andere alternatieven waaronder Doorn of zelfs Doorn in combinatie met Den Helder."

De D66 defensiespecialist benadrukt dat het "geen uitgemaakte zaak" is dat de mariniers straks in de Van Braam Houckgeestkazerne in Doorn de matten oprollen om ze in Vlissingen in de nieuwe Michiel Adriaenszoon de Ruyterkazerne weer uit te rollen.

Knoop doorhakken

Op het Provinciehuis in Middelburg wordt met onbegrip gereageerd op alle twijfelverhalen over de komst van de mariniers naar Zeeland. "Wie in Zeeland nu nog twijfelt aan de komst van de marinierskazerne uit Doorn naar Vlissingen, heeft het volgens commissaris van de koningin Karla Peijs niet begrepen", meldde de PZC. "Demissionair minister Hans Hillen (CDA) heeft zijn besluit genomen en ieder andere keuze door de Tweede Kamer pakt duurder en slechter uit, hield Peijs de Statencommissie Ruimte (-) voor ogen.

Sommige fracties vinden het vreemd dat de provincie al praat over het inpassingsplan voor de kazerne, terwijl de knopen formeel nog niet zijn doorgehakt."

Het doorhakken van de knoop 'Doorn-Vlissingen' ligt nu op het bord van de nieuwe minister van Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert.

ACOM.nl
12 november 2012

A.J.

Citaat van: Ace1 op 27/10/2012 | 14:22 uur

Kleine correctie AJ in Roosendaal ging de kazerne compleet tegen de vlakte en werd er een nieuwe kazerne gebouwd en de commando´s namen tijdelijk intrek in de Cort Heyligers  kazerne in Bergen op Zoom die toen al leeg stond.

Weet ik, het was misschien een iets te rigoreus voorbeeld.

Elzenga

#580
Citaat van: onderofficier op 27/10/2012 | 09:49 uurEn dan de mariniers in oude (afgekeurde?) gebouwen laten slapen / werken?

Het eea moet echt opgeknapt worden: alsof dat geen geld kost, bouwtechnische tegenvallers en vertragingen kan oplopen.
Maar dat is niet zo "destructief" op wat er is opgebouwd in en om Doorn door het Korps.

En zoals je weet pleit ik eerder voor een verhuizing naar de Oranjekazerne...gezien mijn pleidooi de LMB op te laten gaan in een Mariniersbrigade en tweede brig. Omdat ik de huidige stap om de Mariniers te verhuizen naar Vlissingen visieloos vind en meer een politiek handjeklap binnen CDA kringen in die regio. En weinig bijdraagt aan een paars optreden.

Ros

De provinsie Zeeland heeft zich klaarblijkelijk flink in de vingers gesneden met deze actie. Er was toch plaats en ruimte genoeg voor een nieuw te bouwen complex. Nu komt naar buiten dat de forse overschrijding van de kosten alles te maken heeft met het uitkopen van bedrijven om plaats te maken voor het project.

Het is ook zeker geen geheim dat bouwkundige projecten van de overheid altijd uitlopen in kosten. Gemiddeld 30 tot 40% duurder dan begroot. De genoemde kosten van € 15 miljoen tot aan 2016 is dus een indicatie en het bedrag kan nog flink oplopen.

Gedegen renovatie van de locatie in Doorn is niet zo dom als word geroepen..........