De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Sebas_m07

Citaat van: Parera op 02/06/2023 | 12:06 uur
Je was me net voor Darkforce ;)

Maar deze render is naar mijn idee ook nieuw voor de buiten wereld, en ik had ook niet anders verwacht dan een standaard Damen COTS ontwerp. Ik vind het interessant, maar ik betwijfel of het echt genoeg is voor de toekomst. Maar een begin is het zeker!


Eens, wel mooi om te zien dat er ?cht wat onderzoek naar wordt gedaan!

Parera

Je was me net voor Darkforce ;)

Maar deze render is naar mijn idee ook nieuw voor de buiten wereld, en ik had ook niet anders verwacht dan een standaard Damen COTS ontwerp. Ik vind het interessant, maar ik betwijfel of het echt genoeg is voor de toekomst. Maar een begin is het zeker!

Sebas_m07

#2570
https://www.navalnews.com/event-news/cne-2023/2023/06/rnln-trific-low-manned-platform-to-augment-frigate/

RNLN looks at low-manned platform to augment frigate fire power
TRIFIC

RNLN Looks At Low-Manned Platform To Augment Frigate Fire Power
The Royal Netherlands Navy (RNLN) is exploring the case for acquiring low-cost, low-manned vessels that could quickly and cost effectively increase the combat power available to its surface fleet.

Known as TRIFIC (The Rapidly Increased Firepower Capability), the concept is now being studied in detail by the Netherlands Materiel and IT Command (COMMIT, formerly known as DMO) ahead of a procurement decision.

Speaking at the Combined Naval Event (CNE) 2023 conference in Farnborough on 24 May, Captain Andr? van der Kamp, Head of Maritime Projects in COMMIT, said that the TRIFIC project was currently ?looking into the possibility of adding one or two simple low-manned surface vessels, with modules on board, to augment the firepower or complement the sensors on our frigates.?

Generic graphics accompanying Captain Van der Kamp?s presentation showed a TRIFIC concept based on a commercial fast crew supply vessel hull outfitted with a series of containerised payloads. Potential options include a containerised vertical launch system for surface-to-air missiles; box launchers for loitering munitions; and a containerised electronic support measures/electronic countermeasures fit. Further extensions could include strike or anti-ship missiles, underwater modules, or extra sensors.

Volgens mij deze render niet eerder gezien of loop ik achter?


Poleme

Citaat van: Thomasen op 29/05/2023 | 13:59 uur
Dit gaat niet.   Stap af van het idee dat een bataljon grootschalig is. Ja, complex en meer dan we gewend zijn.
In operation corporate was een bataljon nog wel significant. Tijdens operation Watchtower gingen er meerdere Divisies aan land. Operation Jubilee was kleinschalig (raid) maar er ging evengoed
Als je de recente raid in het Belgorod district niet als een grootschalige invasie omschrijft, en denkt dat het komende Oekrainse offensief uit meer dan enkele Bataljons gaat (moeten) bestaan, waarom zou een Amfibische operatie dan opeens anders zijn? Het is de vijand die de norm zet, of je nu over land, door de lucht of over water komt, daar moet je doorheen.
Context.
Jij gebruikt hier nu verschillende amfibische landingen uit het verleden.
Het gaat juist om schaal grootte van inzet door ons Korps Mariniers.  Die is heden maximaal 2 LPD s en misschien een Joint Support Ship Zr.Ms. Karel Doorman, met circa 600 of 1.200 mariniers. 
Sinds 2013 is er al de weg ingeslagen naar Special Operations Capabele mariniers inzet.  Zie Alle Hens, juli 2013.

Familie van Concepten.

Het Korps Mariniers staat niet alleen met haar reorganisatie via het Future Littoral Operating Concept  Het FLITOC, ingezet per januari 2019.
De Royal Navy en Royal Marines werken aan het Littoral Strike Concept (LSC) en Future Commando Force (FCF). Hoewel beide landen deze projecten grotendeels zelfstandig hebben aangelopen. Gaan FLITOC en LSC vrijwel hand in hand.
Terwijl het US Marine Corps met haar Force Design 2030 een gigantische reorganisatie is gestart.

Deze reorganisaties van 3 mariniers korpsen heeft te maken met veranderde omstandigheden.
Onze voornaamste tegenstanders zijn Rusland, China en Iran.  Tijdens de Koude Oorlog hadden wij nog een technologische superioriteit.
Die hebben we niet meer.  Bovengenoemde landen maken allemaal gebruik van Anti Access / Area Denial (A2 / AD) strategie?n.
Dus geen of te weinig zee-, en luchtoverwicht.
Dat betekend dat onze mariniers sneller en meer verspreid moeten gaan optreden.
Zie: Marineblad december 2020, Faselijn 2025.

Faselijn 2025 ligt in lijn met het Sailplan 2030 van de KM.
En daarmee met de Defensie Nota 2018 en Defensie Visie 2035.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

Citaat van: Benji87 op 30/05/2023 | 21:27 uur
Dus eigenlijk even kort door de bocht gezegd: de MQ4 kan wel voor surveillance worden ingezet maar heeft de bewapening niet terwijl de nieuwe MQ9 mode dat wel kan maar weer niet low altitude kan vliegen? Het zou toch een eitje moeten zijn om die 2 te combineren en de gewenste ASW drome wel te realiseren?

Kort door de bocht: ja dat klopt

En of het zo makkelijk is om een goede ASW drone te ontwikkelen? Dat betwijfel ik, anders had die wel al rond gevlogen.

De Turken ontwikkelen de Aksungur UAV met pods voor sonobuoys en plannen om een lichte torpedo te integreren in de UAV.
Het Italiaanse bedrijf Leonardo heeft de Black Scorpion torpedo (127 mm), een zeer kleine en lichte torpedo en deze zou min of meer overeenkomen met de houders van Type A sonobuoys. Met slechts 2,8 kg aan explosieven zal het geen krachtpatser zijn tegen onderzeeboten maar misschien wel genoeg om schade aan te richten waardoor de boot omhoog moet komen. Ter vergelijking de Mk54 LWT heeft een warhead van ruim 49 kg.

Benji87

Citaat van: Parera op 30/05/2023 | 20:11 uur
De MQ-4 Triton is een maritime drone, maar deze is eigenlijk ontwikkeld voor gebruik naast de P-8. Hierbij zoekt de MQ-4 een zeer groot gebied af (7 miljoen km2 in 24 uur) waarna een P-8 afgestuurd kan worden op eventuele interessante doelen. Daarnaast kan de MQ-4 laag vliegen (kan de MQ-9 niet) door het versterkte airframe waardoor het weer doelen kan opsporen met o.a. de e/o sensoren en ESM. Als klap op de vuurpijl kan de MQ-4 ook signalen van andere UAV's, MPA's en/of schepen doorsturen voor een beter en completer beeld van de vijandige activiteit in het gebied.

Maar een echte ASW-hunter UAV, die is er op dit moment nog niet en voor zover ik weet niet in ontwikkeling.

Dus eigenlijk even kort door de bocht gezegd: de MQ4 kan wel voor surveillance worden ingezet maar heeft de bewapening niet terwijl de nieuwe MQ9 mode dat wel kan maar weer niet low altitude kan vliegen? Het zou toch een eitje moeten zijn om die 2 te combineren en de gewenste ASW drome wel te realiseren?

Parera

Citaat van: Benji87 op 30/05/2023 | 19:59 uur
Het verbaast me eigenlijk dat men niet bezig is om een specifieke drone hiervoor te ontwikkelen. Of mis ik iets in de markt?

De MQ-4 Triton is een maritime drone, maar deze is eigenlijk ontwikkeld voor gebruik naast de P-8. Hierbij zoekt de MQ-4 een zeer groot gebied af (7 miljoen km2 in 24 uur) waarna een P-8 afgestuurd kan worden op eventuele interessante doelen. Daarnaast kan de MQ-4 laag vliegen (kan de MQ-9 niet) door het versterkte airframe waardoor het weer doelen kan opsporen met o.a. de e/o sensoren en ESM. Als klap op de vuurpijl kan de MQ-4 ook signalen van andere UAV's, MPA's en/of schepen doorsturen voor een beter en completer beeld van de vijandige activiteit in het gebied.

Maar een echte ASW-hunter UAV, die is er op dit moment nog niet en voor zover ik weet niet in ontwikkeling.

Benji87

Het verbaast me eigenlijk dat men niet bezig is om een specifieke drone hiervoor te ontwikkelen. Of mis ik iets in de markt?

Mourning

Lijkt mij absoluut de toekomst, dus ja.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

#2563
Als wij onze eenheden, aantallen en activiteiten met de MQ-9 Reaper gaan uitbreiden is het dan juist een goede optie om de capaciteiten ook uit te breiden met Anti-submarine warfare (ASW) zodat deze ASW schepen en helicopters en ook de P-8 kunnen ondersteunen.
Als Defensie niet wil investeren in het herinvoeren van de MPA capaciteit in de vorm van P-8's (wat nog steeds de beste oplossing is), maar dan de taken, capaciteiten/mogelijkheden van de MQ-9 uit te gaan breiden.

New Pods Will Allow Reaper Drones To Hunt Submarines And Launch Small Weapons And Drones

Recent tests show how the pods will enable MQ-9s to take on anti-submarine missions, but that?s just the beginning.



https://www.thedrive.com/the-war-zone/38843/new-pods-will-allow-reaper-drones-to-hunt-submarines-and-launch-small-weapons-and-drones

GA-ASI Completes Unmanned Aircraft Anti-Submarine Warfare Demonstration of Sonobuoy Dispensing and Remote Processing
https://www.ga-asi.com/ga-asi-completes-unmanned-aircraft-anti-submarine-warfare-demonstration-of-sonobuoy-dispensing-and-remote-processing

Parera

Citaat van: Harald op 29/05/2023 | 12:18 uur
+1
Dat lijkt me een goede oplossing, basis voor de nieuwe LPX.

Daar wil ik me wel bij aansluiten. En laten we dan ook gelijk het AWWF concept over dit nieuwe ontwerp heen leggen zodat we 1 grote familie hebben van 14 platformen (of meer).

Citaat van: Thomasen op 29/05/2023 | 14:01 uur
Familie vorming kent natuurlijk meerdere vormen. De layout hoeft niet noodzakelijkerwijze gelijk te zijn. Is wel fijn, maar gaat voornamelijk over de systemen.
Wat je noemt zou ik ook zeker interressant vinden, maar ben bang dat hier het geld niet voor is.

Edit: Bedenk dat heel veel onderdelen die niet op de wikipedia pagina verschijnen zo'n schip duur maken. Het redundant uitvoeren op verschillende manieren, de kwaliteit van de onderdelen, maar ook de geluidsdemping brengt kosten met zich mee. En denk dat het AWWF in dat opzicht meer prio heeft.

Laten we het dan houden op familievorming waar het haalbaar is  ;)


Dat Portugese LHD is ook eigenlijk geen LHD want het is een onderzoeksschip met ruimte voor onbemande systemen en ja een je kan een MQ-9 inzetten voor onderzoek. Al heb ik meer het idee dat de naam te maken heeft met budget van de Portugezen, ze proberen er al jaren een LPD uit te krijgen maar dat lukt steeds niet en door nu deze naam te gebruiken krijgen ze misschien wel een deel van de gewenste capaciteit.

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 29/05/2023 | 12:08 uur
Ik heb toch een vermoeden dat dit schip met 100 meter zoals ik het lees op de filmpjes niet geschikt is voor een General Atomics Mojave STOL drone die minimaal een vliegdek van 122 meter nodig heeft.

In its lightest configuration, the Mojave can take off in around 122m, less than half the length of the UK's Queen Elizabeth-class aircraft carriers' 284m flight deck. Carrying 12 Hellfire missiles, the take-off distance increases to 304m.

Komt nog bij dat de MQ-9B en de Mojave een spanwijdte hebben van 24 meter. De voor Nederland bekende S-2 Tracker had al een spanwijdte van over de 22 meter. Voor de QZ klasse is het geen probleem. Wel is het voor de LPD/LHA type schepen iets om over na te denken.

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

silvester herc

Citaat van: Ace1 op 29/05/2023 | 12:08 uur
Ik heb toch een vermoeden dat dit schip met 100 meter zoals ik het lees op de filmpjes niet geschikt is voor een General Atomics Mojave STOL drone die minimaal een vliegdek van 122 meter nodig heeft.

In its lightest configuration, the Mojave can take off in around 122m, less than half the length of the UK's Queen Elizabeth-class aircraft carriers' 284m flight deck. Carrying 12 Hellfire missiles, the take-off distance increases to 304m.

https://www.shephardmedia.com/news/air-warfare/royal-navy-to-trial-general-atomics-project-mojave-short-take-off-and-landing-drone/

Zelf denk ik dat de onderstaande schepen  hier beter voor geschikt zijn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_amphibious_assault_ship_Juan_Carlos_I

https://en.wikipedia.org/wiki/Canberra-class_landing_helicopter_dock

https://en.wikipedia.org/wiki/Mistral-class_amphibious_assault_ship

https://en.wikipedia.org/wiki/Brazilian_aircraft_carrier_Atl%C3%A2ntico

https://en.wikipedia.org/wiki/Hy%C5%ABga-class_helicopter_destroyer
Heb ik ook vermeld iets groter iets meer amfibische capaciteit plus bewapening en ongeveer 140 meter lang ontwerp kom je al een eind ver als is het maar voor de vervanging van LPD's voor de vervanging van de OPV's kan je dan dezelfde onderbouw gebruiken met een andere bovenbouw !

Harald

Citaat van: Poleme op 29/05/2023 | 11:12 uur
Familie vorming

..../.....

Laten we het Crossover XO concept dan over het ASWF ontwerp leggen.  Dan heb je een LPX, die en familie van het ASWF is.  En ten dele het grote tekort aan ASW capaciteit oplost.
+1
Dat lijkt me een goede oplossing, basis voor de nieuwe LPX.

Ace1

#2558
Citaat van: silvester herc op 28/05/2023 | 14:21 uur
Als het toch over idee hebben kom ik toch terug op het Portugese MARINE ontwerp dat ze
er niet een aanschaffen wegens geld gebrek  dat kan maar het idee UAV/Helikopter carrier is niet eens zo gek wel iets meer bewapend en iets groter  ;)

Ik heb toch een vermoeden dat dit schip met 100 meter zoals ik het lees op de filmpjes niet geschikt is voor een General Atomics Mojave STOL drone die minimaal een vliegdek van 122 meter nodig heeft.

In its lightest configuration, the Mojave can take off in around 122m, less than half the length of the UK's Queen Elizabeth-class aircraft carriers' 284m flight deck. Carrying 12 Hellfire missiles, the take-off distance increases to 304m.

https://www.shephardmedia.com/news/air-warfare/royal-navy-to-trial-general-atomics-project-mojave-short-take-off-and-landing-drone/

Zelf denk ik dat de onderstaande schepen  hier beter voor geschikt zijn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_amphibious_assault_ship_Juan_Carlos_I

https://en.wikipedia.org/wiki/Canberra-class_landing_helicopter_dock

https://en.wikipedia.org/wiki/Mistral-class_amphibious_assault_ship

https://en.wikipedia.org/wiki/Brazilian_aircraft_carrier_Atl%C3%A2ntico

https://en.wikipedia.org/wiki/Hy%C5%ABga-class_helicopter_destroyer